عادت‌های‌ مفید برای داشتن حس خوشحالی و رضایت

خوشبختی

معنی خوشبختی برای هر کسی متفاوت به نظر می رسد. برای شما، شاید این باشد که با کسی که هستید در صلح باشید یا داشتن یک شبکه امن از دوستانی که شما را بدون قید و شرط می پذیرند و یا آزادی برای پیگیری عمیق ترین رویاهایتان. صرف نظر از نوع خوشبختی واقعی شما، داشتن یک زندگی شادتر و رضایت بخش تر در دسترس است. چند ترفند در عادات منظم شما می تواند به شما در رسیدن به آن کمک کند.

نقش عادات بسیار مهم است. اگر تا به حال سعی کرده اید یک عادت بد را ترک کنید، به خوبی می دانید که آنها چقدر ریشه دار هستند. اگر عادات خوب درون شما عمیقاً ریشه دوانده است چرا روی تبدیل عادات مثبت به بخشی از روال خود کار نمی کنید؟

در این مقاله از خودساخته به برخی از عادت های روزانه، ماهانه و سالانه برای کمک به شروع تلاش شما آورده شده است. فقط به یاد داشته باشید که نسخه شادی هر کس کمی متفاوت است، کما اینکه مسیر آنها نیز برای رسیدن به آن متفاوت است.

اگر برخی از این عادات استرس بیشتری ایجاد می کنند یا با سبک زندگی شما سازگار نیستند، آنها را کنار بگذارید. با کمی زمان و تمرین، متوجه خواهید شد که چه چیزی برای شما مفید است و چه چیزی برای شما مفید نیست.

 

عادت‌‌های روزانه برای خوشحال بودن و داشتن حس خوشبختی

عادات زیر را می توان برای افزایش حس خوشحالی و رضایت به صورت روزانه کسب کرد:

  1. هر روز لبخند بزنید تا خوشبختی را حس کنید

وقتی خوشحال هستید لبخند می‌زنید؛ در واقع وقتی فردی لبخند می‌زند یعنی خوشحال است، لبخند زدن باعث ترشح هورمون دوپامین در مغز می‌شود که به خوشحالی هر چه بیشتر کمک می‌کند.

البته منظورمان این نیست همیشه لبخند تصنعی روی لب داشته باشید، بلکه هر وقت احساس ناراحتی کردید، سعی کنید لبخند بزنید و با نتیجه بهتری رو به رو شوید.

بهترین کار این است، هر روز صبح با یک لبخند زیبا مقابل آینه به خود نگاه کنید.

 

خندیدن عادت‌های‌ مفید برای داشتن حس خوشحالی و رضایت - خوشبختی

 

  1. ورزش کنید تا خوشبختی به شما لبخند دوباره بزند

ورزش نه تنها به لاغری و تناسب اندام کمک می‌کند، بلکه باعث کاهش استرس، اضطراب و علائم افسردگی می‌شود، همچنین به افزایش اعتماد به نفس و شادی نیز کمک می‌کند.

حتما نیاز نیست ورزش‌های سنگین بکنید بلکه فعالیت‌های بدنی کم نیز می‌تواند تغییرات زیادی در شما ایجاد کند؛ همان ورزشی را انجام دهید که از آن لذت می‌برید. انتخاب ورزش‌های سخت و نفس‌‌گیر تنها باعث خستگی و دلسردی‌تان می‌شود.

برای شروع ورزش بهتر است هر شب پیاده روی کنید، در کلاس‌های یوگا یا تای‌چی ثبت‌نام کنید، اول صبح ۵ دقیقه حرکات کششی انجام دهید یا ورزش‌های سرگرم‌کننده‌ای مانند گلف، بولینگ و رقص را یاد بگیرید.

 

برای داشتن حالت بدنی خوب ورزش کنید - خوشبختی

 

  1. خواب کافی داشته باشید این یک لازمه برای خوشبختی است 

شاید فکر کنید برای موفق شدن باید خواب کمتری داشته باشید، در حالی‌که خواب کافی مهم‌ترین فاکتور برای سلامت بدن، بهبود ‌عملکرد مغز و رسیدن به احساس آرامش است.

همچنین بخوانید:  8مولتی میلیاردر ایرانی را بشناسید

افراد بزرگسال هر شب بین ۷ تا ۸ ساعت می‌خوابند اما اگر در طول روز احساس خستگی و کسالت دارید، احتمالا به خواب بیشتری نیاز خواهید داشت.

اکنون چند نکته برای بهتر خوابیدن را ارائه می‌کنیم:

ساعات خواب خود را روی کاغذ بنویسید و احساسی که بعد از خواب دارید را یادداشت کنید. این کار به شما کمک می‌کند برای بهتر شدن خواب‌تان برنامه ریزی کنید. در ساعت مشخصی به رختخواب بروید و بیدار شوید حتی در روزهای تعطیل و آخر هفته‌ها.

قبل از خواب دوش بگیرید، کتاب بخوانید یا هر کاری انجام دهید که به آرامش‌تان کمک می‌کند. هرگز قبل از خواب تنقلات و خوردنی‌های سنگین میل نکنید. اتاق خواب خود را تاریک، سرد و آرام نگه دارید. بهترین رختخواب را داشته باشید.

 

 + خوابچرت زدن راهی برای جبران کم خوابی

 

سعی کنید بیشتر از ۲۰ دقیقه خواب نیم‌ر‌وزی نداشته باشید.

اگر در طول روز احساس خواب آلودگی مداوم دارید، با یک پزشک متخصص مشورت کنید زیرا ممکن است دچار اختلال خواب شده باشید که نیاز به درمان دارد.

  1. غذاهایی مصرف کنید که حال روحی‌تان را بهتر و شما را به خوشبختی بیشتر نزدیک می‌کند

تمام چیزهایی که می‌خوریم روی سلامت جسمی و روحی ما تاثیر می‌گذارند. کربوهیدرات ها باعث آزاد شدن هورمون سروتونین می‌شوند. بهتر است کربوهیدرات‌های ساده (غذاهای سرشار از قند و نشاسته) را کمتر استفاده کنید زیرا باعث انرژی کوتاه‌مدت می‌شوند اما کربوهیدرات‌های پیچیده مانند لوبیا، سبزیجات و غلات فایده‌ی بیشتری دارند.

پروتئین ها مانند حبوبات باعث افزایش تولید هورمون دوپامین و نوراپی نفرین می‌شوند که به بهبود تمرکز و افزایش انرژی بدن کمک می‌کنند. غذاهای فرآوری‌شده و سرخ‌شده به روح و روان‌تان آسیب می زند، پس تا جای ممکن از مصرف آن اجتناب کنید.

در شروع روز یک غذای سالم و مقوی بخورید، برای مثال ماست یونانی با میوه که سرشار از پروتئین است به افزایش انرژی روزانه بدن کمک می‌کند.

 

غذا های جدید و ناآشنا درست کنید - خوشبختی

 

  1. بهترین حس خوشبختی این است که قدردان باشید

سپاسگزاری و قدردانی می‌تواند تاثیر زیادی روی احساس امید و شاد بودن افراد بگذارد. پس روز خود را با قدردانی به خاطر نعمت‌هایی که دارید شروع کنید، می‌توانید این کار را در حین مسواک زدن اول صبح انجام دهید.

هر روز چیزهایی که دارید و باعث خوشحالی‌تان می‌شوند را به یاد آورده و به خاطر آن‌ها قدردان باشید، می‌تواند به خاطر آوردن فردی باشد که شما را دوست دارد یا خوردن قهوه در سرکار یا احساس گرمای خورشید روی پوست صورت و بدن‌تان.

 

خوشبختی و خوشحالی

 

  1. صورت دیگر خوشبختی این است که از دیگران تعریف و تمجید کنید

جدیدترین تحقیقات نشان می‌دهد مهربانی و محبت به دیگران به شما کمک می‌کند احساس رضایت و شادی بیشتری داشته باشید.

تعریف صادقانه راه خوبی است که روز کسی را بهتر کنید و خودتان هم خوشحال‌تر و سرحال‌تر شوید. با اطرافیان‌تان ارتباط خوبی برقرار کنید، با آن‌ها شوخی کنید و لبخند روی لب‌شان بیاورید. حتی اگر می‌خواهید از کسی انتقاد کنید این کار را در نهایت احترام انجام دهید.

 

تعریف و تمجید از دیگران

 

  1. نفس عمیق بکشید

تحقیقات انجام شده در مرکز سلامت دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد، تمرینات تنفس عمیق به کاهش استرس کمک شایانی می‌کند. پس هر زمان احساس ناراحتی کردید یا برای رفع خستگی در پایان روز:

همچنین بخوانید:  چگونگی داشتن انتخاب های هوشمندانه تر

چشمان‌تان را ببندید و سعی کنید یک خاطره خوب یا جایی دل‌انگیز را تجسم کنید.

از طریق بینی هوا را به آرامی وارد ریه‌هایتان بکنید. (تا ۵ بشمارید و به آرامی نفس بکشید.)

اکنون هوا را از شش‌ها خارج کنید (تا ۵ بشمارید و هوا را بیرون بفرستید.)

چندین بار این کار را انجام دهید تا به احساس آرامش برسید.

 

نفس عمیق بکشید

 

  1. شرایط ناراحت‌کننده را تشخیص دهید

در زندگی هر کسی ناراحتی و خوشی‌های زیادی وجود دارد. مهم این است لحظات ناراحت‌کننده را تشخیص دهید و تمرکز خود را روی چیزهایی بگذارید که به بهبود حال شما کمک می‌کنند.

ممکن است حال‌تان با تنفس عمیق، پیاده روی طولانی‌مدت یا صحبت با یکی از دوستان‌‌تان بهتر شود. باید بدانید هیچ کسی همیشه خوشحال نیست و ناراحتی هم بخشی از زندگی است.

 

ناراحت بودن

 

  1. دفتر خاطرات روزانه داشته باشید

نوشتن خاطرات روزانه به شما کمک می‌کند افکارتان را سازماندهی کرده و احساسات‌تان را تحلیل کنید.

پیش از این‌که به رختخواب بروید، اتفاقات روزانه را روی کاغذ بیاورید اما اگر نوشتن چیزی باعث عصبانیت تان می‌شود می‌توانید آن را در زمان دیگری که آرام هستید، بنویسید.

 

یادداشت ایده ها و تحقیق درباره کسب وکار در یک دفترچه

 

  1. با استرس مواجه شوید

در زندگی عوامل استرس‌زای زیادی وجود دارد و نمی‌توانید از همه آن‌ها اجتناب کنید. کلی مک گونیگال، روانشناس دانشگاه استنفورد می‌گوید:

استرس همیشه هم بد نیست و لازم است نگرش‌مان را نسبت به استرس تغییر دهیم.

باید به خودتان یاداوری کنید استرس در زندگی همه وجود دارد و نباید در مورد هر چیزی زیاد فکر کنید. به جای این‌که خیلی فکرتان را مشغول کنید، با استرس مواجه شوید. شاید این به معنای قرار گرفتن در یک موضعیت دشوار و ناراحت‌کننده باشد اما هر چه سریع‌تر با آن رو به رو شوید تا زودتر به آرامش برسید.

 

استرس را از خود دور کنید

 

عادت‌های هفتگی برای خوشحال بودن و رسیدن به خوشبختی

عادات زیر را می توان برای افزایش حس خوشحالی و رضایت به صورت هفتگی کسب کرد:

  1. اطرافتان را مرتب کنید

هر هفته ۲۰ دقیقه وقت بگذارید و اتاقتان را جمع و جور کنید تا از شر چیزهایی که آزارتان می‌دهد، راحت شوید و بهتر بتوانید تمرکز کنید. می‌توانید این کار را تنها یک بار در هفته انجام دهید تا با پاک‌سازی محیط احساس بهتری پیدا کنید.

  1. با دوستان‌تان ملاقات کنید

انسان موجودی اجتماعی است و ارتباط با دوستان نزدیک می‌تواند او را خوشحال‌تر کند. شما می‌توانید هر هفته با دوستان خود ملاقات کرده یا تلفنی با آن‌ها حرف بزنید.

جالب است بدانید، تحقیقات نشان می‌دهد ارتباط با حیوانات خانگی نیز می‌تواند به خوشحال‌تر شدن شما کمک کند.

  1. برنامه‌ی هفتگی داشته باشید

در پایان هر هفته وقت بگذارید و لیستی از برنامه‌های هفته‌ی بعدتان بنویسید، این کار باعث آرامش خاطرتان می‌شود.

  1. تلفن خود را کنار بگذارید

حداقل یک بار در هفته به مدت یک ساعت تلفن همراه خود را خاموش کنید، در این فرصت کتاب بخوانید، پیاده‌روی کنید یا در تنهایی غرق شوید و در آرامش فکر کنید.

  1. به دامان طبیعت بروید

براساس تحقیقی در سال ۲۰۱۶ میلادی، پیاده‌روی در طبیعت به مدت ۳۰ دقیقه می‌تواند باعث کاهش فشار خون بالا و درمان افسردگی شود.

  1. تمریناتمدیتیشنرا انجام دهید
همچنین بخوانید:  سوال شما: چرا می گویند قیمت محصولم بالاست؟

مدیتیشن به روش‌های ساده می‌‌تواند باعث آرامش‌تان شده و به خوشحال‌تر شدن شما کمک کند.

  1. روان‌درمانی کنید

اگر فکر می‌کنید مشکلی دارید که قادر به حل آن نیستید، بهتر است به یک روان‌درمان مراجعه کنید.

  1. راه‌هایی برای خوشحال کردن خود پیدا کنید

برخی کارها می‌توانند باعث خوشحال‌تر شدن شما شوند مانند مراقبت و پاک‌سازی پوست که احساس خوبی به شما می‌دهد، یک حمام طولانی در آخر هفته و لم دادن پای تلویزیون .

 

عادت های هفتگی

 

عادت‌های ماهانه برای خوشحال شدن و داشتن خوشبختی بیشتر

عادات زیر را می توان برای افزایش حس خوشحالی و رضایت به صورت ماهانه کسب کرد:

انجام برخی کارها باعث می‌شود احساس خوشحالی بیشتری داشته باشید و خلق و خوی‌تان بهتر شود، برای مثال می‌‌توانید هر ماه یک شب را به دیدن بچه‌های خواهر و برادرتان بروید و با آن‌ها وقت بگذرانید یا هر ماه به رستوران مورد علاقه‌تان رفته و غذای محبوب خود را نوش جان کنید.

  1. به تنهایی بیرون بروید

گاهی برخی کارهایی که به تنهایی انجام می‌دهید، باعث می‌شود احساس خوشحالی کنید، به عنوان مثال خودتان به تنهایی به رستوران مورد‌علاقه‌تان بروید، فیلم بگیرید یا به سفری بروید که همیشه در آرزویش بوده‌اید.

  1. لیستی از خاطرات شاد داشته باشید

در ابتدای هر ماه لیست کوتاهی از خاطرات شاد یا چیزهایی را که می‌خواهید درست کنید و در اوقات فراغت درمورد آن‌ها فکر کنید.

 

عادت‌های ماهانه برای خوشحال شدن و داشتن خوشبختی بیشتر

 

عادت‌های سالانه برای خوشحال بودن و حس خوشبختی

عادات زیر را می توان برای افزایش حس خوشحالی و رضایت به صورت ماهانه کسب کرد:

  1. زمانی را به فکر کردن اختصاص دهید

شروع سال، زمان خوبی است برای فکر کردن به زندگی. در سال جدید این سوالات را از خود بپرسید:

در سال گذشته، حال من چطور بود؟

چه اتفاقاتی افتاد؟

آیا سلامت بیشتری داشتم؟

اگر به این نتیجه رسیدید که خلق و خوی‌تان در سال گذشته بهتر نشده ممکن است در معرض ابتلا به افسردگی باشید، پس هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید.

  1. اهداف خود را برای رسیدن به خوشبختی ارزیابی کنید

افراد در طول زمان تغییر می‌کنند، پس چه بهتر است اهداف خود را دوباره ارزیابی کنید و ببینید هنوز هم می‌خواهید در همین مسیر قدم بردارید یا نه.

تغییر کردن اصلا بد نیست پس چه بهتر که برخی اهداف خود را تغییر دهید.

  1. از بدن خود مراقبت کنید

حتما می‌دانید سلامت جسمی و روحی به هم وابسته‌اند. هم‌چنان که به دنبال راهی برای بهبود سلامت روح و روان خود هستید باید از سلامت جسمانی خود نیز مراقبت کنید.

برای چکاپ سالیانه به پزشک مراجعه کنید.

اگر به بیماری مزمن مبتلا شده‌اید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

به دندانپزشکی بروید.

به چشم پزشک مراجعه کنید.

  1. برای دست یافتن به خوشبختی در زندگی حتما کینه و نفرت را رها کنید

در اغلب اوقات بخشیدن طرف مقابل به نفع خودتان است و کینه و نفرت داشتن هیچ سودی ندارد. حتما نباید با آن فرد رابطه دوستانه داشته باشید، می‌توانید با او قطع رابطه کنید و به زندگی خود ادامه دهید.

 

 

سخن پایانی

عادت‌های‌ مفید برای داشتن حس خوشحالی و رضایت یکی از مهمترین گام های رسیدن به موفقیت است. پس دقت در برداشتن این گام ها مهم است و می تواند حس خوب زیستن که هدف هر فردی است را محقق سازد. از شما بسیار متشکریم که با ما و خودساخته همراه هستید.

دوره های دکتر کاویانی

به چالش ۵ روزه یادگیری مسیر ثروت بپیوندید.

دکتر کاویانی یک دوره آموزشی ۴جلسه ای به نام «مدار ثروت» دارن، در این دوره دکتر کاویانی مسیر ثروتمند شدنی که خودشون طی کردن رو بهتون آموزش میدن.

اینستاگرام خودساخته

روزمرگی های دکتر کاویانی

تلگرام خودساخته

مطالب انگیزشی روزانه

اگه لذت بردی برای دوستات از طریق این دکمه ها بفرست.

همیشه پیگیر آموزش باش

دوره های رایگان

دیدگاه

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت لینک دانلود