راه یافتن ایده‌های ناب برای کارآفرینی در صنایع مختلف

راه یافتن ایده‌های ناب برای کارآفرینی در صنایع مختلف

راه یافتن ایده‌های ناب برای کارآفرینی در صنایع مختلفراه یافتن ایده‌های ناب برای کارآفرینی در صنایع مختلف

در کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی کارآفرینی وقتی از دانشجویان و شرکت‌کنندکان پرسیده‌ می‌شود که “مهم‌ترین مانع برای ایجاد یک کسب و کار چیست؟” در میان پاسخ‌ها، “نداشتن سرمایه” جوابی است که معمولاً بیشتر از بقیه موارد شنیده‌می‌شود. اگرچه سرمایه‌ی اولیه نقش مهمی در توسعه و موفقیت بسیاری از کسب و کارها ایفا می‌کند، ولی تجربه کارآفرینان نشان می‌دهد که آن‌چه بیشتر از سرمایه اولیه برای راه‌اندازی یک کسب و کار و کارآفرینی حیاتی است، داشتن یک ایده‌ی مناسب و موفق است. یک ایده خوب و عملی اولین قدم برای کارآفرینی در هر صنعتی به‌شمار می‌رود. پس سوال مهم بعدی بدین شکل مطرح می‌شود: چگونه در صنایع مختلف ایده‌های کسب و کار خوب پیدا کنیم؟

مرحله اول: شناخت صنعت مورد نظر

فرقی نمی‌کند که در چه صنعتی کارآفرینی می‌کنید، شناخت هر صنعت، اولین قدم برای یافتن ایده کسب و کار در آن است. اگر تا به حال در محیط آکادمیک بوده‌اید و به‌تازگی تصمیم به راه‌اندازی کسب و کاری گرفته‌اید، و یا اگر سوابق کاری شما محدود به صنعت دیگری بوده، باید بدانید که قرار است به چه محیطی وارد بشوید. بازیگران اصلی آن صنعت را بشناسید؛ تولیدکنندگان، تامین‌کنندگان و عرضه‌کنندگان را شناسایی و مورد مطالعه قراردهید. محصولات مختلف آن صنعت را شناسایی کنید. محصولات مرتبط به محصولات اصلی را هم شناسایی و بررسی کنید.

مطلب مرتبط: چگونه پیش از کارآفرینی در یک صنعت آن‌را ارزیابی کنید

مرحله دوم: شناخت توانایی‌ها و منابع در دسترس

توانایی‌های خود را لیست کنید. این توانایی‌ها می‌تواند به صنعت مورد نظر مرتبط و یا بی‌ارتباط باشد، در هر صورت آن‌ها را مشخص کنید. سپس لیست کاملی از منابع مختلفی که در اختیار دارید تهیه کنید. منابع مالی، دانش، مهارت و ارتباطات شما همگی جز منابع در دسترس به حساب می‌آیند. اگر با افراد شناخته شده، متخصص و داوطلب در اجرای امور آشنایی دارید، همه را وارد لیست کنید؛ آن‌ها منابع باارزشی هستند که می‌توانید در ادامه راه از آن‌ها کمک بگیرید.

همچنین بخوانید:  برای استارت کسب و کار شخصی خودم از کجا باید شروع کنم؟

برای تهیه لیست توانایی‌ها می‌توانید به جزوات و کتبی که در دوران تحصیل مطالعه کرده‌اید رجوع کنید. لیست دروسی که در دانشگاه یا موسسات علمی و آموزشی پشت سر گذاشته‌اید برای پیدا کردن ایده‌ی مناسب در هر صنعت بسیار مثمر ثمر است.

تطبیق فرصت‌های موجود در صنعت مورد نظر با توانایی‌ها و منابع در دسترس شما می‌تواند به یک ایده‌ی اولیه کسب و کار ختم شود.

مرحله سوم: پیداکردن نیاز و یافتن راه‌حل

پس از مطالعه دقیق بازار و یا صنعت مورد نظر، باید نیازها و کمبودهای موجود در آن صنعت را پیداکنید. این نیازها می‌تواند متعلق به تولیدکنندگان، تامین‌کنندگان و عرضه‌کنندگان باشد و یا کمبودها و نیازهایی باشد که مصرف‌کنندگان و مشتریان آن صنعت احساس می‌کنند. به‌طور حتم برای دست‌یابی به این اطلاعات جستجو در اینترنت کافی نخواهدبود. باید با متخصصان و عوامل دست‌اندرکار صحبت کنید، از مشتریان سوال کنید و به‌طور عملی وارد میدان کار شوید. برای پیدا کردن یک ایده کارآفرینانه مناسب، صرف این میزان از وقت و انرژی ارزش خواهدشد.

پس از پیداکردن نیازها و کمبود سعی کنید بر اساس توانایی‌ها و منابع در دسترس خود راه‌حلی برای آن بیابید. خروجی این کار یک ایده کسب و کار عملی و مناسب خواهدبود چرا که می‌تواند مشکلی از مصرف‌کنندگان یا نیازی از صنعت را برطرف کند.

پس از آن و با مطالعه بازار و صنعت و آگاهی کامل از توانایی‌ها و منابع، ممکن است ایده‌های مختلفی به ذهنتان برسد؛ همه را یادداشت کنید. در تصمیم‌گیری عجله نکنید چرا که برای ارزیایی ایده‌ها باید مراحل دیگری را طی کنید. در این مرحله تنها به ایده‌های جدید فکرکنید و هر آنچه به ذهنتان رسید را یادداشت کنید. نکته‌ی حائز اهمیت این است که در هنگام لیست‌کردن ایده‌ها ممکن است ایده‌های خنده‌دار یا ساده‌ای به ذهنتان برسد؛ حتماً آن‌ها را هم یادداشت کنید.

همچنین بخوانید:  خیلی تلاش می کنم ولی بهش نمی رسم!

پس از پیداکردن ایده‌ یا ایده‌های کسب و کار، باید آن‌ها را ارزیابی کنید. ارزیابی ایده‌های کسب و کار به شما این امکان را می‌دهد که تا حد زیادی از پتانسیل موفقیت آن ایده اطمینان حاصل کنید و اگر به این نتیجه رسیدید که آینده‌ی خوبی در انتظار آن نیست از ادامه پیگیری آن ایده دست بکشید.

دوره های دکتر کاویانی

به چالش ۵ روزه یادگیری مسیر ثروت بپیوندید.

دکتر کاویانی یک دوره آموزشی ۴جلسه ای به نام «مدار ثروت» دارن، در این دوره دکتر کاویانی مسیر ثروتمند شدنی که خودشون طی کردن رو بهتون آموزش میدن.

اینستاگرام خودساخته

روزمرگی های دکتر کاویانی

تلگرام خودساخته

مطالب انگیزشی روزانه

اگه لذت بردی برای دوستات از طریق این دکمه ها بفرست.

همیشه پیگیر آموزش باش

دوره های رایگان

دیدگاه

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت لینک دانلود