قوانین طلایی بازاریابی برای موفقیت و رونق کسب‌و‌کار

قوانین طلایی بازاریابی برای موفقیت و رونق کسب‌و‌کار

اینترنت پر از کاغذهای سفید و کتاب های الکترونیکی است که در مورد ایجاد یک صفحه فرود بهینه، راه اندازی یک تیم بازاریابی داخلی، چگونگی برگذاری یک کمپین ایمیلی و موارد دیگر صحبت می کنند. اما همیشه به یاد داشته باشید که اولین بودن مهمتر از بهترین بودن است. لازم به ذکر است که مشتریان هرگز در مورد اساس بازاریابی سوال نمی‌کنند. در عصری که اینترنت کاملاً شخصی می شود، بازاریابی به جای اینکه صرفاً به یک چارچوب مفهومی تبدیل شود، به مجموعه ای از سیستم ها تبدیل شده است. در این مقاله سعی داریم تا  رونق کسب‌و‌کار را به طور کلی شرح دهیم . ششم

طی چند سال آینده، بازاریابی به یک متد بسیار مهم تبدیل خواهد شد. علم داده شناسی و اینترنت اشیا ابعاد بیشتری را به این مجموعه اضافه خواهد کرد و البته تغییرات واقعیت مجازی را نیز نباید نادیده گرفت. با وجود همه اینها، با وجود همه تغییراتی که رخ خواهد داد، ۵ قانون بازاریابی که در این مقاله خودساخته به آن خواهیم پرداخت، هرگز تغییر نخواهند کرد. زیرا بر اساس روانشناسی مشتری، این قوانین ثابت شده است.

اول بودن مهمتر از بهترین بودن است

هنگامی که یک شرکت در این زمینه برای اولین بار است، اثرات آن برای نسل ها باقی می ماند. به عنوان مثال کوکاکولا را در نظر بگیرید که اولین بار نوشابه های گازدار را روانه بازار کرد.

شرکت کوکاکولا در سال ۱۸۹۲ تاسیس شد. در ۱۲۴ سال از آن زمان تاکنون، برندهای بی شماری ظاهر و ناپدید شده اند. تنها رقیب باقی مانده پپسی است که در سال ۱۸۹۸، شش سال پس از کوکاکولا تأسیس شد و به فعالیت خود ادامه می دهد. کوکاکولا ۴۲.۲ درصد از بازار ایالات متحده را در سال ۲۰۱۵ به دست آورد. سهم پپسی ۱.۳۱ درصد بود.

به عبارت دیگر، یک فاصله شش ساله در “اولین بودن” باعث می شود که شما ۶.۱۱ درصد از سهم بازار خود را از دست بدهید. پپسی در تست های طعم موفق تر بوده است، اما در این شرایط بازار پشت سر برند کوکاکولا باقی مانده است. همانطور که مشخص است، تأثیر خوب در اولین برخورد مهمتر از آن چیزی است که فکر می کنید.

 

دوم اینکه اگر نمی توانید اولین نفر در یک زمینه باشید، یک پس زمینه فعالیت جدید ایجاد کنید

تا به امروز زمینه های فعالیت بی شماری توسعه یافته است که هر کدام یک مبتدی و دیگری فعال در این زمینه فقط مقلد بوده اند. اما در مورد کوکاکولا و پپسی، این رقابت صد ساله بالاخره به یک مسابقه دو نفره تبدیل شده است.

همچنین بخوانید:  ایده‌های خلاقانه پول‌ساز برای نوجوانان (بروزرسانی 2019)

همین امر در مورد رقابت شخصی با برندهای HP و Dell صادق بوده است. نمونه دیگر در صنعت خودرو با برندهای جنرال موتورز و فورد با سهم بازار ۱۷/۴ و ۱۵/۳ رخ داد. اگر نفر سوم یا چهارم در این زمینه ها هستید برای شما آرزوی موفقیت داریم.

اما آیا باز هم می توان بدون اول یا دوم بودن در این زمینه ها موفق شد؟ بله، اگر بتوانید یک حوزه فعالیت کاملاً جدید ایجاد کنید، موفق خواهید شد. شما می توانید این کار را با تخصص در یکی از زمینه های فعالیت موجود و یا با افتتاح یک بازار جغرافیایی جدید انجام دهید.

 

سوم، ادراک مهمتر از محصول است

طبیعتاً انسان بر این باور است که با تولید محصول بهتر می تواند در زمینه فعالیت موجود پیشرفت کند. به همین دلیل استارتاپ های بی شماری با قابلیت های ویژه در تلاش هستند تا خود را از پیشگامان آن حوزه متمایز کنند. این استارت آپ ها اغلب ناپدید می شوند.

این امکان وجود دارد که مشتریان به بهتر بودن محصول جدید شما اهمیت ندهند. آنها به این موضوع توجه نمی کنند و شما نمی توانید آنها را متقاعد کنید. به همین دلیل مهم نیست که پپسی از کوکاکولا خوشمزه تر باشد. صادقانه بگویم، اگر اولین نفر نیستید، در ذهن مشتریان شما به عنوان بدترین شناخته می شوید. اما اگر بتوانید قانون ادراک را درک کنید، می توانید از آن به نفع خود استفاده کنید. حتی اگر اولین نفر نباشید.

 

قوانین طلایی بازاریابی برای موفقیت و رونق کسب‌و‌کار

چهارم، یک شعار مفهومی واحد داشته باشید

مک دونالد را در نظر بگیرید. این شرکت احتمالا بیش از هر شرکت دیگری در جهان شعر و شعار داشت. احتمالاً به همین دلیل است که امروز هیچ کس آنها را به یاد نمی آورد. اما برند Folger از سال ۱۹۰۸ شعار و شعر خود را حفظ کرده است. شما احساس مستندی دارید که بسیار ارزشمند است.

برند نایک با شعار «فقط انجامش بده» نمونه بارز داشتن یک احساس است. تبلیغ نایکی با همین شعار از سال ۸۸ شروع به پخش کرد، حالا که اسم برند به گوش می رسد، مردم فکر می کنند که دارند گره می زنند و برای انجام کاری آماده می شوند.

پس جای تعجب نیست که این برند توانسته بود اولین برند در زمینه کفش های کتانی یعنی آدیداس را پشت سر بگذارد. نایک در حال حاضر ۲.۲۷ درصد از سهم بازار جهانی را در اختیار دارد. این در حالی است که آدیداس ۷.۸ درصد از سهم بازار آمریکا را در اختیار دارد.

همچنین بخوانید:  پرسش های متداول در مورد موفقیت در مدیریت کسب و کار و پول

 

قوانین طلایی بازاریابی برای موفقیت و رونق کسب‌و‌کار

پنجم؛ رقابت در چند زمینه اغلب به معنای برنده نشدن است

پیروی از چهار قانون اول به شما در مسیر موفقیت کمک می کند. اما قانون پنجم در حفظ موفقیت بسیار مفید است. وقتی یک شرکت به سطح معینی از توسعه می رسد چه اتفاقی می افتد؟ عمومی می شود. سپس چه اتفاقی خواهد افتاد؟ سهامداران خواهان ادامه افزایش سود شرکت هستند. در نهایت، مدیران شرکت به نتیجه ای مشابه می رسند: تنها راه برای راضی نگه داشتن سهامداران، گسترش بیشتر برند و ایجاد خط تولید جدید است.

این روش می تواند در کوتاه مدت مفید باشد. اما اغلب منجر به کوچک شدن شرکت می شود. همین اتفاق برای IBM افتاد. این شرکت به دنبال توسعه خط تولید فراتر از کامپیوترهای CPU بود. جنرال موتورز یکی دیگر از برندهایی است که سعی کرده همان ظاهر خودروهای خود را تکرار کند. اما خودروسازانی مانند تویوتا وارد عمل شدند و گوی سبقت را از این شرکت آمریکایی ربودند.

در اینجا یک مسئله جدید وجود دارد: بسیاری از شرکت های موفق توانسته اند با حفظ محصول و خدمات اصلی خود به موفقیت خود ادامه دهند. آنها محصولات جدیدی با نام تجاری جدید ارائه می دهند که با نام اصلی شرکت مطابقت دارد.

مایکروسافت مالک برند بزرگ نرم افزار است. اما فقط از نظر سیستم عامل رتبه اول را دارد. برند کرافت در بازار رتبه اول را ندارد و چیزی نیست جز محصولاتی که به فروش می رساند. با این حال، رتبه اول را در بازار پنیر خامه ای دارد. زیرا این محصول را با برچسب دیگری (فیلادلفیا) به فروش می رساند.

هر زمان که می خواهید محصولات، خدمات، ایده ها و غیره بی شماری را تحت یک برند به فروش برسانید، به خاطر داشته باشید که مشتریان سردرگم می شوند و ارزش برند شما بی ارزش می شود. مردم همیشه نام و مدل محصول را ترکیب می کنند. درک و احساس از اولین برند سازنده ناشی شد. به همین دلیل پیشنهاد ما معرفی محصولات جدید با برند جدید است.

 

قوانین طلایی بازاریابی برای موفقیت و رونق کسب‌و‌کار

آیا این قوانین بازاریابی تاریخ مصرف دارند؟

البته؛ قوانین تا زمانی که فرد بتواند استثنای قابل توجهی را کشف کند، پابرجا هستند. اما همچنان در مشاغل بزرگ و کوچک موثر می مانند. زیرا طبق آمارهای فعلی بهترین ایده ها هستند. این قوانین نزدیک به ۱۰۰ سال است که اجرا می شوند.

آیا با پیروی از قوانین فوق می توان وفاداری مشتری را برای همیشه به دست آورد؟

بله، به شرطی که روش‌هایی که در ادامه برای ایجاد و تشویق وفاداری مشتریان به شرکت و برند مطرح می شوند را رعایت کنیم:

  1. کاری کنید که مشتری خود احساس خاص و خاص کند.
همچنین بخوانید:  چگونه می‌توان در شغل خود به‌سرعت پیشرفت کرد؟

روزهای مهمی مانند تولد و سایر تاریخ های مهم مرتبط با مشتریان خود را دریافت کنید و از آنها برای ایجاد رابطه صمیمانه با مشتری استفاده کنید. به عنوان مثال، ارسال یک کارت تولد شخصی برای مشتریان یا در سالگرد اولین خرید آنها پیامی واضح برای مشتریان ارسال می کند. شما در واقع به آنها می گویید که ارتباط آنها با برند شما برای شما بسیار ارزشمند است.

  1. از طریق شبکه های اجتماعی با آنها ارتباط برقرار کنید.

با استفاده از رسانه های اجتماعی با مشتریان خود ارتباط اجتماعی برقرار کنید و به یاد داشته باشید که رسانه های اجتماعی یک خیابان دو طرفه هستند. راز موفقیت کسب‌وکارهای رسانه‌های اجتماعی این است که از پلتفرم‌های مختلف برای برقراری یک گفتگوی دو طرفه و دوستانه با مشتریان خود استفاده می‌کنند.

  1. از مشتریان راهنمایی بخواهید و به آنها واکنش نشان دهید.

مشتریان می خواهند به شما بازخورد ارزشمندی بدهند، در واقع آنها باید این کار را انجام دهند. اکنون سؤال این است که آیا شما به این واکنش ها اهمیت می دهید و چگونه به آنها واکنش نشان می دهید. تنها راهی که می توانید بفهمید یک شرکت خوب عمل می کند یا نیاز به بهبود محصول دارد این است که از افرادی که قصد خرید آن را دارند بپرسید. بازخورد مشتری را از طریق وب سایت ها، شبکه های اجتماعی، ایمیل و غیره جستجو کنید.

  1. با آفرهای رایگان به وفاداری مشتری خود پاداش دهید.

مشتریان وفادار در واقع سنگ بنای کسب و کارهای موفق هستند. اگر یکی از مشتریان وفادار شما محصولی را سفارش داد، یک لوازم جانبی را به همراه محصول به صورت رایگان برای او ارسال کنید. یا یکی از محصولات جدیدی که هنوز عرضه نشده است را برای او بفرستید. هزینه‌ای که برای این موارد متحمل می‌شوید، ارزشی را دارد که برای آن دریافت می‌کنید، از افزایش وفاداری مشتری گرفته تا دریافت بازخورد خوب و افزایش فروش.

  1. از مشتری خود حمایت کنید.

حتی بهترین محصول دنیا بدون پشتیبانی مشتری ارزشی نخواهد داشت. در هر مرحله ای که مشتری به حمایت شما نیاز دارد، باید آن را ارائه دهید. قبل و بعد از فروش بهترین پشتیبانی ممکن را به مشتریان خود ارائه دهید. آنها همچنین با وفاداری خود به شما پاداش می دهند.

  1. چیزی را به مشتریان خود بدهید که رقبای شما ارائه نمی‌دهند.

متفاوت بودن رمز موفقیت در این بازار شلوغ است. کاری را به مشتریان خود ارائه دهید که رقبای شما قادر به انجام آن نیستند یا تمایلی به انجام آن ندارند. مواردی مانند وعده تحویل ۲۴ ساعته، گارانتی بهتر و پشتیبانی مشتری، شما را از رقبا بالاتر می برد. به یاد داشته باشید که هدف شما ارائه ارزشی مشابه رقبایتان نیست، بلکه ارائه خدمات بهتر و بالاتر به مشتریانتان است.

سخن پایانی

در این مقاله از خودساخته ۵ قانون طلایی طلایی بازاریابی برای موفقیت و رونق کسب‌و‌کار عنوان شد. امیدواریم که برای شما عزیزان مفید واقع گردد.

دوره های دکتر کاویانی

به چالش ۵ روزه یادگیری مسیر ثروت بپیوندید.

دکتر کاویانی یک دوره آموزشی ۴جلسه ای به نام «مدار ثروت» دارن، در این دوره دکتر کاویانی مسیر ثروتمند شدنی که خودشون طی کردن رو بهتون آموزش میدن.

اینستاگرام خودساخته

روزمرگی های دکتر کاویانی

تلگرام خودساخته

مطالب انگیزشی روزانه

اگه لذت بردی برای دوستات از طریق این دکمه ها بفرست.

همیشه پیگیر آموزش باش

دوره های رایگان

دیدگاه

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت لینک دانلود