
راه اندازی کسب و کار اینترنتی بدون شک بهترین راه برای ایجاد یک فرصت تجاری خوب است. زیباترین چیز در مورد چنین کسب و کارهایی این است که شما می توانید انتخاب کنید که هر طور که می خواهید و از هر کجا که می خواهید کسب و کار خود را آغاز کنید. از طرف دیگر، سخت ترین بخش ایجاد یک کسب و کار اینترنتی موفق ، راه اندازی آن است.
برای اینکه کسب و کار اینترنتی موفقی داشته باشیم باید نحوه خرید مصرف کنندگان محصولات و تکمیل تراکنشها را بررسی کنیم. صاحبان مشاغل اینترنتی باید با کسب و کار خود به گونهای رفتار کنند که گویی در حال اداره شرکتی هستند که مشتریان به صورت حضوری از آنها بازدید میکنند. کسبوکارهای آنلاین معمولاً به همان میزان برنامهریزی و تعهدی که شرکت های فیزیکی نیاز دارند را لازم دارند.
در این مقاله از سایت خودساخته نکات مهم مورد نیاز که قبل از آغاز یک کسب و کار اینترنتی موفق باید بدانید را بیان خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.
کسب و کار اینترنتی چیست؟
کسب و کار اینترنتی همانطور که از اسمش پیداست، کسب و کارهایی هستند که عمدتاً در اینترنت فعالیت میکنند. این نوع کسبوکار نیازی به داشتن کارخانه تولید، دفتر، فروشگاه یا مغازه ندارد. همه چیز از ابتدا تا انتهای فرآیند بر روی رایانه و اتصال به اینترنت انجام میشود.
برای اینکه بگوییم کسب و کار یک تجارت اینترنتی است این کسب و کار باید در درجه اول در اینترنت فعالیت کند. یعنی بازار هدف آن باید کاربران اینترنت باشند.
از طرف دیگر عرضه محصولات، بستهبندی و ارسال به مشتری همگی فعالیتهای تجاری ضروری هستند که از طریق اینترنت انجام میشوند.این نوع کسب و کار میتواند ترکیبی از کسب و کارهای اینترنتی و سنتی باشد.
نکته دیگری که باید بدانید این است که داشتن یک وب سایت و یا صفحهای در شبکه های اجتماعی به این معنی نیست که شما به طور خودکار یک کسب و کار اینترنتی دارید. اگر می خواهید چنین کسب و کاری داشته باشید، باید فرآیند کسب درآمد را هم اینترنتی کنید. بدین معنی که یک درگاه پرداخت در وبسایت خود طراحی کرده و کار انتقال پول را از این طریق انجام دهید.
مزایای یک کسب و کار اینترنتی موفق
همانطور که اشاره کردیم اینترنت دری از فرصتها را به روی اقتصاد جدید گشود و تصور ما را از روش سنتی انجام تجارت تغییر داده است. اکنون، کسب و کارهای اینترنتی موفق مثل علی بابا و آمازون بازار خرده فروشی آنلاین را فتح کردهاند.
با این وجود، برای موفقیت در یک کسب و کار اینترنتی، لازم نیست شرکت بزرگی مانند اینها را اداره کنید. بسیاری از کسب و کارهای کوچک موفق شده اند سهم خود را از سود بازارهای آنلاین به دست آورند. در واقع، آخرین روندها نشان میدهد که رشد بازار تجارت الکترونیک در سالهای آینده از سوی کسبوکارهای کوچک تا متوسط حاصل خواهد شد.
کسب و کارهای اینترنتی در ایران نیز به سرعت در حال رشد است و صاحبان مشاغل بیشتری اکنون از این فرصت برای رشد کسب و کار خود به صورت آنلاین استفاده می کنند. با این حال، بسیاری از افرادی که میخواهند وارد این عرصه شوند از مزایایی که کسب و کار آنلاین میتواند برای آنها به ارمغان بیاورد، آگاه نیستند. در اینجا به 5 مزیت داشتن یک کسب و کار آنلاین اشاره می کنیم:
هزینه راهاندازی پایین
برای صاحبان مشاغل جدید، هزینه های سربار می تواند بسیار زیاد باشد و ممکن است بر موفقیت مالی شما تأثیر منفی بگذارد. با این حال، هزینههای بالای راه اندازی و سربار تنها در صورتی رخ میدهد که قصد دارید یک تجارت فیزیکی راه اندازی کنید. اما از طرف دیگر، کسب و کارهای آنلاین فقط نیاز به خرید یک هاست و دامنه دارند.
در این میان ممکن است نیاز به استخدام یک طراح وب متخصص به منظور طراحی یک وب سایت زیبا و حرفه ای باشد.
اما هرچه قدر هم که هزینه این کار باشد باز هم اختلاف فاحشی با هزینه هایی چون اجاره مغازه، چیدمان ویترین و مالیات دارد. بنابراین، کسبوکارهای آنلاین از نظر هزینه راهاندازی و هزینههای سربار نسبتاً ارزانتر از کسبوکارهای سنتی هستند.
هزینه بازاریابی پایین
اینترنت ابزاری مقرون به صرفه است. پلتفرمهای آنلاین متعددی وجود دارد که میتوانید از آنها (سایتها و یا رسانههای اجتماعی) برای بازاریابی محصول خود استفاده کنید. تبلیغات آنلاین نسبتاً مقرون به صرفه است و به شما امکان میدهد کسب و کار خود را گسترش دهید.
این بدان معناست که شما می توانید تشخیص دهید که کدام زمینه تبلیغاتی کارآمد است و کدام نیست. یکی از راههای تبلیغ آنلاین محصول از طریق رسانههای اجتماعی مانند لینکدین، توییتر و اینستاگرام است. رسانههای اجتماعی به عنوان ابزار بسیار قدرتمندی برای افزایش آگاهی از محصول شناخته میشوند.
دلیل آن هم این است که مشتریان تمایل دارند زمان قابل توجهی را برای گشت و گذار در آنجا صرف کنند. این بدان معناست که تلاشهای بازاریابی میتواند از نظر زمان و هزینه کارآمدتر باشد و پایگاه مشتری کسبوکار فراتر از مخاطبان محلی گسترش مییابد.
انعطاف پذیری بالا
در کسب و کارهای سنتی شخصی باید همیشه در فروشگاه حضور داشته باشد. در حالیکه مشاغل آنلاین به شما این امکان را میدهند که شرکت خود را از هر کجا و در هر زمان اداره کنید. بنابراین، کسب و کارهای آنلاین این تعادل بین کار و زندگی را به شما میدهند. باید اضافه کرد که مزایای یک فروشگاه اینترنتی این است که شما می توانید 24 ساعت شبانه روز و 7 روز هفته کار کنید.
از آنجایی که فروشگاه خرده فروشی شما مجازی است، به طور بالقوه می توانید هنگام خواب درآمد کسب کنید. از این رو، انعطافپذیری کسبوکارهای آنلاین را میتوان به مکان و زمان انجام کسبوکار انعطافپذیر تبدیل کرد.
بازار بین المللی
یکی از تاثیرات مهم اینترنت جهانی شدن مشاغل است. کسبوکارهای آنلاین میتوانند فروش محصول شما در سطح بینالمللی بدون راهاندازی فروشنده فیزیکی در آن منطقه را تسهیل کنند.
این کار شما میتواند یک کسب و کار محلی را به ملی و بین المللی تبدیل کند. مهم هم نیست که کسب و کار شما چقدر کوچک باشد. یکی دیگر از مزایای منحصر به فرد تجارت آنلاین این است که میتوانید وب سایت خود را به زبانهای مختلف ترجمه کنید. این کار افراد مختلف از مکانهای گوناگون را به مشتری شما بدل میکند.
بنابراین، کسب و کارهای آنلاین به شما این امکان را میدهند که طیف گسترده ای از مشتریان را در سطح جهانی جذب کنید.
تراکنش مالی آسانتر و سریعتر
خدمات پرداخت آنلاین به شما امکان میدهد پول را از مشتری مستقیماً به حساب بانکی خود انتقال دهید. این امر باعث صرفه جویی در زمان شما از نظر فرآیند تراکنش میشود.
امکان فعالیت و کسب درآمد شبانه روزی
بدون اینترنت، تقریبا غیرممکن است که کسب و کار شما به مدت 24 ساعته خدمات خود را ارائه دهد. با کمک یک وب سایت ، میتوانید به مشتریان خود اجازه دهید در هر زمان از هر گوشهای از جهان از خدمات و محصولات شما بازدید کنند. این کار با یک تجارت آفلاین امکان پذیر نیست. مشتریان شما میتوانند در مورد محصولات شما مطالعه کنند و طبق سلیقه و نیاز خود سفارش دهند.
تصور کنید که ارائه خدمات خود برای مدت طولانی و حتی در تعطیلات چقدر میتواند برای کسب و کار شما مفید باشد. برای به حداکثر رساندن سود، کسب و کار شما باید در دسترس خریدارانی باشد که خرید آنلاین را به آفلاین ترجیح می دهند.
همچنین، اگر در مورد انتقال کسب و کار خود به فضای آنلاین صحبت میکنیم به این معنی نیست که کسب و کار سنتی خود را تعطیل کنید. بنابراین در نهایت داشتن یک وب سایت آنلاین برای کسب و کار شما باعث افزایش پیشرفت و فروش خواهد شد.
امکان پشتیبانی بهتر مشتری
بگذارید یک واقعیت را به شما بگوییم، اینترنت برای تجارت ساخته شده است و اگر فرصت طلب باشید باید از دنیای آنلاین استفاده کنید. مزیت داشتن یک کسب و کار اینترنتی این است که می توانید بدون صرف وقت زیاد به سوالات مشتریان خود پاسخ داده و مشکلات آنها را حل کنید.
کاری که میتوانید انجام دهید این است که به سادگی در یک ویدیو در مورد فرایندها و دستورالعملها صحبت کنید. این کار باعث میشود که بتواند به مشتریان در دریافت پاسخ سؤالاتشان کمک کنید.
به غیر از این، شما همچنین می توانید یک بخش پشتیبانی مشتری را در وب سایت خود تنظیم کنید.
کسب و کار آنلاین شما را قادر می سازد تا اطلاعات دقیقی را که مشتریان خود میخواهند در اختیار آنها قرار دهید. این کار باعث صرفه جویی در وقت شما و مشتریان شما میشود. زیرا آنها به سادگی میتوانند از طریق یک ویدیو پاسخ بسیاری از سوالات خود را بگیرند. بنابراین تعداد تماسها و پیامهای حاوی سوال به خودی خود کاهش مییابد. از میان مزایای اثبات شده متعدد داشتن یک وب سایت این است که به شما کمک میکند در هر زمان و هر مکان با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید.
چگونه کسب و کار اینترنتی موفقی داشته باشیم؟
برای داشتن یک کسب و کار اینترنتی موفق میبایست نکات حیاتی زیر را رعایت کنید:
داراییهای آنلاین خود را سازماندهی کنید
این امر بسیار فراتر از سازماندهی کسب و کار شما است. دارایی های آنلاین شما همه چیز شماست. این موارد شامل وب سایت شما تا پروفایلهای رسانههای اجتماعی و اکانتهای شماست که باید منظم باشند.
تمام داراییهای آنلاین مرتبط با کسب و کار باید برای برند شما بهینه شوند. به عنوان مثال، اکانت رسانههای اجتماعی و صفحات وب شما باید دارای کلمات کلیدی مرتبط باشند. آنها باید در یک برنامه بازاریابی یکپارچه قرار بگیرند و باید به طور کامل با آخرین اطلاعات در مورد شرکت شما به روز شوند.
سوابق مشتری را حفظ کنید
یکی از مشکلاتی که صاحبان مشاغل دارند این است که نمیتوانند سوابق مشتریان خود را نگه دارند. شما موظف هستید از هرگونه اطلاعات مشتری که به صورت آنلاین به دست آمده است محافظت کنید. به این معنی که شما باید از اطلاعات مشتری خود در دستگاههای جداگانه نسخه پشتیبان (Back up) داشته باشید.
سیستمهای شما باید به روز نگه داشته شده و دسترسی فقط به کارمندان خاصی محدود شود. شما باید سیستم CRM هم داشته باشید، این سیستم به شما کمک می کند تا مراحل فروش و خدمات پس از فروش خود به مشتریان خود را بهتر مدیریت کنید.
رقبای خود را بشناسید
هر کسب و کار اینترنتی موفق و سودآور رقبای خود را میشناسد. باید بدانید با چه کسی رقابت میکنید تا بدانید چرا مشتریان شما را به دیگران ترجیح میدهند یا برعکس. در کسب و کارهای آنلاین هیچ چیز مهمتر از این نیست.
شما باید کانالها و صفحات رسانههای اجتماعی که رقبای شما از آنها استفاده میکنند را بشناسید. به علاوه باید کلمات کلیدی را که رقبای شما استفاده میکنند از ابزارهای متنوعی که گوگل ارائه میدهد بدست آورده و بررسی کنید.
از اعتبار آنلاین برند خود محافظت کنید
در کسب و کار آنلاین شهرت برند حیاتی است. کوچکترین اشتباهی میتواند برند شما را برای همیشه لکه دار کند. با تنظیم Google Alerts برای نام برند خود شما قادر خواهید بود نام تجاری خود را بررسی کنید.
شما باید دستورالعمل های برندسازی در فضای اینترنت و رسانه های اجتماعی را مطالعه کنید. باید بیاموزید که چگونه با شکایات مشتری برخورد کنید و مشکل وی را حل کنید، حتی اگر مشتری اشتباه کرده باشد.
برای داشتن یک اتصال اینترنتی خوب هزینه کنید
حیاتیترین نکته در یک کسب و کار اینترنتی یک اتصال اینترنتی مناسب است. با داشتن یک سرویس اینترنی با کیفیت می توانید در رسیدگی به سفارشات مهم سریع عمل کنید. بدون اتصال به اینترنت سریع، ممکن است سفارشات و سوالات مشتری را از دست بدهید. به طور خلاصه، کسب و کار شما بدون یک اتصال اینترنت مطمئن فلج خواهد شد.
از آخرین روندهای بازار با خبر باشید
دنیای آنلاین دنیایی است که دائما در حال تغییر و تحول است. این بازار سریعتر از هر چیزی که در دنیای واقعی میبینید تکامل مییابد. علاوه بر این، روندهای کسب درآمد از رسانه های اجتماعی را خواهید دید که همیشه در حال تغییر هستند. بنابراین، شما باید همیشه به روز باشید تا بتوانید با بزرگان بازاریابی و برندسازی آنلاین هماهنگ و هم قدم باشید.
سماجت به خرج دهید
تعداد کمی از کسب و کارهای اینترنتی یک شبه به موفقیت میرسند. این چیزی است که اگر میخواهید وارد دنیایش شوید، باید آن را بپذیرید. اگر در انجام تمام کارهای درست اهتمام ورزید قطعا نتیجه خواهید گرفت. شما باید ثابت قدم باشید و روی اهداف خود متمرکز بمانید.
آیا میدانستید به طور متوسط سه تا پنج سال طول میکشد تا یک استارتآپ شروع به کسب سود کند؟
بدانید چه زمانی باید شکست را بپذیرید
گاهی اوقات یک ایده با شکست مواجه میشود. بزرگترین چالش برای یک کارآفرین این است که بداند چه زمانی یک ایده شکست خورده است. بنابراین در صورت لزوم از تغییر مسیر نترسید.
سخن پایانی
هدف ما از نگارش این مقاله آشنایی شما عزیزان با نکات اولیه داشتن یک کسب و کار اینترنتی موفق است. اینکه چگونه موفقیت و سودآوری در کسب و کار اینترنتی را تجربه کنیم بستگی به عوامل و فاکتورهای بسیاری دارد که در مقالات آینده به بررسی و شرح آنها خواهیم پرداخت.
یک پاسخ
دکتر کیاوانی موفق باشید دوست عزیز