5 دلیل برای تقویت هوش هیجانی یا هوش عاطفی

هوش عاطفی

هوش عاطفی یا هوش هیجانی یکی از مفاهیم بسیار مهم در علم روان شناسی که بشدت در علوم دیگری چون مدیریت هم کاربرد پیدا کرده است، هوش عاطفی ( Emotional Intelligence) یا هوش هیجانی می‌باشد. جالب اینجاست که با اینکه این مفهوم پرکاربرد به طور عینی و عملی بیشترین کاربردش در زمینه مدیریت می‌باشد، اما بسیاری از مدیران هم حتی به درستی نمی‌دانند، هوش عاطفی چیست. از این رو در این مطلب از خودساخته می خواهیم بدانیم که چرا باید هوش عاطفی یا هوش هیجانی خود را تقویت کنیم و نشانه های دارا بودن هوش عاطفی بالا چیست؟

چرا باید هوش عاطفی (هیجانی) خود را تقویت کنیم؟

در اینجا پنج دلیل وجود دارد که هر فردی باید بر هوش هیجانی یا عاطفی خود تسلط داشته باشد:

۱. توانایی ایجاد روابط قوی بسیار مهم است.

به عنوان یک فرد، توانایی شما در ایجاد روابط از طریق ایجاد رابطه و مدیریت تعاملات بلندمدت، تعیین می‌کند که آیا دیگران به سمت شما جذب می‌شوند یا خیر و در نهایت تمایل دارند که در حال حاضر یا در آینده با شما کار کنند. این مورد را مهارت اجتماعی مرتبط با هوش هیجانی گویند.

ما به معنای واقعی کلمه برای ارتباط ایجاد شده ایم، بنابراین توانایی ایجاد روابط سالم جنبه مهمی از تجربه انسانی است و شما به این جذابیت کاریزماتیک برای ارتباط موفقیت آمیز، تأثیرگذاری و رهبری دیگران نیاز دارید.

۲. ارتباطات بر همه چیز تأثیر می گذارد.

مایک میات، مشاور مدیران اجرایی Fortune 500 و ستون نویس فوربس می گوید: “غیرممکن است که یک رهبر بزرگ بدون داشتن یک هوش هیجانی بالا موفق شود”

بدون توانایی برقراری ارتباط موثر، بینش و راه پیش رو، هدایت یا توانمندسازی دیگران برای پذیرش تغییر بسیار دشوار است. به عنوان یک رهبر، شما همیشه آماده برای برقراری ارتباط هستید. آگاهی دقیق از احساسات، انگیزه و حساسیت دیگران نسبت به پیام شما برای پیشبرد ارزش پیشنهادی شما و الهام بخشیدن به دیگران برای برداشتن گام های قاطع به جلو ضروری است.

۳. مدیریت بحران‌ها در مسیر کسب هوش عاطفی بالا است.

افراد باهوش عاطفی بالا نه تنها در شرایط بحرانی عملکرد خوبی دارند، بلکه شکوفا هم می شوند. از آنجایی که دیگران برای راهنمایی و مشورت به شما وابسته هستند (به خصوص در مواقع عدم اطمینان) درک اینکه چگونه احساسات شما بر تفکر و رفتار شما تأثیر می گذارد کاملاً ضروری است و بر نحوه هدایت شما در آشفتگی ها تأثیر می گذارد. توانایی شما برای خودتنظیمی، انعطاف پذیری و تصمیم گیری خوب در مواقع پر ریسک، سنگ بنای دارا بودن شخصیت با هوش هیجانی بالا است.

۴. کمک به دیگران برای رشد شخصیت.

برای رشد مؤثر دیگران، باید بتوانید تفاوت های ظریف در رفتار را شناسایی کنید، نقاط کور را کشف کنید و راه حل های مرتبط را تجویز کنید. اما شما بدون خودآگاهی و همدلی نمی توانید هیچ یک از اینها را انجام دهید. نشان دادن این توانایی‌های ادراکی قوی می‌تواند به شما در ایجاد و حفظ شخصیت در حین رشد دیگران کمک کند. هوش عاطفی همچنین به ایجاد زمینه ای برای مدل سازی رفتاری که می خواهید در دیگران ایجاد کنید کمک می کند. شما با شناخت نقاط قوت و ضعف خود، می توانید نقشه دقیق تری برای انعکاس برتری ایجاد کنید.

۵-تصمیمات خوب نتایج بهینه ایجاد می کنند.

رهبران همیشه تصمیمات حیاتی می گیرند. اما هیچ تصمیمی اگر با آگاهی نباشد خوب نیست و تصمیمات آگاهانه ریشه در اصول هوش هیجانی دارند. با کندن لایه‌های تظاهر و نگاه دقیق‌تر به عناصری که بر تفکر، رفتار و نتایج تأثیر می‌گذارند، رهبران همیشه فرصتی برای تصمیم‌گیری بهتری خواهند داشت که منجر به نتایج بهینه می‌شود.

انواع هوش عاطفی (هیجانی)

انواع هوش عاطفی (هیجانی)

هوش هیجانی به دو دسته کلی تقسیم می شود که عبارتند از هوش هیجانی درونی و هوش هیجانی اجتماعی که در ادامه به معرفی هر یک از انواع هوش هیجانی می پردازیم:

هوش هیجانی درونی یا فردی

در واقع این نوع هوش هیجانی به توانایی فرد در درک احساسات درونی خود اشاره دارد که در نهایت منجر به مدیریت هیجانات شخصی می شود. در واقع فردی که از این نوع هوش هیجانی در سطح بالایی برخوردار است، با اعتماد به نفس بالا می تواند کنترل بسیار بالایی بر احساسات شخصی خود داشته باشد و در مواجهه با استرس به خوبی خود را مدیریت و کنترل کند. هوش هیجانی درونی بر چهار جزء مهم بنا شده است:

همچنین بخوانید:  تمرین های طلایی‌ نوشتنی برای کمک به افزایش اعتماد به نفس

خود مدیریتی

با این مهارت می توانید بر احساساتی که به راحتی قابل کنترل نیستند مسلط شوید و مشکل را مدیریت کنید. برای دستیابی به این مهارت پیشقدم شوید و به تعهدات خود عمل کنید تا بتوانید آن را با شرایط فعلی تطبیق دهید.

خودآگاهی

این ارتباط مستقیمی با اعتماد به نفس شما دارد. زیرا با مهارت اتکا به خود می توانید با تأثیرات تصمیم خود از نظر احساسی و رفتاری آشنا شوید. برای مطالعه بیشتر مقاله خودآگاهی را بخوانید.

آگاهی اجتماعی

اگر توانایی تشخیص احساسات دیگران و درک نگرانی های دیگران را دارید، همدلی دارید. شما می توانید نشانه های عاطفی را درک کنید و از نظر اجتماعی احساس راحتی کنید. همانطور که رشد می کنیم، آگاهی اجتماعی و مهارت های آگاهی اجتماعی به ما کمک می کند تا بفهمیم مردم چگونه با جامعه و جهان سازگار می شوند و چگونه می توان به آنها کمک کرد، و همچنین چگونه آنچه را که نیاز داریم از جهان دریافت می کنیم.

در درازمدت، مهارت‌های آگاهی اجتماعی به ما کمک می‌کند تا حرفه‌ای بودن در محل کار را درک کنیم، و همچنین اشتراک‌گذاری اطلاعات، برقراری ارتباط و همکاری با دیگران را آسان‌تر می‌کند. از دیدگاه شخصی، آگاهی اجتماعی بخش اساسی در ایجاد دوستی ها و روابط شخصی است زیرا به ما کمک می کند تا زندگی شاد و رضایت بخشی داشته باشیم.

مدیریت روابط

شما می دانید که چگونه روابط خوب را توسعه دهید و حفظ کنید، به وضوح ارتباط برقرار کنید، دیگران را الهام بخشید و تحت تاثیر قرار دهید، در یک تیم خوب کار کنید و تعارض را مدیریت کنید.

هوش هیجانی اجتماعی

این نوع هوش هیجانی شامل توانایی درک احساسات افراد دیگر در تعاملات اجتماعی است. در واقع افرادی که معمولاً توسط دیگران به عنوان گوش شنونده انتخاب می شوند، هوش هیجانی بالایی دارند. این افراد به دلیل توانایی بالایی که در درک احساسات دیگران دارند، می توانند تاثیر زیادی روی آنها بگذارند و در نهایت بر اساس درک طرف مقابل، رفتار خود را با او تنظیم می کنند که باعث می شود روابط قوی تری داشته باشند.

چگونه هوش هیجانی خود را افزایش دهیم؟

چگونه هوش هیجانی خود را افزایش دهیم؟

قطعا برای افزایش هوش هیجانی ابتدا باید احساسات خود را به خوبی بشناسید تا بتوانید هوش هیجانی خود را بهتر کنترل کنید. اگر احساسات خود را به خوبی نشناسید، نمی توانید احساسات دیگران را درک کنید. بنابراین، بهتر است هر احساسی را که در لیست به دست می آورید برای چند روز یادداشت کنید. حالا به آنها نگاه کنید و با انگیزه های احساسی پشت همه رفتارها و اعمال خود آشنا شوید. پس خواهید دید که این باعث می شود درک بسیار بهتری از خود و احساسات خود داشته باشید و این شناخت به شما در شناخت احساسات دیگران در روابط اجتماعی کمک زیادی می کند و در نهایت می توانید قوی تر شوید. روابط اجتماعی. این می تواند به ویژه برای شما در روابط تجاری مفید باشد.

یکی دیگر از مواردی که به افزایش هوش هیجانی کمک می کند، تلاش برای کنترل احساسات منفی مانند استرس و افسردگی است. توانایی درک احساسات درونی به فرد این امکان را می دهد که در صورت مواجهه با یک تنش بیرونی، خود را به خوبی کنترل کند. برای این منظور بهتر است فهرستی از احساسات منفی خود تهیه کنید و راهی برای کنترل هر کدام پیش بینی کنید. در صورت بروز هر یک از این احساسات منفی، به لیست خود مراجعه کنید و از استراتژی پیش بینی شده برای کنترل آن استفاده کنید.

نشانه هایی که بیانگر هوش عاطفی (هیجانی) بالای شماست

مشخصاتی که در زیر شرح داده می‌شود، نشان از هوش عاطفی بالای شما دارد:

۱. می توانید از کلمات دقیق برای بیان احساسات خود استفاده کنید

همه انسان‌ها احساسات را تجربه می‌کنند، اما فقط برخی از آنها می‌توانند به طور دقیق احساسات خود را شناسایی و بیان کنند. تحقیقات تاکنون نشان می دهد که تنها ۳۶ درصد از مردم می توانند ماهیت احساسات خود را درک کنند. این یک مشکل است زیرا احساساتی که نامی از آنها برده نمی شود اغلب منجر به سوء تفاهم می شود که به نوبه خود منجر به انتخاب های غیر منطقی و رفتارهای غیر سازنده می شود.

افراد با هوش هیجانی بالا احساسات خود را هدایت می کنند زیرا می توانند آنها را درک کنند. این افراد از گنجینه عظیمی از کلمات برای بیان احساسات خود استفاده می کنند. در حالی که بسیاری از مردم راضی هستند که بگویند “بد” هستند، آنهایی که از نظر عاطفی باهوش هستند می توانند دقیقاً تشخیص دهند که آیا اکنون احساس “عصبی (حساس به عوامل خارجی)” یا “ناامیدی”، “غمگینی” می کنند. یا «عصبانی»، «افسرده» یا «مضطرب» هستند. هرچه کلمه ای که برای بیان احساسات خود انتخاب می کنید دقیق تر باشد و احتمال اینکه چه چیزی باعث آن شده است و چه کاری باید در مورد آن انجام شود بیشتر باشد، درک بهتری از احساسات خود خواهید داشت.

همچنین بخوانید:  22 راه شگفت انگیز برای مراقبت از روح و روان

۲. دیگران نسبت به شما بی تفاوت نیستند

فرقی نمی کند اطرافیان شما درونگرا باشند یا برونگرا. افراد با هوش هیجانی بالا نسبت به اطرافیان خود کنجکاو هستند. این کنجکاوی نتیجه همدلی است، یعنی درک احساسات دیگران، نتیجه مراقبت از انسان های دیگر و بی تفاوت نبودن نسبت به اتفاقاتی است که برای آنها می افتد. این یکی از مهمترین ویژگی های افراد با هوش هیجانی بالا است.

۳. از تغییر استقبال می کنید

کسانی که از نظر احساسی باهوش هستند انعطاف پذیر هستند و دائما چیزهای جدید را می پذیرند. آنها می دانند که ترس از تغییر انسان را فلج می کند و مانع موفقیت و خوشبختی او می شود. آنها به دنبال تغییر هستند، گاهی در گوشه و کنار کمین می کنند و برای ایجاد تغییر نقشه می کشند.

۴. نقاط قوت و ضعف خود را می شناسید

افراد باهوش عاطفی نه تنها قادر به درک احساسات خود و دیگران هستند. آنها می دانند در چه کاری خوب هستند و در چه چیزی خوب نیستند. آنها همچنین می دانند که چه محیطی و چه افرادی می توانند به آنها در رسیدن به موفقیت و شادی کمک کنند. می توان گفت که هوش هیجانی بالایی دارید اگر بدانید نقاط قوت شما چیست و چگونه می توانید به این نقاط قوت تکیه کنید و از آنها بهره ببرید و همچنین بدانید که چگونه می توانید مانع از پیشرفت شما توسط نقاط ضعف خود شوید.

۵. شما توانایی قضاوت در مورد شخصیت ها را دارید

بخش بزرگی از هوش هیجانی مربوط به شناخت و آگاهی اجتماعی و توانایی شناخت افراد است. در چه شرایطی زندگی می کنند و چه تجربیاتی را پشت سر می گذارند. با گذشت زمان، تجربیاتی به دست می آورید که شما را قادر می سازد شخصیت انسان را بشناسید. هیچ کس دیگری برای شما مرموز به نظر نمی رسد. شما می دانید با چه کسی طرف هستید، انگیزه آنها را درک می کنید، حتی اگر نقاب روی صورتشان باشد و باطنش با ظاهرشان بسیار متفاوت باشد.

۶. دیگران نمی توانند به راحتی شما را آزار دهند

اگر درک واضح و ناگسستنی از خود داشته باشید و درک روشنی از اینکه چه کسی هستید و چه اصولی برای شما در زندگی مهم است داشته باشید، برای دیگران گفتن یا انجام هر چیزی که شما را عصبانی می کند دشوار خواهد بود. افراد با هوش هیجانی بالا اعتماد به نفس دارند و به دور از تعصب در مورد مسائل مختلف هستند. حتی ممکن است با خودتان شوخی کنید یا به دیگران اجازه دهید با شما شوخی کنند، زیرا این توانایی را دارید که بین استفاده از طنز و تحقیر دیگران تمایز قائل شوید.

۷. اشتباهات را می بخشید

افراد با هوش هیجانی بالا از اشتباهات اجتناب می کنند اما آنها را فراموش نمی کنند. این افراد اشتباهات خود را در فاصله ای مطمئن نگه می دارند و در عین حال آن ها را تا حدی در دسترس قرار می دهند که بتوانند موفقیت آینده خود را طبق گفته خود تضمین کنند. برای اینکه بتوانند مانند یک زندانی ماهر بین فکر کردن مداوم به اشتباهات و به خاطر سپردن آنها حرکت کنند، باید «خودآگاهی» را تمرین کرده باشند. فکر کردن بیش از حد به اشتباهاتی که مرتکب شده اید باعث ترس و اضطراب شما می شود. حتی اگر اشتباهات خود را کاملاً فراموش کنید، احتمالاً آنها را تکرار خواهید کرد. ایجاد تعادل بین این دو بستگی به این دارد که چقدر بتوانید از اشتباهات خود به عنوان یک تجربه ارزشمند استفاده کنید. اگر این توانایی را در خود تقویت کنید، هر زمان که خسته شدید می توانید به سرعت روی پای خود بایستید.

۸. شما کینه جو نیستید

احساسات منفی ناشی از رنجش در واقع استرس زا هستند. به محض اینکه به یک رویداد استرس زا فکر می کنید، به طور غریزی در موقعیتی قرار می گیرید که هنوز یک تهدید وجود دارد و بدنتان به شما می گوید یا بجنگید یا فرار کنید! اگر این تهدید واقعاً اتفاق می افتد، پاسخ برای بقای شما ضروری است، اما اگر تهدید مربوط به موضوع قدیمی باشد، رها نکردن این استرس باعث هرج و مرج در بدن شما می شود و پس از مدتی می تواند تأثیر مخربی بر سلامتی شما بگذارد. . . محققان نشان داده اند که استرس ناشی از کینه ها می تواند منجر به فشار خون بالا و بیماری قلبی شود. تداوم رنجش همچنان استرس را به همراه دارد و کسانی که هوش هیجانی بالایی دارند به هر قیمتی از آن اجتناب می کنند. رهایی از رنجش باعث می شود هم احساس بهتری داشته باشید و هم بدنتان سالم تر.

همچنین بخوانید:  چرا اهمیت زمان بیشتر از پول است؟

۹. افراد منفی را خنثی می کنید

برخورد با افراد دشوار می تواند شما را عصبی، خسته و درمانده کند. افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند با نگاه کردن به احساسات خود روابط خود را با چنین افرادی کنترل می کنند. هنگام صحبت یا ملاقات با چنین افرادی از عقل خود استفاده می کنند و در احساسات آنها دخالت نمی کنند. آنها احساسات خود را می شناسند و اجازه نمی دهند خشم یا کینه آتشی را که در آنجا است شعله ور کند. آنها همچنین به دیدگاه فرد دشوار توجه می کنند و سعی می کنند راه حلی بیابند که فرد آن را بپذیرد. حتی در بدترین شرایط هم اجازه نمی دهند افراد مشکل روحیه خود را پایین بیاورند.

۱۰. کمال گرا نیستید

افراد باهوش عاطفی در هیچ چیزی به دنبال کمال نیستند زیرا می دانند که کمال وجود ندارد. هیچ انسانی کامل نیست و همه جایزالخطا هستند. وقتی هدف شما کمال گرایی است، همیشه احساس دردناکی در مورد اشتباهات خود با خود حمل می کنید. این احساس می خواهد شما را وادار کند که دست از تلاش بردارید یا تلاش خود را کاهش دهید. وقت خود را صرف این می کنید که چرا نتوانستید به هدفی برسید یا اینکه چرا باید کاری متفاوت انجام می دادید. در حالی که این زمان را می توان صرف حرکت رو به جلو و تلاش برای رسیدن به اهداف آینده خود کرد.

۱۱. شما آگاهانه زمانی را دور از شبکه های ارتباطی می گذرانید

دوری از شبکه های ارتباطی برای مدتی از روز نشانه هوش هیجانی بالاست، زیرا به شما کمک می کند استرس خود را کنترل کنید و در لحظه زندگی کنید. وقتی ۲۴ ساعت شبانه روز و ۷ روز هفته در دسترس هستید، انگار به برق وصل شده اید. قطع کردن اینترنت، موبایل، ایمیل برای مدتی به شما فرصت نفس کشیدن می دهد. تحقیقات محققان نشان می دهد که قطع ایمیل حتی برای مدت کوتاه استرس را کاهش می دهد. بسیار دشوار است که با آرامش به چیزی فکر کنید در حالی که هر لحظه یک ایمیل افکار شما را قطع می کند.

۱۲. مصرف اندک مواد کافئینی مانند قهوه دارید

مصرف زیاد قهوه باعث ترشح آدرنالین در بدن می شود که هم مضطرب است و هم عاملی برای ایجاد احساس در بدن در حالت «یا بجنگ یا فرار کن». در این صورت، روی آوردن به عقل برای تصمیم گیری دشوارتر می شود. کافئین مغز و بدن را در حالت استرس قرار می دهد و احساسات بر رفتار غلبه می کند. مدتی طول می کشد تا کافئین از بدن خارج شود. افراد با هوش هیجانی بالا می دانند که کافئین می تواند چنین مشکلی را ایجاد کند. به جای اینکه این ماده آنها را کنترل کند، آنها این ماده را کنترل می کنند.

۱۳. خواب کافی دارید

خواب در افزایش هوش هیجانی و مدیریت استرس بسیار مهم است. وقتی می خوابید، مغز شما قدرت خود را به دست می آورد، خاطرات روز را مرور و ذخیره می کند یا آنها را دور می اندازد. وقتی از خواب بیدار می شوید ذهن شما روشن است. افراد با هوش هیجانی بالا می دانند که اگر به اندازه کافی نخوابند، حافظه آنها ضعیف می شود و توانایی کنترل خود و تمرکز روی چیزها کاهش می یابد. به همین دلیل خواب یکی از اولویت های اصلی آنهاست.

۱۴. از صحبت مداوم با خود خودداری می کنید

هر چه بیشتر درگیر افکار منفی باشید، قدرت بیشتری به آنها می دهید. بیشتر افکار منفی ما فقط افکار هستند نه واقعیت. افراد با هوش هیجانی بالا افکار خود را از واقعیت ها جدا می کنند تا از دایره منفی گرایی خارج شوند و به سمت دیدگاه های مثبت و جدید حرکت کنند.

۱۵. اجازه نمی دهید کسی مانع شادی شما شود

وقتی احساس خوشبختی شما به نظر مردم بستگی دارد، نمی توانید ناخدای کشتی شادی خود باشید. وقتی افراد با هوش هیجانی بالا نسبت به کاری که انجام داده اند احساس خوبی داشته باشند، اجازه نمی دهند ایده ها یا حرفه های توهین آمیز این احساس را از بین ببرند. غیرممکن است که به آنچه دیگران فکر می کنند واکنش نشان ندهیم، اما لازم نیست خود را با دیگران مقایسه کنیم. از آنجا که ارزش شما از درون شما نشات می گیرد، مهم نیست مردم چه فکری می کنند یا چه می کنند.

دوره های دکتر کاویانی

به چالش ۵ روزه یادگیری مسیر ثروت بپیوندید.

دکتر کاویانی یک دوره آموزشی ۴جلسه ای به نام «مدار ثروت» دارن، در این دوره دکتر کاویانی مسیر ثروتمند شدنی که خودشون طی کردن رو بهتون آموزش میدن.

اینستاگرام خودساخته

روزمرگی های دکتر کاویانی

تلگرام خودساخته

مطالب انگیزشی روزانه

اگه لذت بردی برای دوستات از طریق این دکمه ها بفرست.

همیشه پیگیر آموزش باش

دوره های رایگان

دیدگاه

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت لینک دانلود