14 راه طلایی برای از بین بردن استرس و اضطراب

14 راه طلایی برای از بین بردن استرس و اضطراب

اگر به دنبال موثرترین راه‌ها برای کاهش استرس و به حداقل رساندن احساس اضطراب هستید، این مقاله برای شما مناسب است. این غیرعادی نیست که گهگاه دچار استرس شوید. چه دانش آموز باشید و چه وارد زندگی حرفه ای خود شده باشید، همیشه چیزی وجود دارد که شما را دچار اضطراب و استرس می کند.

به خصوص این روزها عملاً غیرممکن است که بدون احساس اضطراب زندگی کنید. خوشبختانه، این نکته خیلی هم بد نیست، زیرا استرس می‌تواند ما را انجام بهتر کارها راهنما باشد. به عنوان مثال، اگر در مورد امتحان، جلسه سخنرانی یا بحث های مهم استرس ندارید، ممکن است به خود زحمت ندهید تا برای آن آماده شوید و این عدم آمادگی ممکن است منجر به نتایج نامطلوب شود.

بنابراین، نکته کلیدی این است که استرس و اضطراب را به طور کامل از زندگی خود حذف نکنیم، بلکه از رسیدن آن به سطوح بالای غیر ضروری جلوگیری کنیم. به همین دلیل است که وقتی استرس شما از حد معینی فراتر می رود، آزار دهنده می شود. تحت فشار قرار گرفتن بر روی کوچکترین چیزها به آرامی باعث اضطراب مزمن می شود که بر سلامت جسمی شما نیز تأثیر می گذارد.

چه چیزی می تواند باعث استرس شود؟

دلایل استرس می تواند زیاد باشد. استرس نیز انواع مختلفی دارد. اینها می توانند درونی یا بیرونی باشند. برخی از دلایل اصلی استرس معمولاً مشکلات مالی، اجتماعی، بیماری جسمی یا مربوط به سابقه استرس در خانواده است.

 

چه چیزی می تواند باعث استرس شود؟

علامت استرس

شما می توانید تشخیص دهید که چه زمانی نگران یا مضطرب هستید. اما چگونه می دانید که باید کاری برای استرس خود انجام دهید؟ علائم و نشانه های خاصی از استرس وجود دارد که بر عملکرد بدن شما تأثیر می گذارد. وقتی آنها شروع به بروز می کنند، به این معنی است که شما باید آن را جدی بگیرید. در اینجا برخی از علائم رایج استرس وجود دارند:

  • بیشتر اوقات حواس شما پرت می شود.
  • نوسانات خلقی را تجربه می کنید و احساس ناراحتی می کنید.
  • همیشه احساس خستگی می کنید.
  • شما از سندرم روده تحریک شده (IBS) رنج می برید.
  • گهگاهی دچار درد قفسه سینه می شوید.
  • اغلب اوقات بدون اینکه متوجه شوید ضربان قلب سریع دارید.
  • اغلب دچار حملات اضطراب/هراس می شوید.

 

علامت استرس

 

در حالی که این علائم ممکن است یک یا دو بار در زندگی شما رخ دهند، اما باید تکرار شوند. بنابراین چگونه استرس را مدیریت می کنید و از تأثیر آن بر زندگی روزمره و سلامتی خود جلوگیری می کنید؟ در اینجا چند نکته وجود دارد که با استفاده از آنها می توانید استرس و اضطراب خود را از بین ببرید!

بهترین راه برای از بین بردن استرس

برای از بین بردن استرس بهتر از راه های زیر را پیش بگیرید:

  1. کارهایی را انجام دهید که از آنها لذت می برید

واضح و ساده ترین راه برای رهایی از استرس، انجام کارهایی است که از آنها لذت می برید. این می تواند هر چیزی باشد، از نقاشی گرفته تا کتاب خواندن و قرار گرفتن با دوستانتان. تا زمانی که این فعالیت به هیچ وجه به شما آسیب نرساند، ممکن است هر چیزی باشد. از آنجایی که شما در تلاش برای تسکین اضطراب خود هستید، مهم است که با انجام کارهای سالم آن را از بین ببرید.

همچنین بخوانید:  هفت نشانه برای اینکه ترک تحصیل کنید!

 

کارهایی را انجام دهید که از آنها لذت می برید

برخی از افراد زمانی که استرس دارند دوست دارند غذای مورد علاقه خود را بخورند و این می تواند خلق و خوی آنها را تقویت کند. در حالی که انجام این کار ضرری ندارد، باید مراقب باشید که این عادت باعث اختلال در خوردن نشود.

  1. داروهای طبیعی را امتحان کنید

می توانید با داروهای ضد افسردگی یا درمان های طبیعی با احساسات منفی خود مبارزه کنید. انتخاب گیاهان و گیاهان طبیعی، در این مورد، همیشه بهتر است، زیرا آنها حداقل عوارض جانبی دارند و می توانند مانند هر داروی نسخه ای تأثیر بگذارند. دمنوش های گیاهی وجود دارد که مردم برای کمک به تسکین آن ها می نوشند، همانطور که روغن های ضروری وجود دارد که می توانید به صورت موضعی در ماساژ سر یا پشت استفاده کنید.

 

داروهای طبیعی را امتحان کنید

 

  1. از حواس پرتی‌ها خلاص شوید

اگر شما به آن فرصت بدهید، طبیعت می تواند درمانگر باشد، اما تنها زمانی کار خواهد کرد که خود را کاملاً به آن تسلیم کنید. یکی از دلایل رایج استرس، استفاده زیاد از ابزارهای الکترونیکی است. این چیزی است که بسیاری از مردم متوجه آن نیستند. برای بسیاری از افراد، بیشتر روزشان حول محور نشستن در مقابل صفحه نمایش لپ تاپ/کامپیوتر می چرخد. اشعه ماوراء بنفش گجت‌ها می‌تواند به چشمان شما فشار وارد کند که به نوبه خود منجر به سردرد می‌شود. به آرامی، بدون اینکه متوجه شوید، این عادات می توانند بر سلامت روان شما تأثیر بگذارند.

 

از حواس پرتی‌ها خلاص شوید

هر زمان که احساس خستگی کردید، باید از موبایل/لپ تاپ خود جدا شوید و به بیرون بروید. یک استراحت کوچک، دور از وسایل الکترونیکی می تواند شما را شارژ کند. یک راه بهتر برای بازگرداندن انرژی، برنامه ریزی یک روز بیرون از خانه یک هفته در میان است. تمام وسایل الکترونیکی خود را رها کنید و با رفتن به کمپینگ و غیره از زیبایی طبیعت لذت ببرید.

  1. یک رژیم غذایی سالم را پی بگیرید

همانطور که غذای سالم می تواند بر سلامت جسمانی شما تأثیر بگذارد می تواند تأثیر مثبتی بر سلامت روان شما نیز داشته باشد. مواد مغذی مناسب می تواند به هورمون ها و ترکیب شیمیایی مغز شما کمک کند. اگر بتوانید غذاهای مناسب را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، می توانید از نظر جسمی و روحی سالم بمانید.

 

یک رژیم غذایی سالم را پی بگیرید

همچنین به معنای رهایی از تمام عادات ناسالم است. به عنوان مثال، الکل، سیگار و غذاهای ناسالم را از زندگی خود حذف کنید. اینها چیزهایی هستند که افراد وقتی احساس استرس می کنند و در نهایت بیشتر از همیشه افسرده می شوند به آنها روی می آورند. به این دلیل است که به جای مبارزه با احساسات منفی، الکل و سیگار در واقع می توانند به آن کمک کنند. بنابراین، اگر می‌خواهید سریع استرس را از بین ببرید، می‌توانید به راحتی با تماشای آنچه می‌خورید شروع کنید.

  1. ورزش کنید

ورزش علائم خفیف استرس یا افسردگی را کاهش می دهد. در برخورد با آنچه زندگی به شما می زند، احساس اطمینان بیشتری می کنید. همچنین نوعی مراقبه در حرکت است. مهمتر از همه، دلیل اینکه پس از آن احساس می‌کنید این است که اندورفین ترشح می‌کند. این هورمون ها برای شاد بودن شما ضروری هستند.

 

ورزش کنید

 

ورزش لزوماً به این معنا نیست که باید به باشگاه بپیوندید و تمرینات فشاری انجام دهید و ساعت‌ها در حال استراحت باشید. این می تواند هر چیزی باشد که شامل فعالیت بدنی متوسط ​​باشد. به عنوان مثال، می‌توانید در خانه روی تردمیل، دوچرخه‌های ورزشی دراز کشیده یا بوفلکس ورزش کنید. یا می توانید به سادگی به پیاده روی بروید و این می تواند تأثیر مثبتی بر ذهن و بدن شما داشته باشد. اگر دوست دارید دوچرخه سواری کنید، این کار را هر روز حداقل به مدت یک ساعت انجام دهید. حقیقت این است، تا زمانی که بدن خود را به حرکت در آورید، واقعاً مهم نیست که چه کاری انجام می دهید.

  1. خواب مناسب داشته باشید
همچنین بخوانید:  چگونه می‌توانیم، اعتماد به نفس خود را  به صورت علمی افزایش دهیم؟

اگر یک برنامه روتین دارید که در آن به اندازه کافی نمی خوابید، این می تواند دلیل اصلی اضطراب مداوم شما باشد. باید برنامه خواب خود را مرتب کنید. داشتن خواب کافی به این معنا نیست که شما می توانید در هر زمانی بخوابید. بدن ما ساعت بیولوژیکی خود را دارد. تنها راهی که می توانید احساس شادابی کنید، خوابیدن در شب است، نه در روز. علم ثابت کرده است که خواب شبانه در مقایسه با خواب در روز برای مغز بسیار سالم تر است. هر فرد حداقل باید هر روز 8 ساعت بخوابد. اگر می توانید بعد از ظهر نیم ساعت چرت بزنید. چرت کوتاه نیز در کاهش استرس نقش دارد.

 

خواب مناسب داشته باشید

 

  1. گوش دادن به موسیقی

موسیقی می تواند شما را آرام و خوشحال کند. اما تنها در صورتی کارساز خواهد بود که به موسیقی گوش دهید که به جای اینکه شما را غمگین تر کند به شما آرامش دهد. به این ترتیب، شما می خواهید موسیقی ای را انتخاب کنید که آرامش بخش باشد و به شما آرامش دهد. و حتی ممکن است بخواهید میزان هوی متال، رپ یا موسیقی هاوس پر انرژی را که گوش می دهید را تعدیل کنید. کمی وقت بگذارید و به موسیقی گوش دهید تا بتوانید واضح تر فکر کنید. به آرامی کاهش استرس و افزایش انرژی مثبت را احساس خواهید کرد!

 

گوش دادن به موسیقی

 

  1. بنویسید

چیزی به سادگی نوشتن گاهی اوقات می تواند قدرتمندتر از آن چیزی باشد که تصورش را بکنید. بسیاری از کارشناسان به بیماران توصیه می کنند که یک دفتر خاطرات استرس داشته باشند. هر زمان که احساس نگرانی کردید، دفتر خاطرات خود را بیرون بیاورید و هر آنچه به ذهنتان می رسد را یادداشت کنید. خود را عقب نگیرید زیرا باید از شر تمام افکار منفی خلاص شوید.

وقتی چیزی که شما را آزار می دهد یادداشت کنید، پیدا کردن راه حل برای آن آسان می شود. اگر نمی توانید کاری در مورد آن انجام دهید، دفتر خاطرات به شما کمک می کند تا آن را رها کنید!

 

بنویسید

 

  1. به دنبال مشاوره باشید

این کار بسیار شبیه نوشتن در یک دفتر خاطرات است. مشاوره گرفتن چیزی است که باید قدردانی و تشویق شود. یک درمانگر یا یک مشاور می تواند بینشی در مورد مسائل به شما بدهد و این می تواند به درک شما از چیزها کمک کند. همچنین بسیار شبیه به صحبت با یکی از اعضای خانواده یا یک دوست است، به جز اینکه یک مشاور قادر به ارائه تخصص است.

 

به دنبال مشاوره باشید

 

  1. آرام باشید

فعالیت های آرامش بخش به طور خاص استرس و انرژی منفی شما را هدف قرار می دهد. مدیتیشن و یوگا نمونه‌ای از این فعالیت‌ها هستند زیرا ذهن و بدن شما را نیز تقویت می‌کنند. استرس معمولاً نتیجه تفکر بیش از حد است. مدیتیشن با قادر ساختن شما به کنترل افکارتان و مقابله با آنها، درمان متقابل را فراهم می کند. مدیتیشن یا انجام یوگا به مدت 15 تا 20 دقیقه می تواند تأثیرات مثبتی بر هاله شما داشته باشد.

همچنین بخوانید:  19 راه مهم برای تغییر مدار زندگی به سوی مدار موفقیت

 

آرام باشید

 

  1. رایحه درمانی

آیا تا به حال عاشق یک بو و احساسی که در شما ایجاد می کند بوده اید؟ برخی از مردم بوی گل را دوست دارند و برخی افراد دوست دارند در کتابفروشی ها بنشینند. حواس شما به مغز شما متصل می شود. بوی مناسب می تواند به شما احساس آرامش دهد و به همین دلیل است که رایحه درمانی وجود دارد. در رایحه درمانی از روغن های ضروری مانند رایحه اسطوخودوس استفاده می کنید. این رایحه ها تاثیر مثبتی در کاهش استرس شما دارند.

 

رایحه درمانی

 

  1. تکنیک های تنفس را امتحان کنید

یک یا دو بار در روز، تکنیک های تنفسی را برای کاهش استرس امتحان کنید. هدف از انجام این تمرینات یادآوری به شما برای تنفس طبیعی است. هنگامی که استرس دارید، ضربان قلب شما افزایش می یابد و باعث تنگی نفس می شود. بسیاری از مردم متوجه نمی شوند که ضربان قلبشان ناسازگار است و یک تمرین تنفسی به درست کردن تنفس آنها کمک می کند.

 

تکنیک های تنفس را امتحان کنید

 

در حین بازدم و دم، سعی کنید عضلات فک و شانه خود را باز کنید. ما تمایل داریم استرس را با فشردن ناخودآگاه فک خود حفظ کنیم. گاهی اوقات متوجه نمی شویم که عضلات گردنمان چقدر سفت هستند. نفس عمیق می تواند به آرامش شما کمک کند و تنها چند دقیقه طول می کشد.

  1. پیاده روی طولانی داشته باشید

این روش بعدی برای از بین بردن استرس و کاهش اضطراب یکی از ساده ترین روش هاست اما بسیار موثر است. دفعه بعد که احساس استرس کردید سعی کنید راه طولانی را طی کنید. پیاده روی به شما زمان می دهد تا در مورد مسائل خود فکر کنید، یا می توانید از آن برای دور کردن ذهن خود از مسائل خود استفاده کنید. در هر صورت، پیاده روی می تواند احساس اضطراب و استرس را خیلی سریع کاهش دهد. بنابراین، دفعه بعد که احساس استرس کردید، کفش‌های پیاده‌روی خود را بپوشید و کمی در اطراف محله‌تان ماجراجویی کنید.

 

پیاده روی طولانی داشته باشید

 

  1. یک سفر جاده ای داشته باشید

انجام یک سفر جاده ای برای از بین بردن استرس ممکن است در نگاه اول غیر منطقی به نظر برسد، اما می تواند روشی عالی برای کاهش استرس باشد. مطمئناً، برنامه ریزی و آمادگی برای یک سفر طولانی می تواند برای برخی استرس زا باشد، اما برای بهره مندی از مزایای کاهش استرس یک سفر جاده ای، مجبور نیستید یک سفر جاده ای یک شبه داشته باشید. فقط مقصدی را در منطقه خود انتخاب کنید که بررسی آن می تواند سرگرم کننده باشد و سپس وارد جاده شوید.

 

یک سفر جاده ای داشته باشید

 

رانندگی طولانی، باور کنید یا نه، می تواند ثابت کند که نوعی درمان کاهش استرس است. بنابراین، اگر تمام روش‌های کاهش استرس دیگر را امتحان کرده‌اید و به دنبال چیزی جدید هستید، ممکن است یک سفر جاده‌ای همان چیزی باشد که پزشک دستور داده است.

سخن پایانی

خوب حالا بهترین راه برای کاهش استرس و کاهش اضطراب در این دنیای دیوانه را می شناسید. این نکات ساده و در عین حال مفید هستند. آنها را امتحان کنید و تغییرات مثبتی در زندگی خود احساس خواهید کرد را شاهد باشید.

دوره های دکتر کاویانی

به چالش ۵ روزه یادگیری مسیر ثروت بپیوندید.

دکتر کاویانی یک دوره آموزشی ۴جلسه ای به نام «مدار ثروت» دارن، در این دوره دکتر کاویانی مسیر ثروتمند شدنی که خودشون طی کردن رو بهتون آموزش میدن.

اینستاگرام خودساخته

روزمرگی های دکتر کاویانی

تلگرام خودساخته

مطالب انگیزشی روزانه

اگه لذت بردی برای دوستات از طریق این دکمه ها بفرست.

همیشه پیگیر آموزش باش

دوره های رایگان

دیدگاه

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت لینک دانلود