۱۰ نکته مدیریت پول و هزینه که زوج‌ها باید بدانند

مدیریت پول

مدیریت مالی برای اغلب زوج‌ها یک چالش است. از آنجا که ضرورت آگاهی از اهمیت یکی‌ کردن دارایی‌ها تا زمان بروز نخستین اختلاف بر سر مسائل مالی احساس نمی‌شود، این نوع اختلاف به یکی از رایج‌ترین دلایل اختلافات زناشویی بدل شده است، اما نگران نباشید، در این مقاله نشان می‌دهیم ارتباط صادقانه و برنامه‌ریزی هوشمندانه می‌تواند جلوی این اختلافات را بگیرد. هرگز برای اصلاح شیوه‌های نادرست مدیریت مالی دیر نیست.

پول موضوع بسیار حساسی در یک رابطه است. پول مسائلی از قبیل غرور، توانایی تأمین زندگی یکدیگر و کار کردن با محدودیت‌های معینِ خودتان را دربرمی‌گیرد. پول می‌تواند خلق و خو و موقعیت‌ها را خوب یا بد کند، یا بدتر از همه، وقتی به درستی به مسائل مالی رسیدگی نشود، سبب کمرنگ شدن احساسات ‌شود.

زوج‌های موفق، کاری می‌کنند که پول در خدمت آنها باشد، نه برعکس. خواه تازه دست به کار شده‌ باشید و خواه چندین دهه گذشته باشد، وقتی کار به امور مالی می‌رسد، مطلع بودن همیشه اهمیت دارد. این پیشنهادها را به صورت حرفه‌ای بیاموزید تا نه فقط شما و همسرتان از عهده‌ی مخارج زندگی برآیید، بلکه واقعا شاد و بادوام زندگی کنید.

مدیریت پول

۱. صادق باشید و همه‌چیز را شفاف بیان کنید
پیش از اینکه بتوانید برنامه‌ای برای موضوعی داشته باشید، نخست باید درباره‌ی عادات خرج‌ کردن‌تان با یکدیگر صادق باشید. این به هر دوی شما کمک خواهد کرد تا انتهای مسیر از عهده‌ی توقعات برآیید.

۲. اهداف مالی تعیین کنید
اگر قرار است از لحاظ مالی با هم موفق شوید، پس اهمیت دارد که در یک جهت قدم بردارید. آیا هدف شما این است که ظرف سه سال به ثبات مالی برسید؟ آیا به یک سرمایه‌گذاری بزرگ فکر می‌کنید؟ اگر به جایگاه‌ دلخواه‌تان در آینده بیندیشید، می‌توانید برای امروزتان برنامه بریزید.

همچنین بخوانید:  میلیونر شدن / 8 توصیه برای اینکه امسال میلیونر شوید

۳. هم حساب مشترک و هم حساب جداگانه داشته باشید
داشتن یک حساب مشترک بدین معناست که شما یک پس‌انداز مشترک دارید که می‌توانید جهت برداشت برای چیزهایی که برای هر دوی شما مفید است از آن استفاده کنید. با این وجود، این حساب مشترک منبع مخارج روزانه‌ی شما نیست. بهتر است برای مخارج روزانه، حساب‌های جداگانه برای خودتان داشته باشید. با این روش، شما آزادیِ داشتن پول خودتان را دارید، جدای اینکه می‌توانید برای اهداف مشترک‌تان پس‌انداز کنید.

۴. برای بودجه با هم تصمیم‌گیری کنید
وقتی زندگی مشترکتان را با هم شروع می‌کنید، حتما باید بنشینید و درمورد امور مالی صحبت کنید. این به شما امکان پیش‌بینی چیزهایی را می‌دهد که نیاز است پول صرف‌شان کنید.

۵. حتما پولِ قرضی را پس دهید

زوج بودن نباید به شما این حق را بدهد که از هم پول قرض بگیرید بدون اینکه پس بدهید. پس دادن چیزی که قرض گرفته‌اید، مهم نیست چقدر طول بکشد، نشانه‌ای از احترام است، چیزی که در مسیر طولانی زندگی به آن حسابی احتیاج خواهید داشت.

۶. بر امور مالی و حساب‌های خود نظارت کنید
تمام تلاش خود را بکنید تا به طور منظم خرج‌هایتان را یادداشت کنید، مهم نیست اگر خرج کوچکی به نظر بیایند، در هر صورت باید ثبت شوند. دیدن روند هزینه‌ها و حساب‌ها طی چند روز یا هفته به شما کمک می‌کند بودجه‌ و سبک زندگی‌تان را مطابق آن تنظیم کنید.

۷. همیشه پس‌اندازی برای مشکلات پیش‌بینی‌نشده داشته باشید
وجوه اضطراری، جدا از پس‌اندازهای زناشویی، چیزی است که در صورت بروز هرگونه اتفاق غیر قابل‌ پیش‌بینی که شما را وادار به صرف مبلغ هنگفتی پول در مدت زمان کوتاهی می‌کند، به کار می‌آید. خواه کل هزینه‌ پوشش داده شود خواه نه، داشتن وجوه اضطراری کمک می‌کند هزینه‌ها را پرداخت کنید و همچنین دوباره به حالت اول بازگشتن را برای شما آسان‌تر می‌کند.

همچنین بخوانید:  چطور با ریال ریال سرمایمون ثروتمند بشیم

۸. از فروش‌های اقساطی حداکثر استفاده را ببرید
برای خریدهای بزرگی که پرداخت نقدشان دشوار است، به دنبال فروشگاه‌هایی باشید که فروش اقساطی دارند. البته حتما نرخ سود تسهیلات رو محاسبه کنید تا با نرخ‌های متداول بازار همخوانی داشته باشد و هرگز به نرخی که خود فروشنده اعلام می‌کند اعتماد نکنید.

۹. موعد پرداخت‌ها را یادداشت کنید تا از یاد نبرید
از تقویم گوشی‌تان بجا استفاده کنید و آخرین مهلت صورت‌حساب‌ها را یادداشت کنید، به ویژه آنها که مربوط به بانک است، چون هزینه‌های جریمه دیرکرد فشار زیادی به کمر اقتصاد خانواده وارد می‌کنند.

۱۰. در حیطه‌ی استطاعت خود زندگی کنید
دانستن حد و حدود مالی‌تان به شما آزادی بیشتری می‌دهد، بنابراین تنها در حیطه‌ی بودجه‌تان خرج کنید.

دوره های دکتر کاویانی

به چالش ۵ روزه یادگیری مسیر ثروت بپیوندید.

دکتر کاویانی یک دوره آموزشی ۴جلسه ای به نام «مدار ثروت» دارن، در این دوره دکتر کاویانی مسیر ثروتمند شدنی که خودشون طی کردن رو بهتون آموزش میدن.

اینستاگرام خودساخته

روزمرگی های دکتر کاویانی

تلگرام خودساخته

مطالب انگیزشی روزانه

اگه لذت بردی برای دوستات از طریق این دکمه ها بفرست.

همیشه پیگیر آموزش باش

دوره های رایگان

دیدگاه

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت لینک دانلود