چگونه با پول خوشبختی بخریم ؟

چگونه با پول خوشبختی بخریم ؟

برتراند راسل می‌گوید: ” آنچه بیش از هر چیز دیگری ما را از زندگی آزادانه و شرافتمندانه باز می‌دارد وابستگی به دارایی است. ”  رابطه بین پول و شادی و خوشبختی کمی پیچیده است. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که داشتن پول بیشتر با احساس رفاه و رضایت و خوشبختی بیشتر همراه است و این موضوع منطقی می‌نماید. پول امنیت بیشتری در برابر ناشناخته‌ها فراهم کرده و گزینه‌ها و فرصت‌های بیشتر و احساس کنترل بیشتر و خوشبختی در زندگی ما ایجاد می‌کند.

با این حال، برخی تحقیقات به این نتیجه رسیدند که فراتر از سطح معینی از درآمد، پول کمک چندانی به افزایش شادی نمی‌کند. یک مطالعه نشان داد که رفاه عاطفی تنها تا حدود درآمدی خاصی در سال با درآمد مرتبط است و بیش از این مقدار به میزان شادی ما اضافه نمی‌کند. هنگامی که ما نیازهای اولیه خود را به اضافه درآمد بیشتر برای پس انداز برآورده می‌کنیم خیالمان راحت شده و چیزهای دیگر برای شاد بودن ما اهمیت خود را نشان می‌دهند.

برابری شادی با ثروت

این تضاد ظاهری به این دلیل اتفاق می‌افتد که افراد از نظر اینکه به چه چیزی اهمیت می‌دهند و چگونه پول خود را خرج می‌کنند، تفاوت زیادی دارند. چیزی که اکثر مطالعات بر سر آن اتفاق نظر دارند این است که نحوه خرج کردن پولمان برای خوشبختی ما مهمتر از مقدار آن است. در اینجا چهار استراتژی اثبات شده برای خرید شادی آورده شده است.

۱. به جای کالا، تجربه بخرید

اکثر مردم هنگام خرید یک کالا هیجان اولیه ای را که ناشی از لذت آن است را تجربه می‌کنند، اما وقتی با آن دارایی جدید سازگار می‌شوند، شادی آنها به سطح قبلی کاهش می‌یابد. برخی افراد برای تداوم هیجان خریدهای جدید به خرید چیزهایی ادامه می‌دهند و مدام ناامید می‌شوند. خریدهای مادی به ندرت باعث شادی طولانی مدت می‌شود. اما صرف پول برای کسب تجارب مختلف، به ویژه تجربیات به یاد ماندنی و لذت بخش، می‌تواند احساس خوب بودن را برای مدت طولانی تری تقویت کند.

تجارب بیشتر به افزایش احساس شادی ما کمک می‌کنند زیرا ما آنها را بهتر پیش بینی کرده و به یاد می‌آوریم. یک سفر تفریحی یا شام دسته جمعی با دوستان می‌تواند احساسات مثبتی را برای ساعت ها، روزها یا هفته های آینده ایجاد کند و ما تجربیات را واضح‌تر و طولانی‌تر از خریدها به یاد می‌آوریم. دوچرخه سواری ۴۰ مایلی با دوستان عموماً خاطره انگیزتر از خرید یک پلیور است. ما از خاطرات تجربیات خسته نمی‌شویم، اما به سرعت خریدها را فراموش می‌کنیم.

همچنین بخوانید:  پولسازترین ایده های بازار فعلی ایران

یکی دیگر از دلایلی که تجربیات ما را ماندگار می کنند این است که آنها اغلب افراد دیگر را هم درگیر می‌کنند و ما این تعاملات اجتماعی را دوست داریم. انسان‌ها اجتماعی ترین گونه‌های روی کره زمین هستند و ما به گونه ای تکامل یافته‌ایم که می خواهیم با یکدیگر باشیم. بنابراین، خریدهایی که رضایت را افزایش می‌دهند، آنهایی هستند که با دیگران تجربه ایجاد می‌کنند. مثلا خرید یک خانه جدید را در نظر بگیرید. خرید این خانه رضایت بخش‌تر خواهد بود اگر فضای بیشتری برای دورهمی و سرگرمی داشته باشد. بنابراین با افزایش میزان و کیفیت زمانی که با دوستان و خانواده خود می‌گذرانیم، شادتر خواهیم شد.

۲. مقداری از پول خود را خرج دیگران کنید

خرج کردن پول برای دیگران باعث خوشحالی بیشتر افراد می‌شود. مطالعه ای در سال ۲۰۰۸ در ژورنال Science میزان خرج کردن مردم برای دیگران را با سطوح شادی آنها مقایسه کرد. محققان به این نتیجه رسیدند که هیچ ارتباطی بین شادی و مقدار پولی که برای خودمان خرج می‌شود وجود ندارد، در حالی که هزینه‌ کردن برای فعالیت های اجتماعی با شادکامی بیشتر مرتبط است.

 محققان این نتیجه را با آزمایشی دیگری تقویت کردند که در آن به شرکت کنندگان پول داده شد و به آنها گفته شد آن را برای خود یا شخص دیگری خرج کنند. گروهی که ثروت بادآورده خود را صرف دیگران کردند، شادی و رضایت بیشتری از خود داشتند. خرج کردن پول برای دیگران می تواند شامل همان پولی شود که برای کارهای خیریه یا خرید هدیه برای تعطیلات و تولدها انجام دهید. اما راه‌های دیگری نیز وجود دارد:

  • یک دوست را برای ناهار یا شام دعوت کنید.
  • شیرینی های خود را به دفتر کار بیاورید و با همکاران خود شریک شوید.
  • هنگامی که تعطیلات یا تولدی وجود ندارد، یک هدیه کوچک برای یک عزیز بخرید.
همچنین بخوانید:   9 دلیلی که در ایران با هجوم مردم به بورس شاهد هستیم

رابطه پول و خوشبختی

۳. پول خود را به جای چیزهای بزرگ صرف لذت های کوچکتر کنید

کدام یک برای ارتقای شادی ما بهتر است: یک تعطیلات دو هفته‌ای یا چند سفر آخر هفته؟ اگرچه ممکن است تعطیلات دو هفته‌ای جذاب‌تر به نظر برسد، اما تحقیقات نشان می‌دهد که سفرهای کوتاه‌تر و مکرر ما را شادتر می‌کند.

ما می توانیم این موضوع را از طریق بحث تکامل توضیح دهیم. بقای ما به عنوان یک گونه همیشه به سازگاری با وضعیت موجود بستگی دارد. اگر یک انسان ماقبل تاریخ خود را در جنگلی می یافت که آن تمام روز برای یافتن میوه و غذا جستجو می کرد خود را با این زمان کاری مطابقت می داد. دلیلی برای عجله کردن و انجام کاری متفاوت که ممکن است منجر به مرگ زودرس شود وجود نداشت. بنابراین، ما تمایل داریم به وضعیت موجود جدید عادت کنیم و به سطح پایه رضایت خود برگردیم.

افرادی که در قرعه کشی برنده می شوند در ابتدا شادتر هستند اما معمولاً در عرض دو سال به حالت قبلی خود از نظر احساسی باز می گردند. افرادی که دچار ناتوانی می شوند در ابتدا شادی کمتری دارند اما اغلب پس از یک دوره زمانی به سطح اولیه شادی خود باز می‌گردند.

بنابراین تعطیلات در ابتدا هیجان انگیز است، اما پس از مدت کوتاهی به بودن در آنجا عادت می کنیم و هیجان کاهش می یابد. سورپرایزها و تجربیات جدید بیشتر احساس خوشبختی ما را بالا می‌برند و اینها به بهترین وجه با تجارب و خریدهای مکرر به جای خریدهای غیرمعمول چیزهای بزرگ به دست می‌آیند.

۴. از پول خود برای خرید زمان استفاده کنید

اقتصاددان بریتانیایی، جان مینارد کینز در مقاله ای که در سال ۱۹۳۰ به چاپ رساند، پیش بینی کرد که پیشرفت در فناوری و بهره وری، اوقات فراغت بیشتری را برای ما به ارمغان می‌آورد. او پیش بینی کرده بود که نوه‌هایش فقط ۱۵ ساعت در هفته کار خواهند کرد. همانطور که همه ما می توانیم تأیید کنیم، این اتفاق نیفتاد. در عوض، ثروتمند شدن افراد در طول ۹۰ سال گذشته با فشار بیشتر بر زمان‌های مفید زندگی، افزایش اضطراب و کاهش حس رفاه و شادی همراه بوده است. افراد با درآمد بالاتر نسبت به دیگران استرس زمانی بیشتری را تجربه می‌کنند، زیرا نه تنها زمان بیشتری را صرف کار برای کسب درآمد بیشتر می‌کنند، بلکه از پول خود برای انجام فعالیت‌های زمان‌بری مانند خرید چیزهای بیشتر و شرکت در فعالیت‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

همچنین بخوانید:  یک بنر تبلیغاتی حرفه ای و موثر باید چه ویژگی هایی داشته باشد ؟

خرید زمان می تواند استرس را کاهش دهد و شادی را افزایش دهد، اما همیشه هم این طور نیست. تنها نشستن روی کاناپه شما را شادتر نمی کند. شما باید از زمان خود به خوبی استفاده کنید. زمانی که صرف فعالیت های اجباری می‌شود از زمانی که صرف کارهای آزادانه می شود لذت کمتری دارد. بنابراین پولی که صرف کاهش تعهدات در زمان ما می‌شود به خوبی خرج شده است. یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ این نتیجه را تأیید می کند. محققان به هر یک از داوطلبان ۴۰ دلار پول دادند تا برای صرفه جویی در زمان و خرید مواد غذایی با استفاده از سرویس های دلیوری در تعطیلات آخر هفته استفاده کنند. شرکت کنندگان پس از خریدهای مخصوص صرفه جویی در زمان، استرس کمتر و خلق و خوی بهتری را گزارش کردند.

پس شما می تواند با استخدام یک فرد برای تمیز کردن حیاط، نظافت منزل و مسئول پیگیری کارهای روزانه، زمان صرف شده برای تعهداتی مانند کار در حیاط، نظافت خانه و خرید مواد غذایی را کاهش داده و برای کارهای مفیدتر صرف کنید. علاوه بر این، مردم معمولاً رفت و آمد را در دسته کارهایی قرار می‌دهند که از آن لذت نمی‌برند، بنابراین پولی که برای خانه‌ای نزدیک‌تر به دفتر خرج می‌شود یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌ها برای شادی است.

سخن پایانی

در این مقاله از وبسایت خودساخته چهار راه اثبات شده برای خرید خوشبختی با پول را برایتان معرفی کردیم. پول به تنهایی خوشبختی نمی آورد و این کاملا درست است اما استفاده بهینه از آن می تواند یکی از ارکان خوشبختی در زندگی ما باشد.

دوره های دکتر کاویانی

به چالش ۵ روزه یادگیری مسیر ثروت بپیوندید.

دکتر کاویانی یک دوره آموزشی ۴جلسه ای به نام «مدار ثروت» دارن، در این دوره دکتر کاویانی مسیر ثروتمند شدنی که خودشون طی کردن رو بهتون آموزش میدن.

اینستاگرام خودساخته

روزمرگی های دکتر کاویانی

تلگرام خودساخته

مطالب انگیزشی روزانه

اگه لذت بردی برای دوستات از طریق این دکمه ها بفرست.

همیشه پیگیر آموزش باش

دوره های رایگان

دیدگاه

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت لینک دانلود