هشدار خطرات سرمایه گذاری در بازار ایران را شناخته و بعد شروع به کار کنید

هشدار خطرات سرمایه گذاری در بازار ایران را شناخته و بعد شروع به کار کنید

هشدار خطرات سرمایه گذاری در بازار ایران را شناخته و بعد شروع به کار کنید
 هشدار خطرات سرمایه گذاری در بازار ایران را شناخته و بعد شروع به کار کنید

ایران کشوری است که پتانسیل بسیاری برای سرمایه گذاری دارد، اما در این راه باید خطرات سرمایه گذاری در ایران را نیز در نظر گرفت. کشور ما با داشتن نیروی کاری جوان، منابع اولیه و هزینه ی به نسبت کم نیرو می تواند محل خوبی برای سرمایه گذاری باشد. بنابراین، سرمایه گذاری در کشور ما با توجه به موانع و خطرات پیش رو و در نظر گرفتن نکاتی می تواند بسیار سودآور باشد.

اما در این میان دلایلی نیز وجود دارد که بسیاری از سرمایه گذاران داخلی و حتی خارجی حاضر به ریسک در این بازار نبوده و ترجیح می دهند با خطرات موجود در آن روبه رو نشوند. بر اساس گزارش سالانه بانک جهانی، ایران در میان ۱۸۹ کشور بررسی شده از نظر ورشکستگی (یکی از زیرشاخه های شاخص کسب و کار) رتبه ۱۲۹ را کسب کرده است.

همین رتبه نشان دهنده شکست بسیاری از کسب و کارها در بازار ایران است و سبب می شود تا بسیاری از سرمایه گذاران با ترس از ورشکستگی سرمایه خود را وارد بازار نکنند. بنابراین بسیاری از مردم به جاری سرمایه گذاری در بازار اقتصادی به سپرده گذاری در بانک ها و دریافت سود بانکی روی می آورند.

عدم سرمایه گذاری در بازار خطرات جدی را متوجه اقتصاد ایران می کند و می تواند نرخ تورم، بیکاری و کاهش سطح رفاه مردم را در پی داشته باشد. اما آشنایی با خطرات سرمایه گذاری در بازار ایران و رعایت نکاتی می تواند تا میزان قابل توجه ای ریسک سرمایه گذاری در این بازار را کاهش دهد. باید به این نکته نیز توجه ویژه داشت که سرمایه گذاری در ایران با در نظر گرفتن برخی از این خطرات می تواند بسیار سودآور باشد.

 

۱-مشکلات سیاسی و تاثیر آن بر بازار
تنش ها و مسائل سیاسی ایران یکی از عمده خطراتی است که می تواند ریسک سرمایه گذاری و احتمال شکست را بالا ببرد. پرونده هسته ای، صدور قطعنامه های متوالی، تحریم ها و تهدیدهای پیاپی برخی کشورها برای استفاده از گزینه نظامی علیه ایران موجب شده تا ریسک سرمایه گذاری در کشور چه برای ایرانیان و چه برای سرمایه گذاران خارجی بالا باشد. ترس از نبود ثبات امنیتی می تواند سرمایه گذار را هر روز تهدید کرده و با چشم اندازی رو به رو کند که هر لحظه احتمال از بین رفتن سرمایه اش بدون هیچ پشتیبانی وجود داشته باشد. این خطر بیشتر روی سرمایه گذاران خارجی تاثیر داشته و آن ها را به سمت بازارهایی سوق می دهد که از لحاظ سیاسی در تنش کمتری با دیگر کشورها باشند. تحریم ها به صورت مستقیم می تواند در ورود برخی از مواد اولیه و یا عرضه کالا به کشورهای دیگر تاثیر داشته باشد. بنابراین سرمایه گذاری بر روی مشاغلی که نیاز به مواد اولیه خارجی دارند می تواند خطرناک باشد.

همچنین بخوانید:  روشی آسان برای کسب درآمد از طریق آپارات + ویدئو آموزشی

علاوه بر آن تحریم ها سبب شده تا دسترسی ایرانی ها به بازارهای بین الملی دشوار شده و همچنین قدرت بانک های داخلی نیز محدود شود. بعلاوه، بسیاری از بانک های ایرانی از سوی موسسات بین الملی در فهرست سیاه قرار گرفته اند و استفاده از سرویس های رسمی و دسترسی به آن کاهش میابد.

 

۲- بی ثباتی منابع مالی (نوسانات بازار ارز)
بازار ارز ایران بنابر مسائل سیاسی کنونی دستخوش نوسانات بسیاری بوده به شکلی که هر روز می توان انتظار افزایش نرخ ارز را در کشور داشت. تغییرات بازار ارز می تواند هم بر سرمایه گذاری داخلی و هم بر سرمایه گذاری خارجی اثرگذار باشد. تغییر نرخ دلار محاسبات سرمایه گذاران را قبل از تولید و با برآورد هزینه مواد اولیه، نیروی انسانی و حامل های انرژی تغییر داده و درنتیجه باعث متضرر شدن آن ها می شود. دولت می تواند با افزایش حساب ذخیره ارزی نسبت به کاهش ریسک سرمایه گذاری و خطرات احتمالی مربوط به آن اقدام نماید.

تغییرات نرخ ارز در کوتاه مدت اثری مثبت و در میان مدت، اثری منفی روی تولید دارد. دلیل این امر را می توان تاثیر سریع نواسانات نرخ ارز بر افزایش تورم دانست تا بر تولید، بنابراین در ابتدا تولیدکننده سود خواهد کرد ولی در دراز مدت این تاثیرات از بین می رود. در میان مدت با تغییرات نرخ مواد اولیه به دلیل نوسانات نرخ ارز، تولید کننده به ویژه تولید کنندگانی که از مواد اولیه وارداتی استفاده می کردند با کاهش سود مواجه خواهند شد.

هشدار خطرات سرمایه گذاری در بازار ایران را شناخته و بعد شروع به کار کنید

۳- ضعف در زیرساخت های کشور
زیرساخت های کشور همچون حمل و نقل دریایی، هوایی و زمینی سبب شده تا سرمایه گذاران برای انتقال محصولات و خدمات خود به بازارهای بین الملی دچار مشکل شوند. با توجه به تامین منابع از فروش نفت برای بهبود زیرساخت های صنعتی کشور اقدامات قابل قبولی صورت گرفته، اما کشور ما در حال حاضر همچنان در بخش هایی نظیر حمل و نقل ضعف هایی دارد. درنتیجه بسیاری از سرمایه گذاران داخلی و خارجی با توجه به نبود این زیرساخت ها حاضر به ریسک نبوده و آن را یکی از خطرات موجود در بازار ایران می دانند.

همچنین بخوانید:  مصاحبه با پیر امیدیار صاحب سایت eBay

 

۴- قوانین پیچیده و دست و پا گیر
در بسیاری از بخش ها، سرمایه گذاران در شروع کار با قوانین پیچیده و دست و پا گیری مواجه می شوند که اغلب انرژی را برای ادامه حرکت از آن ها می گیرد. بنابر این قوانین دشوار، سرمایه گذاران داخلی سعی در انتقال سرمایه خود به خارج از کشور و سرمایه گذاری در کشورهای دیگر می گیرند. عده ای از سرمایه گذاران نیز که قصد سرمایه گذاری در بازار داخلی را دارند ترجیح می دهند در بخش های غیر مولد سرمایه گذاری کنند و این موضوع باعث ایجاد رقابتی ضعیف و یا اندک در بازار داخلی می گردد.

 

۵- ریسک حقوقی
قوانین حقوقی سرمایه گذاری، خرید و فروش و واردات و صادرات در کشور، در صورت بی توجه ای به آن می تواند باعث سقوط یک کسب و کار شود. این قوانین برای سرمایه گذاران خارجی یک ریسک محسوب می شود به طوری که بر اساس اصل ۸۱ قانون اساسی، امتیاز تشکیل شرکت ها و موسسات در امور تجاری، صنعتی، کشاورزی، معادن و خدمات به سرمایه گذاران خارجی مطلقا ممنوع است. این ممنوعیت مانع بزرگی بر سر راه جذب سرمایه گذاری خارجی است و ضرر بزرگی به اقتصاد کشور وارد می آورد، اما می تواند راهی را برای سرمایه گذاران داخلی در این زمینه ها باز کند.

 

۶- تاثیر تورم
تورم یکی از خطرناک ترین مشکلاتی است که بر سر راه سرمایه گذاری های داخلی وجود دارد. تحقیقات نشان داده که تورم، مالیات بر شرکت ها و نرخ بهره رابطه منفی با افزایش سرمایه گذاری های داخلی داشته اند. رابطه تورم و سرمایه گذاری بخش خصوصی، با اعمال سیاست های موثر بر کاهش تورم سبب تشویق بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در بازار ایران می شود.

همچنین بخوانید:  زندگی کارمندی

 

پیشنهاد هایی برای سرمایه گذاری داخلی

افزایش آگاهی در زمینه کسب و کارهای مختلف می تواند دید شما را برای انتخاب یک سرمایه گذاری امن  باز کرده و راه را برای انتخاب شما هموار نماید. از این رو ریسک کردن در بازار کنونی کشور با در نظر گرفتن نکات بررسی شده در بالا می تواند منجر به موفقیتی بزرگ شده و کسب و کار شما را توسعه دهد.

 

سخن پایانی:
دولت به عنوان سیاستگذار در بخش های مختلف کشور، نقش بسیاری مهمی را در کم کردن خطرات سرمایه گذاری ایفا می کند. بنابراین با کاهش تنش های سیاسی، کاهش تورم و بهبود قوانین دست و پا گیر اقتصادی مانند قوانین مالکیت، قانون کار، قوانین بانکی و حذف فساد و بهبود زیرساخت های صنعتی کشور شرایطی را فراهم آورد که سرمایه گذاران با آرامش بیشتری به شروع کسب کار و ادامه مسیر بپردازند. علاوه بر آن شرایط اقتصادی کشور با ریسک پذیری مردم برای سرمایه گذاری فعال، بهبود میابد و با سرمایه گذاری در بانک ها، خرید ارز و سکه راکد باقی خواهد ماند و چه بسا به بدتر شدن شرایط اقتصادی بیانجامد.

دوره های دکتر کاویانی

به چالش ۵ روزه یادگیری مسیر ثروت بپیوندید.

دکتر کاویانی یک دوره آموزشی ۴جلسه ای به نام «مدار ثروت» دارن، در این دوره دکتر کاویانی مسیر ثروتمند شدنی که خودشون طی کردن رو بهتون آموزش میدن.

اینستاگرام خودساخته

روزمرگی های دکتر کاویانی

تلگرام خودساخته

مطالب انگیزشی روزانه

اگه لذت بردی برای دوستات از طریق این دکمه ها بفرست.

همیشه پیگیر آموزش باش

دوره های رایگان

دیدگاه

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت لینک دانلود