برای رسیدن به موفقیت باید بی‌خیال ایم موارد شوید

برای رسیدن به موفقیت باید بی‌خیال ایم موارد شوید

فارغ از سن، نژاد، زادگاه و شغل، موفق شدن چیزی است که همه‌ی ما خواهان آن هستیم، با وجودِ این وجه اشتراک، از یک سو تعریف هر یک از ما از موفقیتبا دیگری متفاوت است و از سوی دیگر، خواستنِ موفقیت یک چیز است و رسیدن به آن چیز دیگری است. در راه دستیابی به موفقیت، موانع رایج و مخربی وجود دارند که شاید دست نکشیدن از آنها، یک دهه یا بیشتر، ما را از موفقیت بازدارند. در این مقاله به موانع رسیدن به موفقیت می‌پردازیم و هر یک از آنها را با نقل قول برگزیده‌ای از زبان انسان‌های موفق آغاز می‌کنیم.

«یک بار شخصی جهنم را این‌گونه برایم تعریف کرد: در آخرین روز زندگی‌ات روی زمین، آن شخصی که از خود ساختی، شخصی را کهمی‌توانستی باشی ملاقات خواهد کرد.»

– ناشناس

گاهی اوقات، برای موفق شدن، به داشته‌های بیشتری نیاز نداریم، بلکه نیاز داریم از برخی داشته‌هایمان دست بکشیم. با اینکه هر یک از ما تعاریف متفاوتی از موفقیت داریم، چیزهای خاصی وجود دارند که در همه‌ جای دنیا یکسان هستند و اگر از آنها دست بکشیم، موفق‌تر خواهیم بود.
شما می‌توانید از همین امروز، برخی از موانع موفقیت را کنار بگذارید، اما کنار گذاشتن همه‌ی آنها کار آسانی نیست و گاهی مستلزم گذشت زمان است.

همچنین بخوانید:  تاثیرات شگفت انگیز خانواده در موفقیت افراد

۱. دست کشیدن از سبک زندگی ناسالم

«از بدن خود مراقبت کنید، زیرا تنها جایی است که برای زندگی کردن دارید.»

– جیم ران

باید بدانید که در زندگی برای رسیدن به هر چیزی که می‌خواهید، نخست به یک بدن سالم احتیاج دارید و برای داشتن یک بدن سالم، تنها دو چیز را باید به خاطر بسپارید:

  1. رژیم غذایی سالم؛
  2. فعالیت فیزیکی و ورزش.

این گام‌ها کوچک، اما اثرگذار هستند و روزی به خاطرِ برداشتن آنها از خودتان قدردانی خواهید کرد.


۲. دست کشیدن از ذهنیت کوتاه‌مدت

«شما تنها یک‌بار فرصت زندگی کردن دارید، اما اگر از این فرصت به درستی استفاده کنید، آن یک‌بار هم کافیست.»

– مِی وِست

افراد موفق، اهداف بلند‌مدت دارند و می‌دانند که این اهداف صرفا نتیجه‌ی عاداتی هستند که باید هر روز آنها را انجام بدهند. این عادات سالم نباید کارهایی باشند که صرفا انجام می‌دهید، بلکه باید بخشی از وجود شما باشند.
بین این دو دیدگاه یک تفاوت وجود دارد: دیدگاه فردی که ورزش می‌کند تا اندام جذابی برای نشان دادن به دیگران داشته باشد و دیدگاه فردی که ورزش می‌کند چون ورزش کردن یکی از عادات سالم زندگی اوست.

۳. دست کشیدن از اهداف ناچیز

«نداشتن اهداف بزرگ به نفع بشر نیست. کناره‌گیری و کم‌خواهی برای دادنِ احساسِ امنیت به اطرافیان، عقلانی نیست. همه‌ی ما حق درخشیده شدن داریم، همان‌طور که کودکان نیز از این حق برخوردارند. این درخشش فقط متعلق به برخی از ما نیست، بلکه جوهره‌ی آن در وجود همه‌ی ما هست و اگر اجازه‌ی درخشیده شدن را به خودمان بدهیم، به صورت ناخودآگاه به دیگران نیز اجازه‌ی همین کار را می‌دهیم. زمانی که خودمان را از قید ترس‌ رها کنیم، حضورمان ناخودآگاه آزادی‌بخش دیگران خواهد بود.» – ماریان ویلیامسون
اگر هرگز تلاش نکنید، فرصت‌های عالی را غنیمت نشمارید یا به رؤیاهایتان فرصت تبدیل شدن به واقعیت را ندهید، هرگز به استعدادهای واقعی‌تان پی نخواهید برد. افزون بر این، دنیا نیز از دستاوردهایی که می‌توانستید به آنها برسید، هرگز بهره نخواهد برد.
پس، اهداف‌تان را پیدا کنید، ایده‌هایتان را بیان کنید، از شکست خوردن نهراسید و البته از موفقیت هم ترسی به دل‌تان راه ندهید.

همچنین بخوانید:  نکات مهم در شناسایی افراد قابل اعتماد

۴. دست کشیدن از بهانه‌ها

«کمیت و کیفیت داشته‌هایمان مهم نیست، مهم نحوه‌ی استفاده‌ی ما از آن داشته‌ها در جهت رسیدن به اهداف و آرزوهایمان است.»

– رَندی پاش

انسان‌های موفق صرف‌نظر از نقطه‌ی آغاز، ضعف‌ها و شکست‌های گذشته‌شان، پذیرفته‌اند که مسئول زندگی‌شان هستند. دانستنِ اینکه شما تماما مسئول اتفاقات زندگی‌تان هستید، هم ترسناک و هم هیجان‌انگیز است. در هر صورت، این رویکرد تنها راه رسیدن به موفقیت است، زیرا بهانه‌ها جلوی رشد فردی و حرفه‌ای ما را می‌گیرند.
مسئول زندگی خودتان باشید، زیرا این مسئولیت به گردن هیچ‌کس جز شما نیست.


۵. دست کشیدن از ذهنیت ثابت

«آینده به کسانی تعلق دارد که مهارت‌های جدیدی می‌آموزند و آنها را به شیوه‌های خلاقانه با هم می‌آمیزند.»

– رابرت گرین

فردی با ذهنیت ثابت، باور دارد که هوش و استعداد صرفا خصیصه‌های ثابتی هستند و استعداد به تنهایی و بدون تلاش، عامل موفقیت است. اما این افراد در اشتباه‌اند، می‌توان ذهن را تقویت کرد.
افراد موفق این باور اشتباه را ندارند. آنها برای تقویت ذهنیت رو به رشد، کسب اطلاعات جدید، یادگیری مهارت‌های تازه و ایجاد تحول در قوه‌‌ی ادراک‌شان، همواره زمان زیادی را وقف می‌کنند تا از نتیجه‌ی این سرمایه‌گذاری در زندگی‌شان بهره ببرند.
به یاد داشته باشید که پایبندِ ذهنیت ثابت نمانید. شما می‌توانید از همین فردا تحول را آغاز کنید و انسانی شوید که دیروز و امروز نبوده‌اید.


۶. دست کشیدن از باورِ «نوش‌دارو»

«من هر روز، به هر طریقی، بهتر و بهتر می‌شوم.»

– اِمیل کو

موفقیتِ یک‌شبه، خواب و خیال است. انسان‌های موفق می‌دانند که همین موفقیت‌های کوچک و مستمر روزانه به مرور زمان با هم ادغام می‌شوند و آنها را به نتیجه‌ی مطلوب می‌رسانند.
به همین دلیل شما باید برای آینده برنامه‌ریزی کنید، اما روی امروز تمرکز کنید و نسبت به روز قبل، ۱ درصد از خودتان انتظار پیشرفت داشته باشید.

همچنین بخوانید:  چگونگی استفاده از نیم کره راست مغز برای تقویت خلاقیت

۷. غلبه کردن بر کمال‌گرایی

«رسیدن به یک هدفِ واقع‌گرایانه، مهم‌تر از داشتن یک هدفِ کمال‌گرایانه است.»

– شعار پیشرفتِ آکادمی خان

هیچ چیز کامل و بی‌‌عیب نخواهد بود، فرقی نمی‌کند ما چقدر تلاش کنیم. ترس از شکست یا حتی ترس از موفقیت، اغلب جلوی اقدامات و خلاقیت‌های ما را می‌گیرد. اگر برای درست بودن همه چیز صبر کنیم، فرصت‌های زیادی را از دست خواهیم داد.
پس به اهداف واقع‌گرایانه اکتفا کنید تا بتوانید همان ۱ درصد پیشرفت خودتان را بهبود بخشید.

۸. دست کشیدن از چندوظیفگی

«اگر بخواهید در مسیر، به هر سگی که پارس می‌کند سنگ پرتاب کنید، هرگز به مقصد نمی‌رسید.»

– وینستون اِس. چرچیل

انسان‌های موفق این را می‌دانند و به همین دلیل وقتی کاری را شروع می‌کنند، تا آن را به پایان نرسانند، دست برنمی‌دارند. فرقی نمی‌کند آن کار چه باشد، یک ایده‌ی تجاری، گفت‌وگو یا ورزش.
تمرکز کامل و تعهد داشتن نسبت به یک کار، امری ضروری است.


۹. دست کشیدن از کنترل همه چیز

«کنترل بعضی چیزها در دست ماست و کنترل بعضی دیگر از چیزها در دست ما نیست.»

– اِپیکتِت، فیلسوف رواقی

تمایز قائل شدن میان این دو مهم است.
از چیزهایی که نمی‌توانید کنترل کنید فاصله بگیرید و روی چیزهایی که تحت کنترل شما هستند تمرکز کنید و بدانید که گاهی‌اوقات، تنها چیزی که قادر به نظارت بر آن هستید، نگرش خودتان است.

۱۰. دست کشیدن از «بله» گفتن به همه چیز و همه کس

«کسی که دستاوردش اندک است، اندکی تلاش کرده است؛ کسی که دستاوردش زیاد است، زیاد تلاش کرده است و کسی که دستاوردش عالی است، بی‌نهایت تلاش کرده است.»

– جیمز آلن

انسان‌های موفق «قدرت نه گفتن» دارند و می‌دانند که برای رسیدن به اهداف‌شان، گاهی باید به کارها، فعالیت‌ها و تقاضاهای دوستان، خانواده و همکاران «نه» بگویند.
در کوتاه‌مدت، شاید از شادی‌های آنی چشم‌پوشی کنید، اما وقتی اهداف‌تان تحقق یافت، درمی‌یابید که موفقیت‌تان ارزش آن چشم‌پوشی‌ها را داشت.

دوره های دکتر کاویانی

به چالش ۵ روزه یادگیری مسیر ثروت بپیوندید.

دکتر کاویانی یک دوره آموزشی ۴جلسه ای به نام «مدار ثروت» دارن، در این دوره دکتر کاویانی مسیر ثروتمند شدنی که خودشون طی کردن رو بهتون آموزش میدن.

اینستاگرام خودساخته

روزمرگی های دکتر کاویانی

تلگرام خودساخته

مطالب انگیزشی روزانه

اگه لذت بردی برای دوستات از طریق این دکمه ها بفرست.

همیشه پیگیر آموزش باش

دوره های رایگان

دیدگاه

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت لینک دانلود