وقتی میخواهید راه اندازی کسب و کار خود را انجام دهید و محصول یا خدمات خود را ارائه نمایید، دو راه جلوی پای شما قرار می گیرد. شما می توانید با یک حرکت سریع و انفجاری شروع کنید و به سرعت به فروش فوری دست پیدا کنید یا می توانید به آرامی شروع کنید و سپس از بازار محو شوید. قطعا خودتان می دانید کدام راه را ترجیح خواهید داد. اگر تا به حال در مورد قدرت عرضه یک محصول خوب فکر نکرده اید، فقط به روشی که اپل محصولات جدید خود را معرفی می کند نگاه کنید. خواهید دید که با چه دقت مهندسی شده ای این فرآیند را توسعه می دهد به طوری که در طی چندین ماه در فروش خود شتاب ایجاد می کند و با جمعیتی که در خارج از فروشگاه هایش صف کشیده اند، به پایان می رسد.
البته، ما منابع و دسترسی رسانه ای اپل را در دست نداریم. اما اگر بدانید چگونه از قدرت و تعامل اینترنت استفاده کنید، می توانید محصول خود را به صورتی کاملا موفق راه اندازی کنید و به فروش برسانید. در این زمینه می توانید از طریق مراحل کلیدی زیر به این نتایج دست پیدا نمایید:
مرحله پیش از اقدام راه اندازی کسب و کار : تحقیق در حوزه کاری که می خواهید تجارت آنلاین را در آن آغاز کنید
یکی از الزامات راه اندازی هر کسب و کار اینترنتی، تحقیق در حوزه ای است که قصد دارید در آن حوزه فعالیت داشته باشید. بازار هر محصول و یا خدمات، براساس گستردگی و تنوع، مشتریان خاص خود را دارد. خیلی مهم است که قبل از ورود به یک حوزه و راه اندازی کسب و کار ، ببینید که به طور تقریبی، بازار خوبی دارد یا خیر. در دنیای کسب و کار اینترنتی، خیلی از فروشگاه های اینترنتی هستند که محصولات مشابهی را عرضه می کنند و یا سایت هایی هستند که در زمینه خدمات آنلاین یکسانی فعالیت می کنند و هر کدام از اینها مشتریان خاص خود را دارند.
تقریبا اکثر ایده ها در اینترنت مورد استفاده قرار گرفته اند و شاید ایده های بسیار کمی باشند که کمتر استفاده شده اند. اما به هر حال می توان با جستجو به ایده ای تقریبا نو رسید، یعنی ایده ای که خیلی مورد توجه نباشد. اما می توان از ایده های مشابه هم استفاده کرد و با تلاش و پشتکار، مشتریان خاصی را جذب کسب و کار خود نمود. البته به این شرط که مطمئن باشید بازار گسترده ای برای این موضوع وجود دارد. متاسفانه یکی از اصلی ترین دلایلی که برخی از کسب و کارهای اینترنتی را با شکست مواجه می سازد، همین مورد است. یعنی بدون اینکه درباره موضوعی تحقیق کنند و ببینند که آیا بازار مورد نظر پتانسیل حضور آنها را دارد یا خیر، تنها به صرف اینکه برخی فروش خوبی دارند، وارد حوزه مورد نظرشان می شوند و در آخر محکوم به شکست می شوند.
مرحله اول راه اندازی کسب و کار : بازاریابی خود را اجرایی کنید
اولین اشتباهی که اکثر مردم مرتکب می شوند این است که واقعاً برای راه اندازی بیزنس خود برنامه ریزی نمی کنند. در عوض، آنها به چیزی که ما آن را «بازاریابی امید» مینامیم تکیه میکنند، جایی که واقعاً سخت کار میکنند تا محصول خود را آماده کنند و سپس به سادگی آن را منتشر کنند. با این کار آنها می گویند “اینجا هستم، بیا وسایلم را بخر” یا با این روش قدیمی که تو بساز، مشتری می آید، دیگر نمی توان در این بازار فروش داشت و دنیا هیچ گاه متوجه شما نخواهد شد و کم کم در فراموشی محو می شوید.
بنابراین شما آنچه میخواهید این است که برای محصول خوب خود، فروش خوبی را نیز داشته باشید. از این رو باید مراحل راه اندازی فروش و تبلیغات خود را شروع نمایید و محصول یا خدمات خود را معرفی نمایید. مردم را برای خرید هیجان زده کنید. وقتی این کار را انجام می دهید، بازاریابی خود را به یک رویداد تبدیل می کنید که باعث می شود فوراً از هر رقیب احتمالی متمایز به نظر برسید و از قدرت شگفت انگیز آن بهره مند می شوید.
مرحله دوم راه اندازی کسب و کار : از هر ابزاری برای پیش بینی کار خود استفاده نمایید
شما قبل از راه اندازی اصلی کار خود باید یک دوره ای را در نظر بگیرید و بخشی از کار خود و محصولتان را ارائه نمایید تا بتوانید نتایج را رصد کنید. این موضوع مجموعهای از قطعات پازل محتوای مربوط به پیشراهاندازی رایگان است که در یک دوره 7 تا 10 روزه منتشر میکنید. شما معمولاً سه قسمت محتوای پیش از راه اندازی را لازم دارید که می توانند گزارش های PDF یا فایل های صوتی یا فیلم باشند. این روزها، ساخت ویدیو به قدری آسان و سریع است که در زمان پیشراهاندازی، مشکل فقط رسانه انتخابی است. بنابراین در محتوای پیش از راه اندازی، شما باید ارزش واقعی کار خود را ارائه دهید. هرچه کیفیت محتوای رایگان پیش از راهاندازی بالاتر باشد، هنگام راهاندازی، فروش آسانتر میشود. به طور کلی، اولین قسمت از محتوای پیش از عرضه درباره «فرصت ها» است.
به عنوان مثال، اگر روشی آسان برای یادگیری نواختن آهنگ با گیتار به مردم آموزش می دهید، این فرصت حول محور تسلط بر اولین مجموعه آهنگ های ساده آسان خواهد بود. همیشه بر تحولی تمرکز کنید که محصول شما برای مشتریان شما ایجاد می کند. پس از خرید محصول شما، زندگی آنها (هم بلافاصله و هم در آینده) چه تفاوتی خواهد کرد؟ دومین قطعه از محتوای پیش از راه اندازی شما باید آموزش جدی داشته باشد. به یاد داشته باشید که به مردم چیزهای خوب یاد بدهید، زیرا هر چه ارزش کار بیشتر باشد، زمانی که موقع درخواست فروش فرا می رسد، می توانید به موفقیت بیشتری دست پیدا نمایید. سومین قسمت از محتوای پیش از راه اندازی شما باید به آموزشی که داشتید، ادامه دهد. در پایان این قطعه باید مطمئن شوید که به مردم اطلاع دهید که یک پیشنهاد ویژه برای آنها دارید.
مرحله سوم راه اندازی کسب و کار : از قدرت مکالمه استفاده کنید
مکالمات بسیار جالب تر از مونولوگ هستند. وقتی بازاریابی خود را از یک سخنرانی یا مونولوگ تغییر میدهید و شروع به درگیر کردن مشتریان بالقوه خود در یک گفتگو می شوید، جذابیت کارتان به سرعت بیشتر میشود. خبر خوب این است که انجام آن مکالمات در رسانه های اجتماعی و وبلاگ شما آسان است. حتما به سوالات و نظرات مخاطبانتان به محض ورود پاسخ دهید.
مرحله چهارم راه اندازی کسب و کار : فهرست مشتریان هدف خود را از شریک یا رقیب خود بگیرد
یکی از سریعترین راهها برای توربوشارژ کردن کسبوکارتان این است که از قدرت «فهرستهای افراد دیگر» استفاده کنید. به عبارت دیگر، شرکای سرمایه گذاری مشترک را پیدا کنید که قبلاً لیستی از افرادی که به محصول یا خدمات شما علاقه مند هستند، تهیه کرده اند. بنابراین اگر در حال فروش محصولی در مورد یوگا هستید، ممکن است فردی را بیابید که لیستی از افراد علاقه مند به بازار مرتبط مانند ماساژ داشته باشد و ببینید آیا آنها علاقه مند به تبلیغ محصول شما هستند یا خیر.
آنها ایمیلی را برای افراد موجود در لیست ارسال میکردند که آنها را به محتوای جالب قبل از راهاندازی شما هدایت میکرد. سپس فروش هایی را که به آن بازدیدکنندگان انجام داده اید ردیابی کنید و به شریک سرمایه گذاری مشترک خود کمیسیونی برای این فروش ها می پردازید. ردیابی فروش با نرم افزارهایی مانند 1ShoppingCart.com و OfficeAutoPilot.com آسان تر است. این نوع تبلیغات می تواند یک برد واقعی برای همه افراد درگیر باشد.
مرحله پنجم راه اندازی کسب و کار : استارت کار خود را با تخفیف های ویژه به رخ بکشید
تمام هدف شما از راه اندازی کسب و کار این است که فروش داشته باشید. محتوای پیش از راهاندازی شما به «سبد باز» منتهی میشود، یعنی زمانی که سبد خرید خود را برای سفارش باز میکنید و هنگامی که این روند را دنبال می کنید، تعجیل در سفارشات می تواند نفس گیر باشد.
البته کار شما به همین جا ختم نمی شود. در طول کار تحت عنوان “سبد باز”، شما همچنان با لیست خود ارتباط برقرار می کنید و تا پایان راه اندازی شمارش معکوس انجام می دهید. مهم است که نوعي ضرب الاجل داشته باشيد که به مردم دليلي براي سریع عمل کردن بدهيد. همیشه یک پیشنهاد ویژه یا قیمت ویژه وجود دارد که در پایان مرحله شروع کار از بین می رود. به طور کلی، پیشنهادهای ویژه برای شروع کار برای پنج تا هفت روز در دسترس است و دیدن نیمی از فروش در 24 ساعت گذشته یا بیشتر غیرعادی نخواهد بود.
سخن پایانی
اکثر افراد زمانی که صحبت از شروع و راه اندازی کسب و کار می شود، به بهانههای مختلف از کار سر باز میزنند. بسیاری هم آرزو داشتهاند تا کسب و کار شخصی داشته باشند اما خود را متقاعد کردهاند که هنوز آمادگی لازم جهت شروع و راه اندازی کسب و کار را ندارند، زیرا به برنامهریزی زمانی مناسب، هزینه زیاد یا تجربه کافی احتیاج دارند. واقعیت این است که هرگز زمان مناسب برای راهاندازی کسب و کار فرا نمیرسد فقط کافی است با جرات و اعتماد به نفس دست به کار شوید و به نکات اشاره شده در این مقاله نیز توجه کنید.