منتخب بهترین پادکست‌های فارسی که باید گوش دهید!

بهترین پادکست های فارسی

روش‌های تولید محتوا هر روز تغییر می‌کنند. این روزها افراد کمی حوصله خواندن متن‌های طولانی را دارند. به همین دلیل است که رسانه‌های ارائه ‌دهنده فیلم (مانند یوتیوب و آپارات) روز به روز محبوبیت بیشتری پیدا می‌کنند. با این حال ساخت ویدئو مشکلات خاص خودش را دارد و از طرفی نمی‌توان همه موضوعات را به صورت ویدئویی ارائه کرد. اینجاست که رسانه جدیدی به نام پادکست وارد می‌شود.

پادکست نوعی فایل صوتی و دیجیتالی است که در اینترنت منتشر می‌شود و کاربران می‌توانند آن را دانلود کرده و در تلفن همراه، تبلت یا رایانه خود بشنوند. محبوبیت پادکست‌های فارسی روز به روز بیشتر می‌شود. تا جایی که شاهد استارت‌آپ‌های زیادی در این زمینه هستیم. تولید پادکست می‌تواند یکی از بهترین ابزارهای بازاریابی باشد.

پادکست یک رادیوی اینترنتی محسوب می‌شود که می‌تواند علاوه بر بهبود سطح فرهنگ کلی، در فروش و بازاریابی نیز مورد استفاده قرار گیرد. چه بخواهیم چه نخواهیم، امروزه پادکست‌ها به منابع مطالعه و سرگرمی ما اضافه شده‌اند و هرکسی بنا به نیاز و سلیقه خود می‌تواند پادکست‌های مختلف را دنبال کند.

اگر می‌خواهید محبوب‌ترین پادکست‌های فارسی را بشناسید، در اینجا چند نمونه با موضوعات مختلف آورده شده است. این لیست مطمئناً همه بهترین پادکست‌ها را شامل نمی‌شود؛ اما در انتخاب پادکست‌ها سعی شده بهترین‌ها در هر حوزه به شما معرفی شوند.

پادکست‌های داستانی

پادکست‌های داستانی و روایی یکی از محبوب‌ترین انواع پادکست‌ها هستند که مخاطبان زیادی دارند. در ادامه به معرفی چند مورد از پادکست‌های خوب فارسی در این زمینه می‌پردازیم.

پادکست فارسی رادیو ساگا

رادیو ساگا، یکی از محبوب‌ترین پادکست‌های فارسی محسوب می‌شود که از شهریور ۹۷ فعالیت خود را آغاز کرده است. رادیو ساگا که با موضوع داستان‌ها و افسانه‌های اساطیری کار می‌کند، به گویندگی «حسین رضوی» فعالیت می‌کند. همیشه دنیای داستان‌ها و افسانه‌ها جذاب و شنیدنی است؛ چراکه جایی که ما را از واقعیت مکان و زمانی که در آن قرار داریم دور می‌کنند. در دنیای داستان‌ها همه چیز امکان‌پذیر است. شاید دلیل جذابیت داستان‌ها همین باشد که پر از اتفاقات عجیب و ناشناخته هستند.

در رادیو ساگا، حسین رضوی ما را با افسانه‌ها و اسطوره‌های سرزمین‌های دور آشنا می‌کند. سرزمین‌های پر رمز و رازی همچون یونان، هند، ژاپن و آمریکای جنوبی…

گوینده رادیو ساگا، لحن خوبی برای داستان‌گویی دارد. با گوش دادن به آن اصلاً خوابتان نمی‌برد. برعکس، هر چه بیشتر به آن گوش می‌دهید، بیشتر کنجکاو می‌شوید که بقیه داستان را بشنوید!

پادکست فارسی چنل بی

یکی از بهترین پادکست‌های فارسی، چنل بی است که از تابستان ۹۴ شروع به فعالیت کرده است. پادکست فارسی چنل بی به روایت داستان‌های واقعی می‌پردازد و «علی بندری» گوینده آن است. پادکست چنل بی، نسبت به سایر پادکست‌های محبوب ایرانی، کمی قدیمی‌تر است. همین سابقه بیشتر است که آن را تبدیل به مجموعه‌ای حرفه‌ای و معروف کرده است. مجموعه‌ای که اولین قدم برای شروع آن را علی بندری طی کرد. در حال حاضر او مدیریت مجموعه را بر عهده دارد و با تیمی مجرب، چنل بی را هدایت و اجرا می‌کند. در این پادکست ما داستان‌هایی واقعی را می‌شنویم که در رسانه‌های معتبر انگلیسی زبان منتشر شده‌اند. روایت جذاب علی بندری شما را به شنیدن داستان وادار می‌کند.

چنل‌بی علاوه بر قرار دادن قسمت در پادکست‌های مختلف، سایت ChannelbPodcast.com را نیز راه‌اندازی کرده است تا از طریق آن قسمت‌ها و البته مطالب مفید و آموزشی در زمینه تولید پادکست ارائه دهد. بنابراین اگر به تولید پادکست علاقه داشته باشید، تماشای قسمت‌ها و سایت چنل بی به شما کمک می‌کند تا یک پادکست عالی بسازید. چنل‌بی را می‌توان به عنوان یکی از پادکست‌های معروف فارسی برشمرد. بسیاری از ما، در ابتدا شروع به گوش دادن به پادکست‌های چنل‌بی کرده‌ایم و به رفته‌رفته به این هنر علاقه‌مند شده‌ایم.

پادکست فارسی آن

پادکست آن به سراغ داستان‌های واقعی می‌رود، با این تفاوت که عمده‌ داستان‌ها در ایران اتفاق افتاده است. پادکست آن توسط «مرسن عرب‌زاده» تهیه و منتشر می‌شود. اینجا تولیدکننده‌ پادکست سعی می‌کند روایت‌ها را تا حد زیادی برای مخاطب شخصی‌سازی کند. به این معنا که هر وقت در پادکست آن داستانی را می‌شنویم، امکان دارد شبیه داستان هرکدام از ما باشد. مرسن عرب‌زاده در این باره می‌گوید: «در هر اپیزود پادکست آن، داستان واقعی آدم‌ها را تعریف می‌کنیم و سعی داریم  تا خودمان را جای آن‌ها بگذاریم.»

پادکست فارسی ناوکست

ناوکست، یکی از پادکست‌های خوب فارسی است که فعالیت خود را از مرداد ۹۷ شروع کرده است. پادکست ناوکست در فصل اول خود به ارائه خوانش کتاب «انسان خردمند»، نوشته «یووال نوح هراری» می‌پردازد.

«روشن» خالق این پادکست، به صورت مستقل کتاب انسان خردمند را ترجمه و در هر قسمت اجرا می‌کند. این پادکست خلاصه یا مقدمه‌ای بر کتاب نیست؛ بلکه متن کامل کتاب را برای مخاطبان خود روایت می‌کند. اگر می‌خواهید کتاب انسان خردمند را بخوانید، می‌توانید با شنیدن آن با صدا و بیانی جذاب، تجربه‌ای جدید داشته باشید. جذابیت ناوکست این است که راوی فقط کتاب را نمی‌خواند و سعی می‌کند با توضیحات تکمیلی آن را برای مخاطب ساده و لذت‌بخش کند.

پادکست فارسی داستان‌های احسانو

این پادکست‌های زیبا که مضمونی داستانی دارد، محصولی از «احسان عبدی‌پور» است. عبدی پور احتمالاً مهم‌ترین پدیده سال‌های اخیر ادبیات فارسی و مسلماً مهم‌ترین نویسنده غیرکتابی است. عبدی پور که تا چند سال پیش با فیلم‌هایش شناخته می‌شد، اکنون بیشتر با داستان‌هایی که در پادکست احسانو می‌خواند شناخته می‌شود.

دقیقاً مشخص نیست که چرا داستان‌های عبدی پور این‌قدر جذاب هستند. در عین حال می‌توان گفت زبان طنز، سرعت تند، لهجه بوشهری و گریز از جهان‌های کمتر شناخته شده، داستان‌های عبدی پور را گیرا و جذاب کرده است. داستان‌های او به اندازه معاشرت با جنوبی‌ها صمیمی و زلال است. عبدی پور شاید تنها نویسنده ایرانی است که داستان‌هایش را برای اجرا می‌نویسد. اگر یک بار داستانی از او بشنوید، صدای گرم و لحن ملایمش را به زودی فراموش نخواهید کرد.

همچنین بخوانید:  نکاتی که در 50 سالگی درک خواهیم کرد

پادکست‌های کتاب و کتاب‌خوانی

پادکست خلاصه کتاب، معرفی کتاب و نقد کتاب طرفداران زیادی در بین کاربران فارسی‌زبان دارد. دومین پادکست پرطرفدار فارسی نیز مربوط به همین گروه است. فهرست پادکست‌های فارسی در زمینه کتاب و کتاب‌خوانی را در ادامه بررسی می‌کنیم:

پادکست فارسی بی پلاس

بی پلاس، یکی از پادکست‌های خوب فارسی به حساب می‌آید که فعالیت خود را از اردیبهشت ۹۷ آغاز کرده است. بی پلاس با گویندگی علی بندری به خلاصه کتاب‌های غیرداستانی می‌پردازد. در واقع بی پلاس یکی دیگر از پادکست‌های علی بندری و تیم مجربش است.

او و همکارانش در این پادکست، خلاصه‌ای از کتاب‌های غیرداستانی را به عموم مردم ارائه می‌کنند. در هر قسمت از این پادکست، یک کتاب مورد بررسی قرار می‌گیرد. خلاصه و توضیحات ارائه شده در مورد هر کتاب به منظور معرفی و تشویق عموم به مطالعه کتاب است.

پس از این معرفی و خلاصه، خواهیم دید آیا کتاب موردنظر مناسب ما هست یا خیر. آیا با ذائقه خواندن ما مطابقت دارد؟ آیا واقعاً خواندن این کتاب برای ما ضروری است؟ اگر به مطالعه علاقه دارید، بی پلاس به شما کمک می‌کند تا کتاب‌های مناسب خود را انتخاب کنید.

پادکست فارسی کتابگرد

کتاب‌گرد، یکی از پادکست‌های معروف فارسی به شمار می‌آید که فعالیت خود را از آبان ۹۹ شروع کرده است. موضوع آن درباره معرفی کتاب است که به صورت مصاحبه صورت می‌گیرد و گوینده آن محسن پور رمضانی است. در این پادکست، کتاب‌های انتخاب شده توسط پدیدآورنده، ارائه و خوانده نمی‌شود.

کتابگرد به سراغ افراد مشهوری می‌رود که عاشق کتاب هستند و با آن‌ها درباره کتاب صحبت می‌کند. مهمانان هر قسمت، کتاب‌های مورد علاقه خود را ارائه می‌کنند. اسپانسر پادکست اپلیکیشن طاقچه است که یک کتابخانه الکترونیکی محسوب می‌شود. اگر به کتاب و مطالعه علاقه دارید، این پادکست به شما کمک خواهد کرد.

پادکست فارسی کتاب‌باز

کتاب‌باز از دیگر پادکست‌های خوب فارسی محسوب می‌شود که «سروش صحت» آن را اجرا می‌کند. در واقع کتاب‌باز نسخه صوتی برنامه کتاب‌باز پخش شده از تلویزیون است. در هر قسمت از این پادکست در مورد یک کتاب بحث می‌شود.

پادکست فارسی اپیتومی بوکس

این پادکست یکی از قدیمی‌ترین پادکست‌ها در زمینه کتاب است. کتاب‌های این پادکست طیف متنوعی خواهند داشت و معمولاً در مورد آن‌ها با جزئیات بحث می‌شود.

پادکست‌های هنری

پادکست چکش

این پادکست از پادکست‌های زیبا در زمینه هنر است که توسط «صنم حقیجی» که وکیل دادگستری است ساخته شده می‌شود. او در هر قسمت از این پادکست به یک موضوع حقوقی در دنیای هنر می‌پردازد و در عین حال شما را با دنیای هنر آشنا می‌کند و شما را در مسائل حقوقی به چالش می‌کشد.

پادکست فارسی هنرستان

پادکست هنرستان پادکستی درباره هنر و کنجکاوی در مورد آن است. در هر قسمت به موضوعی بحث‌برانگیز در دنیای هنر می‌پردازد و به زبانی قابل فهم درباره آن توضیح می‌دهد.

پادکست‌های مدیریت و کسب‌وکار

پادکست فارسی کارگاه

در هر قسمت از پادکست کارگاه، به سراغ یک حرفه و یک تخصص می‌ریم و با متخصصی که در این حرفه مشغول است صحبت می‌کنیم تا تجربیات او را بشناسیم.

پادکست فارسی اسلوب

مجریان این پادکست «بهامین توفیقی» و «میلاد اسلامی زاد» هستند که در هر قسمت به موضوعی در حوزه فناوری می‌پردازند و بر اساس یک پروژه تحقیقی، در مورد آن صحبت می‌کنند.

پادکست فارسی رادیو شنبه

رادیو شنبه یک پادکست است که به هفته‌نامه استارت‌آپ شنبه مرتبط است. اگر به دنیای استارت‌آپ علاقه دارید، رادیو شنبه را از دست ندهید.

پادکست فارسی ۱۰ صبح

پادکست ساعت ۱۰ پرشنونده‌ترین پادکست تجاری به زبان فارسی به تهیه‌کنندگی «میثم زرگرپور» و «امیدخوان» است. در هر قسمت از این پادکست معمولاً یک مهمان به آن‌ها ملحق می‌شود که در مورد موضوعات مرتبط با کسب و کارهای آنلاین به تبادل نظر می‌پردازند.

پادکست‌های بازاریابی و تبلیغات

پادکست نویسش کست

پادکست نویسش کست می‌تواند برای علاقه‌مندان به بازاریابی محتوا مفید باشد. در هر قسمت، یکی از موضوعات مرتبط با تولید محتوا یا بازاریابی محتوا به موضوع گفتگوی پادکست تبدیل می‌شود.

پادکست فارسی فوربو

فربو یکی از محبوب‌ترین پادکست‌های حوزه دیجیتال مارکتینگ است که مفاهیم این حوزه را به زبانی بسیار ساده و قابل فهم آموزش می‌دهد.

پادکست‌های روان‌شناسی

پادکست‌های روان‌شناسی فارسی در بین انواع مختلف پادکست، دارای تنوع و البته مخاطبان زیادی هستند. در ادامه تعدادی از محبوب‌ترین پادکست‌های روان‌شناسی فارسی را بر اساس تعداد مخاطبان لیست کرده‌ایم.

پادکست فارسی رواق

پادکست رواق از پادکست‌های خوب فارسی است که بر اساس کتاب «روان‌شناسی اگزیستانسیالیسم» تولید می‌شود. راوی کاربلد آن «فرزین رنجر» در هر قسمت سعی می‌کند که بخشی از کتاب را به زبانی ساده برای مخاطبان ارائه کند.

پادکست فارسی انسانک

«حسام ایپکچی» پادکست انسانک را پیرامون موضوعات مختلف روان‌شناختی و انسانی می‌سازد؛ هرچند کاملاً به این حوزه‌ها محدود نیست. در هر قسمت از پادکست فارسی انسانک بر اساس یک تجربه شخصی، از زاویه‌ای جدید به موضوعات روان‌شناختی پرداخته می‌شود.

پادکست فارسی مبل قرمز

مبل قرمز عنوان پادکستی است که به مسائل زناشویی می‌پردازد. در هر قسمت از این پادکست به یکی از درگیری‌ها و دعواهای متداول زناشویی پرداخته می‌شود و با کمک متخصصان راه درست برخورد با این شرایط نشان داده می‌شود.

پادکست‌های سیاسی

پادکست فارسی دغدغه ایران

این پادکست فارسی را «محمد فاضلی» جامعه‌شناس معروف کارگردانی می‌کند و در هر قسمت به موضوعی سیاسی، اجتماعی یا فرهنگی می‌پردازد که سیر تحول و توسعه ایران را کند کرده است.

پادکست‌های اجتماعی

پادکست فارسی رادیو مرز

رادیو مرز، یکی از پادکست‌های معروف فارسی است که در تیر ۹۷ شروع به فعالیت کرده و درباره مسائل اجتماعی که باعث تفاوت و فاصله میان آدم‌ها می‌شود، به تولید محتوا می‌پردازد. اجرای این پادکست به عهدۀ «مرضیه رسولی» است. از آنجا که مسائل متنوعی در این پادکست بررسی می‌شوند، تاکنون مخاطبان زیادی هم داشته است.

همچنین بخوانید:  راه های پر انرژی ماندن در تمام طول روز

تجرد، گیاهخواری، سرطان، طلاق، جنگ و آزار جنسی تنها بخشی از موضوعات مهمی هستند که در رادیو مرز مطرح می‌شوند. در این پادکست قرار نیست به مقالات علمی یا نظرات شخصی سازنده پادکست در مورد این موضوعات گوش کنیم؛ بلکه پلی درد دل کسانی که به نوعی درگیر این سؤال بوده یا هستند می‌نشینیم. در رادیو مرز، به هیچ وجه کارگردانی یا اظهار نظر شخصی سازنده پادکست را نمی‌بینیم و تنها چیزی که می‌شنویم قضاوت خودمان است.

پادکست فارسی رادیو نیست

این پادکست را نیز می‌توان در گروه پادکست‌های تاریخی قرار داد. در هر شماره از این پادکست به جایی می‌رویم که دیگر وجود ندارد. هر قسمت، حکایتی از ظهور و سقوط بخشی از تاریخ کشورمان ایران است.

پادکست‌های طنز و سرگرمی

پادکست هاگیرواگیر

این پادکست توسط «محمدرضا ماندنی»، «سیاوش صفریان پور» و «محمدرضا نوروزی» اجرا می‌شود. در هر قسمت، آن‌ها به یک مشکل اجتماعی کلی می‌پردازند و بحث می‌کنند. فضای گفتگوها غالباً طنز است.

پادکست فارسی طنزپردازی

این پادکست بیشتر درباره طنز است و در هر قسمت از آن، سراغ طنزپرداز یا موضوعی تخصصی در حوزۀ طنز می‌رود. ازآنجا که طراح برنامه واقعاً در این زمینه متخصص است،  پادکست در عین ساختارمندی محتوای طنزی هم دارد.

پادکست‌های تکنولوژی و فناوری

اگر به تکنولوژی و فناوری علاقه دارید، لیست پادکست‌های فارسی در این زمینه می‌تواند جالب و سرگرم کننده باشد.

پادکست رادیو گیک

این پادکست فارسی که توسط «جادی میرمیرانی» تولید و منتشر می‌‌شود، یکی از قدیمی‌ترین پادکست‌های مربوط به فناوری فارسی است. جادی در هر قسمت آخرین اخبار فناوری را رصد می‌کند و آن‌ها را با زبانی شیرین روایت می‌کند.

پادکست‌های مالی و اقتصادی

پادکست فارسی رادیو سیگنالز

این پادکست یکی از پربارترین پادکست‌های مالی و سرمایه‌گذاری ایران است که به صورت مستمر تولید و منتشر می‌شود. اگر به بازارهای مالی علاقه دارید و می‌خواهید دانش خود را در این زمینه به روز کنید، سیگنالز را دنبال کنید.

پادکست فارسی رادیو بلاک‌چین

رادیو بلاک‌چین یک پادکست ارز دیجیتال و رمز ارزها است که توسط «یاشار راشدی» تولید شده است. این پادکست یکی از قدیمی‌ترین پادکست‌های مالی و اقتصادی است که موضوعات مختلفی را پیرامون این مفهوم پوشش می‌دهد.

پادکست فارسی اگزیت

این پادکست با مدیران اجرایی استارت‌آپ‌های مختلف مصاحبه می‌کند و گهگاه قسمت‌هایی در زمینه‌های مالی، کارآفرینی و موارد دیگر تولید و منتشر می‌کند.

پادکست‌های کودک و نوجوان

پادکست فارسی سهراب کست

گویندگی سهراب کست توسط پسری ۷ ساله به نام سهراب روایت می‌شود. اگرچه قسمت‌های کمی از این پادکست جذاب منتشر شد، اما همان قسمت‌های کم رتبه‌های خوبی به دست آوردند. در هر قسمت از سهراب کست، از یکی از ابرقهرمانان نام برده می‌شود.

پادکست‌های حقوقی

پادکست فارسی دارالوکلا

در هر قسمت از این پادکست، مجری که خود وکیل است، به یکی از پرونده‌های خود می‌پردازد و داستان واقعی آن پرونده دادگاه را بیان می‌کند. روایت طنز و جذاب گوینده در کنار جذابیت موضوعات، پادکست دارالوکلا را به گزینه خوبی برای گوش دادن تبدیل کرده است.

پادکست‌های علمی

پادکست فارسی فلسفه علم

فلسفه علم توسط «امیرحسن موسوی» شروع به کار کرده است. همانطور که از نامش مشخص است، در این پادکست به فلسفه پیدایش علم پرداخته شده و مباحث فلسفی و علمی به زبانی ساده و قابل فهم بیان می‌شوند.

پادکست فارسی داکس

این پادکست به تهیه کنندگی پیمان بشر دوست از مستندهایی که تماشا کرده است استفاده می‌کند. در هر قسمت از پادکست داکس، خلاصه‌ای از یک فیلم مستند گفته می‌شود. دامنه موضوعات تحت پوشش داکس گسترده است و می‌توانید در بین محتواهایش موضوعات زیادی از جنگ گرفته تا بحران آب پیدا کنید.

پادکست استرینگ کست

پادکست فارسی دایجست

پادکست‌های شعر و ادبیات

پادکست فردوسی خوانی

فردوسی خوانی همان‌طور که از نامش پیداست به خوانش اشعاری از شاهنامه فردوسی می‌پردازد. خواننده این پادکست شناخت خوبی از شعر کهن دارد و با تحلیل جامع خود مخاطب را همراهی می‌کند.

پادکست فارسی مولانا خوانی

پادکست مولانا خوانی یکی از محبوب‌ترین پادکست‌های فارسی است که همان‌طور که از نامش پیداست خواندن شعرهای مولانا را در دستور کار خود داده است. راوی پادکست تفسیر کوتاه و جامعی را در مورد هر شعر ارائه می‌دهد که گوش دادن به این پادکست را جذاب‌تر می‌کند.

پادکست فارسی چای با بنفشه

مجری این پادکست «بنفشه طاهریان» است و در هر قسمت، داستانی از داستان‌های خسرو و شیرین روایت می‌شود. صدای جذاب راوی و برداشت ساده از داستان این پادکست را شنیدنی می‌کند.

پادکست فارسی رادیو دیو

تلفیق ادبیات و موسیقی چیزی جز زیبایی پدید نمی‌آورد. رادیو دیو، یکی از پادکست‌های خوب فارسی است که از مرداد ۹۷ شروع به فعالیت در حوزه موسیقی و ادبیات ایران و جهان نموده است. در هر قسمت از رادیو دیو، به یک کشور یا منطقه سفر کرده و موسیقی و ادبیات آن را کشف می‌کنیم. سخنرانان ابتدا متن‌هایی از ادبیات برجسته این خطه را می‌خوانند، سپس به موسیقی گوش می‌دهیم.

پادکست‌های نجوم و فضاشناسی

پادکست فارسی ایستگاه فضایی

پادکست‌های موسیقی

در ادامه لیست محبوب‌ترین پادکست‌های فارسی موسیقی را مشاهده می‌کنید.

  •     پادکست فارسی چهارگاه
  •     پادکست کرن

پادکست آلبوم

پادکست آلبوم به عنوان یکی از پادکست‌های معروف فارسی محسوب می‌شود که از خرداد ۹۸ آغاز به فعالیت کرده است. پادکست آلبوم به گویندگی «بردیا برجسته نژاد» به معرفی آلبوم‌های موسیقی می‌پردازد. سازنده این پادکست معتقد است که هر آلبوم موسیقی هویت خاصی دارد و پشت هر آلبوم یک داستان و یک ماجراجویی نهفته است.

او با این بینش و اعتقاد به سراغ آلبوم‌ها و هنرمندان آنها می‌رود و داستان نحوه ساخت آلبوم‌ها را تعریف می‌کند. در ابتدا خالق پادکست آلبوم، آلبوم‌های موسیقی را در قالب وبلاگ معرفی می‌کرد و اکنون پس از گذر از فراز و نشیب‌های فراوان، آن‌ها را به صورت پادکست منتشر می‌کند. او می‌گوید فقط گوش دادن به موسیقی کافی نیست و باید بیشتر و بهتر در مورد موسیقی که گوش می‌دهیم یا دوست داریم بدانیم. اگر از طرفداران موسیقی هستید و با بردیا موافق‌اید، حتماً پادکست آلبوم را گوش کنید.

همچنین بخوانید:  7 راه مهم برای تبدیل شدن به یک فرد خوش بین

پادکست‌های تاریخ ایران

فهرست پادکست‌های تاریخی به زبان فارسی بسیار طولانی است و پادکست‌های زیادی در این زمینه تولید می‌شود. در ادامه پادکست‌های محبوب در این زمینه را معرفی کرده‌ایم.

  • پادکست تاریخ شفاهی ایران
  • پادکست فارسی ماه سیزدهم
  • پادکست فارسی تاریک‌خانه تاریخ

پادکست فارسی این حکایت

این حکایت، در هر قسمت از این داستان به برهه‌ای از تاریخ ایران بازمی‌گردد و بر اساس منابع رسمی، آن را برای ما توضیح می‌دهد. قسمت‌های مرتبط با موفقیت در این پادکست برای شروع گوش دادن بسیار مناسب هستند.

پادکست دایجست

دایجست، یکی از پادکست‌های خوب فارسی به حساب می‌آید که فعالیت خود را از اسفند ۹۶ آغاز کرده است. این پادکست با گویندگی «فرشاد محمودی» پیرامون مسائل مختلف تاریخی، سیاسی و اجتماعی گفتگو می‌کند. فرشاد محمودی در مورد هر موضوعی تحقیقات زیادی انجام می‌دهد و در نهایت با بیان و لحن مناسب، موضوع را به زبانی قابل فهم برای عموم توضیح می‌دهد. اگر کنجکاو هستید که در دنیا چه اتفاقی می‌افتد، پادکست دایجست پاسخی به سؤالات و کنجکاوی شماست.

پادکست‌های تاریخ جهان

در فهرست پادکست‌های فارسی باید قسمتی جداگانه برای پادکست‌های تاریخی در نظر گرفته شود. چراکه تاریخ یکی از موضوعات پرطرفدار است و برای همین، پادکست‌های فارسی زیادی در این زمینه تولید می‌شوند. در ادامه، چند پادکست تاریخی فارسی را معرفی خواهیم کرد که شنیدن ان می‌تواند برای شما طرفداران جهان باستان جذاب باشد.

پادکست پرچم سفید

«احسان طریقت» تولیدکننده پادکست فارسی پرچم سفید است. در این پادکست جنگ‌های جهانی مختلف به زبان ساده مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند.

پادکست فارسی پوشه

در هر قسمت از پوشه، یک فایل تاریخچه آنالیز می‌شود. رویدادها و اتفاقات مهم تاریخی از سراسر جهان با جزئیات جذاب بررسی می‌شوند.

پادکست فارسی پاراگراف

پاراگراف، یکی از بهترین پادکست‌ها در زمینه تاریخ است که از تیر ۹۷ شروع به فعالیت کرده است. پادکست پاراگراف با شگردی متفاوت ما را به دل داستان‌های تاریخی می‌برد.

«علیرضا بنی جانی» در هر قسمت ما را به گوشه‌ای از زمین می‌برد و داستان آن سرزمین و ساکنانش را برایمان تعریف می‌کند.

دره سند، مصر باستان، یونان باستان، بین‌النهرین، چین، ژاپن، تمدن مایاها، آزتک‌ها و امپراتوری اینکاها برخی از دوره‌های تاریخی هستند که پاراگراف در مورد آن‌ها صحبت می‌کند. اگر به تاریخ علاقه‌مند هستید و می‌خواهید بدانید مردم باستان چگونه زندگی می‌کردند، پادکست پاراگراف می‌تواند انتخابی عالی باشد.

محبوب‌ترین پادکست‌های فارسی دیگر

بعضی دیگر از محبوب‌ترین پادکست‌های فارسی که بسیار پرشنونده هستند به شرح زیر هستند:

پادکست فارسی رادیو راه

رادیو راه، یکی از پادکست‌های زیبای فارسی است که به موضوع رشد و توسعه فردی می‌پردازد. پادکست فارسی رادیو راه فعالیت خود را از مهر ۹۹ شروع کرده است. «مجتبی شکوری» که وی را عمدتاً در برنامه تلویزیونی کتاب‌باز دیده‌ایم و بیشتر شهرت او به دلیل حضور در این برنامه است، گوینده پادکست فارسی رادیو راه است.

شکوری زیاد می‌خواند، زیاد فکر می‌کند و خوب صحبت می‌کند. موضوعاتی که او در پادکست‌هایش مطرح می‌کند همگی با هدف شناخت و درک بهتر خود و دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم انتخاب می‌شوند. موضوعاتی مانند عشق، مرگ، نبوغ، رضایت درونی، جنگ و مسیر زندگی.

پادکست فارسی هلی‌تاک

هلی تاک، یکی از پادکست‌های خوب فارسی با موضوع روان‌شناسی و توسعه فردی است که از مهر ۹۷  با گویندگی «هلی هندسی» شروع به فعالیت کرده است. رشد و توسعه شخصی یکی از دغدغه‌هایی است که هر انسانی تا پایان عمر با آن مواجه است. این پادکست مهارت‌های مورد نیاز برای موفقیت و رضایت بیشتر در زندگی را توضیح  و آموزش می‌دهد.

پادکست فارسی رادیو آفساید

رادیو آفساید، یکی از محبوب‌ترین پادکست‌های فارسی محسوب می‌شود که با موضوع فوتبال از خرداد ۹۷ شروع به فعالیت کرده است. گویندگان این پادکست امیررضا، شهاب، آراد، مرتضی، علی، نوید، امیرحسین، امیر هستند.

رادیو آفساید به طور خلاصه یک پادکست برای دوستداران فوتبال است. هر هفته در یک قسمت تقریباً ۲ ساعته به بررسی رویدادهای هفته در لیگ‌های مختلف جهان می‌پردازد. این پادکست میزبان علاقه‌مندان جوان فوتبال است که همگی در خارج از کشور زندگی می‌کنند.

رادیو آفساید در پوشش جام جهانی کار خود را آغاز کرد و پس از آن با نگاهی به مسائل مختلف فوتبال جهان، به کار خود ادامه داد. در برخی از قسمت‌های این پادکست، سازندگان آن با کارشناسان و روزنامه‌نگاران سرشناس خارجی در مورد موضوعات مرتبط با فوتبال مصاحبه‌هایی انجام می‌دهند که تنوع و جذابیت پادکست را افزایش داده است.

پادکست فارسی رادیو جولون

رادیو جولون، از پادکست‌های خوب فارسی است که به موضوع سفر و گردشگری می‌پردازد. رادیو جولون با گویندگی «کیمیا خسروی» و «سالار موسوی» از مهر ۹۶ کار خود را آغاز کرد.

کیمیا و سالار در رادیو جولون در مورد سفر و همه چیزهای مربوط به سفر صحبت می‌کنند. موضوع هر قسمت می‌تواند شهری برای سفر باشد یا نکات سفر مانند حمل و نقل مسافرتی، سفر زنان، نکات سفر با بودجه کم، سفر انفرادی و غیره.

در رادیو جولون علاوه بر صحبت‌های کیمیا و سالار، موسیقی‌های زیبایی از مناطق مختلف پخش می‌شود که لذت گوش دادن به پادکست را دوچندان می‌کند. اگر عاشق سفر هستید، نمی‌توانید در یک مکان بمانید یا حتی در ابتدای یک سفر خاص هستید، رادیو جولون آماده است تا تمام تجربیات سفر و گردشگری را با شما به اشتراک بگذارد.

سخن پایانی

پادکست‌ها را می‌توان جایگزینی برای رادیو دانست که البته، مزایای بیشتری نسبت به آن دارد. می‌توانید قسمت‌های مورد علاقه‌تان را از میان میلیون‌ها پادکست موجود در هر زمانی از شبانه‌روز در ترافیک یا هنگام آشپزی یا حتی قبل از خواب انتخاب کرده و گوش دهید. یا  حتی آن‌ها را دانلود کنید تا در زمان دیگری به آن‌ها گوش دهید. در این مقاله سعی بر آن داشتیم تا محبوب‌ترین پادکست‌های فارسی را که در زمینه‌های مختلف تولید می‌شوند، برای شما گردآوری کنیم. تولیدکنندگان پادکست ساعت‌ها تحقیق و خلاصه‌ای از کتاب‌ها و مقالات متعدد را برای هر قسمت ضبط و منتشر می‌کنند.

دوره های دکتر کاویانی

به چالش ۵ روزه یادگیری مسیر ثروت بپیوندید.

دکتر کاویانی یک دوره آموزشی ۴جلسه ای به نام «مدار ثروت» دارن، در این دوره دکتر کاویانی مسیر ثروتمند شدنی که خودشون طی کردن رو بهتون آموزش میدن.

اینستاگرام خودساخته

روزمرگی های دکتر کاویانی

تلگرام خودساخته

مطالب انگیزشی روزانه

اگه لذت بردی برای دوستات از طریق این دکمه ها بفرست.

همیشه پیگیر آموزش باش

دوره های رایگان

دیدگاه

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت لینک دانلود