هفت نشانه برای اینکه ترک تحصیل کنید!

هفت نشانه برای اینکه ترک تحصیل کنید!

هفت نشانه برای اینکه ترک تحصیل کنید!

ترک تحصیل، فاجعه یا پایان دنیا نیست! بلکه برعکس، نقطه آغاز تحولات مثبت و رسیدن به موفقیت در زندگی بسیاری از افراد همین ترک تحصیل بوده است. گاهی با موقعیت‌هایی مواجه می‌شوید که ممکن است ترک تحصیل برایتان بهترین انتخاب ممکن باشد. البته تصمیم‌گیری در این مورد، چندان هم کار ساده‌ای نیست. آیا ترک تحصیل، کار درستی است؟ در پاسخ باید گفت که برای ترک تحصیل، حتماً باید دلایلی قانع‌کننده داشته و از همه مهم‌تر با خودتان صادق باشید. در فهرست بلند افراد موفقی که ترک تحصیل کرده‌اند، نام‌های سرشناس و درخشان زیادی مثل بیل گیتس، استیو جابز و مارک زاکربرگ دیده می‌شود. ما در این مطلب از خودساخته، به هفت نشانه اصلی اشاره می‌کنیم که می‌توانید در صورت وجود هر یک از آن‌ها، به ترک تحصیل فکر کنید.

هفت نشانه برای اینکه ترک تحصیل کنید!
هفت نشانه برای اینکه ترک تحصیل کنید!

  1. اگر رشته تحصیلی نامناسبی را انتخاب کرده‌اید!

افراد زیادی هستند که ممکن است مسیر و رشته تحصیلی را انتخاب کرده باشند که تناسبی با علایق یا توانمندی‌هایشان ندارد. ممکن است به توصیه‌های فرد دیگری گوش کرده باشید که به انتخاب یک رشته تحصیلی خاص ترغیبتان کرده و حالا خودتان را در این مسیر، گرفتار می‌بینید. احساس می‌کنید کل دنیایتان به هم ریخته و حتی تصور ادامه زندگی در این مسیر هم برایتان غیرممکن است.

البته قبل از اینکه تحصیل در رشته فعلی را رها کنید، ببینید آیا راهی وجود دارد که بدون هدر رفتن زمانی که تا حالا صرف کرده‌اید یا بدون اینکه نیاز باشد از صفر شروع کنید، مسیرتان را تغییر دهید یا نه؟ اگر چنین نبود، جلوی ضرر را از هر جایی بگیرید، باز هم منفعت است. پس سریعاً ترک تحصیل نموده و از نو آغاز کنید.

  1. اگر احساس می‌کنید کلاس برایتان الهام‌بخش نیست!

می‌دانیم که بعضی معلم‌ها می‌توانند بسیار ناخوشایند باشند اما این بدین معنا نیست که سریعاً بی‌خیال کلاس شوید! اگر آن‌قدر که فکر می‌کنید، باهوش باشید قطعاً می‌توانید بین فقدان ذوق و اشتیاق یک معلم و میزان جذابیت آن درس یا رشته تمایز قائل شوید. اما درصورتی‌که هیچ‌یک از این دو برایتان جذابیتی نداشت،  آن‌وقت می‌توانید به ایده‌ی ترک تحصیل فکر کنید.

همچنین بخوانید:  پیشنهادات جالب برای ایده های خلاقانه در بسته بندی محصولات

اما قبل از هر چیز به این هم خوب فکر کنید که آیا می‌توانید الهام‌بخشی و جذابیتی را که دنبالش هستید، در دانشگاه‌های دیگر پیدا کنید؟ یا صرفاً بر اساس یک اعتراض، بدخلقی یا حالت احساسی آنی تصمیم به ترک تحصیل گرفته‌اید؟

  1. احساس می‌کنید در حال اتلاف زمان هستید!

این یک حقیقت است که شما قبلاً به‌عنوان یک دانش‌آموز، زمان زیادی را تلف ‌کرده‌اید اما این به‌تنهایی نباید بهانه‌ای برای ترک تحصیل باشد. فقط زمانی باید تصمیم به ترک تحصیل بگیرید که حضورتان در کلاس، یک مانع واقعاً جدی در مسیر دستیابی‌تان به موفقیت باشد که تشخیص این واقعیت هم کار ساده‌ای نیست.

از نظر بیشتر ما، دبیرستان یک مقطع بزرگ اتلاف وقت بود چون بسیاری از مطالبی که در آن آموختیم، ارتباط و همبستگی معناداری با جهان واقعی نداشت. اما ما بسیاری از دوستانمان را در همان محیط و همان مقطع پیدا کردیم. دوستانی که بعضی از آن‌ها بعدها به شریک تجاری‌مان تبدیل شدند. حضور در دبیرستان شانس آشنایی با تعامل با آن‌ها را در اختیارمان قرار داد و توانستیم با آن‌ها کارهای بزرگی را عملی نماییم.

دقیقاً همین حکایت طی دوران دانشگاه هم تکرار می‌شود. وقتی فکر می‌کنیم حضور در یک کلاس بخصوص، ارزشی برایمان خلق نمی‌کند و چیزی به داشته‌هایمان نمی‌افزاید، می‌توانیم شبکه‌سازی کنیم و از اطرافیان یاد بگیریم.

  1. نمی‌خواهید زیر بار قرض بیشتر بروید!

با توجه به محل زندگی، تحصیل با هزینه‌هایی همراه است که به‌ناچار باید متحمل شوید. مثلاً در آمریکا افراد زیادی هستند که تا ۴۰ و حتی  ۵۰ سالگی، هنوز درگیر بازپرداخت وام‌ها و کمک‌هزینه‌های تحصیلی‌شان در دوران جوانی هستند! پس اینکه جای ۱۰۰ هزار دلار که با وام، صرف تحصیل می‌کنید، همین مبلغ را صرف راه‌اندازی یک استارت‌آپ نمایید، می‌تواند ایده‌ی بسیار خوبی باشد.

همچنین بخوانید:  نکات مهم در شناسایی افراد قابل اعتماد

ترک تحصیل به خاطر راه‌اندازی کسب‌وکار، مطالب زیاد و مفیدی را درباره نحوه‌ی رفتار بازار به شما می‌آموزد و درهای جدیدی را به رویتان باز می‌کند که حتی از تصور و دسترس افراد تحصیل‌کرده هم خارج هستند. حتی اگر سابقه‌ی راه‌اندازی و اداره‌ی یک استارت‌آپ شکست‌خورده را هم داشته باشید، باز هم در مقایسه با کسی که مسیر درست تحصیلی را طی کرده باشد، شانستان برای یافتن یک شغل مناسب بیشتر است.

  1. خلاقیت را ارزشمندتر از سخت‌کوشی می‌دانید!

کوئنتین تارانتینو، کارگردان نامدار هالیوود، یک اظهارنظر بسیار جالب دارد: مردم از من می‌پرسند آیا به دانشکده‌ی فیلم رفته‌ام؟ من به آن‌ها می‌گویم نه! من به خود فیلم رفته‌ام!

اگر می‌خواهید به یک هنرمند (از هر شکل و نوع آن) تبدیل شوید، رفتن به دانشکده‌ی هنر، اقدامی منطقی و ارزشمند است. چون در آنجا با مفاهیم و روش‌های هنری از جنبه‌ای آکادمیک و پایه‌ای آشنا می‌شوید. اما اگر قصد دارید به یک چهره متمایز تبدیل شوید، آنگاه باید نُرم‌ها و هنجارهای معمول را بشکنید. واقعیت این است که همه حاضرین در کلاس، تکنیک‌ها و مفاهیم مشترکی را می‌آموزند و همه شما برای شانس اندکِ دیده شدن با یکدیگر به رقابت می‌پردازید که در عصر حاضر، این شانس کمتر و سخت‌تر از همیشه به واقعیت تبدیل می‌شود. زیرا توسعه رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، چنین شانسی را در دسترس همه اعضای عادی جامعه قرار داده و این طبعاً کارتان را سخت‌تر می‌کند.

* در اینجا لازم است به یک قاعده کلی اشاره کنیم:

کسب‌وکارها را افراد خلاق راه‌اندازی می‌کنند، یعنی افرادی که دارای ایده‌های عالی هستند و نیمکره راست مغزشان فعال‌تر است. اما این افرادِ سازمان‌یافته هستند که باعث رشد و تکامل کسب‌وکارها می‌شوند. افرادی منضبط که نیمکره چپ مغزشان فعال‌تر است. این دسته از افراد قواعد و اصول خاصی دارند و در پیاده‌سازی آن‌ها بسیار مصمم هستند. بنابراین اگر قرار است به‌تنهایی وارد یک مسیر جدید شوید، بهتر است واجد هر دو ویژگی باشید زیرا در غیر این صورت شکست خواهید خورد.

  1. اگر قبلاً و به‌تنهایی، بیشتر از حالا که در کلاس حضور دارید، می‌آموختید!

در این مورد باید با خودتان صادق باشید. باید به این سؤال پاسخ دهید که آیا برای دستیابی به اهدافتان واقعاً به مدرک تحصیلی نیاز دارید یا نه؟ اگر چنین الزامی وجود ندارد، منطقی این است که به‌جای هدر دادن زمان ارزشمندتان در کلاس، ترک تحصیل نموده و از وقتتان برای یادگیری چیزهایی استفاده کنید که تمایز و تفاوت معناداری در زندگی‌تان ایجاد می‌کنند.

همچنین بخوانید:  استعدادیابی تنها با 5 سوال ساده! استعداد خودت رو پیدا کن

خوشبختانه رشته‌هایی هم هستند که شما می‌توانید از طریق ثبت‌نام در دوره‌های تخصصی خاص، مدارک  آن‌ها را دریافت کنید. مثلاً برای تبدیل‌شدن به یک طراح داخلی رسمی، لازم نیست ۵ سال به دانشگاه بروید بلکه می‌توانید با ثبت‌نام در دوره‌های تخصصی که ۶ تا ۱۲ ماه طول می‌کشند، مدرکی معادل با مدرک دانشگاهی اخذ نمایید. جالب اینکه برخی از این دوره‌های تخصصی، به‌صورت آنلاین برگزار می‌شوند.

  1. آنچه می‌آموزید، قابلیت عملی شدن ندارد.

این معضل بسیاری از رشته‌های فنی در کشورهای درحال‌توسعه است. زیرا این کشورها فاقد فناوری مدرن برای انتقال و تبدیل دانش به واقعیت هستند. بنابراین اگر هرگز قرار نیست که آموخته‌هایتان، رنگ واقعیت به خود ببینند، تحصیل در آن رشته چه فایده‌ای می‌تواند برایتان داشته باشد؟

ضمناً در موقعیت‌های ذیل نیز می‌توانید به ترک تحصیل به‌طور جدی فکر کنید:

  •       اگر دیگران در زمینه‌ی موردعلاقه‌تان، بدون داشتن مدرک تحصیلی به موفقیت رسیده‌اند.
  •       اگر درآمدتان از کار قبلی بیشتر از درآمد احتمالی‌تان از وضعیت فعلی بود.
  •       اگر احساس پیشرفت و شکوفایی ندارید.
  •       تخصصی که قرار است یاد بگیرید، در شُرف اتوماسیون (خودکارسازی) است.

 

مقالات خواندنی:

پولار شدن به روش دکتر کاویانی

  پس‌انداز کردن: ۵ مرحله برای شروع پس‌انداز

بهبودی بعد از یک شکست: توصیه‌هایی برای سربلند کردن پس از فرو افتادن

دلایل شکست کسب و کار ها و راه حل های نوین برای موفقیت یک کسب و کار

پس از رسیدن به موفقیت مالی چه می شود؟

چرا بیشتر مردم به سراغ سرمایه‌ گذاری در بورس می روند؟ آیا وارد بورس بشم؟

دوره های دکتر کاویانی

به چالش ۵ روزه یادگیری مسیر ثروت بپیوندید.

دکتر کاویانی یک دوره آموزشی ۴جلسه ای به نام «مدار ثروت» دارن، در این دوره دکتر کاویانی مسیر ثروتمند شدنی که خودشون طی کردن رو بهتون آموزش میدن.

اینستاگرام خودساخته

روزمرگی های دکتر کاویانی

تلگرام خودساخته

مطالب انگیزشی روزانه

اگه لذت بردی برای دوستات از طریق این دکمه ها بفرست.

همیشه پیگیر آموزش باش

دوره های رایگان

دیدگاه

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت لینک دانلود