خلاصه کتاب اخلاق مسئولیت‌پذیری

نام کتاب : اخلاق مسئولیت‌پذیری

نویسنده : آدام کریک (Adam Kreek)

سال انتشار : ۲۰۱۹

 

خلاصه کتاب

آدام کریک (Adam Kreek) در کتاب “اخلاق مسئولیت‌پذیری” به بررسی ۱۲ راهکار کلیدی برای پذیرش مسئولیت در زندگی، شغل و رهبری می‌پردازد. این ۱۲ ویژگی اخلاقی، شامل طیف گسترده‌ای از حوزه‌ها می‌شوند که پذیرشِ مسئولیتِ شکست و ترس، تا پذیرش مسئولیت مربیگری، رهبری و حتی ایمنی تیم را در برمی‌گیرد.

حوزه‌های مورد تمرکز این کتاب شامل هدف‌گذاری، مدیریت استرس، رفتار حرفه‌ای در محیط کار، سلامت جسمی و ذهنی، بهبود ارتباطات، روش‌های انعطاف‌پذیری و مواردی ازاین‌دست هستند. شما با گوش سپردن به این کتاب به درک بهتری از نحوه مسئولیت‌پذیری بیشتر در زندگی و کار خود دست پیدا می‌کنید. درک محتوای این نوشتار به معنی یادگیریِ تواناییِ تغییر رفتارهای مشکل‌ساز، دستیابی به اهداف واقعی و افزایش رضایت شخصی در انجام کارها خواهد بود.

در این میکرولِرن به چنین پرسش‌هایی، پاسخ داده می‌شود:

  • معنی مسئولیت‌پذیری چیست و چگونه اخلاق مسئولیت‌پذیری، دید شما به خود و دنیایتان را تغییر می‌دهد؟
  • چگونه استرسِ سالم و نگرش مثبت نسبت به شکست، می‌تواند زندگی و شغل شمارا متحول کند؟
  • رفتار حرفه‌ای، ارتباطات و مربیگری در مدیریتِ محیط کار شما چه تأثیری دارد؟

درباره نویسنده

آدام کریک (Adam Kreek) به خاطر کسب مدال‌های متعدد در دوران طلایی قایقرانی خود، عضو تالار مشاهیر المپیک کانادا است. او با هشت مدال طلا و انبوهی از افتخارات دیگر، درس‌هایی را که از تجربیاتش به دست آورده به زبانی ساده در حوزه کسب‌وکار، رهبری وزندگی مطرح می‌کند.

میکروی شماره ۱

چرا مسئولیتپذیری؟

اخلاق مسئولیت‌پذیری مخصوص آن دسته از افرادی است که می‌خواهند به اهداف و آرزوهای خود برسند. ما خودمان آرزوهایمان را شکل می‌دهیم اما توجهی به هزینه‌های رؤیایمان، که همان کار سخت و تلاش مستمر است، نداریم. ما باید رؤیاهای خود را به یک هدف تبدیل کنیم و سپس وارد عمل شویم.

شما هم می‌توانید مسئولیت‌ها را بر عهده بگیرید، مردِ عمل باشید و به کسی تبدیل شوید که شادی و موفقیت را به دست می‌آورد.

اولین قدم این است که بدانیم خانواده، شغل و زندگی‌مان، به‌ خودی‌ خود شکل نمی‌گیرند. تنها ما هستیم که آینده خود را با تصمیمات، اقدامات و عادت‌هایمان می‌سازیم. عادات روزانه ماست که ما را به این شرایط فعلی رسانده و اقدامات امروزمان هم مسیر آینده‌مان را مشخص خواهد کرد. ما باید مسئولیتِ ساخت محیطی را بپذیریم که ما را تشویق به انجام کارهای تأثیرگذار می‌کند. شما می‌توانید از یک مربی کمک بگیرید، از دوستانتان پرس‌وجو کنید، به دنبال راهنما باشید و یک تیم بسازید.

اجرای استراتژی‌های کتاب “اخلاق مسئولیت‌پذیری” تلاش زیادی می‌طلبد و هدف نویسنده نیز همین بوده است. اگر رؤیاهایمان با سخت‌کوشی همراه نباشد، در شرایط دشوار شانه خالی می‌کنیم و تفکرات و استرس منفی را به زندگی خود راه می‌دهیم. اکنون زمان آن فرارسیده تا از سه بهانه تکراری برای تلاش نکردن، یعنی آرزو، امیدواری بیهوده و نگرانی دست‌برداریم. با تمرکز بر هر آنچه می‌توانیم کنترل کنیم، انرژی و قدرت کافی را به دست می‌آوریم تا در زمان درست از فرصت‌هایمان استفاده کنیم. شما می‌توانید کانون کنترلِ درونیِ قدرتمندی داشته و خودتان باعث رقم خوردن اتفاقات موردنظرتان شوید؛ یا برعکس آن باشید و بگذارید اتفاقات، زندگی شمارا رقم بزنند.

حال بگویید شما از کدام دسته‌اید؟ می‌خواهید در کدام دسته قرار بگیرید؟

میکروی شماره ۲

مسئولیت ترستان از شکست را بپذیرید.

همه ما از شکست می‌ترسیم. ما پس از هر شکستِ مهم، بار بزرگی از پشیمانی، خجالت و احساسات منفی را به دوش می‌کشیم. اما یک روش مؤثر وجود دارد که می‌تواند به شما و تیمتان کمک کند تا بر فشار این بار سنگین غلبه کنید و بدون ترس پیش بروید.

همچنین بخوانید:  خلاصه کتاب چهار میثاق

اول‌ از همه، حقایق را بررسی کنید. یعنی یک‌قدم به عقب بردارید و احساساتتان را از وقایع پیش‌ آمده جدا کنید. حقایق و احساسات، هر دو مسائل مهمی هستند اما نباید یکجا قرار بگیرند. سعی کنید تا جداگانه هر یک از آن‌ها را کاملاً درک کنید.

خیلی اوقات ما برای فرار از مواجهه با احساسات منفی، با عجله و بدون تفکر از مسائل رد می‌شویم. عجله کردن نتیجه معکوس دارد، زیرا احساسات شما نهایتاً باز می‌گردند و جلوی پیشرفتتان در آینده را می‌گیرند. سپس، زمان یادگیری فرا می‌رسد. افراد معمولاً پس از یک فاجعه، در خلاق‌ترین حالت خود قرار دارند. از خود بپرسید که چه درسی از تصمیمات‌ و واکنش‌هایتان یاد گرفته‌اید که تأثیر مثبت یا منفی بر نتیجه کارتان گذاشت؟ کدام بخش از کار را خوب انجام دادید و چه چیزی نیاز به تغییر دارد؟

این روش به شما کمک می‌کند تا درس‌هایی که یاد گرفته‌اید را در موقعیت‌های روزانه به‌صورت عملی پیاده‌سازی کنید. پس رشد و عمل‌گرایی را به‌جای ترس و نگرانی انتخاب کنید.

میکروی شماره ۳

مسئولیت اهدافتان را بر عهده بگیرید.

اگر اهداف درستی برای خودتان تعیین کنید، آن‌ها را دنبال کرده و به آن‌ها برسید، وارد فضای رضایت‌بخشی می‌شوید که در آن، سخت‌کوشی، کاری آسان و حتی لذت‌بخش است. اگر بر عکس این رویه را پیش بگیرید، احساسات خود را از بین می‌برید. سعی کنید بهترین خود باشید، مقصد مشخصی برای خودتان تعیین کرده، نیاز‌های اصلی‌تان را برآورده کرده و اهداف بهتری انتخاب کنید.

زمانی که انرژی‌تان کم می‌شود، باید به راه‌های جدیدی برای صرف انرژی فکر کنید که با ارزش‌های شما همسو هستند. در چنین زمان‌هایی شما به چالش‌هایی برای شارژ کردن دوباره خود نیاز دارید. خواستن یک آینده مثبت، می‌تواند مثل یک هدیه در لحظه عمل کند. با چنین روشی شما می‌توانید با انجام اقدامات کوچک، حرکت خود را آغاز کرده و با گذر زمان، اهداف خود را بزرگ‌تر کنید.

اگر از ابتدای کار، اهداف و آینده‌ای بی‌نظیر را تجسم کنید، چالش‌های بسیار سختی را برای خود شکل می‌دهید. در نتیجه، قبول مسئولیت برایتان طاقت‌فرسا می‌شود و اراده خود را از دست می‌دهید. به‌ جای این کار، شما نیاز دارید تا اعتمادبه‌نفستان را با بُردهای کوچک افزایش دهید. بُردهای کوچک، حلقه‌ای از بازخوردهای مثبت ایجاد می‌کنند. پس مسئولیت یک‌قدم کوچک را بر عهده بگیرید و ببینید چطور این حلقه مثبت به وجود می‌آید و تکثیر می‌شود.

میکروی شماره ۴

مسئولیت رهبریکردن را بپذیرید.

زمان فرماندهی و کنترل کردن افراد به کمک روش‌های مدیریتی سنتی به سر آمده است. اکنون رهبری، یک توانایی برای به دست آوردن قلب دیگران به‌ حساب می‌آید که با تبدیل اهداف به واقعیت، به ثمر می‌رسد. زمان آن فرارسیده که قدرت رهبری را تقسیم کنیم و باهم برنده شویم. در مدل رهبریِ مشترک، جای آن‌که یک رئیس در صدر باشد و تمام تصمیمات را به‌تنهایی بگیرد، تمامی افرادِ تیم، نقشی در شکل‌گیری اهداف و اقدامات دارند. رهبری مشترکِ تیم، تأثیر بسیار زیادی در نتیجه‌گیری دارد. همچنین، درحالی‌که مدیریت سنتی، ثابت است و رئیس تا زمان جایگزینی تغییری نمی‌کند، رهبریِ مشترک، قدرت و پویایی دارد.

رهبری مشترک به اعضای یک تیم این قدرت را می‌دهد که در هدایت یکدیگر، از تخصص خود در حوزه‌های مختلف استفاده کنند. اکنون دیگر روش‌های مدیریتی تک‌نفره با تمایل به ایجاد سلسله‌مراتب، رو به کاهش هستند؛ چراکه دنیای مدرن ما همواره پیچیده‌تر می‌شود و درنتیجه، ما به افرادی نیاز داریم که به رهبری مشترک باور دارند و آماده هستند تا رهبری را در تمام سطوح یک سازمان یا تیم به اشتراک بگذارند.

همچنین بخوانید:  خلاصه کتاب استثنائی

میکروی شماره ۵

مسئولیت استرسهای خود را بر عهده بگیرید.

اگر استرس به‌ درستی هدایت شود، می‌تواند نیرویی مثبت و قدرتمند باشد. استرسی که باعث می‌شود کارهای‌ زیادی را در زمان کم به پایان برسانیم. یعنی می‌تواند یکی از بهترین دوستان ما باشد. چه به شکل ترس از رفتن به روی صحنه ظاهر شود یا به شکل نگرانی از فرارسیدن مهلت ارائه پروژه. بسیاری از ما استرس را به چشم یک موضوع منفی می‌بینیم که باید از آن اجتناب کرد. اما باید تفکرتان را تغییر دهید؛ چون می‌شود از قدرت استرس به‌عنوان منبع انرژی برای انجام کارها استفاده کرد.

کارهایی که تحت‌فشار انجام می‌دهیم، نتیجه اصلی برای سازمان و خودمان را مشخص می‌کند. ما می‌توانیم با مرور گذشته‌ی موفق خود، انگیزه‌ و انرژی کافی برای عبور از فشار استرس را در خودمان ایجاد کنیم. شما می‌توانید به مدت یک سال، هر هفته به تقویم خود نگاه بیندازید و فهرستی از تمام‌کارهایی که در زندگی و تجارت خود انجام داده‌اید را تهیه کنید. ما می‌توانیم با حسرت به گذشته خود نگاه کنیم و یا به این مسئله دقت کنیم که چقدر پیشرفت کرده‌ایم. با این روش، شما می‌توانید روندهای موفقیت خود را دنبال کنید و قطعات پازل کامیابی‌تان را کنار هم قرار دهید.

درحالی‌که خیلی‌ها اجازه می‌دهند که استرس جلوی فعالیت آن‌ها را بگیرد، افراد استثنایی از این عامل، برای اشتیاق بیشتر و پیشرفت سریع‌تر استفاده می‌کنند.

میکروی شماره ۶

مسئولیت رفتار حرفهای خود را بپذیرید.

چطور می‌شود مانند یک فرد حرفه‌ای رفتار کرد؟ یک انسان حرفه‌ای، خودش نتایج را رقم می‌زند. افراد مبتدی می‌توانند یک فعالیت را از روی علاقه و نه لزوماً به خاطر شهرت و ثروت انجام دهند؛ اما وقتی شرایط حساس می‌شود و نیاز به انجام کار به بهترین نحو است، زمان حضور افراد حرفه‌ای فرا می‌رسد. یک فرد حرفه‌ای در باکیفیت‌ترین سطح ممکن، کارها و وظایفش را انجام می‌دهد. آیا شما هم در حوزه‌ای که فعالیت دارید، مانند یک فرد مبتدی هستید یا حرفه‌ای رفتار می‌کنید؟

یک فرد حرفه‌ای می‌داند که احساسات مثبتی مانند شادی، نتایج فرعی یک فعالیت هستند. این فرد، تمرکز خود را روی کار می‌گذارد. افراد حرفه‌ای، کاری که باید را انجام می‌دهند و به خاطر اخلاقشان تأثیر بیشتری بر نتایج می‌گذارند. حرفه‌ای بودن یک انتخاب است و می‌توان ویژگی‌های رفتاری آن را یاد گرفت. وقتی شما عادت می‌کنید که همواره به بهترین نحو، کارهای خود را انجام دهید، به موفقیت ارزشمندی می‌رسید. به‌این‌ترتیب، شما انگیزه می‌گیرید که پذیرای مسئولیت‌هایتان به‌عنوان یک فرد حرفه‌ای و متعهد باشید.

میکروی شماره ۷

مسئولیت بهبود سلامت خود را بپذیرید.

فرآیند بهبود و بازیابی مؤثر بدن، ذخیره‌ای از عزم و انرژی ایجاد می‌کند تا ما را به اوج عملکرد خودمان برساند. بهبود مؤثر وضعیت قلب، ما را به سمت نرم‌تر، ظریف‌تر و ساده‌تر بودن می‌کشاند که می‌تواند به‌اندازه موفقیت‌هایمان مفید باشد. بدون بهبود کافی وضعیت بدنی، شما دچار آسیب‌های سخت جسمی، مشکلات ذهنی و شکست در رابطه‌هایتان خواهید شد. شما باید به‌ صورت هوشمندانه سلامت خود را بازیابی کنید. مطمئن شوید که شرایط سخت شما، مانع پیشرفت و موفقیتتان نخواهد بود.

بهترین نسخه برای دوره‌هایی که احساس بدی دارید این است که به مدت یک ماه هر روز یک ساعت فعالیت سنگین انجام دهید. حرکت داشته باشید، داخل سونا بنشینید، به‌ جاهای گرم بروید، غذای کافی بخورید، به میزان لازم بخوابید، بیرون بروید و مدیتیشن کنید، و مطمئن شوید از استراتژی‌های درست استفاده می‌کنید. پس همین حالا شروع کنید و مطمئن باشید که یک ماه دیگر، حس بسیار خوبی را تجربه خواهید کرد.

میکروی شماره ۸

مسئولیت مربیگریتان را بر عهده بگیرید.

مربیان به دیگران دیدگاه جدید ارائه می‌دهند، آن‌ها را راهنمایی می‌کنند و برایشان الهام بخشند. آن‌ها سؤالات فوق‌العاده‌ای می‌پرسند که ما کمک می‌کند از درون متحول شویم. این احمقانه است که فکر کنید چالش‌ها و احساساتِ شما منحصربه‌فرد هستند. این احساسات، مدت‌هاست که توسط افراد مختلف تجربه‌شده‌اند و پس از شما نیز رخ می‌دهند.

همچنین بخوانید:  خلاصه کتاب بی‌باکی!

به همین دلیل است که مربیان می‌توانند زندگی افراد را تغییر دهند. از یک مربی کمک بگیرید و سعی کنید تا خودتان هم برای افرادی که رهبری‌شان می‌کنید، مانند یک مربی باشید. تحقیقات نشان داده، تنها یک سال همکاری مداوم با یک مربی، می‌تواند تأثیرات باورنکردنی‌ای بر زندگی شخص داشته باشد. زمانی که شما و تیمتان تغییرات درستی در خود ایجاد کنید، ویژگی‌های اخلاقی کسب می‌کنید که شمارا سریع‌تر به سمت اهدافتان سوق می‌دهد.

میکروی شماره ۹

مسئولیت افرادی که همراهیتان میکنند را بپذیرید.

شما می‌توانید با همراه داشتن یک تیم خوب و هم هدف، کارها را بسیار سریع‌تر، بهتر و هوشمندانه‌تر به پایان برسانید. همکاری با افرادِ درست نه‌تنها لذت‌بخش است، بلکه نتایج فوق‌العاده‌ای به وجود می‌آورد. اما این نتایج، به معنای جذب و حفظ افراد بزرگ و کار باکسانی است که برای رسیدن به‌سرعت و کیفیت نهایی، نیاز به کمک دارند. این کار را انجام دهید و خواهید دید که تیم شما، شکست‌ناپذیر است.

اغلب محدودیت‌های ما، تنها در تخیلاتمان هستند. اگر شهامت شکستن این موانع ذهنی را داشته باشیم، محدودیت‌های واقعی خود را پیدا می‌کنیم. در صورتی که شجاعتِ جستجوی شکست را داشته باشیم، به محدودیت‌های اصلی خود می‌رسیم. اگر با حمایت یک تیم در سطح جهانی به دنبال شکست باشیم، مرز محدودیت‌های خود را گسترش می‌دهیم.

یک تیم بزرگ به رهبرانی عالی در درون خود و فردی بی‌نظیر برای رهبری بیرونی آن‌ها نیاز دارد. بنابراین، اعضای تیم خود را عاقلانه انتخاب کنید و همان رهبری باشید که دیگران آن را برمی‌گزینند.

میکروی شماره ۱۰

مسئولیت امنیت خود و دیگران را بر عهده بگیرید.

عملکرد ایمن یک اولویت نیست، زیرا اولویت‌ها تغییر می‌کنند. ایمنی امری غیرقابل‌مذاکره و ثابت است و یک ارزش اصلی به‌حساب می‌آید. ما هرروز غذا می‌خوریم، می‌خوابیم، لباس می‌پوشیم، سخت کار می‌کنیم، حقوق می‌گیریم و در فضایی ایمن زندگی می‌کنیم. ما تیم‌ها را با ایمنی هدایت می‌کنیم زیرا به وجود تک‌تک اعضای آن‌ها اهمیت می‌دهیم. بنابراین، بهترین خود را زندگی کنید و به یاد داشته باشید که هرچند برنامه‌های ایمنی، به‌ظاهر خسته‌کننده و پیش‌پاافتاده هستند، اما نباید فراموش شوند.

به این فکر کنید که چه اقدامات و رفتارهای کوچکی را می‌توانید برای نجات جان افراد در نظر داشته باشید؟ چطور می‌توانید جلسات ایمنی تیم خود را تغییر دهید تا مؤثرتر باشند؟ چگونه می‌توانید همه کارمندان را برای استفاده بهتر از خطوط ارتباطی در مواقع اضطراری توانمند کنید؟ چگونه می‌توانید از لحظات بحرانی بهترین استفاده را داشته باشید و نکات ایمنی را به همه بیاموزید؟

این‌ها سؤالاتی هستند که منجر به طراحی و اجرای یک برنامه ایمنی قوی و مؤثر می‌شوند.

میکروی شماره ۱۱

مسئولیت ارتباطات خود را بپذیرید.

ارتباطات، یک مهارت کلیدی برای همه رهبران است. ما باید با نیروهای خود صادق، صریح و شفاف باشیم و افراد تیم ما نیز باید به همین شکل به ما پاسخ دهند. ارتباط باید در لحظه‌ای که یک فرصت یا مشکل به وجود می‌آید، و نه پس از آن‌ها، شکل بگیرد. به‌هرحال، بهترین ارتباط، مانند یک خیابان دوطرفه است، جایی که اعضای تیم در حین کار با یکدیگر گفتگو می‌کنند، به‌طور مداوم برنامه‌ها را باهم به اشتراک می‌گذارند و مسائل را بررسی می‌کنند.

میکروی شماره ۱۲

مسئولیت انعطافپذیری و صبوری خود را بر عهده بگیرید.

دو چیز به انسان انگیزه تغییر می‌دهد: رفتن به دنبال لذت و اجتناب کردن از درد. در تعقیب آینده‌ای روشن‌تر، ما در مواجه با چالش‌ها، به خودمان شک می‌کنیم. وقتی درد، باعث تغییرمان می‌شود، اغلب از این فشار ناراحت می‌شویم و تأسف می‌خوریم. اما چه چیزی از تغییر بدتر است؟ عدم‌ تغییر، بی‌حرکتی و راکد بودن! مواجهه با خودمان و پذیرش انگیزه‌ای که از دردها می‌گیریم، در حالی‌ که برای رسیدن به آینده‌ای بهتر، سختی می‌کشیم به ما کمک می‌کند تا صبر و انعطاف‌پذیری‌مان را افزایش دهیم.

میکروی شماره ۱۳

سخن پایانی

شجاعت، حاصل جمع ترس و اقدامات هدفمند است. این شجاعتِ ادامه دادن است که ما را به قله‌های زندگی و لحظات آرامش می‌رساند. موفقیت، هیچ‌وقت ابدی نیست و شکست هم هیچ‌گاه کشنده نخواهد بود. آنچه اهمیت دارد، یافتن شجاعت برای ادامه دادن مسیرمان است.

دوره های دکتر کاویانی

به چالش ۵ روزه یادگیری مسیر ثروت بپیوندید.

دکتر کاویانی یک دوره آموزشی ۴جلسه ای به نام «مدار ثروت» دارن، در این دوره دکتر کاویانی مسیر ثروتمند شدنی که خودشون طی کردن رو بهتون آموزش میدن.

اینستاگرام خودساخته

روزمرگی های دکتر کاویانی

تلگرام خودساخته

مطالب انگیزشی روزانه

اگه لذت بردی برای دوستات از طریق این دکمه ها بفرست.

همیشه پیگیر آموزش باش

دوره های رایگان

دیدگاه

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت لینک دانلود