درس‌های موفقیت از زبان پولدارترین مرد تاریخ

موفقیت مردان ثروتمند

ما دوست داریم درباره موفقیت کارآفرینان فناوری مانند بیل گیتس و استیو جابز بدانیم چون شرکت های آنها عصر ما را شکل داده است. برخی از ما هر روز از محصولات اپل و مایکروسافت برای بهره وری و اوقات فراغت استفاده می کنیم. تأثیر آنها از این کارآفرینان به درستی باعث شده است که بسیاری از ما درس های موفقیت آنها را جستجو کنند. بسیاری از نویسندگان و مولفان تحربیات این شرکت ها و سایر شرکت های فناوری را به عنوان دروس موفقیت مورد تجزیه و تحلیل قرار داده اند. برای مثال، جستجوی کتاب های مربوط به استیو جابز در آمازون، مدیرعامل افسانه‌ای اپل، بیش از ۱۴۰۰۰ عنوان را نشان می‌دهد. در یک نقطه خاص، ما فقط از مطالعه همان افراد بی حس می شویم. شاید در مورد جابز و دیگر رهبران صنعت فناوری چنین احساسی داشته باشید.

خوشبختانه، تاریخ مملو از نمونه های بسیاری است که الهامات و دستورالعمل های زیادی را ارائه می دهند. یکی از این افراد جان دی راکفلر  (John D. Rockefeller) بنیانگذار استاندارد اویل و یکی از مشهورترین تاجران و نیکوکاران آمریکایی است. وی (۱۸۳۹ تا ۱۹۳۷) بنیانگذار استاندارد اویل (Standard Oil) است. زندگی راکفلر برای کسانی که به‌دنبال موفقیت هستند، آموزه‌های فراوانی دارد. در اینجا هفت درس موفقیت از راکفلر وجود دارد که باید در حین دستیابی به موفقیت در نظر بگیریم:

وقتی موفق شدید، منتظر انتقاد باشید

راکفلر و شرکای او یکی از بزرگترین شرکت های تاریخ آمریکا را ایجاد کردند. استاندارد اویل در اواخر قرن نوزدهم بر صنعت نفت آمریکا تسلط داشت و کنترل قابل توجهی بر راه آهن داشت. در طول سال ها، منتقدان به شدت از روش های راکفلر انتقاد کرده و شخصیت او را مورد حمله قرار داده اند. اگرچه برخی از آنها نقدهای سازنده و درستی بود، اما بیشتر آنها اغراق آمیز بود. اگر می خواهید در راه بزرگترها قدم بردارید، باید منتظر انتقاد تند نیز در این مسیر باشید.

وقتی موفق شدید، منتظر انتقاد باشید

 منتظر گمنام ماندن برای مدت طولانی باشید

آیا می دانستید که راکفلر کار خود را به عنوان یک کارمند آغاز کرد؟ راکفلر در نوجوانی برای یک شرکت کوچک به نام هویت و تاتل در کلیولند کار می کرد. او چندین سال در آنجا کار کرد و صحت فاکتورها را بررسی کرد، از مشتریان پول دریافت کرد و به رشد شرکت کمک کرد. در این مدت، راکفلر باورهایی را توسعه داد که بعدها به موفقیت او منجر شد. او به درک عمیقی از فواید و مضرات تجارت دست یافت.

همچنین بخوانید:  با تئوری چشم‌انداز ؛‌ در مذاکره‌ ها قانع‌کننده‌ باشید

اگر به صورت ناشناس کار می کنید، به دنبال راه هایی باشید که از موقعیت خود نهایت استفاده را ببرید. انجام این کار چالش برانگیز است، اما مثال راکفلر نشان می دهد که غیرممکن نیست.

 منتظر گمنام ماندن برای مدت طولانی باشید

دستاوردهای خود را جشن بگیرید

آیا می دانستید که افراد بسیار جاه طلب و موفق اغلب در جشن گرفتن موفقیت خود مشکل دارند؟ بسیاری بر این باورند که اگر می خواهید موفق شوید، شاید درست نباشد که برای جشن گرفتن وقت بگذارید! اما نظر راکفلر در این مورد چیست؟

راکفلر روز کارگر را در ۲۶ سپتامبر ۱۸۵۵ به عنوان “روز کارگر” به عنوان آغاز سفر طولانی خود به سوی استقلال مالی جشن گرفت. جشن گرفتن یک نقطه عطف، مانند تاریخ انتشار اولین کتاب یا اولین چک حقوق، به شما انرژی می دهد و شما را تشویق می کند که مسیری قوی تر را انتخاب کنید. قدردانی شادی درونی شما را افزایش می دهد، پس چرا دستاوردهای خود را جشن نگیرید؟

دستاوردهای خود را جشن بگیرید

 دارایی های خود را مسئولانه مدیریت کنید

راکفلر همچنین به دلیل مدیریت مخارج شخصی خود مشهور بود. در زمانی که ثروتمندان مشغول خرید قایق بادبانی، واگن های شخصی و لباس های گران قیمت بودند، راکفلر از این گونه اسراف ها خودداری می کرد. در زمان ما، چنین رویکردی بازی دفاع مالی نامیده می شود و بخش مهمی از دستیابی به موفقیت است. شما همچنین باید دارایی های خود را مدیریت کنید، بنابراین خوب است با روش های مدیریت مالی شخصی آشنا شوید.

می توان گفت راکفلر یکی از سرمایه گذاران برتر خرید و هلدینگ بود. او برای چندین دهه هرگز سهام استاندارد اویل را نفروخت. در عوض، ثروت او در طول زمان به طور پیوسته افزایش یافت. در مقابل، برادرش ویلیام توجه کمتری به دارایی های بلندمدت داشت. ران چرنو، نویسنده داستان زندگی راکفلر، این نکته جالب را در کتاب خود، تایتان، بیان می کند:

از آنجایی که ویلیام از گرفتن وام برای ساخت خانه خود امتناع کرد، علیرغم توصیه برادر جان، ۵۰۰۰۰ دلار از سهام استاندارد اویل را به برادرش فروخت. تصمیم غیرمنطقی ویلیام نقش مهمی در تفاوت عظیم ثروت دو برادر داشت. “

همچنین بخوانید:  ۱۰ نکته کسب‌وکار و تجارت از موسس آمازون، جف بزوس

 دارایی های خود را مسئولانه مدیریت کنید

 هنر معامله گری را بیاموزید

یک تراکنش خوب برنامه ریزی شده و اجرا شده می تواند سکوی پرتاب شما باشد. راکفلر بارها و بارها با شرکت ها، شرکا و خطوط راه آهن رقیب معامله کرد تا استاندارد اویل را در سراسر ایالات متحده پخش کند.

در واقع، برخی از وفادارترین مدیران استاندارد اویل در اصل از شرکت های رقیب بودند. این که آیا در حال مذاکره برای خرید خانه هستید و یا افزایش درآمد خود را از طریق مشاغل آزاد، اعتماد به نفس بالا و مهارت های تجاری عالی از عوامل موفقیت شما هستند. در سال های بعد، برخی از معاملات راکفلر به دلیل ناعادلانه بودن مورد انتقاد قرار گرفت. من فکر می کنم این یک دلیل عالی دیگر برای یادگیری هنر تجارت است. از انجام معامله اشتباه خودداری کنید.

 هنر معامله گری را بیاموزید موفقیت

 نمی شود همه چیز را تنهایی دانست

من عاشق یادگیری و پرورش مهارت هایم هستم. شما نیز که در حال خواندن این مقاله هستید، احتمالا تشنه آگاهی هستید. اما جهان بسیار پیچیده است، بنابراین ضروری است که یاد بگیریم چگونه از قدرت متخصصان برای موفقیت خود استفاده کنیم. زمانی که راکفلر استاندارد اویل را ساخت، مهارت های برجسته ای در مدیریت، سازماندهی و مذاکره داشت. اما تحقیق و توسعه نفت و فرآورده های مرتبط را به متخصصان این حوزه واگذار کرد. او بعداً دستیاران و مشاورانی را استخدام کرد تا به او در برنامه ریزی برای کارهای بشردوستانه کمک کنند. اگر می خواهیم موفق شویم باید از نیروی متخصص استفاده کنیم. ابتدا با تمام وجود روی مشکل کار کنید تا بتوانید سوالات درست را در این زمینه دریافت کنید و سپس از متخصصان کمک بگیرید، یک استراتژی موفقیت که می تواند پیشرفت شما را به طرز چشمگیری تسریع کند.

 نمی شود همه چیز را تنهایی دانست موفقیت

محدودیت های پول را درک کنید

تا اوایل دهه ۱۹۰۰، راکفلر درگیر پرونده های قضایی، تحقیقات و پوشش منفی رسانه ها بود. این فشار مداوم باعث می شد که او نباید در انظار عمومی ظاهر شود و در نتیجه کارهای مهمی مانند ملاقات با نوه هایش را از دست می داد. ناامید کننده تر، کمک های خیریه او نیز تحت نظارت عمومی بود و اغلب مورد انتقاد قرار می گرفت. در واقع ثروت هنگفت او این مشکلات را حل نکرد.

پول، مانند قدرت سیاسی یا شهرت، می تواند مزایای شگفت انگیزی داشته باشد. راکفلر به طور کلی در مدیریت پول و ثروت خود موفق بود. به عنوان مثال، کمک های او به دانشگاه شیکاگو و دانشگاه راکفلر، یک موسسه تحقیقاتی پیشرو در نیویورک، بسیار مفید بود. به هر حال بخشش او در جهان اثر مثبت داشت.

همچنین بخوانید:  ۵ رکن اساسی برای رشد بیزینس های نوپا

محدودیت های پول را درک کنید موفقیت

راکفلر که بود؟

جان دیویس راکفلر در سال ۱۸۳۹ در نیویورک متولد شد. او پسر بزرگ و دومین فرزند یک خانواده شش نفره بود. پدر و مادرش کشاورز بودند و از برادران و خواهرانش انتظار می رفت که کمک کنند. خانواده جان در ۱۴ سالگی به اوهایو نقل مکان کردند. در سال ۱۸۵۵، زمانی که او تنها ۱۶ سال داشت، پیشنهادی برای کار به عنوان دستفروش و دستیار در Identity and Tuttle دریافت کرد.

 

راکفلر که بود؟ موفقیت

حقوق ثابتی نداشت و فقط پورسانت می گرفت. در نتیجه او در ۱۴ هفته هیچ درآمدی نداشت. اما پس از آن او ۵۰ دلار درآمد داشت و ۲۵ دلار در ماه حقوق می گرفت. راکفلر به مدت سه سال در شرکت ماند تا اینکه درخواست او برای دریافت ۸۰۰ دلار در سال رد شد.

راکفلر در سه سال گذشته یاد گرفته بود که چگونه یک تجارت را به خوبی اداره کند، بنابراین تصمیم گرفت شرکت را ترک کند و کسب و کار خود را راه اندازی کند. او با شریک خود موریس کلارک یک تجارت تولیدی راه اندازی کرد و ۱۰۰۰ دلار از والدینش با نرخ بهره ۱۰ درصد قرض گرفت.

او از تمام کشاورزان محلی دیدن کرد، با آنها گپ زد، آنها را مجذوب خود کرد و کارت ویزیت خود را به آنها داد. واکنش به قدری خوب بود که در همان سال اول کارش، در سال ۱۸۵۹، او توانست ۵۰۰۰۰۰ دلار درآمد کسب کند. در آن زمان، نفت در اوهایو تازه شروع به پرواز کرده بود و چندین پالایشگاه افتتاح شده بود.

راکفلر که احساس خاصی نسبت به پتانسیل این سوخت جدید داشت، زمان را تلف نکرد و در سال ۱۸۶۲ راکفلر، اندروز و کلارک را که در زمینه پالایشگاه های نفت فعال بودند، تأسیس کرد.

او بعداً سهام خود را به کلارک فروخت و سپس کل سهام کلارک را به نفع اندروز خرید و شرکت راکفلر و اندروز را تشکیل داد.

راکفلر و شرکای او توانستند یکی از بزرگترین شرکت های تاریخ آمریکا را تأسیس کنند. در اواخر قرن نوزدهم، استاندارد اویل توانست بیشتر صنایع آمریکا را تصاحب کند و کنترل گسترده ای بر راه آهن اعمال کند.

قابل ذکر است که سال ها منتقدان به شدت از استراتژی ها و روش های مدیریتی راکفلر انتقاد می کردند و شخصیت او را مورد حمله قرار می دادند. اما در این میان انتقاد برخی افراد بسیار بجا و سازنده بود; اما انتقادات بی اساس و اغراق آمیزی نیز وجود داشت.

دوره های دکتر کاویانی

به چالش ۵ روزه یادگیری مسیر ثروت بپیوندید.

دکتر کاویانی یک دوره آموزشی ۴جلسه ای به نام «مدار ثروت» دارن، در این دوره دکتر کاویانی مسیر ثروتمند شدنی که خودشون طی کردن رو بهتون آموزش میدن.

اینستاگرام خودساخته

روزمرگی های دکتر کاویانی

تلگرام خودساخته

مطالب انگیزشی روزانه

اگه لذت بردی برای دوستات از طریق این دکمه ها بفرست.

همیشه پیگیر آموزش باش

دوره های رایگان

دیدگاه

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت لینک دانلود