نشانه های افراد بدون اعتماد به نفس

با درک نشانه های افراد بدون اعتماد به نفس می توان راهی پیدا کرد تا از کمبود اعتماد به نفس خود با خبر شده و در صدد رفع آن بر آیییم.

همه ممکن است خجالت زده، ترسیده و مضطرب باشند. گاهی اوقات شرایطی پیش می آید که خودمان را سرزنش می کنیم، تصور بدی از خود داریم و اعتماد به نفس خود را از دست می دهیم. شاید تا اینجا وضعیت عادی باشد. با این حال، برخی از افراد هستند که همیشه خود را برتر از دیگران می دانند. بحث ما در حال حاضر عدم اعتماد به نفس است. وقتی در زندگی روزمره خود به همه چیز نگاه بدبینانه و منفی داشته باشید، همیشه منتظر شکست هستید و از نظر عاطفی، جسمی یا روانی ضعیف هستید. اگر خودتان را باور نداشته باشید، هیچ قدرتی برای حرکت به سمت موفقیت نخواهید داشت. اولین قدم برای حل هر مشکلی شناخت آن است، بنابراین قبل از هر چیز با ما در خودساخته همراه باشید تا بدانید که علائم کمبود اعتماد به نفس چیست و افراد با عزت نفس پایین چگونه رفتار می کنند.

در میان جمعیت با گوشی و تبلت و … سرگرم می شوند

کسانی که اعتماد به نفس کافی ندارند در جمع راحت نیستند. مخصوصاً وقتی دوستان و آشنایان در کنارشان نباشند، صحبت در جمع برایشان دشوارتر می شود. افراد با عزت نفس پایین همیشه سعی می کنند خود را به روش های مختلف سرگرم کنند تا از دیگران دور بمانند. چه چیزی بهتر از یک گوشی هوشمند امروزی؟

اگر این علامت را دارید، قدم اول را بردارید و عهد ببندید که با گوشی خود در جمع کار نکنید و حتی خود را مشغول نشان ندهید. همیشه به دنبال راه هایی برای گفتگو با اطرافیان خود باشید و با اطمینان کامل صحبت کنید.

به خودتان بگویید: «من هم مثل بقیه قدرت حرف زدن و برقراری ارتباط را دارم و اگر با کسی صحبت کنم، گفتگوی خوبی خواهیم داشت».

آنها با همه موافق هستند

افرادی که اعتماد به نفس کافی ندارند در بحث ها سریع کنار می کشند و بیهوده به توافق می رسند. آنها قدرت متقاعد کردن دیگران را نمی بینند. حتی وقتی مطمئن می شوند که حق با طرف مقابل نیست، با او هم عقیده می شوند تا بحثی پیش نیاید. باید بدانید و بپذیرید که هرکس نظری دارد که ناشی از افکار، دانش و خواسته های اوست. با نگفتن یا دفاع از ایده های خود، افکار، دانش و خواسته های خود را نادیده می گیرید. شما حق دارید که نظر خود را به اندازه نظر مقابل خود بیان کنید. پس آرام ننشینید و با آرامش نظر واقعی خود را بیان کنید. راه های زیادی برای متقاعد کردن دیگران وجود دارد، به عنوان مثال می توانید از مهارت های داستان سرایی برای متقاعد کردن آنها استفاده کنید.

همچنین بخوانید:  آموزش فروش از طریق فروشگاه آنلاین

آنها بیش از حد به ظاهر خود اهمیت می دهند

تمیز و مرتب بودن بسیار خوب است. اما اگر بیش از حد به سر و وضعیت بدن خود توجه کنید، به این معنی است که اعتماد به نفس ندارید. باید بدانید که اعتماد به نفس از درون شما می آید و ربطی به عوامل بیرونی ندارد. خودتان را متقاعد کنید که زیبا هستید و با آرایش و آراستگی معمولی خود زیاد در ظاهر و لباس خود دخالت نکنید.

با انتقاد برخورد می کنند

شما باید در زندگی انتقاد پذیر باشید. اگر دوست یا آشنای درباره موضوعی از شما انتقاد کرد، ناراحت نشوید و به انتقاد آنها گوش دهید. سعی کنید به آنچه دوستتان فکر می کند فکر کنید و اگر منطقی است سعی کنید عیب های خود را برطرف کنید. یکی از نشانه های کمبود اعتماد به نفس این است که از شنیدن انتقاد دیگران آزرده می شود. این افراد با هر انتقادی عصبی می شوند و ناراحتی آنها روی سایر موارد نیز تاثیر می گذارد. به عنوان مثال، انتقاد از یک همکار او را با دوستان و خانواده بدخلق می کند.

آنها از بیان نظرات خود می ترسند

رمز موفقیت شما در گفتگو این است که ابتدا فکر کنید و سپس صحبت کنید. بدون فکر صحبت کردن کارساز نخواهد بود. ابتدا کلمات خود را ارزیابی کنید و سپس نظر خود را بیان کنید. در این صورت دچار ترس و پشیمانی نخواهید شد. بعد از اینکه فکر کردید و همه جوانب را سنجیدید، با شجاعت نظر خود را بیان کنید و آرام و خونسرد صحبت کنید تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشید.

آنها به سرعت نظر خود را تغییر می دهند

یکی از علائم عزت نفس پایین عدم ثبات است. افراد با عزت نفس پایین به سرعت و تحت تأثیر عوامل مختلف نظر خود را تغییر می دهند. در واقع این افراد قدرت بیان صریح و کنترل زندگی خود را ندارند. آنها دمدمی مزاج هستند، مدام نظر خود را تغییر می دهند و از این شاخه به آن شاخه می روند، در حالی که شما باید در زندگی خود شفاف و قاطع باشید، خوب فکر کنید، تصمیم خود را بگیرید و آن را تغییر ندهید.

به تعریف و تمجید پاسخ خوبی نمی دهند

افرادی که اعتماد به نفس کافی ندارند در برابر تحسین شدن واکنش های نامناسبی نشان می دهند. وقتی اعتماد به نفس ندارید، همیشه سعی می کنید تعریفی که به شما داده می شود را انکار کنید. وقتی شخصی لباس و ظاهر شما را توصیف می کند، تمام دلایل مثبت ذکر شده را توجیه می کنید تا طرف مقابل از گفته خود پشیمان شود. این نشان می دهد که شما یکی از علائم عزت نفس پایین را دارید. به عنوان مثال، ممکن است بگویید: “نه، این لباس گران نیست”، “لباسم را از حراج خریدم”، “این تنها لباسی است که خیلی به من می آید، من اندام خوبی ندارم.” پس قبول کردید که اعتماد به نفس ندارید؟ باید بپذیرید که از دید آن شخص زیبا و برازنده هستید و با تشکر نشان دهید که شایسته تحسین هستید.

همچنین بخوانید:  معیار های حیاتی برای سنجش موفقیت در شغل های جانبی

زود تسلیم می شوند

خیلی سریع تسلیم می شوند

افرادی که اعتماد به نفس ندارند قبل از رسیدن به اهداف و رویاهای خود تسلیم می شوند. آنها پر از انرژی های منفی هستند و قدرتی برای ادامه دادن ندارند. شما همیشه باید به خودتان ایمان داشته باشید، رویاهای خود را دنبال کنید و از شکست نترسید.

آنها همیشه خود را با دیگران مقایسه می کنند

یکی از نشانه های عزت نفس پایین، مقایسه خود با دیگران است، به خصوص آنهایی که موفق ترند. افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند، به جای اینکه روی مسیر خودشان باشند، فقط روی دیگران تمرکز می کنند. مقایسه کردن با دیگران بدترین چیزی است که ممکن است اتفاق بیفتد. درست است که برخی از شما موفق ترند. اما دسته های دیگری هم هستند که شما از آنها برتری دارید. پس خودتان را فقط با خودتان مقایسه کنید، شما بهترین رقیب خود هستید.

آنها خجالتی و بی انگیزه راه می روند

آنها خجالتی و بی انگیزه راه می روند

افرادی که اعتماد به نفس ندارند خمیده هستند و نمی توانند نرم و محکم راه بروند. طوری رفتار می کنند که انگار از خودشان خجالت می کشند. سعی کنید همیشه نرم راه بروید. سر خود را بالا بیاورید و برای تنظیم حرکات بدن خود وقت بگذارید.

آنها اشتباهات خود را توجیه می کنند

هر کسی ممکن است اشتباه کند. اما فردی که اعتماد به نفس ندارد مدام بهانه می آورد و برای دیگران توضیح می دهد. این افراد، حتی زمانی که موفق می شوند، باز هم خود را مجبور می کنند که به دیگران توضیح دهند.

همه تقصیرها را گردن دیگری می اندازند

افرادی که اعتماد به نفس ندارند همه چیز را به گردن دیگران می اندازند، اگرچه بیشتر عواقب آن را به گردن اعمال دیگران می اندازند. آنها با این کار از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کنند.

بهانه می آورند

یکی از نشانه های کمبود اعتماد به نفس، بهانه جویی و انتقاد از دیگران است. فردی که اعتماد به نفس کافی دارد، با آرامش به نظرات و انتقادات دیگران گوش می دهد و با بررسی و تفکر در مورد آن انتقادات، تصمیم خود را برای تغییر یا نادیده گرفتن آنها می گیرد. اگر در مواجهه با انتقاد دیگران شروع به بهانه تراشی کنید، به این معنی است که یکی از علائم عدم اعتماد به نفس را دارید. در واقع، شما می خواهید به دیگران ثابت کنید که ارزشمند هستید و هرگز اشتباه نخواهید کرد، در حالی که هر کسی ممکن است اشتباه کند.

همچنین بخوانید:  5 رمز موفقیت کارآفرینان

همیشه حالت دفاعی دارند

دست و پاهای ضربدری نشانه عدم اعتماد به نفس است. زبان بدن می تواند درون و رفتار شما را آشکار کند. افراد با عزت نفس پایین همیشه حالت تدافعی دارند و حالت محتاطانه ای به خود می گیرند. در این موارد حرکات بدن ناهنجار و منقبض است که نشان دهنده عدم اعتماد به نفس است.

آنها نیاز به تایید دیگران دارند

همه نمی توانند در زندگی راضی باشند. اگر کارتان را به بهترین شکل ممکن انجام دهید و منطقی ترین حرف را بزنید، باز هم کسی پیدا می شود که با شما مخالفت کند. البته افرادی که اعتماد به نفس کافی ندارند از این منظر به موضوع نگاه نمی کنند. آنها همیشه به دنبال تایید و رضایت دیگران هستند.

آنها اصلا از موفقیت خود لذت نمی برند

وقتی اعتماد به نفس ندارید، از پیروزی های خود لذت نخواهید برد. افراد دارای این ویژگی نقش خود را در هر اتفاقی، چه مثبت و چه منفی، دست کم می گیرند. بنابراین آنها نمی توانند از دستاوردها و پیروزی های خود لذت ببرند. آنها تمام موفقیت ها را به شانس نسبت می دهند و معتقدند که شانس فقط یک بار در خانه به آنها ضربه می زند.

 

اعتماد به نفس

آنها از تغییر می ترسند

ترس از تغییر یکی از علائم عدم اعتماد به نفس است. افرادی که اعتماد به نفس کافی ندارند تمایلی به تغییر نشان نمی دهند. حتی اگر در موقعیت شغلی بدی باشند باز هم از تغییر می ترسند و قدرت مدیریت چالش های تغییر را ندارند.

منفی بافی کار همیشگی آنهاست

یکی از علائم عزت نفس پایین بدبینی است. افراد بدبین مدام غر می زنند و با بدبینی به همه چیز نگاه می کنند. آنها زبان را دوست ندارند و احساسات منفی خود را با دوستان، خانواده و همکاران در میان می گذارند. افرادی که اعتماد به نفس ندارند مانند بمب بزرگی از نفرت و بدبینی هستند که هر لحظه ممکن است منفجر شود. پس برای داشتن اعتماد به نفس، باید با خوش بینی به تمام اتفاقات و افراد زندگی خود نگاه کنید.

آنها از آینده می ترسند

افرادی که اعتماد به نفس ندارند همیشه از آینده می ترسند. آنها نمی توانند از زمان حال لذت ببرند. آنها همیشه نگران آینده هستند و یادشان می آید که دنیا دو روز است و این نگرانی ها به چیزی جز بدبینی و بدبختی نمی رسد.

آنها کمال گرا هستند

افرادی که اعتماد به نفس ندارند همیشه می خواهند در همه چیز به کمال برسند. البته آنها جرات تلاش را ندارند. در واقع، ترس های درونی آنها باعث می شود فکر کنند برای موفقیت باید کامل باشند. بنابراین وقتی موفق نمی شوند، خود را ناقص می دانند و احساس شرم و شرم می کنند.

با دانستن علائم عزت نفس پایین، می توانید مشکلات احتمالی خود را با این ویژگی نامطلوب شناسایی و برطرف کنید، رفتار دیگران را بهتر درک کنید و اگر با فردی که نشانه های عزت نفس پایین دارد ارتباط برقرار کنید، راحت تر می شود. برای برقراری ارتباط با او تاسیس کردن. اعتماد به نفس یکی از انگیزه های موفقیت است. البته دستیابی به آن نیازمند تلاش است. اعتماد به نفس بالی است که خداوند برای پرواز به سوی موفقیت و سعادت در وجود انسان قرار داده است. پس بال های خود را تقویت کنید و به سوی خوشبختی و موفقیت پرواز کنید.

سخن پایانی

با درک نشانه های افراد بدون اعتماد به نفس می توان راهی پیدا کرد تا از کمبود اعتماد به نفس خود با خبر شده و در صدد رفع آن بر آیییم.

دوره های دکتر کاویانی

به چالش ۵ روزه یادگیری مسیر ثروت بپیوندید.

دکتر کاویانی یک دوره آموزشی ۴جلسه ای به نام «مدار ثروت» دارن، در این دوره دکتر کاویانی مسیر ثروتمند شدنی که خودشون طی کردن رو بهتون آموزش میدن.

اینستاگرام خودساخته

روزمرگی های دکتر کاویانی

تلگرام خودساخته

مطالب انگیزشی روزانه

اگه لذت بردی برای دوستات از طریق این دکمه ها بفرست.

همیشه پیگیر آموزش باش

دوره های رایگان

دیدگاه

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت لینک دانلود