بورس چیست و چگونه وارد آن شویم ؟

بورس چیست و چگونه وارد آن شویم ؟

بورس چیست و چگونه وارد آن شویم ؟
 بورس چیست و چگونه وارد آن شویم ؟

بورس چیست و چگونه وارد آن شویم ؟

مدت های طولانی ای بود که مردم فکر می کردند که برای این که پول هایشان را بتوانند پس انداز بکنند یا این که با آن یک سرمایه گذاری برای خودشان راه بیاندازند ، باید حتما آن را در داخل بانک بگذارند . حقیقت این بود که آن ها نمی دانستند که با چه روش های دیگری می توانند پولشان را پس انداز بکنند .

به عنوان مثال ان ها نمی دانستند که به جای بانک ، می توانند در واحدهای مربوط به شرکت های تولیدی پول خودشان را به کار بیاندازند و از این طریق به نسبت پولی که سرمایه گذاری کرده اند ، مالکیت بخشی از شرکت را به عهده بگیرند و در سود آن سهیم بشوند .

بازارهای مربوط به سرمایه گذاری در کشورهای مختلف ، از بخش های متنوعی تشکیل شده اند و بورس ، یکی از بخش های این بازار است .

بورس چیست ؟

بورس کالا

بورس کالا

بورس کالا، عبارت است از یک بازار سازمان یافته که در آن جا تعداد زیادی از فروشنده ها ، کالا ها و محصولات خودشان را عرضه می کنند و این کالا ها بعد از این که توسط تعدادی از کارشناس ها مورد ارزیابی قرار گرفتند و ارزش گذاری شدند ، در معرض خرید مشتریان گذاشته می شوند . در این نوع بورس ، معمولا مواد اولیه و خام مورد خرید و فروش قرار می گیرند . اسم هر بورس کالایی ، از نام کالایی که مورد معامله قرار می گیرد ، می آید . مثلا می گویند بورس فرش ، بورس اتوموبیل و یا …

بورس ارز 

در این بورس ، پول های خارجی داد و ستد می شوند . متاسفانه این نوع بورس در کشور ایران انجام نمی شود .

بورس اوراق بهادار

بورس اوراق بهادار

در این نوع بورس ، چیزهایی مثل برگه های مشارکت یا سهام ، مورد خرید و فروش قرار می گیرند . در کشور ایران ، این برگه های بهادار به طور همیشگی و به صورتی رسمی در یک محل معین داد و ستد می شوند که به آن بازار ، بورس اوراق بهادار می گویند .شرکت های مختلف ، ابتدا وارد این بازار می شوند و بعد از این که تحقیقات لازم برای ارزیابی کارایی و عملکردشان انجام گرفت ، اجازه پیدا می کنند که وارد بازار بورس بشوند.

همچنین بخوانید:  65 روش ساده اما کاربردی برای افزایش اعتماد به نفس

این شرکت ها وظیفه دارند که همه اطلاعات مالی مربوط به خودشان را در زمان هایی که از قبل برای آن ها تعیین شده است ، جمع آوری کنند و آن را به سازمان بورس ، اعلام بکنند و اگر به هر دلیلی از این کار خودداری بکنند ، مطابق قوانین و مقررات با آن ها برخورد می شود .

تالار بورس ، چه محلی است؟

در کشور ایران ، بورس از تاریخ ۱۳۴۶ روی کار آمده است و ساختمان اصلی آن ، در خیابان حافظ است . اصلی ترین تالار بورس در ایران ، تالار حافظ است . سهامدارانی که در بورس فعالیت می کنند ، در این تالار حضور پیدا می کنند و با نگاه کردن به نمایشگرهایی که داخل این تالار نصب شده است ، به صورت لحظه به لحظه در جریان تغییر قیمت سهام و شاخص های مربوط به آن قرار می گیرند .

همچنین حاضران در این تالار ، دائما از میزان سفارشات و هم چنین مقدار عرضه و تقاضا برای هر سهامی با خبر می شوند . در این تالار ، یک سری بروشورهای خبر رسانی هم پخش می شوند که حاضرین می توانند از این خدمات جانبی هم استفاده بکنند . 
غیر از تالار حافظ ، ما باز هم تالارهای دیگری در باقی شهرها داریم که توسط سازمان بورس دائر شده اند و به افراد علاقه مند به سرمایه گذاری در بورس ، خدمات می دهند . 

آیا حتما لازم است که برای فعالیت کردن در زمینه بورس ، در تالار بورس حاضر بشویم ؟

تالار بورس

خوشبختانه پاسخ به این سوال منفی است و امروزه دیگر مردم می توانند خیلی راحت در منزل و یا محل کارشان بنشینند و به صورت آنلاین به خرید و فروش سهام بپردازند و دیگر نیازی ندارند که حتما به تالار بورس بیایند تا بتوانند این کارها را انجام بدهند و این برای صرفه جویی کردن در وقت ، خیلی موثر است.

دیگر مهم نیست که چه زمانی از شبانه روز است و در کجا هستید چون شما می توانید با اتصال به اینترنت هر بررسی ای را که می خواهید در مورد سهام خودتان انجام بدهید .

حتما برایتان این سوال به وجود می آید که پس چرا هر وقت در اخبار تالار بورس را نشان می دهند ، همیشه اینقدر شلوغ و پر همهمه است ؟! دلیلش این است که بعضی از سهامداران برای این که از نظرات باقی افراد هم در مورد اوضاع سهام مختلف با خبر بشوند در تالار حاضر می شوند تا با آن ها مشورت بکنند . 

همچنین بخوانید:  ۵ استراتژی افزایش فروش فوری کسب ‌و کار

کارگزاران ، چه وظایفی دارند ؟

شما برای این که بتوانید سهامتان را خرید و فروش بکنید ، لازم است که از یک وکیل یا یک فرد واسط کمک بگیرید . کارگزاران ، همین افراد واسطه ای هستند که در زمینه بورس به کار و فعالیت مشغول هستند . هیچ وقت شما نمی توانید بدون وجود کارگزار ، سهامتان را داد و ستد بکنید . اگر شما هم به خرید و فروش سهام علاقه مند شده اید ، می توانید به یک کارگزاری مراجعه بکنید و یک سری مراحل را طی بکنید و مدارکی را ارائه بدهید . در نهایت به شما یک کد بورسی می دهند که از طریق آن می توانید به راحتی شروع به داد و ستد کنید . 

در انتخاب کارگزار باید خیلی دقت بکنید که برای چه مقدار سرمایه هایی کار می کند و این که آیا سرمایه شما در حدی است که کارگزار آن را جدی بگیرد یا نه ؟ معمولا کارگزاران به نسبت حجم سرمایه گذاری ای که افراد می کنند ، آن ها را در اولویت کاریشان قرار می دهند . مثلا اگر یک کارگزار ، اغلب مشتریانی که دارد دارای سرمایه های بالای صد میلیون تومان باشند، برای سرمایه گذاری با سرمایه ده میلیون تومان مناسب نیست .

 

تعداد مراجعه کنندگان به کارگزار هم معیار مهمی است که نشان می دهد که آیا کارگزار فرصت رسیدگی به درخواست های همه مشتریانش را دارد یا خیر ؟ چرا که در غیر این صورت ، شاید به علت این که فرصتی برای انجام درخواست های خرید و فروش مشتریانش ندارد ، درخواست آن ها را به روزهای بعدی موکول کند و این مسئله با توجه به ارزشی که زمان در معاملات بورس دارد ، ممکن است موجب از دست رفتن برخی از فرصت های شما شود .

دریافت فرم دستور خرید

دریافت فرم دستور خرید

بعد از این که سهام مورد نظر خودتان را انتخاب کردید و برای خرید سهام به یک شرکت کارگزاری مراجعه نمودید ، باید فرم مخصوص خرید سفارش سهام را از کارگزارتان دریافت بکنید و از طریق آن ، سهام مورد نظرتان را سفارش بدهید. در این فرم شما باید اطلاعات مورد نیاز از قبیل مشخصات شرکت کارگزاری ، مشخصات سرمایه گذار ، نام ، تعداد و قیمت اوراق بهادار و چگونگی پرداخت یا دریافت وجه را وارد کنید . قیمت اوراق بهادار را خود مشتری می تواند تعیین کند . در حقیقت او می تواند خرید یا فروش اوراق بهادار را با قیمت شخصی تقاضا کند و یا این که تعیین قیمت آن را به کارگزار و و بر حسب شرایط بازار واگذار کند.

همچنین بخوانید:  9 دلیل برای اینکه بدانیم یک کسب و کار آنلاین یک سرمایه گذاری خوب است

 واریز وجه به حساب کارگزار

بعد از این که تصمیم نهایی خرید سهام را به کارگزار خودتان اعلام کردید و فرم های مربوط به سفارش خرید را پر کردید ، کارگزارتان یک شماره حساب بانکی را به شما اعلام خواهد کرد که باید وجه مربوط به خرید سهام را به آن شماره حساب واریز کنید و چنان چه پس از خرید سهام ، رقم واریز شده کمتر یا بیشتر از مبلغ کل سهام باشد ، ما به التفاوت آن با سهامدار محاسبه می شود.

دریافت برگه گواهی خرید سهام

دریافت برگه گواهی خرید سهام

بعد از آن که کارگزار ، سهام یک شرکت را خریداری کرد و همه مدارک نقل و انتقال آن سهام توسط مراجع مربوطه تایید شد ، یک گواهی یا سند برای سهامدار صادر می شود که معرف مالکیت سهام آن شرکت است.

این برگه معمولا در طول یک دوره دو هفته ای یا شاید بیشتر صادر می شود و هر سهامدار می تواند با مراجعه به کارگزار خودش ، برگه گواهی خرید سهام را دریافت کند. در این برگه کد سهامداری ، نام سهامدار و همچنین میزان سهام خریداری شده نوشته شده است .

چگونه نزدیکترین کارگزاری بورس به خودمان را پیدا بکنیم ؟

حتما برای شما هم این سوال پیش آمده است که نزدیکترین کارگزاری های بورس در شهرتان کجا هستند ؟

عبارت ” کارگزاری بورس ” را در موتور جستجوگر گوگل وارد کنید . از این طریق می توانید لیستی از کارگزاری ها را ببینید .

 

کد معاملاتی یعنی چه ؟

کد معاملاتی یعنی چه ؟

بعد از این که به کارگزاری رفتید و مدارک لازم از قبیل شناسنامه و کارت ملی خودتان را ارائه دادید ، کارگزار ، مشخصات شما را در سیستم مربوط به کد بورسی یا معاملاتی ثبت می کند . این کد ، از سه حرف اول نام خانوادگی شما و یک عدد پنج رقمی تشکیل شده است و در دنیای بورس ، شما از این به بعد با این اسم که همان کد معاملاتی شماست ، شناسایی خواهید شد و بدون این کد هم اصلا نمی توانید داد و ستد بکنید .

نتیجه گیری

در این نوشته برای شما توضیح دادیم بورس چیست و در مورد انواع بورس توضیح دادیم.

اگر این مقاله را با دقت خوانده باشید احتمالا در حال حاضر تا حدی می دانید بورس چیست و با انواع بورس نیز آشنایی دارید.

بنابراین شما می توانید بدون نیاز به این که پول خودتان را در بانک بخوابانید ، آن را در زمینه بورس به کار بیاندازید و از سود احتمالی ای که به آن تعلق می گیرد ، بهره مند شوید ‌

دوره های دکتر کاویانی

به چالش ۵ روزه یادگیری مسیر ثروت بپیوندید.

دکتر کاویانی یک دوره آموزشی ۴جلسه ای به نام «مدار ثروت» دارن، در این دوره دکتر کاویانی مسیر ثروتمند شدنی که خودشون طی کردن رو بهتون آموزش میدن.

اینستاگرام خودساخته

روزمرگی های دکتر کاویانی

تلگرام خودساخته

مطالب انگیزشی روزانه

اگه لذت بردی برای دوستات از طریق این دکمه ها بفرست.

همیشه پیگیر آموزش باش

دوره های رایگان

دیدگاه

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت لینک دانلود