۵ استراتژی کارآمد برای افرادی که در تصمیم گیری ، مشکل دارند

۵ استراتژی کارآمد برای افرادی که در تصمیم گیری ، مشکل دارند

بگذارید با یک مثال شروع بکنیم . همیشه وقتی که مریم و شوهرش به رستوران می روند ، بعد از این که مریم دقایق طولانی ای را به منوی غذا نگاه می کند ، می گوید : ” من یک لازانیا می خواهم … نه صبر کن ! به نظرم همبرگر بهتر است … نه شاید هم بهتر باشد که امشب غذای رژیمی بخورم و فقط یک سوپ و سالاد سفارش بدهم … نمی دانم شاید هم امشب یک غذای برنجی بخورم . اصلا از هر چیزی که خودت می خوری ، دو تا از همان را سفارش بده ” .

این طرز تصمیم گیری سرشار از تردید ، خیلی همسر مریم را ناراحت می کند . آرزوی او ، این است که بتواند یک تصمیم فوری بگیرد و بر روی آن هم باقی بماند . اغلب اوقات ، این شوهر مریم است که مجبور می شود که به جای هر دو نفرشان تصمیم بگیرد اما باز هم با وجود گذشت زمان ، تغییر زیادی در اوضاع مریم داده نمی شود . خود مریم هم گهگاه در اثر این شرایط تحت فشار قرار می گیرد که دیگران به جایش تصمیم می گیرند اما شوهرش می گوید که اگر بخواهم به امید تو باشم ، هیچ وقت نمی توانیم به موقع یک تصمیم درست و حسابی بگیریم .

تصمیم گیری
تصمیم گیری ، یک مهارت است که متاسفانه هر کسی نمی تواند از پس آن بر بیاید . علت اصلی این مسئله هم این است که گزینه های زیادی برای تصمیم گیری وجود دارد . همین تعدد گزینه ها ، باعث می شود که فرد گیج شود و برای گرفتن تصمیم ، دچار اضطراب و استرس شود .

همچنین بخوانید:  9 نکته که کارآفرینان باید به آن توجه کنند

حتی گاهی از اوقات ، فرد بعد از این که تصمیمش را گرفت هم باز احساس راحتی و آرامش نمی کند . شاید برای خودتان هم پیش آمده باشد که بعد از این که تصمیمی را گرفتید ، دائما درباره آن فکر بکنید و بگویید که ای کاش چنین تصمیمی را نگرفته بودم ! گزینه های زیادی که برای انتخاب وجود دارند ، از امور پیش پا افتاده گرفته ( مثل انتخاب رنگ لباس ) تا مسائل مهمی ( مثل انتخاب نوع درمان بیماری تان ) می تواند تصمیم گیری را برایتان سخت و دشوار بکند .

درجه سختی و راحتی تصمیم گیری ، به چند عامل بستگی دارد :

• اطلاعات :

در بعضی از تصمیم گیری ها ، تمام اطلاعاتی که به آن ها نیاز داریم ، موجود هستند اما گاهی از اوقات ، اگر چه اطلاعات در جایی وجود دارند اما ما به خاطر محدودیت ابزاری ، نمی توانیم به آن ها به طور موقت و یا دائمی ، دسترسی داشته باشیم . هر چقدر اطلاعات ما کمتر باشد ، تصمیم گیری برای ما دشوارتر می شود.

• نا معلومی :

گاهی وقت ها موقع تصمیم گیری ، با مسائلی رو به رو می شویم که پارامترهای مربوط به آن ، مثل اندازه ، جهت و رفتار شان ، برایمان نا مشخص هستند . مثلا وقتی که می خواهید یک کالای جدید را به بازار وارد کنید ، اما رفتار مشتریان و استقبال آن ها را نمی توانید پیش بینی بکنید ‌.

• عوامل روانی :

اغلب وقتی که عوامل روانی ای مثل ترس ، اضطراب ، ترس و یا نگرانی در تصمیم گیری هایمان داخل می شوند ، انجام این کار برایمان دشوار می شود . چون در مواقعی که فرد فشتری روانی را احساس می کند ، نمی تواند به درستی بر روی موضوع مورد نظرش متمرکز شود و تصمیم عاقلانه و آگاهانه ای بگیرد .

در این جا ، ۵ استراتژی را برایتان توضیح می دهیم که به کمک آن ها ، می توانید قدرت تصمیم گیری را در خودتان افزایش دهید و این کار را برای خودتان آسان تر بکنید .

همچنین بخوانید:  عادات غلط در مدیریت زمان که به شکست می‌انجامد

• این را بپذیرید که نمی توانید همه گزینه های انتخابی را با همدیگر داشته باشید :

تصمیم گرفتن ، به این معنی است که از بین گزینه های موجود ، فقط یکی را و یا حداکثر تعداد محدودی را انتخاب بکنید . مثلا شما نمی توانید همه غذاهایی را که داخل منوی رستوران است را سفارش دهید و یا نمی توانید از همه راه هایی که شما را به مقصد می رسانند ، رد بشوید و یا نمی توانید همه شغل ها را امتحان کنید چون برای همه آن ها ساخته نشده اید و یا نمی توانید که همه تجربه ها را از سرتان بگذرانید . انقدر به گذشته نگاه نکنید و فقط در حال زندگی کنید ؛ چون این امروز است که آینده تان را می سازد .

• گمان نکنید که هر چقدر بیشتر فکر کنید ، می توانید تصمیم بهتری بگیرید :

این که قبل از گرفتن هر تصمیمی حسابی فکر بکنید ، کار بسیار درستی است اما این که بیش از حد بر روی آن ، وقت بگذارید و خودتان را معطل بکنید ، اصلا کار درستی نیست . گاهی وقت ها وسواس به خرج دادن بر سر یک موضوع ، نه تنها به شما کمکی نمی کند ، بلکه آن قدر گیجتان می کند که نمی توانید تصمیمتان را بگیرید . خیلی از اوقات ، تصمیماتی که بر اساس حس درونی و قلبی تان و به سرعت می گیرید ، کاملا درست هستند .

• گاهی از اوقات ، به تاخیر انداختن تصمیم گیری ، به ضررتان تمام می شود :

گاهی از اوقات لازم است که تصمیم گیری برای یک موضوع مهم را کمی به تعویق بیاندازید تا بتوانید در این فاصله بیشتر فکر کنید یا اطلاعات بیشتری به دست بیاورید و یا این که با افرادی مشورت بکنید . گاهی از اوقات هم ممکن است که به خاطر استرسی که در این برحه زمانی دارید ، نیاز داشته باشید که این کار را موکول کنید به زمان دیگری که در آن ، آرامش کافی داشته باشید ‌‌. اما آن قدر هم نباید تصمیم گیری تان طول بکشد که زمانتان را به کلی از دست بدهید و یا فرد دیگری از این فرصت استفاده کند و خودش این کار را بر عهده بگیرد و یا این که خودتان مجبور شوید که در نهایت عجولانه ، یک تصمیم احساسی بگیرید .

همچنین بخوانید:  ۵ نکته ضروری در ایجاد کسب و کار توسط افراد زیر ۳۰ سال

• به احساسات درونی و شهودتان ، اعتماد کنید :

شهود ، آن احساس و ادراکی است که درک منشا آن ، گاهی از اوقات امکان پذیر نیست . شهود ، گاهی وقت ها منبع سرشاری از اطلاعات است . بنابراین نباید آن را دست کم بگیرید اما نباید شهود را با تحریک پذیری اشتباه بگیرید ؛ چون تحریک پذیری ، یک انگیزه آنی و موقتی است که باعث می شود که برای نیازهایی که در همان لحظه دارید ، تصمیماتی بگیرید که اغلب اوقات هم از گرفتن آن ها ، پشیمان می شوید .

• باید بدانید که گاهی از اوقات ، تصمیم گیری ها آن طور که می خواهید درست از آب در نمی آیند :

فرض کنید که تصمیم گرفته اید که به یک سفر دریایی بروید . بهترین کشتی درجه یک را می گیرید و همه چیز به نظر بدون نقص و عالی می رسد اما ناگهان حشره ای وارد کشتی می شود که در اثر نیش آن ، همه اعضای خانواده تان به مدت یک هفته مریض می شوند . حتما شما فورا خودتان را به خاطر این تصمیمی که گرفته اید ، سرزنش می کنید . اما آیا واقعا شما در این اتفاق غیر منتظره ، نقشی داشته اید ؟! شما هیچ نوع تصمیم احمقانه ای نگرفته اید و این ، فقط یک اتفاق پیش بینی نشده بوده است . طبیعی است که ناراحت بشوید اما هیچ وقت خودتان را بابت این تصمیم ، نباید ملامت بکنید .

نتیجه گیری :

بنابراین ، زمانی که لازم می شود که تصمیمی بگیرید ، اول جوانب را به خوبی بررسی کنید اما بیش از حد هم وسواس به خرج ندهید ؛ چون هر چقدر بیشتر خودتان را درگیر کنید ، اوضاع برایتان مبهم تر و گیج کننده تر می شود . همان طور که افلاطون گفته است ، روح انسان همانند ارابه ای است که توسط دو اسب خرد و احساس به حرکت در می آید ؛ بنابراین بعد از بررسی جوانب مختلف موضوع ، به ندای قلبتان گوش بدهید و هرچه سریع تر تصمیمتان را بگیرید . مطمئن باشید که این تصمیم ، بهترین است .

دوره های دکتر کاویانی

به چالش ۵ روزه یادگیری مسیر ثروت بپیوندید.

دکتر کاویانی یک دوره آموزشی ۴جلسه ای به نام «مدار ثروت» دارن، در این دوره دکتر کاویانی مسیر ثروتمند شدنی که خودشون طی کردن رو بهتون آموزش میدن.

اینستاگرام خودساخته

روزمرگی های دکتر کاویانی

تلگرام خودساخته

مطالب انگیزشی روزانه

اگه لذت بردی برای دوستات از طریق این دکمه ها بفرست.

همیشه پیگیر آموزش باش

دوره های رایگان

دیدگاه

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت لینک دانلود