قدرت ذهن انسان چیست و چطور می توان آنرا کنترل کرد؟

قدرت ذهن انسان

قدرت ذهن انسان به قدری است که اگر به آن پی ببرید، می‌توانید به تمام خواسته‌ها و آرزوهایتان برسید. برای بهبود زندگی خود باید ذهن خود را کنترل کنید. همچنین شما باید کنترل ورودی‌های ذهن خود را نیز در دست داشته باشید تا بتوانید از این نعمت بزرگی که خداوند به شما داده است برای تحقق تمام خواسته‌ها و اهداف زندگی خود استفاده کنید. اما چطور می‌توان به وسیله قدرت ذهن به تمام خواسته‌هایمان برسیم؟ ذهن قدرتی دارد که خداوند در اختیار همه انسان‌ها قرار داده است که با استفاده از آن بتوانند زندگی مطلوب خود را بسازند.

در این مسیر باید یاد بگیرید که چطور از قدرت ذهن و فکر خود بیشترین استفاده را ببرید. به همین سبب قصد داریم در این مقاله از خودساخته به بررسی قدرت ذهن بپردازیم و نکاتی را به شما آموزش دهیم که بتوانید با تکرار و مداومت آنها در زندگی‌تان بیشترین بهره را از ذهنتان ببرید؛ بنابراین اگر شما نیز دوست دارید تا توانایی‌های ذهنتان را بشناسید و آنها را ارتقا دهید، در این مقاله ما را همراهی کنید.

قدرت ذهن چیست؟

امکان دارد برای شما هم سؤال پیش آید که این قدرتی که ما از آن صحبت می‌کنیم چیست؟ در واقع قدرت ذهن انسان، قدرتی معنوی است که بتوانیم کنترل تمام حرکات، اعمال، افکار، احساسات و اموری که ما در طول روز انجام می‌دهیم و با آن‌ها سر و کار داریم را در دست داشته باشیم. ذهن و مغز ما مرکز فرماندهی بدن ما به شمار می‌آید که تمام فرمان‌هایی که در بدن انجام می‌شود از این ناحیه منتقل می‌گردد.

مغز را می‌توان یکی از پیچیده‌ترین اعضای بدن و یکی از عجیب‌ترین سیستم‌های کنترل در جهان دانست. بخشی از بدن انسان که هنوز هم قسمت‌های کشف نشده دارد و همچنان مطالعات زیادی بر روی این اندام شگفت‌انگیز بدن انسان توسط دانشمندان در حال انجام است. اما حقیقت جالب درباره ذهن انسان این است که ذهن می‌تواند کنترل اعمال و رفتار ما را در دست داشته باشد و در سطوح پیشرفته و بالاتر هم بر محیط پیرامون خود تأثیر بگذارد. حتی در موارد بالاتر قادر است که ذهن دیگران را نیز کنترل کند.

قدرت احساسات در ذهن انسان

ذهن ما این قابلیت را دارد که قدرت تفکیک و تحلیل احساسات را داشته باشد. زیرا مرکز احساسات و عواطف ما در مغز قرار گرفته است. قدرت ذهن ما به‌اندازه‌ای است که در کسری از صدم ثانیه، احساسات لحظه‌ای ما را دریافت و به سرعت پردازش نماید. همچنین می‌تواند واکنشی مناسب با آن را با همان سرعت، به ما دستور بدهد. جالب است بدانید که مغز ما با این قدرت خارق‌العاده، امکان دارد گاهی هم فریب بخورد. ما می‌توانیم ذهن خود را در موقعیت‌هایی فریب بدهیم و شبیه‌سازی‌هایی در این زمینه کنیم تا ذهن واکنش متفاوتی از خود نشان دهد. اگرچه نکته‌ پیچیده در این مورد این است که ما این فریب را هم با قدرت ذهن خودمان اعمال می‌کنیم. از این رو بدانید که بشر در طول این سالیان، بدون این قدرت ذهنی در جا می‌زد و هیچ پیشرفتی را در هیچ کجای دنیا نمی‌دیدیم.

قدرت ذهن و قانون جذب

قدرت ذهن و قانون جذب

قانون جذب از مواردی به شمار می‌رود که با استفاده از قدرت ذهن انسان ایجاد شده است. بنای شکل‌گیری آن، قدرت ذهن افراد برای کنترل شرایط و محیط اطراف خود است. بیایید ببینیم قانون جذب چیست؟ آن دسته از افرادی که به قانون جذب اعتقاد دارند، بر این باورند که با این قانون و قدرت ذهن و فکر خود می‌توانید هر چیزی را که می‌خواهید به دست آورید. کارشناسان این حوزه معتقدند با استفاده از قوانین جذب و مثبت‌اندیشی می‌توانید به تمام خواسته‌ها و اهداف شخصی خود برسید. بنابراین اگر شما همیشه در مورد چیزهای بد، فقر و بدبختی فکر کنید و طرز فکرتان در این راه باشد، نهایتاً همین افکار را به زندگی خود جذب خواهید کرد. همچنین اگر فکرتان را در مسیر ثروت، خوشبختی و موفقیت قرار دهید و کاملاً باور داشته باشید، ذهن شما باور خواهد کرد که در زندگی خود به این اهداف خواهید رسید. بنابراین این مسیر برای شما هموار می‌شود و قدرت ذهن شما این دستاوردها و پیشرفت‌ها را به سمت شما جذب خواهد کرد.

همچنین بخوانید:  چگونه با غلبه بر ترس از مسئولیت ؛ به موفقیت در زندگی برسیم

مسیر استفاده از قدرت ذهن انسان

مسیر استفاده از قدرت ذهن انسان

روش‌های بسیاری برای استفاده از قدرت ذهن وجود دارد که می‌توانید آنها را به کار بگیرید تا به خواسته‌های خود در زندگی برسید. اما باید همه مراحل و روش‌ها را در زندگی خود تمرین کنید و تلاش داشته باشید که سبک زندگی خود را عوض نمایید. فردی می‌تواند در این را به موفقیت دست پیدا کند که عملگرا باشد. از این سعی کنید روش‌های زیر را در زندگی خود به اجرا در آورید.

1.     خواسته‌هایتان را دقیق مشخص کنید

اولین قدم برای استفاده از قدرت ذهن شما این است که دقیقاً مشخص کنید چه می‌خواهید. برای این منظور شما می‌توانید از یک دفترچه برای ثبت خواسته‌هایتان استفاده کنید و همه آن چیزی که آرزو دارید و می‌خواهید را با جزئیات کامل و دقیق در آن بنویسید. به هیچ وجه به فکر این نباشید که شاید خواسته شما خیلی زیاد باشد و به آن نخواهید رسید. زیرا باید نسبت به خواسته‌هایتان ایمان و باور داشته باشید و قدرت نوشتن و خواستن چیزهای بزرگ را در خود ببینید. سعی کنید هر آن چیزی را که می‌خواهید با جزئیات دقیق بنویسید. مثلاً اگر یک ویلا در لب دریا می‌خواهید، به صورت کاملاً دقیق مشخصات ویلای خود را بنویسید به طوری که مشخص کنید ویلایی لب دریا در شهر متل قو می‌خواهم که چهار اتاق و استخر و سونا و غیره داشته باشد. نوشتن جزئیات چیزی که می‌خواهید بسیار اهمیت دارد. پس همین حالا یک دفتر بردارید و شروع به نوشتن لیستی از آنچه می‌خواهید کنید تا برای رسیدن به آن نیز تلاش نمایید.

2.     تجسم ذهنی خلاق داشته باشید

یک روش فوق‌العاده قدرتمند برای استفاده از قدرت ذهن انسان تصویرسازی ذهنی و تجسم خلاق است. با استفاده از این تکنیک می‌توانید به خواسته‌ها و اهدافی که دارید فکر کنید. تجسم ذهنی یا تجسم خلاق این است که چگونه خود را در موقعیت دستیابی به خواسته‌های خود و دستیابی به اهداف خود قرار می‌دهید. برای استفاده از قدرت ذهن خود در جهت خواسته‌های خود باید قوی‌ترین ارتعاش را به کائنات و جهان اصلی  بفرستید. کائنات با دریافت ارتعاشی که از شما می‌گیرند، شما را به آن چیزهایی که می‌خواهید هدایت می‌کنند. تجسم خلاق قدرتمندترین روش برای استفاده از قدرت ذهن محسوب می‌شود.

با استفاده از این روش بسیار قدرتمند می‌توانید در مکانی ساکت بنشینید و با استفاده از قدرت ذهن و تخیل خود به خواسته‌های خود جامه عمل بپوشانید که گویی آن‌ها را محقق کرده‌اید. هرچه تجسم شما دقیق‌تر و واضح‌تر باشد، ارتعاش قوی‌تری به جهان می‌فرستید. با استفاده از تکنیک‌های تجسم خلاق، به خواسته‌ها و خواسته‌های فعلی خود فکر کنید و آنها را در ذهن خود ببینید تا احساسش کنید و این کار را تا زمانی که احساساتتان خوب شود ادامه دهید. برای اینکه ببینید آیا از این روش خلاقیت به درستی استفاده می‌کنید یا خیر، باید به احساسات خود توجه کنید، چه خوب یا بد. اگر احساس شما خوب است به این معنی است که در مسیر درستی قرار گرفته‌اید. برای این منظور باید پنج مرحله را پشت سر بگذارید:

  •       هدف خود را به طور کامل و دقیق مشخص کنید
  •       افکار و اعمال خود را شفاف و واضح بیان کنید (ذهنیت درست ایجاد کنید)
  •       روی خواسته‌ها و اهداف خود تمرکز کنید
  •       به خواسته‌های آنها انرژی بیشتری بدهید (سعی کنید احساسات خود را بهتر و بهتر کنید)
  •       هنگام تجسم به احساسات خود توجه کنید. در این هنگام باید حس و حال خوبی داشته باشید.
همچنین بخوانید:  10 گام تا برنامه ریزی برای رسیدن به موفقیت

3.     از عبارات و جملات تأکیدی مثبت استفاده کنید

می‌توانید این جملات را بنویسید و تکرار کنید. راه دیگر استفاده از قدرت ذهن، استفاده از یک سری عبارات مثبت و تأکیدی است. همان‌طور که می‌دانید ضمیر ناخودآگاه برای تمام اطلاعاتی که می‌گیرد، ارزش قائل است و آنها را باور می‌کند. مثلاً اگر وضعیت مالی خوبی ندارید، اما همیشه از باورهایی استفاده می‌کنید که ثروت‌آفرینی می‌کنند مانند “من آهنربای جذب پول و ثروت هستم” و غیره. ذهن شما این پیام را دریافت می‌کند که شما را قادر می‌سازد تا دسترسی به این اطلاعات را باور کنید که آهنربایی برای جذب پول و ثروت هستید. در هر موقعیتی که در آن قرار بگیرید، می‌توانید از بازخورد مثبت برای ارسال مؤثر این پیام‌ها به خط نهایی خود استفاده کنید.

هر چه بیشتر این جملات را تکرار کنید، بیشتر باور خواهید کرد. برای استفاده از قدرت ذهن خود توصیه می‌کنیم هر روز جملات تأکیدی را تکرار کنید که احساس خوبی به شما می‌دهد. در واقع با استفاده از این روش باید بهترین باورهایی که به شما احساس خوبی می‌دهد را ایجاد کنید و هر روز آن‌ها را تکرار کنید. جملات تأکیدی که اگر بارهاوبارها تکرار شوند، باعث ایجاد اعتماد در شما و تغییر باورهای شما در طول زمان می‌شود. البته برای اینکه بتوانید بهترین باور را ایجاد کنید، باید این روند را دنبال کنید.

اولین اصل برای ایجاد جملات اصلی این است که جملات کلیدی شما باید در زمان حال باشد. نکته دوم این است که بهتر است در ابتدای جمله از شکرگزاری استفاده کنید. برای استفاده از جملات تأکیدی می‌توانید آنها را بگویید و بنویسید. خواهید دید که وقتی می‌نویسید یا صحبت می‌کنید احساس بهتری دارید یا خیر. سومین راه برای استفاده از قدرت افکار، استفاده از باورهای مثبت، تهیه لیستی از بهترین باورها و نوشتن آنها در یک کاغذ و 53 بار در روز است. سعی کنید خواسته و هدف خود را هنگام نوشتن جملات تأکیدی احساس کنید.

4.     هر روز مدیتیشن کنید

یکی از مهم‌ترین رازهای استفاده از قدرت ذهن و روح، مراقبه و مدیتیشن است. شما باید مدیتیشن کنید و روی ذهن خود کار کنید. مدیتیشن آرامش را در درون شما ایجاد می‌کند و استرس، اضطراب و احساسات منفی را از بین می‌برد. شاید شما دقیقاً نمی‌دانید مدیتیشن چیست؟ مدیتیشن یک راه قدرتمند برای تمرکز بر بدن است. با این کار آرام می‌شوید و بدن و ذهنتان نیز آرام می‌گیرد. اگر بتوانید به درستی مراقبه کنید، می‌توانید تمام احساسات منفی و بد را از خود دور کنید و به احساسات واقعی و آرامش درونی برسید.

هر چه احساس آرامش بیشتری داشته باشم، بیشتر روی اهداف و خواسته‌های خود متمرکز می‌شوید. بهتر است 15 دقیقه در روز را به مدیتیشن اختصاص دهید. توصیه می‌شود که مدیتیشن را از صبح شروع کنید. زیرا با ایجاد احساس خوب در صبح، در بقیه روز احساس بهتری خواهید داشت. بهترین زمان برای مدیتیشن در حالت آلفا است. بهتر است شب‌ها قبل از خواب و صبح‌ها بعد از بیدارشدن مدیتیشن کنید.

5.     از قانون شکرگزاری استفاده کنید

وقتی شکرگزار نعمت‌های خود هستید، از آن قدرت در زندگی خود استفاده می‌کنید. یکی دیگر از روش‌های قدرتمند استفاده از قدرت ذهنی و عاطفی، استفاده از قانون شکرگزاری است. وقتی از قانون قدردانی استفاده می‌کنید، از قدرت ذهن خود برای تمرکز روی خواسته‌ها و اهداف زندگی خود استفاده می‌کنید. توجه به نعمت‌هایی که خداوند به شما داده است، روحیه شما را بالا می‌برد. خوشبختانه، شما می‌توانید قوی‌ترین ارتعاشات را با استفاده از ذهن خود به جهان ارسال کنید. به همین دلیل است که از شما می‌خواهم که هر روز خدا را به خاطر همه نعمت‌هایی که به شما داده است شکر کنید. برای گرفتن بهترین نتیجه از شکرگزاری، پیشنهاد می‌کنم کتاب معجزات خانم رندابرن را بخوانید و به آنچه در کتاب می‌گوید عمل کنید.

همچنین بخوانید:   راهکارهای عملی برای تبدیل شدن به فردی مثبت‌اندیش

از شما می‌خواهم تمام فعالیت‌های کتاب معجزه شکرگزاری خانم رندابرن را به مدت 20 روز انجام دهید، معتقدم نتایجی وارد زندگی شما خواهد شد که بیشتر به قدرت اراده خود آگاه خواهید شد. برای گرفتن بهترین نتیجه از شکرگزاری، باید از این قانون مهم جهان در طول روز استفاده کنید. قدردانی ذهن شما را پاک می‌کند با دقت می‌توانید از انرژی ذهنی خود نهایت استفاده را ببرید. وقتی به نعمت‌هایی که دارید نگاه می‌کنید به این معنی است که روح شما ارتعاشات نعمت‌های شما را به آسمان می‌فرستد و کائنات برکات بیشتری را وارد زندگی شما می‌کند. برای هر نعمتی که در زندگی دارید سپاسگزار باشید و ببینید چگونه می‌توانید با قدرت تخیل خود به بهترین نتایج برسید.

6.     از اخبار منفی دوری کنید

اخبار بد بر قدرت ذهنی شما تأثیر منفی می‌گذارد. برای استفاده از نیروی ذهن خود برای رسیدن به خواسته‌ها و اهداف خود باید کنترل کاملی بر ورودی ذهن خود داشته باشید. وقتی هر روز پیام‌های منفی را از تلویزیون تماشا می‌کنید، به این معنی است که پیام‌های منفی را وارد ذهن خود می‌کنید. وقتی هر شب برنامه‌های تلویزیونی بد تماشا می‌کنید، برنامه‌ها و فیلم‌ها برای کنترل توجه شما طراحی و برنامه‌ریزی می‌شوند.

با این کار بدترین ورودی را به ذهن خود می‌دهید و به همین دلیل است که از قدرت تخیل خود نتیجه خوبی نخواهید گرفت. بنابراین، اگر به دنبال نتایج عالی هستید، باید ورودی ذهن خود را کاملاً کنترل کنید. تمام اخبار تلویزیون و ماهواره را رد کنید. همچنین نباید فیلم و سریال‌های مسخره را از شبکه‌های تلویزیونی و ماهواره‌ای تماشا کنید.

اگر به دنبال تغییر در زندگی خود هستید، باید از همه اینها دوری کنید و به جای ورودی‌های منفی و مخرب، افکار مثبت به ذهن خود بدهید. البته من به شما نمی‌گویم که اصلاً فیلم نبینید! به جای تماشای فیلم‌های منفی و مخرب  مثلاً در مورد سرقت، فیلم‌های هیجان‌انگیز و مثبتی را تماشا کنید که حال شما را خوب می‌کند. به جای گوش‌دادن به موسیقی منفی، به موسیقی مثبت و نشاط‌آور گوش دهید.

7.     حس و حال خوب

وقتی مثبت‌اندیش هستید به این معنی است که از قدرت افکارتان برای رسیدن به خواسته‌ها و اهدافتان استفاده می‌کنید. وقتی ورودی از ذهن شما خوب باشد، احساس خوبی خواهید داشت و این احساس خوبی است که می‌توانید از آن استفاده کنید تا ببینید آیا از ذهن خود در راه درست استفاده می‌کنید یا خیر.

اگر تمام تمرینات ذکر شده در بالا را به درستی انجام دهید، حس و حالتان خوب خواهد بود. بنابراین باید حس و حال خود را کاملاً حفظ کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

سخن پایانی

قدرت ذهنی انسان قدرتی است که با استفاده از آن می‌توانید تمام آرزوها و رویاهای خود را محقق کنید. برای استفاده از قدرت ذهن باید ذهن خود را کاملاً کنترل کنید و اجازه ندهید تمرکزتان منفی شود. ورودی ذهن یعنی افکار شما. مهم‌ترین وظیفه برای استفاده از قدرت ذهن این است که تمام ورودی‌های ذهن خود را کنترل و احساسات خود را خوب کنید. در این مقاله قدرت ذهن را به تفصیل به شما نشان داده‌ایم و به شما گفته‌ایم که چگونه می‌توانید از قدرت ذهن خود برای هدایت خواسته‌ها و اهداف خود استفاده کنید.

 برای تحقق هر آرزویی که دارید فقط باید ارتعاش آرزوی خود را به کائنات بفرستید تا کائنات با توجه به ارتعاشی که از شما دریافت می‌کنند موقعیت‌ها و اتفاقاتی را برای به دست آوردن آن چیزها به زندگی شما بیاورد. اگر می‌خواهید نتایج خوبی بگیرید، به شما توصیه می‌کنم همه مراحل ذکر شده را با قدرت ذهنی و کنترل افکارتان را هر روز انجام دهید.

دوره های دکتر کاویانی

به چالش ۵ روزه یادگیری مسیر ثروت بپیوندید.

دکتر کاویانی یک دوره آموزشی ۴جلسه ای به نام «مدار ثروت» دارن، در این دوره دکتر کاویانی مسیر ثروتمند شدنی که خودشون طی کردن رو بهتون آموزش میدن.

اینستاگرام خودساخته

روزمرگی های دکتر کاویانی

تلگرام خودساخته

مطالب انگیزشی روزانه

اگه لذت بردی برای دوستات از طریق این دکمه ها بفرست.

همیشه پیگیر آموزش باش

دوره های رایگان

دیدگاه

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت لینک دانلود