بهترین روش‌ها برای پس‌انداز کردن با هر میزان درآمدی

پس‌انداز کردن پول، تا حدودی خیالتان را راجع به آینده بر طرف می‌کند. این کار به شما کمک می‌کند تا احساس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید و ته دلتان قرص باشد که اگر شرایط بحرانی پیش‌بینی‌نشده‌ای برایتان پیش آمد، آمادگی لازم برای مقابله با آن را دارید.

پس انداز کردن

بهترین روش ها برای پس انداز کردن با هر میزان درآمدی

البته این درست است که در شرایط امروزی که قیمت‌ها به طور شگفت انگیزی بالا هستند و تورم خیلی زیاد است، صحبت در مورد پس انداز کردن، خنده‌دار به نظر می‌رسد؛ چون اغلب افراد جامعه آن‌قدر درآمدشان پایین است که حتی کفاف خرج های روزمره شان را هم نمی‌دهد چه برسد به اینکه بخواهند قسمتی از آن را هم پس انداز کنند. حتی هستند افرادی که برای مخارج ماهیانه خودشان، مبلغی هم کم می‌آورند. سوالی که اینجا پیش می‌آید این است که یعنی واقعاً این افراد هم می توانند پس انداز بکنند؟! پاسخ شما مثبت است. مطمئن باشید که با هر درآمدی که داشته باشید و در انواع کسب و کار، می‌توانید ماهیانه مبلغی را کنار بگذارید. برای دانستن راه حل آن، به نکات زیر توجه کنید:

هر ماه ۱۰ درصد از درآمد خودتان را پس انداز کنید

یک فرمول طلایی به شما یاد می دهم . هر ماه به محض گرفتن حقوقتان ، ۱۰ درصد از آن را کنار بگذارید و به خودتان بگویید که تحت هیچ شرایطی حق ندارید که به آن دست بزنید و خیلی سفت و سخت تصور کنید که حقوقتان ده درصد کمتر شده و حالا با این مبلغ ، باید زندگی خودتان را بگذرانید. بگذارید یک کم پا را فراتر بگذارم و از شما بخواهم که علاوه بر اینکه ۱۰ درصد از حقوقتان را هر ماه کنار بگذارید ، هر روز صبح هم ۱۰ درصد از پولی را که در کیفتان است را نادیده بگیرید و اینجوری در پایان هر ماه شگفت زده می شوید که چه طور خیلی آسان توانسته اید مبلغ قابل توجهی را پس انداز بکنید و یک ثروت کوچک برای خودتان دست و پا کنید.

همچنین بخوانید:  14 عادت افراد موفق که زندگی را برایشان جذاب می‌کند

برای پس انداز کردن پولتان، برنامه ریزی کنید

بهترین روش ها برای پس انداز کردن با هر میزان درآمدی

اصلا مهم نیست که حقوقی که ماهیانه می گیرید، کم است یا زیاد . مهم این است که هر مبلغی را که طی یک ماه بدست می آورید را قبل از اینکه هزینه های سرسام آور متوجهش بشوند ، حداقل ۱۰ درصدش را کنار بگذارید؛ چون در غیر این صورت با خرج های رنگ و وارنگی که وجود دارد خیلی سریع تا ریال آخرش خرج می شود.

کاری کنید که نتوانید از پول های پس انداز شده تان برداشت کنید

حالا که تصمیم گرفته اید که ماهیانه مبلغی را پس انداز کنید ، حساب جداگانه ای باز کنید و آن پول را به آن حساب واریز کنید؛ اما برای آن، کارت عابر بانک یا حساب اینترنتی تهیه نکنید تا برای برداشت کردن از آن حساب، به سختی بیافتید بلکه شاید منصرف شوید!

فهرستی از هزینه هایتان تهیه کنید

بهترین روش ها برای پس انداز کردن با هر میزان درآمدی

بعد از این که مبلغ مورد نظرتان را در حساب پس اندازتان گذاشتید، کاغذی بردارید و در آن لیستی از هزینه هایی که دارید را به شیوه ای کاملا حساب شده و بدون ولخرجی بنویسید و آن را بودجه بندی کنید. به این ترتیب، از انجام خرج های اضافه خودداری می کنید و مخارج ضروری را هم بر حسب اولویتی که دارند انجام می دهید و احتیاجی هم پیدا نمی کنید که احیانا به حساب پس اندازتان ناخنک بزنید!

قانون ۳۰/۲۰/۵۰ را سرلوحه کارتان قرار دهید

پولی که ماهیانه به دست می آورید را بعد از آن که حداقل ۱۰ درصدش را کنار گذاشتید ، باید با فرمول ۳۰/۲۰/۵۰ خرج کنید ؛ یعنی ۵۰ درصد آن را به نیازهای ضروریتان اختصاص دهید که شامل اجاره خانه ، هزینه خورد و خوراک و قبض های برق و آب و گاز و … هستند . ۲۰ درصد آن را به تعهدات مالی خودتان اختصاص بدهید که شامل انواع وام های مسکن ، وام های دانشجویی ، هزینه بیمه و … است و ۳۰ درصد باقی آن را هم به خرید های شخصی خودتان و اقلامی که برایتان ضرورت دارند ، اختصاص بدهید .

همچنین بخوانید:  راه های بالا بردن انگیزه

روی افزایش پس انداز خودتان، نظارت دقیقی داشته باشید

بهترین روش ها برای پس انداز کردن با هر میزان درآمدی

حواستان دائما به عدد حساب پس اندازتان باشد . این کار برایتان ۲ تا فایده دارد. یکی اینکه اگر دیدید که خرج اضافه ای کرده اید و مبلغ پس اندازتان رشدی کمتر از ماه های قبل داشته است، جلوی این روند را می گیرید. از طرف دیگر، وقتی افزایش تدریجی رقم پس اندازتان را می بینید ، سر ذوق می آیید و دلگرم می شوید و انگیزه بیشتر پس انداز کردن ، درونتان قوت می گیرد.

برنامه های تفریحی و غذا خوردن بیرون از منزل را محدود کنید

غذا خوردن ، یک نیاز حیاتی است اما اینکه بخواهیم این غذا را بیرون از خانه و در رستوران سرو بکنیم ، یک خرج اضافه است که می توانید از آن چشم پوشی کنید . سعی کنید که برنامه های غذا خوردن و هزینه تراشی های بیرون از خانه را به یک سوم قبل کاهش دهید و پول اضافه ای که از این  راه برایتان می ماند را به حساب پس اندازتان اضافه کنید. نگران نباشید! بعد از یک مدت، پس اندازتان به حدی می رسد که شما هم می توانید مثل بقیه با خیال راحت به تفریحات مورد علاقه خودتان برسید.

فعلا از خریدهای اضافه و غیر ضروری، خودداری کنید

بهترین روش ها برای پس انداز کردن با هر میزان درآمدی

همیشه خرید یک کیف زیبا و چرمی پشت ویترین مغازه یا یک کاپشن مارک و خاص و یا یک دوچرخه مسابقه ای تند و تیز  وسوسه کننده هستند. اما اگر بتوانید کمی در مقابل این احساستان مقاومت کنید و مدت دیگری هم با همان کیف یا سایر وسایل قدیمی تان سر کنید ، حسابتان را پر و پیمان تر می کنید و مطمئن باشید که در ماه آینده ، همچنان کیف های زیبا و خوش دستی برای خریدن وجود دارند.

به دنبال پیدا کردن تفریحات رایگان باشید

معمولا بعد از اینکه خرج هایتان را بودجه بندی کردید و مبلغی را هم به پس اندازتان اختصاص دادید ، می بینید که دیگر پولی برای پر کردن اوقات فراغتتان و تفریح کردن برایتان باقی نمانده است. مسلمه است که شما هم به تفریح و آرامش روحی احتیاج دارید. بیایید برای یک بار هم که شده به جای رفتن به کنسرت های گران قیمت، یک برنامه کوهنوردی دورهمی بگذارید یا به جای اینکه به باشگاه های ورزشی و بدنسازی آن چنانی بروید، از وسایل ورزشی فراوانی که توی پارک ها وجود دارد استفاده کنید، به شما قول می دهم که خیلی لذت خواهید برد!

همچنین بخوانید:  قانون‌۸۰/۲۰

هدف هایتان را مشخص کنید

بهترین روش ها برای پس انداز کردن با هر میزان درآمدی

هدف شما از پس انداز کردن چیست؟ اگر جوابی که به این سوال می دهید، همیشه جلوی چشمتان باشد، انگیزه ای می گیرید که سختی این کار را برایتان به شیرینی تبدیل می کند. حالا تعیین کنید که چقدر طول می کشد تا به هدف خودتان برسید. هدف های کوتاه مدت، معمولا چیزی بین ۱ تا ۳ سال طول می‌کشند، مثل پس انداز برای ماشین یا یک سفر تفریحی. هدف های بلند مدت ، می توانند چندین سال تا چندین دهه طول بکشند، مثل پس انداز برای دوران بازنشستگی یا خرج تحصیل و دانشگاه فرزندان یا خرید و بازسازی خانه و … هوش مالی خودتان را به کار بیاندازید و بر حسب هدفی که دارید، روش پس انداز صحیحی را انتخاب کنید .

اگر برای هدف های کوتاه مدتتان می خواهید سرمایه گذاری کنید، می توانید حساب های عادی کوتاه مدت را افتتاح کنید یا از حساب های بلند مدت استفاده کنید که در آن ها، سود بیشتری به پولتان نسبت به حساب های عادی تعلق می گیرد. اما اگر اهداف بلند مدتی در سرتان است ، بیمه عمر بخرید یا از طریق خرید سهام و اوراق مشارکت ، وارد عمل شوید .

نتیجه گیری
اغلب اوقات، سختی پس انداز کردن در شروع آن است. اما با روش های ساده ای که برایتان گفتیم دیگر مطمئنم که انجام این کار، نه تنها برایتان دشوار نیست بلکه لذت بخش و شادی آور هم هست. متاسفانه از نظر مغز ما، پس انداز کردن کار جالبی به نظر نمی رسد. مثل این می ماند که به یک نوجوان بگوییم که باید هر روز کلم بروکلی بخوری چون برای سلامت قلب و عروقت مفید است.

در اغلب مواقع این نوجوان ترجیح می‌دهد که از این غذای نه چندان خوشمزه چشم بپوشد. به علاوه با توجه به شادابی و قدرت بدن جوانی که دارد فعلا برایش مسئله سلامتی، اصلا اهمیت نداشته باشد و به خودش بگوید “چو فردا شود فکر فردا کنیم!”

اما الان روی سخن من به کارمندانی است که به زحمت خرج خانواده شان را تا انتهای ماه می کشانند و دائما در این دلهره هستند که اگر بیماری غیر منتظره ای برای خود یا سایر اعضای خانواده شان رخ داد یا احیانا تعمیر خانه قدیمی شان برایشان خرجی تراشید، چگونه از پس آن بربیایند .

نگران نباشید! پس انداز کردن، آن غولی نیست که در ذهن خودتان نقاشی اش کرده اید. بلکه یک صندوق طلایی و درخشان است که با کمی مدیریت مالی و برنامه ریزی، آن را به دست می آورید و باعث می شود که همیشه با به یاد آوردنش، نفس راحتی بکشید.

دوره های دکتر کاویانی

به چالش ۵ روزه یادگیری مسیر ثروت بپیوندید.

دکتر کاویانی یک دوره آموزشی ۴جلسه ای به نام «مدار ثروت» دارن، در این دوره دکتر کاویانی مسیر ثروتمند شدنی که خودشون طی کردن رو بهتون آموزش میدن.

اینستاگرام خودساخته

روزمرگی های دکتر کاویانی

تلگرام خودساخته

مطالب انگیزشی روزانه

اگه لذت بردی برای دوستات از طریق این دکمه ها بفرست.

همیشه پیگیر آموزش باش

دوره های رایگان

دیدگاه

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت لینک دانلود