3 ترفند ساده برای برای تغییر طرز تفکر در انجام  کارها

تغییر طرز فکر

برای تغییر زندگی باید تصمیم به تغییر گرفت و سپس بر ترس ها غلبه تا بتوان گام بعدی را برداشت. در مسیر پیش روی سه قانون پنج، بیست و سی ثانیه به ما کمک خواهند کرد. در این مقاله از خودساخته می آموزیم تا با چند ترفند زمانی راندمان  کاری خود را افزایش دهیم. یک استاد خردمند و دانا بنام یودا (Yoda) جمله معروفی دارد که می گوید: «سعی نکن… انجام بده». اگر به این جمله ایمان داشته باشید و در زندگی به آن عمل کنید، مدام برای رسیدن به اهداف خود تلاش کنید. حتی اگر بارها شکست را تجربه کنید باز هم به خودتان فرصت عقب نشینی نمی دهید. در واقع فاصله‌های اندک را بین شکست‌ها و ازسرگیری فعالیت‌هایتان قرار دهید. همیشه آغاز یک کار که قبلاً با شکست همراه بوده است سخت‌ترین بخش است. اما نباید فراموش کرد که غیر ممکن نیست. واقف شدن به مشکل بودن آن موضوع هدف را برای شما در دسترس تر می کند. از آنجایی که شما به خوبی می توانید بدانید که از زندگی چه می خواهید و برای آن که به خواسته های خود با تمام وجود عمل کنید باید تغییر کنید. سپس با یک طرز تفکر زیبا نقش پررنگی در موفقیت خود داشته باشید. در این مسیر قوانینی وجود دارد که تنها در چند گام زندگی شما را به چیزی که می خواهید تغییر می دهد. برای تغییر طرز فکر شما باید از یکسری اصول پایه تبعیت کنید که در این زمینه می توان به مواردی در زیر اشاره کرد.

قانون پنج ثانیه را برای تغییر طرز فکر و رویه زندگی خود انتخاب کنید

در قانون پنج ثانیه مغز تمام قدرت خود را به موقعیت فعلی که دارد معطوف می کند. در واقع این قانون بر اینرسی مغز غلبه می کند و وارد یک مسیر مثبت می شود. یک نویسنده و سخنران به نام مل رابینز می گوید: “بین دانش و علم فاصله وجود دارد. شما با فکر کردن به ایده‌های جدید، مغز را از منطقه‌ امن آن خارج می‌کنید و باعث ترس و عدم اطمینان در خود می‌شوید. مغز هم در این موقعیت فقط تلاش می‌کند تا شما را از انجام آن کار منصرف کند. بین هر ایده و عمل به آن تفاوت بسیار اندکی در حدود پنج ثانیه وجود دارد. اگر سرعت عمل پایینی داشته باشید باید منتظر اتفاقات جدید باشید.”

بعد از رویارویی با ترس و یا هر موضوع ترسناکی فقط کافیست به صورت نزولی از پنج تا یک بشمارید. از آنجایی که مغز انسان عادت دارد تا اعداد را به صورت افزایشی بشمارد پس شما با برعکس شمردن باعث هم زدن این عادت می شود و باعث کنار آمدن مغز شما با انجام کارهای جدید می شود. با انجام مکرر قانون پنج ثانیه این قانون را به یک عادت جدید تبدیل کنید، اعتماد به نفس و شجاعت یک پتانسیل متفاوت را در انسان ایجاد می کند. به عنوان مثال زمانی که شما در جستجوی یک کار جدید هستید و یا به افزایش حقوق خود فکر می کنید قانون پنج ثانیه حتماً به شما کمک خواهد کرد. چرا که عادت کردن به این قانون در گرفتن تصمیمات مهم بسیار کارآمد است.

قانون بیست ثانیه برای تغییر طرز فکر 

قانون بیست و هم قانون دیگری است که هر شخصی می تواند انجام دهد. شخص با این قانون بر خلاف خیلی از عادات قدیمی به خودش کمک کند تا کارهایی را انجام دهد که برایش سودمندتر است. بیشتر افراد به دنبال بهتر شدن آینده خود هستند. تنبلی نمی کنند و هر چه سریعتر وارد عمل می شوند. از عادات قدیمی و بدی که تقریباً همه می توانند به این موضوع اشاره کنند این موارد است: همه ما خیلی خوب به این امر واقفیم که باید کمتر به تماشای تلویزیون بنشینیم و بیشتر ورزش کنیم اما هر روزی که سرکار را به خانه برمی گردیم در مقابل تلویزیون دراز می کشیم و به تماشای آن می پردازیم.

لذا برای کنار گذاشتن عادات بد ابتدا عادات خوب را درون خود پرورش دهید مطمئن باشید با این کار انرژی لازم برای انجام آن‌ها را تغییر می دهید. به عنوان مثال اگر به نواختن گیتار و یا هر ساز دیگری علاقه دارید گیتار خود را در محلی که همیشه می نشینید قرار دهید و یا اگر می خواهید عادت تماشای تلویزیون را برای همیشه کنار بگذارید باتری کنترل را از جای آن در آورده و در محلی قرار دهید که حداقل زمان لازم برای برداشتن آن بیست ثانیه باشد. در این حالت شما بعد از برگشتن از سرکار با برداشتن کنترل تلویزیون متوجه جای خالی باتری شده و دیگر قادر نیستید به تماشای برنامه‌های تلویزیون بپردازید. حال آنکه در عوض گیتارتان را درجایی قرار داده‌اید که به آنجا علاقه داشته و به راحتی به تمرین آن ادامه می دهید.

همچنین بخوانید:  9 نکته که کارآفرینان باید به آن توجه کنند

قانون سی ثانیه که به تغییر طرز فکر شما کمک می کند

و اما قانون دیگری هم وجود دارد که یاریگر شما برای رسیدن به هدفتان است و آن قانون 30-30-30 نام دارد. این قانونهای اصولی مشکلات را به تکه‌های بسیار کوچک و قابل تبدیل می‌کند. زیرا بعضی وقت ها هدف ما  آنقدر بزرگ است که حتی جرئت نزدیک به آن را نداشته باشیم. پس قانون 30-30-30 تمرینی است برای امتحان کردن افکار و ایده‌های جدید و خلاقانه‌ای که در سر دارید. و اما روش انجام این قانون: باید وقت بیشتری برای کارهایی که دوست دارید اختصاص دهید و برای انجام کارهایی که از آن‌ها هیچ لذتی برید زمان کمتری صرف کنید. اگر تصمیم جدی برای امتحان و یا پیاده سازی این روش را در زندگی خود دارید، به این نکات توجه کنید. در روز اول کارهایی را که دوست دارید سی ثانیه بیشتر و کارهایی را دوست ندارید را سی ثانیه کمتر انجام دهید. و این کار را مرتبا تکرار و افزایش دهید. هر چه قدر یک کار را بیشتر انجام دهیم بهتر متوجه خواهیم شد که آن کار ارزش انجام دادن دارد یا اینکه باید کنار گذاشته شود.  بنابراین به مرور زمان زمان انجام کار را به سی روز افزایش دهید و از آن خود بپرسید آیا در سال آینده باز هم می توانید همین کار را انجام دهید یا خیر؟ با پرسش این سوال از شما برای تشخیص و شناسایی کارهایی که باید ادامه داشته باشد و کارهایی که رها می شوند کمک کند.

تغییر طرز فکر

فاکتورهای موفقیت در اجرای قانون ثانیه ها که می تواند به تغییر طرز فکر شما کمک کند

  1. برای تغییر طرز فکر خود در زندگی ابتدا اهداف کوتاه مدت و هوشمندانه ای را برای سنجش موفقیت خود تعیین کنید و از استفاده از آنها نترسید.

اگر هدف بلندمدت شما ماه‌ها باشد و محصول نهایی تکمیل یک پروژه بزرگ، مانند انتشار کتاب یا راه‌اندازی یک محصول جدید باشد، معیارهای کوتاه‌مدت موفقیت شما را در مسیر درست قرار می‌دهد و به شما کمک می‌کند انگیزه و انگیزه خود را حفظ کنید. کارآمد در طول فرآیند انجام دادن.

ما اهداف هوشمندانه ای را پیشنهاد می کنیم که عبارتند از:

اهداف خاص که به کمک تغییر طرز فکر شما می آید

اطمینان حاصل کنید که اهداف کوتاه مدت شما به اندازه هدف نهایی شما واضح است. به عنوان مثال، به جای اینکه «به مدت سه ماه هر روز روی کتاب خود کار کنید»، یک هدف مشخص برای تکمیل تعداد مشخصی صفحه در هر هفته تعیین کنید. پیگیری و گزارش دهی اهداف خاص آسان تر می شود و اولویت بندی نکردن آنها دشوارتر می شود.

اهداف قابل اندازه گیری

اهداف قابل پیش بینی به شما این امکان را می دهد که پیشرفت خود را به سمت هدف نهایی بسنجید و از موفقیت ها و چالش های خود گزارش دهید.

اهداف قابل دستیابی

طبق یک نظرسنجی کسب و کار هاروارد، مواجهه با یک چالش می تواند انگیزه را افزایش دهد، اما تلاش برای رسیدن به اهدافی که نمی توانید به آنها دست یابید اینطور نیست. اهدافی را تعیین کنید که بتوانید برای رسیدن به آنها تلاش کنید، نه اینکه ناامید شوید. به عنوان مثال، شروع هشتگ برند خود برای شروع #trend در توییتر ممکن است در دسترس نباشد. در عوض، می‌توانید با داشتن یک رهبر فکری در فضای خود با استفاده از هشتگ خود برای افزایش آگاهی در رسانه‌های اجتماعی توییت کنید.

اهداف واقع بینانه

هنگام ایجاد یک استراتژی برای یک پروژه بزرگ، برای موارد غیرمنتظره به همان روشی که برای موفقیت برنامه ریزی می کنید برنامه ریزی کنید. در مورد پتانسیل عملکرد روزانه و زمان لازم برای فرآیندهای مختلف برای رسیدن به هدف نهایی، با خود یا تیم خود صادق باشید. با هشت ساعت کار در یک روز کاری معمولی، مطمئن شوید که لقمه ای بزرگتر از دهانتان نخورید.

محدودیت سازی زمان

مهلت های کوتاهی را برای خود در طول زمان پروژه تعیین کنید تا یک بررسی دقیق از معیارهای هفتگی به شما ارائه دهد. این رویکرد یک پروژه بزرگتر را به بخش های قابل دسترسی تر برای اولویت بندی تبدیل می کند. طبق یک مطالعه دانشگاه بازرگانی هاروارد، موعد مقرر خود را با پروژه متعادل کنید تا انگیزه و حس اولویت شما تقویت شود، اما اگر ضرب الاجل فشار زیادی به شما وارد کند یا غیرواقعی باشد، ممکن است چنین باشد. خلاقیت و کارایی خود را از بین ببرید.

همچنین بخوانید:  خیلیا چون تا حالا به پول نرسیدن؛ ثروتمند شدن براشون گنگه و مثل رویاست...

به گفته روانشناس تامار چانسکی، کلید تنظیم این معیارهای کوتاه مدت انعطاف پذیری است. در طول این فرآیند، با تاکید بر “واقع گرایی”، مطمئن شوید که اهداف کوچکتر شما هوشمندانه باقی می مانند. اگر از یک ضرب الاجل عقب مانده اید یا فرآیندی چالش برانگیزتر از آن چیزی است که پیش بینی می کنید، برای موفقیت اقدام کنید.

  1. فهرستی معکوس از کارهایی که باید برای پروژه خود انجام دهید ایجاد کنید تا به تغییر طرز فکر شما و سبک زندگیتان منجر می شود و کمک می کند

هنگام کار بر روی یک ضرب الاجل زمانی که یک مهلت یک ماهه یا بیشتر وجود دارد، استراتژی مورد علاقه من برای مدیریت پروژه این است که یک لیست معکوس تهیه کنم، با نوشتن ضرب الاجل بلندمدت و سپس ایجاد نقاط عطف برای تکمیل فرآیند در طول فرآیند. من آن را برعکس می نویسم.

به روز رسانی ضرب الاجل ها و فرآیندهای زمانی همانطور که پروژه شما تکامل می یابد، مقابله با تاخیرها یا چالش های غیرمنتظره مهم است.

یکی دیگر از کلیدهای ساخت این ابزار موفق، ایجاد زمان در کوتاه ترین زمان ممکن برای جبران تاخیر است. حتی اگر معمولاً به یک هفته کامل برای ویرایش نیاز ندارید، ایجاد روزهای اضافی در هر یک از مهلت‌های کوتاه تضمین می‌کند که مهلت به دلیل موانعی که قبلاً در این فرآیند با آن مواجه شده‌اید به تأخیر نمی‌افتد.

طبق یک نظرسنجی توسط دانشگاه هاروارد، این ماموریت های کوتاه مدت وظایف مهم را اولویت بندی می کنند و از فرسودگی شغلی جلوگیری می کنند.

  1. برای خود مسئولیت ایجاد کنید.

شما مسئول پیگیری پیشرفت خود در دستیابی به اهداف خود هستید و مسئولیت رعایت جدول زمانی و معیارهایی که تعیین کرده اید به شما کمک می کند تا در کار با انگیزه و مثبت باشید.

مسئولیت شخصی منجر به افزایش رضایت، خلاقیت و نوآوری در محل کار می شود و راه های مختلفی برای ارتقای آن در حین کار بر روی پروژه بلندمدت شما وجود دارد:

پیشرفت به سوی اهداف را با دیگران به اشتراک بگذارید. برای برخی افراد، صحبت در مورد اهداف و پیشرفت می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. برای مثال، یک مطالعه نشان داد که شرکت‌کنندگان در برنامه‌های کاهش وزن با به اشتراک گذاشتن عکس‌های پیشرفت خود در رسانه‌های اجتماعی، انگیزه بیشتری دارند و احتمال موفقیت بیشتری دارند.

برای هر معیاری که در تکمیل پروژه رعایت می کنید، یک سیستم پاداش شخصی تنظیم کنید. هر چه بیشتر به اهداف خود برسیم و به خودمان پاداش دهیم، مغزمان کارآمدتر خواهد بود، بنابراین مطمئن شوید که معیارهای پیشرفت خود را کوتاه مدت و واقع بینانه نگه دارید.

ردیابی پیشرفت به شما امکان می دهد بخش هایی از پروژه خود را که با موفقیت به پایان رسانده اید تجسم کنید. اندازه گیری پیشرفت به شما کمک می کند تا نقاط ضعف خود را ارزیابی کنید، از نقاط قوت خود خوشحال شوید و تصویر بزرگ تری از نحوه شکل گیری پروژه خود به دست آورید.

در مورد دستاوردهای خود با خود و همکارانتان صادق باشید. اگر در مورد آنچه که می توانید (یا نمی توانید) در یک زمان معین به دست آورید، روشن نیستید، تجربه شما برای استراتژی های پروژه بلندمدت آینده مطلع خواهد شد. این ممکن است به شکل یک گفتگوی غیررسمی یا بررسی رسمی عملکرد باشد. در هر صورت، مثبت باشید، روی دستاوردهای خود تمرکز کنید و نگرش رو به رشدی در مورد نقاط ضعف خود حفظ کنید تا بتوانید به طور مداوم راه هایی را برای بهبود شناسایی کنید و به عملکرد خوب خود ادامه دهید.

  1. از یک لیست کارآمد استفاده کنید.

اگر روی مهلتی کار می کنید که ماه ها دارد، انعطاف پذیری ضروری است. شما باید بتوانید چندین کار را با هم انجام دهید، یک پروژه را مجددا اولویت بندی کنید و با توجه به نیازهای سازمان آن را متوقف کنید تا برای مدتی روی پروژه دیگری تمرکز کنید. لیست کارهای پاسخگو و ابزارهای سازمانی راه های مفیدی برای ردیابی عناصر مختلف یک پروژه بلند مدت و پیگیری اولویت های روزانه، هفتگی و ماهانه هستند. ابزارهایی را بررسی کنید که به شما امکان می دهد انواع مختلف لیست را ایجاد کنید.

  1. برنامه زمانی ایجاد کنید تا بهره وری خود را افزایش دهید
همچنین بخوانید:  قیمت میپرسن نمیخرن !

آدام راجرز پیشنهاد می کند که یافتن «زمان اوج بیولوژیکی» بسیار مهم است، زیرا سام کارپنتر، نویسنده سیستم کار، آن را کلید تبدیل شدن به یک نویسنده مولد می داند. این زمان می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، اما طبق یک نظرسنجی تجاری هاروارد، بسیاری از برنامه‌های کاری سنتی با ریتم‌های عادی خواب روزانه ما در تضاد هستند، که باعث می‌شود سطح انرژی پایینی داشته باشیم.

محقق کریستوفر بارنز دریافت که کارمندان معمولاً در حدود ساعت 12 ظهر به اوج بهره وری می رسند و در ساعت 3 بعد از ظهر کاهش شدیدی را تجربه می کنند. در پایان بعد از ظهر، انرژی شروع به بازگشت می کند و دوباره در ساعت 18 به اوج خود می رسد.

مهم‌ترین وظایف خود را در این زمان‌های اوج انرژی برنامه‌ریزی کنید و کم‌اهمیت‌ترین وظایف خود را در زمانی که انرژی در حال اتمام است برنامه‌ریزی کنید. بارنز خاطرنشان می کند که برای بسیاری از کارمندان غیر معمول نیست که صبح به ایمیل ها پاسخ دهند و سایر وظایف اداری را انجام دهند، اما با چالش های بزرگتری روبرو هستند که نیاز به درجه بالایی از بهره وری در بعد از ظهر و نزدیک شدن به ساعت 3 بعد از ظهر دارد. این کار را در ظهر زمانی انجام دهید که افراد در آن ساعت کمترین بهره وری را دارند.

سعی کنید یک برنامه روزانه ایجاد کنید که به شما امکان می دهد حداکثر استفاده را از انرژی خود ببرید و اگر این برنامه بر خلاف سازمان شما بود، آن را با سرپرست خود مطرح کنید.

  1. درخواست کمک در زمانی که شما به آن نیاز دارید.

طبق گفته Fortune، این توصیه برای هر کسی که در یک تیم کار می کند صدق می کند، زیرا استفاده از منابع اطراف شما بخشی از موفقیت در محل کار است. اگر با مانعی روبرو شدید و در معرض تاخیر در بهره وری قرار گرفتید، باید از منابع اطراف خود برای راهنمایی و کمک استفاده کنید.

این امر به ویژه زمانی مهم است که مهلت شما برای محصول نهایی ماه های قبل باشد. از دست دادن یک ضرب الاجل داخلی ممکن است مسئله ای غیرقابل تحمل نباشد، اما اگر به طور مداوم از استانداردهای هدف نهایی خود عقب می مانید، سکوت و تلاش برای حل مشکل به تنهایی می تواند منجر به از دست دادن ضرب الاجل شود.

از اینکه از همکاران یا مدیران خود برای طوفان فکری، ویرایش یا هر چالش دیگری که با آن روبرو هستید کمک بخواهید. آنها ترجیح می دهند قبل از پایان ضرب الاجل کمک بخواهند، به جای اینکه بعد از ضرب الاجل به یاد بیاورند: موفق ترین افراد کمک می خواهند. تکیه بر منابع در زندگی شما پروژه های شما را آسان تر و بهتر می کند، اما به یاد داشته باشید که یک همکار خوب نیز باشید. هنگام درخواست کمک:

  1. بین کار و زندگی شخصی تعادل برقرار کنید.

هنگامی که پروژه شما به ماه ها کار سخت نیاز دارد، زمانی که کار زیادی باقی مانده است، بلند شدن از روی میز و رایانه دشوار است. با این حال، شما نباید تسلیم وسوسه کار شوید.

به گفته سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD)، ساعات کاری طولانی (بیش از 50) ساعت می تواند تأثیر منفی بر بهره وری، نوآوری و کارایی شما داشته باشد.

حتی اگر نمی توانید محصول نهایی خود را فورا تحویل دهید، نباید تا نیمه شب در محل کار بمانید تا زودتر آن را تمام کنید. با تعیین اولویت های روزانه، می توانید پس از اتمام کار، کار خود را رها کنید و انرژی خود را دوباره شارژ کنید.

  1. گزارش های موفقیت یک کار و چالش ها را برای تعیین اهداف آینده تجزیه و تحلیل کنید.

هنگامی که یک کار را با موفقیت به پایان رساندید، صرف نظر از استراتژی مدیریت پروژه خود، به سراغ کار بعدی نروید. همیشه بنویسید که چه چیزی خوب پیش رفت، و شاید مهمتر از آن، چه اشتباهی رخ داد؟

اگر کار شما عمدتاً از پروژه‌های بلندمدت تشکیل شده است، باید رویکرد خود را تا حد امکان به طور منظم و بهبودیافته کارآمد کنید. فرآیندهای خود را مستند کنید و آنها را با تیم خود به اشتراک بگذارید تا آنها بتوانند از موفقیت و تلاش شما برای پروژه های خود نیز استفاده کنند.

فقط به این دلیل که چند ماه فرصت دارید، به این معنی نیست که نباید از امروز برای آن برنامه ریزی کنید. وقتی آماده شروع پروژه هستید، استراتژی های بیشتری برای موفقیت بیاموزید و پروژه را اولویت بندی و مدیریت کنید. برای تغییر طرز فکر خود در زندگی بهتر است تا با استفاده از تکنیک هایی که در بالا به مواردی از آنها اشاره شد و به طور خلاصه بیان شدند اکتفا نکنید و برای کسب اطلاعات بیشتر و اخذ مشاوره در این زمینه نیز با ما در تماس باشید.

دوره های دکتر کاویانی

به چالش ۵ روزه یادگیری مسیر ثروت بپیوندید.

دکتر کاویانی یک دوره آموزشی ۴جلسه ای به نام «مدار ثروت» دارن، در این دوره دکتر کاویانی مسیر ثروتمند شدنی که خودشون طی کردن رو بهتون آموزش میدن.

اینستاگرام خودساخته

روزمرگی های دکتر کاویانی

تلگرام خودساخته

مطالب انگیزشی روزانه

اگه لذت بردی برای دوستات از طریق این دکمه ها بفرست.

همیشه پیگیر آموزش باش

دوره های رایگان

دیدگاه

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت لینک دانلود