چگونه در دوران دانشجویی درآمد داشته باشیم؟

کسب درآمد در دوران دانشجویی

اغلب دانشجویان با چالش‌های بسیاری در دوران دانشجویی روبرو هستند که یکی از آن‌ها داشتن کار دانشجویی و کسب درآمد دانشجویی است. دانشجویان تلاش می‌کنند در دوران تحصیل خود به استقلال مالی برسند تا از پس هزینه‌های خود برآیند. اما باید دید که شغل دانشجویی مناسب برای این افراد چیست و بفهمیم که چگونه می توانیم در دوران دانشجویی درآمد داشته باشیم.

در این دوران دانشجویان نمی‌توانند به صورت تمام وقت کار کنند و باید برای پیش بردن درس‌های خود وقت زیادی صرف کنند. از طرفی هم برای کارهای نیمه وقت پول خوبی پرداخت نمی‌شود. به همین سبب باید بررسی کرد که چه کاری برای دوران دانشجویی مناسب است و نیازهای یک دانشجو را تأمین می‌کند. کسب درآمد اینترنتی برای دانشجویان تنها یکی از راه‌های جذابی است که یک دانشجو به وسیله آن می‌تواند در این دوران داشته باشد.

پس با ما در این مقاله از خودساخته همراه باشید تا انواع راه های کسب درآمد دانشجویی را برایتان لیست کنیم.

مزایای شروع کار در دوران دانشجویی

مزایای کار کردن در دوران دانشجویی

برخی از افراد فکر می‌کنند که در زمان دانشجویی فقط باید به تحصیل پرداخت و تمام تمرکز دانشجو بر روی درس باشد. اما باید بدانید که شروع کار از همان دوران دانشجویی مزایای بسیار زیادی برای دانشجو به همراه دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر است:

  1.     دانشجو می‌تواند به استقلال کامل و یا حتی نسبی مالی و اقتصادی برسد که این موضوع به تنهایی می‌تواند سبب افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس او شود.
  2.     دانشجو در حین کار می‌تواند تجربه کاری بسیار زیادی را کسب کند. این تجارب برای پیشرفت در شغل و یا یافتن شغل بهتر در آینده نیز بسیار مفید هستند.
  3.     محصل می‌تواند با کار کردن، روی زمان بندی خود نیز کار کند و زمان خود را مدیریت نماید. به طوری که هم برای دروس خود زمان کافی را بگذارد و هم به کار خود برسد.
  4.     ورود به بازار کار در سنین پایین‌تر و کسب درآمد دانشجویی ، سبب می‌شود که تا حد زیادی ریسک‌پذیری و انعطاف‌پذیری فرد بالاتر برود.

بنابراین می‌توان گفت که شروع کار در دوران طلایی دانشجویی، می‌تواند بسیار سودمند باشد. برخی از افراد بر این باورند که دانشجویانی که به دنبال کار می‌گردند، توان مالی کمی دارند. در حالی که این‌طور نیست و دانشجویانی که ضمن تحصیل علاقه‌مند به کار هستند، روحیه قوی‌تر و مدیریت بهتری پیدا می‌کنند.

پس اگر به دنبال کار دانشجویی هستید به شما تبریک می‌گوییم. زیرا تنها افراد پرتلاش می‌توانند در کنار تحصیل، کار دانشجویی هم انجام دهند. به همین جهت کسب درآمد برای دانشجو به روحیه کاری بالا نیاز دارد.

راه‌های کسب درآمد دانشجویی بسیار متنوع و زیاد است، اما با توجه به محدودیت‌هایی که یک دانشجو در زمان تحصیل خود دارد، تنها برخی از مشاغل می‌تواند برای آن‌ها مناسب باشد. در ادامه ویژگی انواع مشاغل دانشجویی را بررسی می‌کنیم.

ویژگی‌های مشاغل مناسب در دوران دانشجویی

کسب درآمد دانشجویی در دو قالب اینترنتی و غیر اینترنتی انجام می‌شود. اما شغل دانشجویی مناسب، شغلی است که باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  1. زمان کار: در وهله اول اولویت یک دانشجو زمان کاری اوست. روش‌هایی کسب درآمد در دوران دانشجویی باید به صورتی باشد که با کلاس‌های او تداخلی نداشته باشد. از آنجایی که زمان کلاس‌ها در دانشگاه متغیر است، در نتیجه کار نباید به صورت تمام وقت باشد زیرا در این صورت امکان دارد، دانشجو نتواند سر کلاس حاضر شود.
  2. محل کار دانشجویی: محل کار باید در دسترس ترین و نزدیک‌ترین نقطه برای دانشجو باشد تا زمان را در رفت و آمد از دست ندهد.
  3. حجم کار: حجم کاری نباید زیاد باشد، زیرا باعث می‌شود دانشجو خسته شود و نتواند تمرکز و وقت کافی را برای درس‌های خود بگذارد.

با توجه به این موارد، بهترین گزینه برای کسب درآمد دانشجویان، مشاغلی است که به صورت دورکاری انجام می‌شود. زیرا مشاغل دورکار، نیاز به حضور در ساعت و مکانی خاصی ندارد و دانشجو می‌تواند در زمان آزاد خود، کار را به انجام برساند.

دورکاری برای دانشجویان

مزایای دورکاری برای دانشجویان

شغل‌های دورکاری دارای مزایای زیادی هستند که در زیر به برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

  1. زمان کاری دست خود دانشجو است. به طوری که هر زمان که اراده کند بتواند کار را در وقت آزاد خود انجام دهد. اگرچه برخی از دورکاری‌ها محدوده زمانی خاصی را تعیین می‌کنند و نیاز است به طور مثال از صبح تا بعد از ظهر کار مد نظر تحویل داده شود. اما در این بازه زمانی باید انجام شود و دانشجو هر زمان که توانست در این زمان آن را انجام می‌دهد.
  2. نیاز به حضور در محل کار در ساعت مشخص نیست. از این دانشجو هر زمان که بتواند کارش را انجام می‌دهد و نگرانی بابت حضور در کلاس‌های درسی خود را ندارد.
  3. دورکاری به محل زندگی و یا محل دانشگاه محدود نمی‌شود. دانشجو قادر است از هرجایی که هست کار را انجام داده و دستمزد دریافت کند.
همچنین بخوانید:  بهترین سایت‌های فریلنسری ایرانی و خارجی

با توجه این موارد شغل‌های دورکاری برای دوران دانشجویی بسیار مناسب هستند. به همین جهت در ادامه به بررسی و معرفی برخی از مشاغل که به صورت دورکاری انجام می‌شود، می‌پردازیم.

ایده‌هایی برای کسب درآمد دانشجویی

همان‌طور که گفتیم کسب درآمد در دوران دانشجویی راه‌های زیادی دارد که در دو قالب اینترنتی و غیر اینترنتی تقسیم می‌شود. در زیر می‌توانید با این ایده‌‎ها آشنا شوید:

۱. ترجمه متن

اگر تا حدودی به یک زبان دیگر به ویژه زبان انگلیسی تسلط داشته باشید، این شغل می‌تواند برای شما بسیار مناسب باشد. این کار با کسب درآمد با انجام پروژه دانشجویی صورت می‌پذیرد. در ابتدا ممکن است درآمدتان زیاد نباشد، اما رفته رفته می‌توانید با افراد زیادی در این زمینه آشنا شوید و تجربه بیشتری کسب کنید. هر چه تجربه کاری شما بیشتر شود، رزومه کاری قوی‌تری خواهید داشت و دستمزدتان نیز بالاتر می‌رود. این کار علاوه بر این که کسب درآمد برای شما به همراه دارد، سبب تقویت مهارت زبان شما نیز می‌شود.

۲. تولید محتوای مقاله

امروزه سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی زیادی هستند که به دنبال فردی هستند که برایشان تولید محتوای مناسب انجام دهد. از این رو شغلی مناسب برای کسب درآمد با انجام پروژه دانشجویی به شمار می‌آید. تولید محتوای مناسب برای هر زمینه کاری، می‌تواند شما را به درآمد خوبی برساند. همچنین این شغل دانشجویی به صورت دورکار نیز انجام می‌شود و شما می‌توانید در وقت آزاد خود کار مورد نظر را انجام دهید. به طور معمول چنین سایت‌هایی به دنبال محتوایی ناب و غیر کپی هستند.

اگر در زمینه ترجمه نیز بتوانید فعالیت داشته باشید، کمک بزرگی برای شما خواهد بود. زیرا مقاله‌ها و محتواهای بسیار زیادی وجود دارد که به زبان انگلیسی نوشته شده است. از این رو با ترجمه متون مرتبط با کارتان به یک محتوای ناب و جدید دست پیدا می‌کنید که مورد نیاز سایت‌های مذکور است.

۳. تدریس خصوصی

تدریس از زمان‌های گذشته شغل مناسبی برای کسب درآمد دانشجویی بوده است و درآمد خوبی را همراه می‌آورد. اما از آنجایی که طریقه کسب و کار متفاوت شده است، شما می‌توانید تدریس و آموزش را به دو صورت اینترنتی و غیر اینترنتی انجام دهید.

در روش غیر اینترنتی، می‌توانید به یک یا چند دانشجو در مکان مشخصی درس بدهید و در قبال آن مبلغی را دریافت کنید. این مکان می‌تواند یا محیط دانشگاه باشد و یا منزل یکی از دانشجویان. در روش اینترنتی که امروزه بسیار رواج پیدا کرده است، با استفاده از ابزارهایی که به شما امکان ارتباط مجازی را می‌دهد، تدریس می‌کنید. این روش نیز می‌تواند به صورت تکی یا چند نفره انجام شود. همچنین در این روش امکان ضبط تدریس خود را نیز دارید. به طوری که فایل‌های ضبط شده را به فروش می‌رسانید و از این طریق تعداد افراد بیشتری را می‌توانید به عنوان مشتری جذب کنید.

۴. بازاریاب شبکه‌های اجتماعی

یکی از کارهایی که می‌توانید در دوران دانشجویی در آن به فعالیت بپردازید، در زمینه بازاریابی شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام و اینستاگرام است. فعالیت در این کار نیاز به کسب مهارت‌های لازم دارد. شما پس از کسب مهارت و تجربه کافی می‌توانید با شرکت‌ها و افراد مختلفی به صورت دورکار  فعالیت کنید و کسب درآمد داشته باشید. همچنین خودتان نیز می‌توانید بر روی محصولی خاص بازاریابی کنید و به فروش برسانید. با این روش سود بیشتری نصیب شما می‌شود. کافی است در شبکه‌های اجتماعی که عموم مردم بیشتر از آن استفاده می‌کنند، مهارت پیدا کنید و مشتری‌های بیشتری جذب نمایید.

۵. کار دانشجویی در دانشگاه

کار کردن در فضای دانشگاه تحت عنوان کار دانشجویی از دیگر روش های کسب درآمد در دوران دانشجویی به حساب می‌آید. دانشگاه برای کار دانشجویی در قبال ساعات مشخصی که دانشجو کار انجام می‌دهد، حقوقی را برای او در نظر می‌گیرند. در زیر به برخی از کارهایی که داشنجویان می‌توانند به عنوان کار دانشجویی انجام دهند، می‌پردازیم:

  • کار در انجمن‌ها و تشکل‌های دانشجویی: هر سال و برای هر رشته در دانشگاه یک انجمن علمی تشکیل می‌شود که دانشجویان با فعالیت در آن می‌توانند به درآمد برسند.
  • فعالیت در شورای صنفی دانشجویان: فعالیت در این شورا یکی از هیجان‌انگیزترین کارهایی است که در دوران دانشجویی خود می‌توانید انجام دهید و به دانشجویان خدمت کنید. اگرچه این خدمت شما بی‌پاسخ نخواهد ماند و می‌توانید در ازای آن دستمزد بگیرید.
  • فعالیت به عنوان دستیار استاد: معمولاً دستیار استاد در زمینه برگزاری کلاس‌های حل تمرین یک درس خاص را بر عهده می‌گیرید.
  • شرکت در فعالیت‌های پژوهشی: برخی مواقع اساتید دانشگاه که مشغول پژوهش و تحقیق می‌شوند نیاز به دانشجویانی دارند که در این تحقیقات به آن‌ها کمک نماید. این کمک کردن نوعی کار دانشجویی به حساب می‌آید.
همچنین بخوانید:  جوان‌ترین ثروتمندان جهان

۶. فریلنسینگ

فریلنسری ، یکی از انواع روش های کسب درآمد دانشجویی

امروزه مشاغل شکل سنتی خود را از دست داده و به سویی رفته است که اگر کمی خلاقیت و پشتکار داشته باشید، می‌توانید درآمد خوبی کسب کنید. سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که با فریلنسینگ چگونه در دوران دانشجویی درامد داشته باشیم؟

به طور کلی به هر کسب و کاری که بتوان به صورت آنلاین و از راه دور انجام داد، فریلنسینگ گفته می‌شود. از همین جهت این کار تمام ویژگی‌های مناسب برای شغل دانشجویی را دارد. زمینه‌های زیادی وجود دارد که شما می‌توانید با یادگیری مهارت‌های زمینه‌ای، تجربه‌های بسیار ارزشمندی را کسب کنید. در زیر به برخی از زمینه عالی برای فریلنسینگ اشاره می‌کنیم که امروزه بسیار مورد نیاز است و می‌تواند درآمد بسیار بالایی به همراه داشته باشد.

  • گرافیک

یکی از بهترین و پردرآمدترین زمینه‌ها برای فریلنسینگ و درآمدزایی برای دانشجویان، گرافیک است. اگر بتوانید مهارت لازم را بیاموزید و تجربه شما در این زمینه بالا برود، پروژه‌های بسیار زیادی با درآمد خوب به دست خواهید آورد. 

  • پشتیبانی و مدیریت وب‌سایت‌های مختلف

امروزه بسیاری از کسب و کارها وب سایت خود را راه‌اندازی کرده‌اند، به همین منظور به شخصی نیاز دارند که این وب سایت را مدیریت نماید. عموماً این وب سایت‌ها بر پایه وردپرس کار می‌کند. اگر بتوانید در این زمینه تخصص کافی به دست آورید، حتی به عنوان یک دانشجو می‌توانید به راحتی مدیریت چندین وب سایت را بر عهده گیرید.

  • برنامه‌نویسی

اگر در حوزه علوم کامپیوتری تحصیل می‌کنید، می‌توانید در همان دوران دانشجویی در زمینه برنامه نویسی دانش لازم را به دست آورید و هرچه سریع‌تر قبل از فارغ التحصیلی وارد بازار کار شوید. برنامه نویسی در حال حاضر یکی از بهترین و پردرآمدترین روش های کسب درآمد دانشجویی به حساب می‌آید.

  • طراحی وب‌سایت

امروزه طراحی وب سایت با ابزارهایی مانند وردپرس، بسیار راحت شده است. لذا با یادگیری این ابزار ساده به راحتی می‌توانید این نیاز جامعه را پوشش دهید. شما می‌توانید از طریق راه‌های مختلف به طراحی سایت مشغول شوید،اما طراحی سایت با استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس، به دلیل دارا بودن قالب‌ها و پلاگین های آماده، کارتان را تا حد زیادی سرعت می‌دهد و می‌توانید ظرف مدت کوتاهی، یک سایت را به طور کامل طراحی کنید. اگر تخصص شما در این زمینه بالا برود، دستمزدتان نیز افزایش پیدا می‌کند، در نتیجه با برنامه‌ریزی مناسب و یادگیری طراحی سایت و متخصص شدن در این حوزه، خود را قوی کنید تا درآمد بسیار خوبی داشته باشید.

۷. تهیه و فروش پکیج آموزشی تحصیلی

یکی از بهترین شغل‌های دانشجویی، ساخت و تهیه پکیج آموزشی به صورت ویدیویی یا فایل است. اگر در تدریس یا جمع‌آوری اطلاعات مهارت داشته باشید، به راحتی می‌توانید برای هر یک از واحدهای درسی خودتان، پکیج‌های آموزشی آماده کنید و کسب درآمد نمایید. محتوای این پکیج‌ها می‌تواند ویدیوهای آموزشی تدریس خودتان از سرفصل‌های درسی، pdf کتاب‌ها، پکیج pdf جزوه‌ها به صورت طبقه بندی شده، مجموعه pdf نمونه سؤال‌های هر یک از واحدهای درسی به همراه پاسخ سؤالات و غیره باشد.

۸. طراحی اپلیکیشن اندروید و ios

امروزه با توجه به اینکه مشاغل از شکل سنتی خود خارج می‌شوند و به سمت مدرنیته به روز رسانی می‌شوند، می‌بینیم که کسب و کارهای زیادی در فکر طراحی اپلیکیشن هستند. از این رو یکی از روش های پردرآمد در دوران دانشجویی ، طراحی اپلیکیشن موبایل است. به همین منظور می‌توان به کسب درآمد با انجام پروژه دانشجویی در این زمینه پرداخت.

همچنین بخوانید:  ثروتمند ترین افراد جهان

طراحی اپلیکیشن موبایل (اندروید و ios)، حوزه‌های مختلفی مانند طراحی اپلیکیشن فروشگاهی، طراحی اپلیکیشن خدماتی، طراحی اپلیکیشن بیمه، طراحی اپلیکیشن تاکسی اینترنتی و غیره دارد. در دنیای امروز طراحی اپلیکیشن موبایل یکی از پردرآمدترین مشاغل به شمار می‌آید. در نتیجه اگر در این زمینه تجربه کافی در دوران دانشجویی خود کسب کنید و دانشتان را ارتقا دهید، پس از فارغ التحصیلی به یک فرد متخصص تبدیل خواهید شد. می‌توانید شرکتی برای خود تأسیس کنید و موقعیت‌های کاری بی‌نظری را به خود جذب کنید.

از این رو، کار کردن در دوران دانشجویی را دست کم نگیرید و برای کسب مهارت و تجربه تا جایی که می‌توانید تلاش کنید.

۹. سئو سایت

سئو در واقع بهینه‌سازی سایت در موتورهای جستجوگر مانند گوگل است. به این صورت که شما باید بر روی اصول و قواعد سئو تسلط پیدا کنید تا بتوانید مطالب را مطابق با دستورالعمل‌های گوگل همگام سازی نمایید. با این روش‌ها، سایت مورد نظر بیشتر در موتور جستجوگر گوگل دیده می‌شود و ترافیک سایت بالا می‌رود. از همین طریق است که سایت‌ها می‌توانند درآمدزایی داشته باشند. به همین منظور، کسب و کارهایی که سایتی راه‌اندازی می‌کنند، برای این که سایت آن‌ها بیشتر دیده شود، به یک سئو کار حرفه‌ای نیاز دارند. زیرا درآمدشان به این فرد وابسته خواهد بود.

در نتیجه می‌توان گفت یکی دیگر از شغل‌هایی که دوران دانشجویی می‌توان انجام داد، انجام سئو سایت است که درآمد خوبی هم دارد. همچنین این نکته را در نظر داشته باشید که سئو سایت از جمله مشاغلی است که به صورت دورکار هم انجام می‌شود. پس شما می‌توانید در این زمینه کسب مهارت کنید و در زمان آزاد خود به بهینه‌سازی و سئوی یک یا چند سایت مشغول شوید.

۱۰. تولید محتوای اینترنتی

تولید محتوا

پیش‌تر به تولید محتوای مقاله و متن اشاره شد. اما باید بدانید که تولید محتوا دارای شاخه‌ها و حوزه‌های مختلفی است که هر فرد می‌تواند با توجه به علایق و مهارت‌هایی که کسب کرده است، در آن زمینه فعالیت داشته باشد. دانشجویان از طریق تولید محتوا به کسب درآمد با انجام پروژه دانشجویی بپردازند. برخی از این حوزه‌ها به شرح زیر است:

  •       تولید محتوای متنی برای سایت‌ها، اینستاگرام، ریپورتاژ آگهی و غیره
  •       تولید محتوای تصویری مانند طراحی عکس، کارت ویزیت، طراحی لوگو و غیره
  •       تولید محتوای ویدیویی شامل موشن گرافی، ساخت تیزر تبلیغاتی، ساخت ویدیوهای آموزشی و غیره
  •       تولید محتوای صوتی مانند تولید پادکست و غیره

در نظر داشته باشید که تولید محتوا و سئو سایت با یکدیگر متفاوت است. سئو سایت به مراتب گسترده‌تر، پیچیده‌تر و تخصصی‌تر از تولید محتواست. لزوماً فردی که تولید محتوا انجام می‌دهد، نمی‌تواند سئو کار نیز باشد اما کسی که سئوی سایت انجام می‌دهد، باید در زمینه تولید محتوا تخصص کافی کسب کرده باشد.

تولید محتوای متنی به ابزار خاصی نیاز ندارد و یکی از ساده‌ترین کارهای دانشجویی به حساب می‌آید. همچنین در این راه ابزارهای زیادی وجود دارد تا شما بتوانید به تولید محتوای صوتی، تصویری و ویدئویی بپردازید که برای هر کدام باید با ابزارهای مخصوص به همان آشنایی داشته باشید. در برخی از آن‌ها نیز تنها با داشتن گوشی هوشمند خود می‌توانید به تولید محتوا بپردازید و درآمد خوبی کسب کنید.

سخن پایانی

کسب درآمد دانشجویی موضوعی بود که در این مقاله به طور مفصل در موردش صحبت کردیم و ایده هایی هم برای آن مطرح کردیم. همواره دانشجویان در تلاش هستند تا بتوانند شغلی برای خود دست و پا کنند. اما کار دانشجویی باید ویژگی‌هایی داشته که با زندگی دانشجویی هماهنگ باشد. از این رو در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با ویژگی‌ها و مزیت‌های شغل دانشجویی آشنا کنیم و ایده‌های قابل اجرا و عملی در جهت کسب درآمد در دوران دانشجویی را به شما نشان دهیم. استقلال مالی از نکات بسیار مهمی است که دانشجویان سعی دارند در این مدت زمان تحصیل خود به آن برسند. در نتیجه باید از همان دوران دانشجویی به کسب درآمد با انجام پروژه دانشجویی بپردازند. این که چگونه در دوران دانشجویی درامد داشته باشیم از مسائل مهمی است که در این مقاله با هم بررسی کردیم.

توصیه می کنیم اگر به عنوان دانشجو سرمایه خاصی برای راه اندازی کسب و کار یا کسب درآمد ندارید، حتما مقاله روش های کسب درآمد بدون سرمایه را بخوانید و با ایده های درآمدزایی بدون سرمایه اولیه آشنا شوید.

 

 

 

حالا که تااینجای مقاله را مطالعه کردید پیشنهاد میکنیم صوت و ویدئوی زیر را که به نوعی تکمیل کننده پست هستند نیز مشاهده و گوش کنید تا اطلاعات خود را در این زمینه کامل کنید

به چالش ۵ روزه یادگیری مسیر ثروت بپیوندید.

دکتر کاویانی یک دوره آموزشی ۴جلسه ای به نام «مدار ثروت» دارن، در این دوره دکتر کاویانی مسیر ثروتمند شدنی که خودشون طی کردن رو بهتون آموزش میدن.

دوره های دکتر کاویانی

اینستاگرام خودساخته

روزمرگی های دکتر کاویانی

تلگرام خودساخته

مطالب انگیزشی روزانه

اگه لذت بردی برای دوستات از طریق این دکمه ها بفرست.

همیشه پیگیر آموزش باش

دوره های رایگان

دیدگاه

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت لینک دانلود