ترفندهای طلایی برای برقراری تعادل بین کار و زندگی

کار و زندگی

ممکن است که از آن دسته افرادی باشید که هر روز به میلیون ها ایمیل پاسخ می دهید و احساس خستگی نمی کنید. پس اگر از کار کردن در کل روز خسته نمی‌شوید، خوشا بحالتان اما اگر نه، با ما همراه باشید تا به کمک نکاتی که در این مقاله از خودساخته مطرح می کنیم بین کار و زندگی شخصی تعادل برقرار کنید.

چک کردن ایمیل را رها کنید

خیلی از کارشناسان می‌گویند نمی توان کسی را مجبور کرد در ساعت غیر اداری به ایمیل‌های کاری پاسخ ندهد؛ چرا که همواره هر شرکتی به دنبال بهره وری بیشتر است؛ اما آیا پاسخ دادن به ایمیل‌های کاری و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی بعد از ساعت کاری سبب بهره‌وری بیشتر می شود یا تنها انرژی شما را می گیرد تا از استراحت و رسیدگی به کارهای شخصی‌تان باز بمانید؟

 

از امضای ایمیل استفاده کنید و چک کردن ایمیل ه در کار و زندگی روزانه

 

گاهی بهتر است که «نه» بگویید

شاید از جمله کارمندانی باشید که تمام هفته و ساعات شبانه روز را در اختیار مدیرتان هستید و تمام کارهای او را انجام می دهید، در این صورت باید قدرت “نه” گفتن را در خود به وجود آورید. وقتی به هر تقاضای رئیستان جواب مثبت دهید، کار بیشتری به شما واگذار می شود؛ پس هیچ وقت پاسخ مستقیم به او ندهید. مثلاً می توانید بگویید بعد از فکر کردن درباره آن مسئله به شما پاسخ خواهم داد و بعد از تفکر درباره نتایج بله یا نه گفتن، در زمان دیگری به او پاسخ دهید. اگر جواب شما مثبت است که هیچ مشکلی نخواهید داشت، اما اگر صلاح نمی دانید به نیاز او پاسخ آری دهید، با قاطعیت و بدون هیچ واهمه‌ای “نه” بگویید و به دنبال بهانه تراشی هم نباشید. البته باید پاسخ خود را محترمانه و آرام به رئیستان منتقل کنید. موسسه‌ی سلامت روان در این باره می گوید اگر فشار کاری بالایی دارید، باید به این شرایط معترض باشید.

 

گاهی بهتر است که «نه» بگویید

 

هوشمندانه کار کنید و خیلی به خود سخت نگیرید

خیلی‌ها می گویند برای رسیدن به موفقیت باید کارهای بیشتری انجام داد و دست از استراحت کشید. این طرز تفکر مارگارت تاچر است، زیرا او تنها 4 ساعت از شبانه روز را می خوابید و مابقی وقت خود را به اداره‌ی امور کشور اختصاص می داد. او ذهن خود را آماده کرده بود که بدن به خواب زیادی نیاز ندارد؛ اما کارشناسان این طرز تفکر را اشتباه می‌دانند. کسانی که خواب کمتر دارند و بیشتر کار انجام می دهند، در ساعت کاری این معادله متمرکزترند. با تقسیم واحد کار بر ساعت، بهره‌وری به دست می آید. بهره‌وری بدین معناست کارها و وظایفتان را اولویت بندی کنید و برای انجام هر کاری زمان مشخصی را در نظر بگیرید و به دنبال انجام کارهای وقت گیر و بیهوده نباشید. گاهی ممکن است نیازی به حضور در یک جلسه نباشد، اما می خواهیم در آن جلسه شرکت کنیم؛ جلساتی که همکاران و مدیر در مورد مسائل شخصی خود صحبت می کنند. آیا حضور در این جلسه کمکی به پیشرفت و بهره‌وری ما می کند؟

همچنین بخوانید:  جوون هستی و جویای ثروت ؟!

 

کمتر داشتن یعنی بالا رفتن کیفیت کاری که انجام می‌دهید

 

خیلی از ما بلد نیستیم هوشمندانه کارکنیم، اما راهی برای به کار گیری این عادت وجود دارد. جالب است بدانید مردم انگلیس ساعات بیشتری را نسبت به همسایگان اروپایی خود کار می کنند، اما بهره‌وری آن‌ها بسیار کمتر است.

بررسی‌ها نشان می دهد وقتی ساعت کاری کارمندان بالا می رود، 27 درصد آن‌ها افسرده، 34 درصد مضطرب و نگران و 58 درصد وحشت زده‌اند.

کارهایتان را تنها در محل کار انجام دهید

وقتی می خواهید برای ناهار یا کار دیگری اتاق خود را ترک کنید، بهتر است لیستی از کارهای باقی مانده بنویسید و روی میز کارتان قرار دهید. بعد از تمام شدن ساعت کاری، کامپیوتر را خاموش و اتاق را ترک کنید.

روانشناسان معتقدند برای هر روز، تصویر روشنی از رها کردن خاطرات یک روز کاری، نوشتن لیست کارهای انجام نشده و خاموش کردن کامپیوتر دفتر کار در ذهنتان ایجاد کنید و مرتب آن را مرور کنید.

البته روانشناسان می گویند تکنیک نگهداری نفس هم کارساز است. برای این منظور باید دم کوتاهی داشته باشید و در ذهن خود تداعی کنید کار تمام شده است. حتی می توانید وقتی در مسیر رسیدن به منزل هستید نیز در ذهن خود تصور کنید یک روز کاری به اتمام رسید. وقتی سوار ماشین خود می شوید، قبل از روشن کردن خودرو، چند لحظه‌ای چشمانتان را روی هم بگذارید و پایان یک روز کاری را در ذهنتان تصور کنید.

 

کسب و کار آنلاین شما همیشه باز است

 

با مفهوم “بسته شدن” می توانید میان کار و زندگی روزمره‌تان تعادل ایجاد کنید. روانشناسان سازمان سلامت روان می گویند اگر مجبورید کارهای نیمه تمام خود را در منزل تمام کنید، قسمتی از خانه را متصور شوید که در آن روز کاری‌تان به پایان می رسد.

نیاز نیست تمام کارهایتان را به بهتر وجه ممکن انجام دهید

خیلی از کارمندان بعد از تمام شدن یک روز کاری فکر می کنند که می توانستند کار خود را بهتر انجام دهند، به همین خاطر ممکن است به دفتر کار خود برگردند تا کارشان را تکمیل و بهبود دهند.

روانشناسان می گویند این نگرش از نظر برخی‌ها بسیار ایده آل است، اما فشار ذهنی زیادی به آن‌ها وارد می کند. آن‌ها می گویند نباید فشار کاری کاذب به خود وارد کنید بلکه نیاز است کمی به خودتان استراحت دهید. شاید گاهی نیاز باشد به این که تمام خانه‌تان تمیز است یا بهترین برنامه‌ی غذایی را برای بچه‌هایتان دارید، توجه نکنید.

 

کار ویرایش ویدیو را انجام دهید

خیلی به خودتان فشار نیاورید

برخی کارمندان ادعا می کنند تمام کارهای شرکت برعهده ی آن‌هاست. یکی از روانشناسان در این باره می گوید برای این که وظایف زیادی را به فردی بسپارید، کافی است به او قدرت دهید؛ اما چرا این نگرش در کارمندان درست نیست؟ مدیرانی که این تفکر را درباره‌ی بعضی از کارمندانشان دارند، توجهی به پرخاشگری و خستگی آن‌ها ندارند، غافل از این که پرخاشگری آن‌ها ممکن است محیط کار را بر هم بریزد. شاید علت تمایل برخی کارمندان به قبول مسئولیت‌های بیشتر، نیاز به تائید و تحسین مدیر و اطرافیان است، اما متوجه نیستند که جان خود را پای کار گذاشته‌اند و از خود سوء استفاده می کنند.

همچنین بخوانید:  کسب درآمد آنلاین و معرفی چند روش عملی برای ثروتمند شدن در سال 2020

چگونه کار آزاد را شروع کنم؟

کمی از استرس و هیجان خود در کار و زندگی بکاهید

وقتی کارهای هیجان انگیز یا تمرینات ورزشی انجام می دهید، آدرنالین زیادی در بدنتان ترشح می شود. هورمون آدرنالین به سبب هیجان یا استرس زیاد در بدن تولید می شود؛ اما باید ببینید چطور می توانید زندگی آرام‌تر و شادتری داشته باشید. به جای که این همواره مضطرب باشید و کارهای خود را با عجله انجام دهید، این زمان را با آرامش در کنار خانواده‌تان سپری کنید. هیجان کاذب روی روابطتان تأثیر می گذارد و به شما کمک می کند تا تصمیمات اشتباهی بگیرید. پس کمی از استرستان بکاهید و از پرخاشگری، عصبانیت و هیجانات کاذب دور شوید.

 

استرس را از خود دور کنید

به فکر بازنشستگی باشید

برخی افراد نمی خواهند تا زمان بازنشستگی هم دست از کار بکشند. باید از خود بپرسید اگر این کسب و کار نباشد یا با شکست مواجه شود، چه کار می کنید؟ اگر بازنشسته شوید، چه می کنید؟ شاید باید کارهای پاره وقت انجام دهید تا از زندگی لذت بیشتری ببرید.

شاید کار را بتوان علاقه‌مندی برخی افراد دانست، البته این علاقه با علاقه به فست فود متفاوت است. سازمان سلامت و روان به مشتریان خود توصیه می کند با روش‌هایی چون ورزش، مدیتیشن یا خوردن شکلات، استرس خود را پایین بیاورند. جالب است بدانید پرتاب دارت به تصویر مدیرتان، احساس رضایت و شادی در شما به وجود می‌آورد که نمی توان آن را با هیچ چیزی مقایسه کرد.

 

می توانید آن را اتوماتیک کرده و تقریبا بازنشسته شوید

منتظر بمانند

نباید خیلی زود جواب ایمیل و پیام‌های مشتریان یا همکاران خود را دهید، حداقل 24 تا 48 ساعت دست نگه دارید. تا وقتی که این کار به شغل و شخصیت شما آسیب نمی رساند، آن را به تعویق بیاندازید. البته از پاسخ به پیام کوتاه اطرافیان درنگ نکنید و در سریع‌ترین وقت ممکن به آن‌ها پاسخ دهید، اما اگر نیاز است نه بگویید. باید به مدیر و همکاران خود بفهمانید در پایان ساعت کاری برای انجام امور اداری و حرفه‌ای آماده نیستید.

 

برآوردن انتظارات مشتری

 

قوانین مشخصی برای خود داشته باشید

باید برای ایجاد تعادل میان کار و زندگی خود قوانینی وضع کنید، البته ممکن است در این مسیر به کمک دیگران نیاز داشته باشید. این قوانین باید براساس آسایش و آرامش خودتان باشد و خیلی به دنبال رضایت اطرافیان نباشید. در حال حاضر با فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی و ارتباطات از راه دور، مرزی میان کار در خانه یا محل کار وجود ندارد و شاید خانه را هم بتوان محل کار تلقی کرد. گاهی برخی کارمندان مجبورند برای بالا رفتن حقوق و دستمزد، کار بیشتری انجام دهند. پس اگر خودتان می خواهید مرزی میان کار و زندگی شخصی‌تان باشد، از به کارگیری 10 نکته ذکر شده غافل نشوید.

 

قانون مدیریت زمان

 

اهداف کمال گرایانه را رها کنید

شعار آکادمی خان: “دست‌یابی به یک هدف واقع‌گرایانه، بسیار بهتر از یک رسیدن به هدف کمال گرایانه است.”

هیچ چیزی و هیچ انسانی در این دنیا کامل و بی‌نقص نیست، مهم این است که چقدر تلاش کنیم. گاهی ترس از شکست یا موفقیت، جلوی پیشرفت و خلاقیت ما را می‌گیرد. اگر کمال‌گرا باشیم و منتظر شویم تا همه چیز درست شود، فرصت‌های زندگی‌مان از دست می‌رود.

همچنین بخوانید:  گپی با یک بچه‌ پولدار واقعی (ماهی ۴۰میلیون پول توجیبی می‌گیرم)

روی اهداف واقع‌گرایانه خود تمرکز کنید تا حتی 1 درصد به پیشرفت برسید.

 

هدف گیری مشتری

 

چند کار را هم‌زمان انجام ندهید

وینستون چرچیل می گوید: “اگر در مسیر موفقیت بخواهید به هر سگی که پارس می‌کند، سنگ بیاندازید، هیچ‌وقت به هدفتان نخواهید رسید.”

افراد موفق بر این مسئله واقف هستند و وقتی در مسیر دست‌یابی به هدف خود گام بر می دارند تا به آن نرسند، دست از تلاش نمی‌کشند. مهم این است که انسان‌های موفق روی یک کار تمرکز و تعهد دارند و این همان چیزی است که آن‌ها را به موفقیت می‌رساند.

 

موفقیت در کسب و کار

 

روی هر چیزی نمی‌توانید کنترل داشته باشید

اِپیکتِت، فیلسوف رواقی: “کنترل برخی چیزها در دست ماست و کنترل بعضی دیگر از دستمان خارج است.”

خیلی خوب است که بتوانید میان این دو تفاوت قائل شوید. پس از چیزهایی که تحت کنترلتان نیست دور شوید و روی چیزهایی که در کنترلتان هستند تمرکز کنید. گاهی تنها می‌توانید روی نگرش خودتان کنترل و نظارت داشته باشید.

 

55 راهکار شگفت انگیز برای موفقیت در کسب و کارهای خانگی

 

نباید به هرکسی و به هر چیزی جواب مثبت دهید

جیمز آلن: “کسی که به دستاورد ناچیزی رسیده، تلاش کمی هم داشته است؛ کسی که دستاورد بالاتری دارد، بیشتر هم تلاش کرده و کسی که دستاوردش فوق‌العاده است، تلاش بی نهایت داشته است.”

افراد موفق می‌توانند در شرایط لازم “نه” بگویند. آن‌ها به خوبی به این مسئله واقف هستند که گاهی نیاز است برای دست‌یابی به اهداف خود، به کارها، گردش و درخواست‌های همکاران، خانواده و دوستانشان “نه” بگویند. شاید در همان لحظه از شادی‌های کوتاه‌مدت دریغ کنند، اما وقتی به هدف خود می‌رسند، متوجه هستند که موفقیتشان ارزش بیشتری دارد.

 

روی نکات مثبت تمرکز کنید و پشتکار داشته باشید

 

از افراد منفی ‌باف در کار و زندگی خود دوری کنید

جیم ران: “هر فردی عملکردی متشکل از پنج نفری دارد که بیشتر وقت خود را با آن‌ها سپری می‌کند.”

کسانی که بیشترین وقت خود را با آن‌ها می‌گذرانیم تأثیر فوق‌العاده‌ای روی شخصیت ما دارند. اگر با افرادی معاشرت کنید که بلندپروازی کمتری از ما دارند و به دنبال اهداف کوچک هستند، شما هم اهداف و موفقیتتان نزول می کند؛ اما وقتی بیشتر وقت خود را با کسانی بگذرانید که خیلی بهتر از شما هستند، هر چند ممکن است ارتباط با آن‌ها کمی چالش‌برانگیز باشد، اما احتمال موفقیتتان بیشتر خواهد شد.

پس در انتخاب دوست و هم‌نشین دقت زیادی داشته باشید. اگر اطرافتان را انسان‌های منفی‌باف و کج‌خیال گرفته، کمی تجدیدنظر کنید تا بتوانید راحت‌تر به اهداف خود دست یابید.

 

راهکارهای خلاصی دائمی از شر افکار منفی

 

انتظار دوست داشته شدن خود را در کار و زندگی پایین بیاورید

اُلیور اِمبِرتون: “تنها راه جلوگیری از ناراحت کردن دیگران این است که کار مهمی انجام ندهید.”

در اطرافتان کسانی هستند که ارتباط خوبی با شما دارند، اما قطعاً افرادی هم وجود دارند که از شما خوششان نمی‌آید. پس هرچقدر تلاش کنید، نمی‌توانید کاری کنید که همه شما را دوست بدارند و برایشان جذابیت داشته باشید.

نیاز به دوست داشته شدن، یک نیاز طبیعی است و شما نمی‌توانید خود را به ترک آن مجاب کنید؛ اما تنها کاری که می‌توانید انجام دهید این است که ارزش خود را بدانید، بالا رفتن تعداد کسانی که از شما خوششان نمی‌آید، بدین معناست که شما کارهای مهم و ارزشمندی انجام می‌دهید که دیگران طاقت دیدنتان را ندارند.

 

کنترل احساسات منفی و تاثیر آن در مسائل مالی

 

خیلی به تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی در کار و زندگی وابسته نباشید

امروزه خیلی از افراد به طور افراطی از تلویزیون و اینترنت استفاده می‌کنند؛ اما غافل از این‌که وابستگی به رسانه‌های اجتماعی می‌تواند شما را از زندگی و اهدافتان دور کند. پس باید کمتر به سراغ این دو بروید، مگر این که اهدافتان به آن‌ها وابسته باشد. زمان بیهوده‌ای که می‌خواهید صرف تماشای تلویزیون و وب گردی کنید را به کارهای مهم اختصاص دهید و گامی در راستای دست‌یابی به اهدافتان بردارید.

 

مهارت های پردرآمد-ادمین شبکه های اجتماعی

 

سخن پایانی

گاهی اوقات ما برای موفقیت به منابع بیشتری نیاز نداریم، اما باید از برخی منابع خود صرف نظر کنیم. همانطور که گفته شد، تعریف موفقیت از فردی به فرد دیگر فارغ از نژاد، سن و شغل متفاوت است، اما برخی از موانع در همه جای دنیا یکسان است و اگر آنها را کنار بگذاریم، حتما موفق خواهیم شد.

دوره های دکتر کاویانی

به چالش ۵ روزه یادگیری مسیر ثروت بپیوندید.

دکتر کاویانی یک دوره آموزشی ۴جلسه ای به نام «مدار ثروت» دارن، در این دوره دکتر کاویانی مسیر ثروتمند شدنی که خودشون طی کردن رو بهتون آموزش میدن.

اینستاگرام خودساخته

روزمرگی های دکتر کاویانی

تلگرام خودساخته

مطالب انگیزشی روزانه

اگه لذت بردی برای دوستات از طریق این دکمه ها بفرست.

همیشه پیگیر آموزش باش

دوره های رایگان

دیدگاه

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت لینک دانلود