چگونگی تأثیر ثروت بر روی طرز فکر و احساسات افراد

چگونگی تأثیر ثروت بر روی طرز فکر و احساسات افراد

تحقیقات نشان می‌دهد که ثروت می‌تواند روی اخلاقیات، روابط ما با دیگران و سلامت روانی ما تأثیر می‌گذارد. اصطلاح آفلوانزا (Affluenza) ترکیبی از دو کلمه انگلیسی affluence به معنی ثروت و influenza به معنی آنفولانزا است. این کلمه به وضعیت دردناک و مسری گفته می‌شود که ناشی از استرس، بدهی، اضطراب و اتلاف انرژی ناشی از تلاش بیهوده است. این کلمه بیانگر بیزاری فرهنگی ما نسبت به مصرف گرایی جامعه امروز است. اگرچه این اصطلاح اغلب به شوخی استفاده می‌شود، اما ممکن است بیشتر از آن چیزی که بسیاری از ما دوست داریم فکر کنیم، حاوی حقیقت باشد.

چگونگی تأثیر ثروت بر روی طرز فکر و احساسات افراد

ارزش افکار درست در زندگی

 

اینکه چه اصطلاحی را در مورد کسب ثروت استفاده می‌کنیم خیلی مهم است اما این یک واقعیت است که پول واقعاً همه چیز را تغییر می‌دهد. افرادی که از طبقه اجتماعی بالایی هستند تمایل دارند خود را متفاوت تر از دیگران ببینند. کسب ثروت واقعا با رفتارهای غیراخلاقی مرتبط است و به همین خاطر است که فرهنگ کسب ثروت در هر جامعه لازم و ضروری است.

روانشناسانی که تأثیر ثروت بر رفتار انسان را مطالعه می‌کنند دریافته‌اند که پول می‌تواند بر افکار و اعمال ما صرف نظر از شرایط اقتصادی خود تأثیر بگذارد، به گونه ای که ما اغلب حتی از آن آگاه هم نمی‌شویم. اگرچه ثروت قطعاً یک فاکتور ذهنی است، اکثر تحقیقات فعلی ثروت را بر اساس مقیاس‌های درآمدی، وضعیت شغلی یا شرایط اجتماعی-اقتصادی مانند میزان تحصیلات، اندازه‌گیری می‌کنند.

در ادامه هفت موردی که باید در مورد روانشناسی کسب پول و ثروت بدانید آورده شده است.

 

تأثیر ثروت بر همدلی افراد با یکدیگر

چندین مطالعه نشان داده‌اند که کسب ثروت ممکن است با همدلی و اهمیت به احساس دیگران در تضاد باشد. تحقیقات منتشر شده در ژورنال Psychological Science نشان داد که افراد با وضعیت اقتصادی پایین‌تر در خواندن حالات چهره دیگران که نشانگری مهم از همدلی است بهتر از افراد ثروتمندتر عمل می‌کنند.

همچنین بخوانید:  چرا ثروتمند نمیشم؟

محیط‌های طبقه اجتماعی پایین‌تر نسبت به محیط‌های طبقه بالا بسیار متفاوت هستند. افراد طبقه پایین باید به طور ممتد به آسیب‌ها و تهدیدات اجتماعی واکنش نشان دهند. شما باید ارتباطات بسیار عمقی با افراد اطراف خود داشته باشید تا آن‌ها شما را از یک تهدید یا فرصت اجتماعی و پولی که در راه است با خبر کنند و این باعث می‌شود احساسات اطرافیان را بیشتر درک کنید.

در حالی که کمبود منابع باعث تقویت هوش هیجانی بیشتر می‌شود، داشتن منابع بیشتر می‌تواند به خودی خود باعث ضعف رفتاری شود. تحقیقات نشان داده است که حتی پول جعلی نیز می‌تواند باعث شود مردم با خود برتر بینی با اطرافیان برخورد کنند. محققان مشاهده کردند که وقتی دو دانش‌آموز مونوپولی را بازی می‌کنند و به یکی از آن‌ها پول بیشتری نسبت به دیگری داده می‌شود، بازیکن ثروتمندتر ناراحت شده و پس از آن به رفتار تهاجمی دست می‌زد، فضای بیشتری را اشغال کرده و مهره‌های خود را با صدای بلندتر حرکت داد. حتی طعنه زدن به بازیکن با پول کمتر در مواقعی اتفاق می‌افتاد. پس اگر به دنبال ثروت بیشتر هستیم باید مراقب رفتارهایی این چنین باشیم تا در قبال جامعه، همدلی خود را حفظ کنیم.

 

 

شاید دلتان بخواهد تا این مقاله را نیز مطالعه کنید : خردورزی ؛ قطعه گمشده پازل ثروت‌سازی

 

 

تأثیرات ثروت بر اخلاقیات

در جهان جدید که اختلاف طبقاتی هر روز بیشتر و پر رنگ‌تر نمود می‌یابد برخی ثروتمندان به طور خودآگاه یا نا خودآگاه اخلاقیات را زیر پا می‌گذارند. مطالعه‌ای در دانشگاه برکلی نشان داده است که در شهر سانفرانسیسکو جایی که قانون ماشین‌ها را ملزم می‌کند که در برابر خطوط عابر پیاده توقف کنند تا عابران پیاده بتوانند عبور کنند، احتمال توقف رانندگان خودروهای لوکس چهار برابر کمتر از خودروهای ارزان‌قیمت‌تر است.

همچنین بخوانید:  7 راه مفید برای حفظ نگرش مثبت در شرایط سخت

 

تاثیرات پول بر رفتار انسان

تاثیرات پول بر رفتار انسان

 

مطالعه دیگری نشان می‌دهد که صرفاً فکر کردن به پول زیاد می‌تواند منجر به رفتار غیراخلاقی شود. محققان دانشگاه هاروارد و دانشگاه یوتا دریافتند که شرکت کنندگان در یک مطالعه با این موضوع پس از قرار گرفتن در معرض کلمات مرتبط با پول، احتمال دروغ گفتن یا رفتار غیراخلاقی بیشتری داشته‌اند.

درک این رفتار برای کمی ساده تر می‌شود اگر بدانیم که کسی که با زحمت و بدون شانس به ثروت و پول فراوان رسیده است قطعا موقعی پیاده بوده و حس یک انسان پیاده را درک خواهد کرد. لذا این افراد جزء افرادی هستند که به احسسات دیگران و اخلاقیات موجود در جامعه احترام می‌گذارند.

 

ارتباط ثروت با اعتیاد

یک رفتار اجباری مرسوم در جوامع امروزی مدام به دنبال ثروت بودن است که ناشی از نیاز اجباری برای به دست آوردن پول است. این روزها اعتیاد به این فرآیند به طور گسترده‌ای در میان مردم جوامع مختلف مشاهده می‌شود. اعتیاد به این فرآیند می‌تواند گاهی از کنترل خارج شده و برخی رفتارها مانند قمار، رابطه جنسی، غذا خوردن و حتی دزدی را هم نتیجه دهد.

این موضوع باعث یک تغییر شیمیایی در مغز نیز می‌گردد که شبیه به اثرات تغییر حالت است که از مصرف الکل یا مواد مخدر ناشی می‌شود. در این نوع از اعتیاد احساس خوبی که از دریافت پول یا دارایی‌های دلخواه دیگر حاصل می‌شود در نهایت می‌تواند منجر به عواقب منفی گردیده و به رفاه فردی ما آسیب برساند. از سوی دیگر اعتیاد به خرج کردن پول هم نوع دیگر از اعتیاد پولی است که باید کنترل شود.

همچنین بخوانید:  بازنده کسیه که دست به کاری نمیزنه

از سوی دیگر رفاه و عدم برخورداری از آن مانند یک چاقوی دو لبه است. رفتارشناسی ثروت در خانواده‌های ثروتمند نشان می‌دهد که کودکانی که در خانواده‌های ثروتمند بزرگ می‌شوند نا خودآگاه می‌توانند هر چه می‌خواهند را در اختیار داشته باشند. حرص به دست آوردن همه چیز ممکن است به کودکان ثروتمندتر نسبت به کودکان معمولی فشار روانی بیشتری آورده و آن‌ها را در معرض خطر اضطراب، افسردگی، سو مصرف مواد، اختلالات خوردن و سرقت قرار دهد.

این اتفاق در موارد زیادی به مصرف زیاد مشروبات الکلی و ماری جوانا در بین فرزندان خانواده‌های پردرآمد منجر می‌شود. از سوی دیگر نبود امکانات رفاهی موجی از ناامیدی را در فرزندان خانواده‌های فقیر باعث خواهد شد که آن‌ها را از آینده روشن ناامید خواهد کرد. این حس ناامیدی یا باید درمان شود یا به طور موقت برطرف گردد. همین موضوع افراد کم درآمد را به دامان اعتیاد می‌کشاند زیرا مصرف مواد مخدر تنها چیزی است که آن‌ها را از رنج هایشان به طور موقت جدا می‌کند.

ذهنیت ثروتمند

ذهنیت ثروتمند

سخن پایانی

بسیاری مواقع ما به نفس خود اجازه می‌دهیم کنترل رفتارمان را در اختیار بگیرد و این موضوع در خصوص افراد ثروتمند که توانایی مالی بیشتری نسبت به متوسط جامعه دارند بیشتر است. داشتن ذهنی ثروتمند و آموزش‌های درست می‌تواند به افراد در مواجهه با ثروت و تأثیرات روانی آن یاری رساند.

دوره های دکتر کاویانی

به چالش ۵ روزه یادگیری مسیر ثروت بپیوندید.

دکتر کاویانی یک دوره آموزشی ۴جلسه ای به نام «مدار ثروت» دارن، در این دوره دکتر کاویانی مسیر ثروتمند شدنی که خودشون طی کردن رو بهتون آموزش میدن.

اینستاگرام خودساخته

روزمرگی های دکتر کاویانی

تلگرام خودساخته

مطالب انگیزشی روزانه

اگه لذت بردی برای دوستات از طریق این دکمه ها بفرست.

همیشه پیگیر آموزش باش

دوره های رایگان

دیدگاه

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت لینک دانلود