کاربردی ترین تکنیک های مدیریت زمان برای چند شغل

مدیریت زمان

راهنمای جامع مدیریت زمان برای چند شغل

برای آن که بتوانید در زمان معینی، به فعالیت ها و امور بیشتری برسید نیاز به مدیریت زمان و ایجاد برنامه ریزی در زندگی دارید. این بدان معناست که می بایست بتوانید با یک برنامه ریزی ، امور را برحسب اولویت آن ها دسته بندی و لیست نمایید. این موضوع می تواند راهنمای جامع مدیریت زمان برای چند شغل باشد و محدوده های زمانی را تعیین نماید. بدین ترتیب این امکان وجود دارد که با مدیریت و تعهد به این برنامه به موفقیت های مهمی در زندگی برسید.

بر اساس تحقیقات، این طور نشان داده می شود که عمدتا دانشجویان در دوره تحصیل خود دارای تلاش های زیادی هستند و از تمامی ساعات روز خود برای کار و تلاش در جهت اهدافشان قدم برمی دارند اما نتایج ، آن چیزی نیست که انتظارش را دارند. افراد زیادی را می بینیم که برای داشتن درآمد بیشتر، تلاش خود را مضاعف می کنند و ساعات بیشتری را به کار می پردازند.

شاید دیده باشید که برخی از فروشگاه ها از صبح زود تا نیمه شب درحال فعالیت هستند و فروشگاه را باز نگاه می دارند. برای این نوع از افراد کار تنها ایده ای است که دارند. برخی افراد به دنبال اضافه کاری یا حتی کار در روزهای تعطیل خود هستند و به نظر می رسد که پیوسته در حال کارکردن هستند اما از شرایط خود چندان راضی نیستند.

چطور زمان را مدیریت کنیم؟

هنگامی که دارای چندین شغل باشید ، ممکن است که به قرار جلسات خود نرسید و یا آن ها را فراموش کنید. امکان دیر رسیدن به محل کار نیز وجود دارد. در صورتی که برای خود یک برنامه روزانه داشته باشید می توانید با پیگیری آن، به همه ی کارها به ترتیب و نظم ایجاد شده برسید و کاری را از قلم نیندازید.

اگر در شرایط چند شغلی هستید ، بهتر است که با کارفرمای خود در این خصوص صحبت کنید. برنامه ی کاری خود را با ایشان در میان بگذارید. در برخی از مواقع مدیران در صدد برمی آیند تا شما را در برنامه ریزی که دارید یاری کنند. البته این موضوع مستلزم یک برنامه ریزی مناسب و منطقی است.

برای خود یک لیست از کارها را تهیه کنید. این که بخواهید همه ی کارها را در ذهن خود بسپارید کار ساده ای نیست. برای آن که بتوانید به خوبی وظایف خود را انجام دهید می توانید در شروع روز لیست تهیه شده را مرور کنید و بررسی کنید که کدام کارها را انجام داده و برای انجام باقی آن ها چقدر زمان دارید.

برای این کار خوب است که از خانواده و دوستانتان نیز یاری دریافت نمایید. ایجاد تعادل میان دو شغل و کارهای شخصی و خانواده آن هم در طول هفته و درساعاتی طولانی کار ساده ای نیست. در صورتی که نتوانید این تعادل را ایجاد کنید به کار و یا خانواده لطمه وارد کرده اید.

همچنین بخوانید:  بورس چیست و چگونه وارد آن شویم ؟

در بسیاری از خانواده ها، کارهایی مانند مراقبت از کودکان و یا حتی نظافت و کارهای ضروری کمک گرفته می شود. تشکر از خانواده برای انجام آن ها یک امر ضروری است تا بتواند حس قدردانی را در انجام این امور ایجاد نماید. داشتن غذایی آماده و از قبل طبخ شده در فریزر می تواند برای مواقع ضروری بسیار مناسب باشد. این ها کارهای روزمره و کوچکی است که در صورتی که مدیریت زمان در آن ها تعیین و مشخص نشود می تواند آرامش افراد را در خانواده و محیط کاری کاملا بهم بریزد.

چگونگی موفقیت در دو یا چند شغل

برای خود مرز مشخصی ایجاد کنید. این اطمینان را به وجود آورید که برای خود زمان های آغاز و پایان کارها را تعیین نمایید. این برای مواقعی که قسمتی از شغل شما در محیط خانه انجام می شود بسیار حائز اهمیت است که در زمانی مشخص از زمان ، به کار خود پایان دهید. برای برنامه هایی که با خانواده و یا دوستانتان دارید نیز وقت بگذارید و کار را بر آن ها ترجیح ندهید. این قرارها در کنار کار و شغل می بایست حفظ شود.

مدیریت زمان

تکنیک های مدیریت زمان

لازم به ذکر است که داشتن مدیریت زمان می تواند باعث رشد و ارتقاء موفقیت در افراد شود. تمامی انسان ها تمایل دارند که به هدفی که برای خود تعیین کرده اند برسند و برای این کار می بایست به مدیریت زمان نیز تسلط لازم را داشته باشند و از زمان به خوبی بهره گیرند.

برای رسیدن به موفقیت در کسب و کار، نیزا به مهارت های بسیاری است که مهم ترین آن مدیریت زمان در چند شغله بودن می باشد. یادگیری این موضوع می تواند به شما کمک کند تا مسیری موفق را با حفظ تعادل در زندگی و کار طی نمایید.

چرا به این تکنیک ها نیاز دارید؟

در بسیاری از افراد این نیاز احساس می شود که بتوانند زمان خود را به بهترین شکل ممکن استفاده کنند و به کارهایی که برنامه ریزی کرده اند برسند. اما اغلب افراد از این موضوع ناراحت هستند که چرا با داشتن یک برنامه ی مشخص در زندگی ، همچنان نمی توانند به همه ی کارهای خود برسند و عمدتا زمان کم می آورند. داشتن زمان محدود برای بشر، آن هم در شرایطی که ساعاتی از آن را در خواب است ، می طلبد که از داشتن زمانی که دراختیارش قرار گرفته است به بهترین شکل ممکن و با برنامه ریزی معینی استفاده نماید و از شرایطی که ایجاد کرده است نهایت لذت را نیز ببرد.

چند نکته برای ذخیره و مدیریت زمان

 

مهارت نه گفتن

اولین نکته ای که می بایست در مدیریت زمان آن را بیاموزید این است که مهارت نه گفتن را در زندگی به کار ببندید.

این مهارت یکی از عوامل موثر در رشد فردی و موفقیت می باشد که می تواند در مدیریت زمان نیز تاثیری مستقیم بگذارد. به خاطر آورید که در حال انجام کاری هستید و از شما در همان لحظه کاری خواسته می شود، به عنوان مثال برای خرید یا مهمانی دعوت می شوید. پذیرفتن این موضوع به دلیل نداشتن مهارت نه گفتن می تواند برای شما مساله ساز شود.

همچنین بخوانید:  بزرگترین تفاوت فقرا با ثروتمندان در چیست ؟؟

با پذیرفتن این دعوت به حتم به کارهای خود که در برنامه دارید نخواهید رسید. به جای آن که بخواهید در این شرایط زمان خود را مدیریت کنید بهتر است تا مهارت نه گفتن را بیاموزید و به خاطر داشته باشید که زمان های که برایتان مهم است را به کارهای دیگران واگذار نکنید.

این مهم است که تا هنگامی که این ضعف رفتاری در شما حل نشده است، یادگیری راهکارهای مدیریت زمان نیز برای شما تاثیر مثبتی نخواهد داشت. به خاطر داشته باشید که تا هنگامی که این مهارت در شما ایجاد نشده است، دیگران در هنگام کارهایشان به شما مراجعه می کنند و شما را در زمان های کاریتان گیر می اندازند. تقویت این مهارت می تواند در مدیریت زمان به شما کمک نماید.

استراحت

دومین موضوع این است که تا زمانی که تلاش می کنید کارها را با سرعت و پشت سرهم به انجام برسانید، نمی توانید برداشت و درک مناسبی از کارها رای خود داشته و نهایتا کیفیت مناسبی نیز از آن ها دریافت نخواهید کرد. توصیه می شود در هنگام کار، میان فعالیت های متفاوت ، کمی به مغز و جسمتان استراحت داده تا با ریکاوری مغز، برای شروع مجدد کاملا آماده باشید.

این یک حقیقت است که مغز انسان نیز همانند یک ماشین عمل می کند و نیاز به استراحت دارد تا امور را قاطی نکرده و در آرامش و تمرکز به فعالیت ها ادامه دهد. استراحت بعد از هر کاری، می تواند مغز را آماده کرده تا با تمرکز بیشتر به ادامه ی کار بپردازد. در این حالت بازدهی کافی برای انجام کارها ایجاد شده و به دلیل بی حالی و خستگی، وقت شما نیز تلف نخواهد شد و امور با کیفیتی ممتاز پیش خواهد رفت.

لیست کردن کارها

از دیگر تکینیک های مدیریت زمان این است که برای امور و کارهای روزانه لیست و فهرستی تهیه شود. کارهایی مانند خرید خانه ممکن است در صورتی که در ذهن باقی بماند شما را از تمرکز کامل بر شغلتان وادارد. شلوغ کردن ذهنتان با این موارد روزمره می تواند تمرکز بر شغل و کارتان را کاهش داده و کیفیت آن را تقلیل دهد.

با نوشتن این امور بر روی کاغذ می توانید آن ها را از ذهن و حافظه خارج کرده و به صورت یک فهرست درآورید تا در موقع لزوم از آن ها استفاده نمایید. برخی از اوقات نیز افراد با داشتن چنین لیستی ، همچنان به کارهایشان نمی رسند. دلیل آن نیز نوشتن لیست بسیار طولانی از کارها می باشد که فهرست شده است و نگاه کردن به آن ها نیز می تواند در افراد سردرگمی و حسی منفی ایجاد نماید.

مدیریت زمان

در این مواقع برخی از افراد از آن فراری شده و فهرست را به زمان های بعدی موکول می کنند و در نهایت نیز می خواهند با مدیریت زمان آن را حل کنند. خوب است که بدانید تهیه ی این لیست نیز نیاز به مهارت دارد. شما می توانید کارهایی که زمان کمتری را نیاز دارند و یا ضرورتی به انجام آن ها نیست در فهرست خود وارد نکنید.

اما در صورتی که در لیست خود قرار دهید، ضمن آن که تاثیری منفی بر روند انجام کارهای شما خواهد گذاشت ، می تواند باعث شود که این کار نیز به صورت تاخیر صورت گیرد. بنابر این توصیه می شود تا ابتدا فهرستی از کارهای مهم خود تهیه کنید و از تهیه ی لیستی طولانی که تنها نتیجه ی آن ایجاد استرس و سردرگمی خواهد بود، پرهیز نمایید.

همچنین بخوانید:  6 تا از بهترین سیستم ‌عامل‌های تجارت الکترونیک برای راه اندازی فروشگاه آنلاین

ورزش کردن

ورزش کردن نیز می تواند یکی از عوامل مهم در زندگی سالم باشد و هم در بالابردن بازدهی کارها تاثیری مثبت داشته باشد. به خاطر داشته باشید که ورزش کردن ، خواب مناسب و کافی به همراه داشتن تغذیه ای سالم می تواند میزان انرژی شما را تامین کرده و زندگی مطلوبی را برای شما ایجاد نماید. از میان برداشتن خستگی وکسلی در بدن با ورزش کردن مداوم میسر و می تواند انرژی دوباره ای را در بدن تزریق نماید. داشتن فعالیت های بدنی می تواند در کنار استراحت های به موقع ، در سالم نگاه داشتن بدن و مغز موثر باشد.

تمرکز

هنگامی که مشغول انجام کاری هستید دقت داشته باشید که تنها بر روی همان کار متمرکز شوید و در لحظه چندین کار را با هم به انجام نرسانید. این کار باعث می شود که نتوانید همه ی کارها را با تمرکز و در کیفیتی مناسب انجام دهید.

در هر صورت انجام هر کار نیاز به تمرکز دارد و هنگامی که شما تمرکز خود را بر روی چندین فعالیت قسمت می کنید ، طبیعی است که نمی توان انتظار نتیجه ای مطلوب را از آن داشت از طرفی مدت زمانی که از شما گرفته می شود نیز بسیار زیاد خواهد بود. در حالی که با تمرکز روی یک کار در محیط و شرایطی آرام و بدون پراکندگی ذهنی ، می تواند آن فعالیت را تا حد مطلوبی ارتقاء دهد.

عدم تمرکز روی جزئیات

نیازی نیست که بیش از اندازه روی جزئیات متمرکز شود. این نوعی کمال گرایی می باشد که هنگامی که تصمیم دارند کاری را انجام دهند به حد کمال آن فقط فکر می کنند. توجه کردن به جزئیات در برخی از مواقع می تواند موثر باشد اما در بیشتر اوقات تنها نتیجه ای که دارد اتلاف وقت است و باعث می شود که از کارهای دیگر خود باز مانید.

به عنوان مثال برای کاری که ممکن است تنها یکساعت وقت نیاز باشد، روزها به دلیل توجه بیش از حد به جزئیات، برایش زمان صرف نمایید . این خود یکی از راهکارهایی است که در مدیریت زمان برای چند شغلی به خوبی به کار می آید.

زمان بندی

به یاد داشته باشید که نیاز است که برای هر کاری زمان مناسبی را تعیین نمایید و این تعهد را داشته باشید که آن کار را در همان زمان تمام کنید. تعهد به این زمان بندی باعث می شود تا تمرکز شما روی آن کار مطابق با زمان بیشتر شود و اراده کنید که در همان زمان کار را به پایان برسانید. در این میان زمان در اختیار شما بوده و برای آن مدیریت زمان ایجاد کرده اید.

در این مقاله با ارائه ی تکنیک هایی در خصوص مدیریت زمان، سعی کردیم تا راهنمایی جامع مدیریت زمان برای چند شغل را ارائه نماییم تا با آموختن و به کارگیری آن ها بتوانید زندگی و کار خود را به خوبی مدیریت نمایید.

میتونید برای کسب اطلاعات بیشتر و یادگیری تکنیک های روز در دوره کارآفرینی ما شرکت کنید.

دوره های دکتر کاویانی

به چالش ۵ روزه یادگیری مسیر ثروت بپیوندید.

دکتر کاویانی یک دوره آموزشی ۴جلسه ای به نام «مدار ثروت» دارن، در این دوره دکتر کاویانی مسیر ثروتمند شدنی که خودشون طی کردن رو بهتون آموزش میدن.

اینستاگرام خودساخته

روزمرگی های دکتر کاویانی

تلگرام خودساخته

مطالب انگیزشی روزانه

اگه لذت بردی برای دوستات از طریق این دکمه ها بفرست.

همیشه پیگیر آموزش باش

دوره های رایگان

دیدگاه

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت لینک دانلود