چگونگی درخواست نیازها از دیگران

مدت زمان مطالعه : ۸ دقیقه | بیان درخواست

یادگیری اینکه چگونه درخواست های خود را بشناسید و ماهرانه خواسته های خود را بخواهید مهارت مهمی است. در غیر این صورت، ممکن است به جای بدست آوردن آنچه واقعاً می خواهید، با آنچه که باید تحمل کنید زندگی کنید. با صرف زمان برای شناسایی دقیقاً آنچه می خواهید و ایجاد درخواست خود شروع کنید. سپس، مطمئن شوید که به موقع، واضح، مطمئن و محترمانه سؤال می‌کنید. چه پاسخی که دریافت می‌کنید “بله” یا “نه” باشد با مهربانی پاسخ دهید و برای تلاش بعدی خود برای درخواست آنچه می خواهید آماده شوید! خوب حال بیایید نکات مربوطه را بیاموزیم:

1.     ابتدا مطمئن شوید که دقیقاً چه می خواهید

۱.     ابتدا مطمئن شوید که دقیقاً چه می خواهید

هرگز در مورد چیزی که فکر می کنید واقعا می خواهید عجله نکنید. در عوض، فکر خود را به چیزهای خوب در زندگی منحرف کنید، مانند آنچه می خواهید و سپس آن را بخواهید. اگر این کار را نکنید، به احتمال زیاد پاسخ منفی دریافت خواهید کرد یا چیزی که نیازهای شما را برآورده نمی کند.

  • برای مثال، ممکن است متوجه شوید که کارتان فشار زیادی بر شما وارد می کند. اما باید به این فکر کنید که چه راه حلی در سر دارید؟ آیا یک برنامه کاری متفاوت می خواهید؟ آیا تغییر کوچکی در مسئولیت های شما مشکل را حل می کند؟ یا باید شغل خود را تغییر دهید؟
  • اگر مطمئن نیستید که چه می خواهید، باید با مشورت با یک دوست، معلم یا مربی مورد اعتماد، راهنمایی لازم را دریافت کنید. اما فراموش نکنید که در نهایت، تصمیم گیری در مورد آنچه واقعاً می خواهید به شما و فقط شما بستگی دارد.

2.     دلیل و منطق درخواست خود را بنویسید

۲.     دلیل و منطق درخواست خود را بنویسید

نوشتن درخواست خود بر روی کاغذ به شما کمک می کند تا مطمئن شوید که درخواست شما واضح و منطقی است. به عنوان مثال، اگر می خواهید حقوق خود را افزایش دهید، در بالای صفحه بنویسید: “من می خواهم حقوق خود را افزایش دهم زیرا …” سپس فهرستی از دلایل خود را برای آن بنویسید.

  • به عنوان مثال: «دو سال است که کار می کنم و افزایش حقوقی دریافت نکرده ام». یا “شعبه ما به دلیل تلاش من بازدهی بیشتری داشته است.” یا «همکارانم با همان مسئولیت هایی که من دستمزد بیشتری می گیرند». اکنون مراقبت از یک مادر بیمار به دیگر مسئولیت های من اضافه شده است که مراقبت از دو فرزندم را شامل می شود.
  • اگر هنوز در مورد صحت درخواست خود مطمئن نیستید، برای اطمینان کامل آن را به یک فرد مورد اعتماد نشان دهید.

 

3.     در مورد درخواست خود احساس گناه نکنید و اعتماد به نفس داشته باشید

۳.     در مورد درخواست خود احساس گناه نکنید و اعتماد به نفس داشته باشید

اگر درخواست شما واضح و معقول است، دلیلی برای احساس گناه در ارائه آن وجود ندارد. با این واقعیت کنار بیایید که حق دارید آنچه را که می خواهید بخواهید. حتی اگر به آن نیاز فوری و جدی نداشته باشید. هیچ تضمینی وجود ندارد که به آنچه می‌خواهید برسید، اما شما حق دارید حداقل یک بار هم درخواست خود را مطرح کنید. اعتماد به نفس خود را با تکرار جملات تاکیدی مانند «من لیاقتش را دارم» افزایش دهید.

 

4.     فردی را که قرار است از او بپرسید در نظر بگیرید

۴.     فردی را که قرار است از او بپرسید در نظر بگیرید

هرچه بیشتر در مورد آن شخص بدانید، بیشتر درخواست خود را مطابق با سلیقه او تنظیم می کنید و سریعتر به آنچه می خواهید می رسید. شما می توانید جزئیات کوچکی مانند زمان و تلفظ را با مخاطبان خود تطبیق دهید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

  • برای مثال، اگر می‌دانید که رئیستان صبح سالم‌تر است، بعدازظهر درخواست افزایش حقوق نکنید.
  • اگر می دانید مادر همسرتان با تعریف و تمجید نرم می شود، حتما از او تعریف کنید.

اما به یاد داشته باشید، شما چیزی را می خواهید که می خواهید، نه آنچه را که فکر می کنید آنها از شما می خواهند.

 

5.     درخواست خود را جلوی آینه یا با یک دوست قابل اعتماد تمرین کنید

۵.     درخواست خود را جلوی آینه یا با یک دوست قابل اعتماد تمرین کنید

درست مانند سخنرانی، حفظ شعر یا آواز خواندن، تکرار و تمرین به شما کمک می کند عملکرد بهتری داشته باشید. جلوی آینه بایستید یا از خودتان فیلم بگیرید. سپس درخواست خود را با عبارات مختلف و با ذکر دلایل مختلف ارسال کنید. البته تمرین بیش از یک دوست قابل اعتماد در اولویت است. زیرا او می تواند بازخورد مفیدی به شما بدهد.

یکی از کارهایی که یک دوست می تواند برای شما انجام دهد این است که به ایرادات بدن شما اشاره کند تا احساس خستگی نکنید. زیرا صاف ایستادن و نگاه کردن به چشمان مخاطب باعث می شود در ارائه خواسته خود با اطمینان بیشتری به نظر برسید.

 

6.     زمان مناسبی را برای درخواست انتخاب کنید، اما در این مورد وسواس نداشته باشید

۶.     زمان مناسبی را برای درخواست انتخاب کنید، اما در این مورد وسواس نداشته باشید

اگر صبح رئیس شما سالم است، همان روز صبح حقوق خود را افزایش دهید. اما به یاد داشته باشید که وسواس به شما کمک نمی کند که بیان مناسب برای درخواست خود در آن صبح را پیدا کنید. پس به محض اینکه از دلیل درخواست خود مطمئن شدید، آن را بیان کنید. یکی از مواردی که مانع از بیان درخواست می شود تاخیرهای مکرر است. برای جلوگیری از تله تعلل، به خود یادآوری کنید که می دانید چه می خواهید و لیاقت آن را دارید. اکنون زمان آن است که درخواست خود را مطرح کنید.

 

نحوه بیان درخواست

نحوه بیان درخواست

درخواست شما باید مؤدبانه و محترمانه و در عین حال واضح و سرشار از اعتماد به نفس باشد.

هنگام درخواست خود حتما لبخند بزنید و اخم نکنید. گشاده رویی و لحن دلنشین تاثیر مثبت دارد. اما به خاطر داشته باشید که زیاده روی در این کار باعث می شود احساس غرق شدن و ناامنی کنید و هیچکس درخواست شما را جدی نگیرد. یک درخواست “محترمانه و محکم” می تواند راه خوبی برای ابراز وجود باشد.

جای هیچ شکی نیست: “به این فکر می کردم که شاید برای خودمان یک قایق بخریم.”

در عوض، درخواست خود را صریح بیان کنید: “عزیزم، می خواهم یک قایق بخریم.”

“من یک افزایش حقوق می خواهم، من آن را در حال حاضر می خواهم!” این جمله خصمانه و به عبارتی افراطی است. در عین حال: «به نظر شما در صورت استحقاق، امکان افزایش حقوق جزئی برای من وجود دارد؟ این جمله هم خیلی ضعیفه

درخواست خود را تا حد امکان دقیق بیان کنید.

شما سخت کار کردید تا مطمئن شوید به آنچه می خواهید رسیدید. اکنون مطمئن شوید که مخاطبان شما به همان اندازه از آن آگاه هستند. درخواست باید واضح باشد. جمله خود را با عباراتی مانند “من می خواهم …” یا “می خواهم …” شروع کنید.

به عنوان مثال: “آقای رئیس، من دوست دارم یک اتاق خالی در گوشه ساختمان داشته باشم.”

هنگام بیان درخواست خود از کلمه “من” استفاده کنید تا گیرنده بداند که این همان چیزی است که شما می خواهید. رد درخواست: “به نظر شما امکان دارد اتاقی در گوشه ساختمان به من بدهید؟” گفته می شود خیلی راحت تر است.

فقط در موقعیت های مهم تجاری می توانید چیزی بیشتر یا کمتر از آنچه می خواهید بخواهید

این روش معمولاً توسط فروشندگان استفاده می شود. به عنوان مثال، در ابتدا قیمت ها را کاهش می دهند تا مشتریان بیشتری به دست آورند. سپس از قیمت هایی که می خواهند استفاده می کنند. در مورد دیگر، اول یک قیمت بالا و برای کالاهای خود غیر منطقی تعیین کنند تا قیمت اصلی که پس از مذاکره و چانه زنی به مشتری می دهند قابل قبول تر و معقول تر به نظر برسد.

  • این ترفندها برای استفاده در حضور دوستان و خانواده مناسب نیستند و باید در زمینه های حرفه ای به صورت هوشمندانه استفاده شوند.
  • استفاده از این ترفندها توسط فروشندگان و علیه آنها جزء عرف شده است. اما اگر از این ترفند در حضور دوستان و خانواده استفاده شود باعث نارضایتی و حتی گاهی عصبانیت می شود.

به عنوان مثال، زمانی که می خواهید حقوق خود را در محل کار افزایش دهید، بهتر است با مبلغ کمی بالاتر از آنچه می خواهید شروع کنید. اما نه آنقدر بالا که غیر منطقی به نظر برسد. اگر می خواهید ترفیع بگیرید، اگر می خواهید خودتان دستیار فروش باشید، برای موقعیت در بخش خود درخواست نکنید.

فقط یک دلیل برای درخواست خود بیاورید

حتی اگر ۱۰ دلیل محکمه پسند برای خرید یک کلبه ساحلی دارید، فقط یکی از آنها را به همسرتان بگویید. اگر همه آنها را بگویید، ممکن است همسرتان احساس کند که با عقاید خود به او حمله کرده اید. در این صورت احتمال اعتراض او بیشتر خواهد بود.

فرض کنید فکر می کنید داشتن یک خانه ساحلی نه تنها برای سلامت روان شما مفید است بلکه سرمایه گذاری خوبی نیز هست. در این صورت، بهترین دلیل برای این درخواست شما می تواند چیزی شبیه به این باشد که من می خواهم این خانه ساحلی را بخریم تا چند سال دیگر تبدیل به مکانی شود که خانواده هایمان دور هم جمع شوند.

  • قوی ترین دلیل ممکن را برای درخواست خود انتخاب کنید. مگر اینکه مطمئن باشید دلیل دیگری که دارید تاثیر بهتری روی فرد خواهد داشت.
  • تصور کنید پس از درخواست خود پاسخ منفی دریافت کرده اید و قصد دارید در آینده درخواست خود را مجددا ارسال کنید. اگر فقط یک دلیل را بیان کرده اید، می توانید درخواست دوم خود را محکم تر و با دلیل موجه بیان کنید.

اگر می توانید عواقب آن را بپذیرید از تهدید استفاده کنید

تهدیدهای توخالی شما را به جایی نمی رساند. اگر تهدید شما جواب ندهد، یا مجبور به انجام کاری می شوید که در ذات شما نیست یا باید عقب نشینی شرم آور را تجربه کنید.

  • عباراتی مانند: «حقوقم را زیاد کن وگرنه استعفا می دهم». یا “اگر الان برای ازدواجمان برنامه ریزی نکنیم، همه چیز را تمام می کنم.” استفاده نکنید مگر اینکه واقعاً قصد انجام تهدید خود را داشته باشید.
  • اگر دائماً مردم را با تهدیدهای توخالی خود بترسانید، آنها شما را فردی خود محور و غیرقابل اعتماد خواهند دید.

پس از ارسال درخواست، واکنش مخاطب را بپذیرید

  1. پس از ارائه درخواست خود به پیشنهاد طرف مقابل با دقت گوش دهید

پس از درخواست خود، اجازه دهید طرف مقابل به شما پاسخ کامل بدهد. به سخنان او با دقت گوش دهید و پاسخ را بررسی کنید و ببینید آیا پاسخ او برای درخواست شما مناسب است یا خیر. اگر توضیح بیشتری دارید با کمال احترام این موضوع را بیان کنید.

به عنوان مثال: “بر اساس گفته های شما حاضر نیستید حقوق من را ۸ درصد افزایش دهید، اما با ۵ درصد موافقید؟” این می تواند نقطه شروعی برای مذاکرات باشد.

  1. اگر به آنچه می خواهید رسیدید، قدردانی و تشکر را فراموش نکنید

گاهی اوقات تنها چیزی که برای رسیدن به آنچه می خواهید انجام دهید این است که بخواهید. در این موارد، حتی اگر احساس می کنید که کاملاً لیاقت چیزی را دارید که به دست می آورید، به طرف مقابل نشان دهید که چقدر از او قدردانی می کنید.

از عبارات ساده ای مانند “خیلی متشکرم” استفاده کنید. می توانید از جزئیات بیشتر استفاده کنید: “آقای رئیس، از اینکه به حرف های من گوش دادید و موافقت کردید برنامه هفتگی من را تغییر دهم بسیار سپاسگزارم.”

  1. به درخواست خود شخصاً پاسخ منفی نگیرید

شما همیشه به آنچه می خواهید نمی رسید. حتی اگر منطقی ترین درخواست ممکن را به قانع کننده ترین شکل ممکن ارائه دهید، ممکن است درخواست شما رد شود. این بدان معنا نیست که شخصی که درخواست شما را رد کرده است با شما دشمنی می کند یا از شما متنفر است. با این واقعیت کنار بیایید که تلاش کردید اما این بار موفق نشدید.

  • از شنیدن «نه» نترسید، بلکه برای فرصت بعدی آماده باشید. ایمان خود را به خود و توانایی خود برای موفقیت از دست ندهید.
  • از همه کسانی که در هر صورت درخواست کردید تشکر می کنم: “از اینکه به درخواست من توجه کردید متشکرم.” یا “از اینکه برای شنیدن درخواست من وقت گذاشتید متشکرم.”
  1. برای یک درخواست متفاوت و متفاوت آماده شوید

نظرات مردم تغییر خواهد کرد و پاسخ آنها به درخواست شما نیز همراه با آن تغییر خواهد کرد. به عنوان مثال، بهتر است سه تا شش ماه صبر کنید تا درخواست افزایش حقوق از طرف رئیس خود یا ماشین از پدر و مادرتان تکرار شود. به یاد داشته باشید که بهتر است نحوه بیان درخواست شما با درخواست قبلی متفاوت باشد و همان فرم نباشد.

  • هنگامی که برای درخواست مجدد آماده شدید، روند شرح داده شده در این مقاله را دوباره شروع کنید. مطمئن شوید که می دانید چه می خواهید. دلایل خود را شناسایی کنید و بهترین آنها را بیابید. در نهایت، آن را با عبارتی کاملاً متفاوت از دفعه قبل بیان کنید. اما یادتان باشد که با احترام ادعا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست