۵ نشانه هشدار دهنده که می گوید نباید یک پیشنهاد شغلی را قبول کنید

۵ نشانه هشدار دهنده که می گوید نباید یک پیشنهاد شغلی را قبول کنید

۵ نشانه هشدار دهنده که می گوید نباید یک پیشنهاد شغلی را قبول کنید

۵ نشانه هشدار دهنده که می گوید نباید یک پیشنهاد شغلی را قبول کنید

پیشنهاد شغلی

ساعت شش صبح شده است و شما با صدای زنگ ساعت از خواب بیدار می پرید.

تمام شب را از دلشوره روزی که پیش رو دارید ، خوب نخوابیده اید.

از حالا می دانید که آن روز ، از آن روزهایی است که آدم احساس می کند هرگز تمام نخواهد شد . خسته از کار ، دلزده از زمان ناهار ، بی اعتنا به شوخی های همکاران و در نهایت ، ادامه ی هر روزه ی این چرخه !

لازم است بدانید که اشتغال ، یکی از مهمترین دغدغه های انسان است . البته در ظاهر ممکن است بعد مادی آن در نظر گرفته شود اما در بسیاری از ابعاد اجتماعی و فرهنگی و سیاسی نیز نقش دارد .
وقتی که در چنین وضعیتی قرار می گیرید ، حتما از خودتان می پرسید که چرا خودم را در این وضعیت بد گرفتار کرده ام ؟!

این همان پرسشی است که هیچ کارمندی دوست ندارد که بعد از چند ماهی که از شروع کار جدیدش و قبول یک پیشنهاد شغلی گذشت آن را از خودش بپرسد.

متأسفانه خیلی رایج شده است که افراد عجولانه و یا از سر نا آگاهی شعل نا مناسبی را انتخاب می کنند و علت اصلی این مطلب هم این است که جوانانی که تازه به مرحله بازدهی رسیده اند ، بیشتر به این دلیل در جستجوی شغل هستند که فقط یک کار برای کسب در آمد داشته باشند و دیگر به این مسئله توجه نمی کنند که آن پیشنهاد شغلی متناسب با روحیات و تمایلات آن ها هست یا نه .

پیشنهاد شغلی مناسب یا غیر مناسب؟

شغل مناسب یا غیر مناسب؟

درست است که خیلی متداول شده که افراد شغل نا مناسبی را برای خودشان انتخاب می کنند اما با استفاده از یک سری دستور العمل ها می توانیم از ایجاد این چنین شرایطی جلوگیری کنیم .

اگر که به دنبال یک شغل جدید هستید اما به علایم هشدار دهنده ای که در ادامه برایتان می گوییم برخوردید یا به انجام یک کاری خیلی شوق و تمایل دارید اما آن چیزی که باید باشد نیست ، باید خواهی نخواهی از آن دست بکشید.

برای آگاهی از این علایم هشدار دهنده ، با ما همراه باشید تا نشانه های یک پیشنهاد شغلی نامناسب را برایتان شرح دهیم :

۱ ) علیرغم افزایش بار مسئولیتی ، حقوق دریافتی افزایش پیدا نمی کند 

 

بارها و بارها لیست مربوط به وظایف شغلی مخصوص به خودتان را خوانده اید و با خودتان تمرین کرده اید که صلاحیت خودتان در شغل و آمادگی خودتان را برای انجام مسئولیت هایی که دارید ، توصیف کنید.

همچنین بخوانید:  چگونه کمتر کار کنیم بیشتر پول دربیاریم؟

اما موقعی که سر جلسه مصاحبه شغلی حاضر می شوید ، وقتی که مصاحبه گر با شما درباره وظایفی که بر عهده دارید صحبت می کند ، می بینید که تعداد وظایفی که بر عهده شما گذاشته شده است ، بیشتر شده است و به نظر می رسد که حتی بعضی از این کارها ، زیادی هستند و اصلا ربطی به شما و شغلی که دارید ، ندارند و با وجود این که بار مسئولیت هایی که بر روی دوشتان گذاشته شده افزایش یافته است اما حقوق شما هیچ تغییری نکرده است و به تناسب کارتان بالا نرفته است .

مصاحبه شغلی

مصاحبه شغلی

اگر چه در ابتدای هر مصاحبه شغلی ای ، اغلب مصاحبه گر به شما می گوید که گاهی باید وظایف و کارهای افراد دیگر را هم انجام دهید و نقایص کاری آن ها را بپوشانید . در هر صورت شما قبل از این که به طور دائمی بر سر یک شغل خاص حاضر شوید و پیشنهاد شغلی را قبول کنید ، باید خیلی واضح و روشن برایتان جا بیافتد که برای انجام چه کاری استخدام شده اید ؟ آیا این شغل جدیدی که می خواهید بر سر آن بروید ، برایتان فرصتی ایجاد می کند که بتوانید از آن طریق مهارت های جدید و بیشتری را یاد بگیرید ؟

یا این که فقط تبدیل می شوید به یک سطل زباله ای که وظایف جا مانده دیگران به سمت آن سرازیر می شود ؟ اگر به نظر شما لازم است که فرد جدیدی استخدام شود تا این پستی را که وظایفش به نا حق بر روی دوش شما گذاشته می شود ، بر عهده بگیرد ، با خودتان فکر کنید که چرا اداره یا شرکت کسی را برای پر کردن این پست استخدام نمی کند ؟

وظایف شما از طرف کارفرما

از کارفرمای خودتان سوال کنید که نقش یا وظیفه ای که شما بر عهده دارید را چگونه می بیند و توصیف می کند ؟ و از او بپرسید که روی چه حسابی یک سری وظایف بی ربط با شما را بر عهده تان می گذارد و از شما انتظار دارد که وقتتان را به آن اختصاص دهید ؟ اگر احساس می کنید که به خاطر این وظایف فرعی و اضافه ای که به شما تحمیل کرده اند نمی توانید از پس انجام وظایف اصلی ای که باید انجام بدهید بر بیایید ، یا این که حقوقی که به شما داده می شود ، به نسبت این نقش های چند گانه ای که انجام می دهید منصفانه نیست ، باید بدانید که این کار ، اصلا مناسب حالتان نیست .

۲ ) در این شغل ، فرصت یادگیری وجود ندارد

فرصت یادگیری

به همان مقدار که لازم است شما برای انجام شغل جدیدی که به آن وارد شده اید از قبل مهارت داشته باشید ، به همان مقدار هم لازم است که رئیس شما ، فرصت های جدیدی را برای یادگیری و کسب مهارت و به روز کردن دانش و توانایی شما فراهم کند . اهمیت این مسئله وقتی پر رنگ تر می شود که شما فرد جوان و تازه کاری باشید.

همچنین بخوانید:  راز موفقیت و رشد افسانه ای شرکت تویوتا

مدیر شما می تواند از یک سری از افراد ماهر و متخصص دعوت کند که بیایند و برای شما سخنرانی بکنند و یا این که هزینه تان را متقبل شود تا بتوانید دوره های کمک آموزشی ای را در خارج از محیط کاری تان بگذرانید . در نهایت به طور خلاصه برایتان بگویم ، به شما باید این احساس دست بدهد که برای پیشرفت کاری تان و بالا بردن توانایی های شغلی تان دارد سرمایه گذاری صورت می گیرد .

اگر شغلی را پیدا کردید که هیچ نوع فرصت یادگیری را برایتان ایجاد نمی کند و فقط از شما انتظار دارند که آن قدر شنا کنید تا غرق شوید ، باید ببینید که آیا در خودتان می بینید که یک تنه با این شغل جدیدتان و وظایفی که بر عهده تان گذاشته می شود مواجه شوید یا نه ؟!

۳ ) وقتی که پستی را قبول می کنید ، اولین قدم را در راه اشتباه گذاشته اید

مسیر شغلی

ممکن است که در ابتدا دید روشنی نسبت به مسیر شغلی ای که به تازگی در پیش گرفته اید ، نداشته باشید اما اگر به خوبی دقت کنید ، نشانه هایی را می بینید که از همین اول به شما می گویند که این شغل مانند نردبانی شما را بالا می برد و یا این که زمینه سقوط و تباهی شما را فراهم می کند .

به عنوان مثال اگر شما مشتاق حل کردن مسئله هستید و دوست دارید که مهارت های خودتان را در این زمینه افزایش بدهید ، اما اگر شغلی که بر عهده گرفته اید ، خیلی ساده باشد و اصلا چالش بر انگیز نباشد ، همین نشان می دهد که این شغل برای اهداف بلند مدتی که در سر دارید ، مناسب نیست .

تجربیات جویندگان کار نشان داده است که حتی بعضی از کار فرمایان پا را فراتر گذاشته اند و از همان ابتدا به شما می گویند که شاید این همان شغلی نباشد که شما به دنبال آن می گردید . مثلا خیلی رک و راست به شما می گوید که ” آن هایی که قبل از شما آمده اند ، از این شغل راضی نبوده اند ” و یا این که ” این شغل ممکن است باعث شود که شما گامی به عقب بر دارید ” یا بگوید که ” بیشتر درباره آن فکر کنید ” ، این نشان می دهد که او از حالا پرچم قرمزش را بالا برده است و شما به احتمال زیاد در این کار ، رضایت شغلی نخواهید داشت .

همچنین بخوانید:  بزرگترین تفاوت فقرا با ثروتمندان در چیست ؟؟

۴ ) سرعت تغییرات در محیط کارتان بالاست

محیط کار

اگر در شغلی که مشغول به آن هستید تغییرات زیادی می بینید ، اصلا نشانه خوبی نیست به ویژه اگر کسب و کار تازه کاری نباشد . این مسئله می تواند به خاطر مدیریت ضعیف مجموعه باشد یا این که در سازمان ، فضای کاری مسمومی وجود داشته باشد .

زمانی که یک پیشنهاد شغلی را دریافت می کنید ، همان اول از کارفرما این سوالات را باید بپرسید :

سایر کارمندانتان دوست دارند که چه شرایط یا چه چیزهایی در شرکت تغییر کند ؟

آیا به تازگی کسب وکار شما فشار و مشکلات  رو به افزایشی را تجربه کرده است ؟ و اگر پاسخ شما به این سوال مثبت است ، چه اقدامانی برای رفع آن کرده اید ؟

اگر پاسخ مناسبی را از جانب او برای سوال هایتان دریافت نکردید یا این که از شما عذرخواهی کرد و یا نسبت به کارکنان قبلی خودش بدگویی کرد ، تحت هیچ شرایطی این کار را قبول نکنید .

۵ ) هیچ کس از شما درباره اهداف بلند مدتی که در سر دارید ، سوال نمی کند 

اهداف بلند مدت

برای جویندگان کار جوانی که دوست دارند به سرعت رشد بکنند ، این خیلی مهم است که بدانند آیا برنامه بلند مدتی برای پیشرفت نقش شان وجود دارد یا خیر ؟ اگر مصاحبه کننده شما سوالاتی از قبیل ” در پنج سال آینده خودتان را در چه جایگاهی می بینید ؟ ” یا ” چه اهداف بلند مدتی را در مسیر شغلی تان در سر دارید ؟ ” را نپرسید ، حواستان را جمع کنید و خودتان سوالاتی از قبیل ” آیا این نقش طی ۶ ماه یا ۱ سال آینده گسترش می یابد ؟ ” یا ” چه موفقیت هایی در این نقش برای من در یک سال آینده ایجاد می شود ؟ ” را بپرسید . اگر مصاحبه گر جوابی متفاوت از این نقشی که امروز قرار است بر عهده داشته باشید به شما ندهد ، باید بدانید که کاری دارد به شما پیشنهاد می شود که امکان هیچ پیشرفتی در آن برای شما وجود ندارد .

نتیجه گیری

گاهی اگر شغل نامناسبی نصیبتان شود ، خودش برایتان تجربه ای می شود که این بار باید سر چه مسائلی حواستان را جمع کنید اما چه بهتر که با به کارگیری نکاتی که برایتان توضیح دادیم ، از چشیدن این تجربیات تلخ جلوگیری کنید .

دوره های دکتر کاویانی

به چالش ۵ روزه یادگیری مسیر ثروت بپیوندید.

دکتر کاویانی یک دوره آموزشی ۴جلسه ای به نام «مدار ثروت» دارن، در این دوره دکتر کاویانی مسیر ثروتمند شدنی که خودشون طی کردن رو بهتون آموزش میدن.

اینستاگرام خودساخته

روزمرگی های دکتر کاویانی

تلگرام خودساخته

مطالب انگیزشی روزانه

اگه لذت بردی برای دوستات از طریق این دکمه ها بفرست.

همیشه پیگیر آموزش باش

دوره های رایگان

دیدگاه

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت لینک دانلود