چیزی به نام موفقیت یک شبه وجود ندارد. همه افراد موفقی که شما آنها را تحسین میکنید با انتخابهای روزانه به موفقیت دست یافتهاند. برخی از این انتخابها خارقالعاده هستند، اما بیشتر آنها عادت های سادهای هستند که هر روز انجام میشوند. افراد بسیار موفق خودآگاه بوده و پیشرفت شخصی خود را جدی می گیرند. آنها به طور منظم عادتهای خود را ارزیابی میکنند و برای بهبود مستمر تلاش میکنند. خوب لطفا به این فکر کنید که هر چند وقت یک بار عادتهای خود را ارزیابی میکنید؟ هر چند وقت یک بار نه تنها به دنبال راههایی برای بهبود، بلکه برای جشن گرفتن و ساختن ایدههای خود برای ایجاد انگیزه، الهام، انرژی و موفقیت بیشتر هستید؟
اگر خواهان موفقیت بیشتر در کار و زندگی خود هستید، با تغییر روزانه شروع کنید. به یک یا همه عادت هایی که ممکن است شما را از موفقیت باز دارند نگاهی بیندازید. کنار گذاردن یک عادت بد و ایجاد یک عادت جدید، اولین قدم برای سوق دادن شما به سمت موفقیت، تأثیرگذاری و تحقق بیشتر است. پس عادات بدی که در ادامه آمده را کنار بگذارید تا موفق شوید:
1. روال صبحگاهی در زندگی شما وجود ندارد.
وقتی چیزهای زیادی برای انجام دارید و همه چیز باید سریع انجام شود، لحظات ارزشمند صبح شما با عجله سپری میشود و فقط با انجام هر کاری که لازم است از در خارج شوید و به سر کار بروید روز را شروع خواهید کرد. اما باید بدانید که یکی از مهم ترین فرصتهای تحت کنترل خود را برای اطمینان از موفقیت را از دست میدهید. شما میتوانید یک برنامه صبحگاهی منحصر به فرد برای زندگی خود طراحی کنید که شما را از نظر فیزیکی و ذهنی برای عملکرد بهتر آماده کند. اگر حتی روزانه 10 تا 15 دقیقه بیشتر به خود وقت دهید تا برنامهای را اجرا کنید که به شما انرژی میدهد و تمرکز بیشتری به شما میدهد، اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت و در طول روز مؤثرتر خواهید بود. این خیلی بهتر از آن است که صبح را با احساس سرگیجه شروع کنید.
روال شما می تواند شامل پیاده روی سپاسگزاری و کمی خواندن و نوشتن باشد. برخی دوست دارند وقتی خانه خلوت است و قبل از همه بیدار شوند.
2. وقتی به مانعی بر میخورید، نقاط قوت خود را فراموش میکنید.
اغلب، وقتی با شکستهای غیرمنتظره مواجه میشویم، مانند کسی که چراغ های خودوری وی در شب تاریک خاموش شده فلج میشویم. اما اگر هر روز نقاط قوت خود را به خود یادآوری کنید، بهتر و سریعتر از پریدن در چاه شک و تردید که در مسیر شما ایجاد شده اجتناب میکنید.
3. شما به چیزهای کم اهمیت اولویت بیشتری میدهید
به جای اولویت دادن به مهمترین چیزهایی که باید هر روز انجام شوند شما سعی می کنید اول به حل مسائل و انجام کارهای کم اهمیت بپردازید. این روش دیگری برای گفتن این است که اگر تغییرات تدریجی در نحوه مدیریت زمان خود ایجاد کنید، بهرهورتر و شادتر خواهید بود. راه فوق میتواند به سادگی تصمیم گیری هر روز صبح درباره سه کاری که باید هر روز انجام شود، یا تنظیم یک تایمر برای تمرکز روی یک چیز به مدت 60 دقیقه بدون وقفه باشد.
4. شما اجازه میدهید خون آشامها وقت و انرژی زمان شما را هدر دهند.
این “خون آشامها” می توانند کارهای وقت تلف کننده ای مانند چک کردن ایمیل شما به دفعات زیاد باشند، یا ممکن است افرادی باشند که برای دستیابی به پروژه های شما کلیدی نیستند و در مکالمه با شما به جدل میپردازند تا کم کاری خود را جبران کنند. با چند قدم کوچک، میتوانید برای مدیریت برنامه خود اقدام کنید، مانند قرار دادن تلفن خود روی «مزاحم نشوید» و تنظیم آلارم برای انجام وظایف خود.
سه مورد بعدی عادت هایی هستند که از کمال گرایی به وجود آمده اند. خبر خوب این است که هر کسی می تواند در غلبه بر این عادت های بد به پیشرفت خود ادامه دهد.
5. شما روی کارهایی تمرکز میکنید که میتوانند به شخص دیگری محول شوند.
شما فکر می کنید که می توانید یک کار به خصوص را بهتر انجام دهید، پس فقط خودتان آن را انجام میدهید. یا، شما دائماً تیم خود را تصحیح یا تنبیه می کنید، که این انگیزه آنها را کاهش می دهد و شما را از انجام ارزشمندترین کاری که میتوانید انجام دهید منحرف میکند.
6. زمان زیادی را صرف بهبودی پس از یک زمین خوردن یا شکست میکنید.
به جای ارزیابی سریع یک موقعیت و تعیین یک برنامه، در چرخه ای قرار می گیرید که انرژی و تمرکز شما را تخلیه می کند. شاید فراموش کرده باشید که هر فردی که تحسینش میکنید، شکستها و ناکامیهای زیادی داشته است. هنری فورد می نویسد: “موفق ترین کسب و کار من با 33 دلار آخری که در حساب بانکی من بود شروع شد. کسب و کار موفقی که در عرض چند سال، وی آن را به 200 میلیون دلار درآمد سالانه رساند! شما می توانید عادات و طرز فکرهایی ایجاد کنید تا بتوانید از شکست برای خود پل موفقیت بسازید.
7. کارها را به تعویق میاندازید.
بسیاری از چیزهایی که از کمال گرایی ما ناشی میشود به تعویق کارها نبز مرتبط است. اهمال کاری میتواند کمبود اعتماد به نفس یا ترس از اشتباه بودن یا مورد انتقاد قرار گرفتن را پنهان کند. کمال گرایی ما را در شروع یک ابتکار جدید یا شروع مرحله بعدی یک ابتکار موجود کند می کند زیرا می خواهیم مطمئن باشیم که استراتژی یا برنامه ما بی عیب و نقص خواهد بود. فقط تشخیص اینکه چه زمانی کمال گرایی در تفکر و مدیریت زمان شما رخنه کرده است یک گام بزرگ به جلو رخ خواهد داد.
8. از گفتگوهای مهمی که شما را به چالش میکشد اجتناب میکنید.
با گذشت زمان، متوجه می شویم که مکالمات دشوار میتوانند فرصت های اساسی برای به دست آوردن اطلاعات، گوش دادن، یادگیری و پایان دادن به گفتگو یا غنی سازی رابطه باشد. ما با این کار خواهیم آموخت که اجتناب از یک مکالمه دشوار به این معنی است که ما مشکلات را شناسایی نمی کنیم، با آنها مواجه نمی شویم یا آنها را حل نمی کنیم. در حالیکه که اگر به آنها رسیدگی نشود، چرکی و بدتر می شوند و در نهایت ما را از پا در می آورند.
9. فراموش میکنید که زندگی درونی شما موفقیت بیرونی شما را تعیین خواهد کرد.
این ایدهای بسیار به درد بخور است و دکتر هنری کلود به خوبی آن را باز تعریف کرده است:
“زندگی خوب گاهی ربطی به شرایط بیرونی ندارد. ما بیشتر از طریق درون است خوشحال و راضی هستیم و درون ما تا حد زیادی به رخ دادن بسیاری از اتفاقات خارجی زندگی ما کمک می کند”.
برای وی یک زندگی درونی با شکرگزاری شروع می شود. وی گاهی اوقات سه چیز ساده را بیان میکند که در آن لحظه بابت آنها شکرگزار خداوند است. این کار مخصوصاً در سخت ترین مواقع بلافاصله دیدگاه وی را تغییر میدهد. زندگی درونی ما با صرف زمان برای انعکاس چیزهای مثبت و مؤثر رشد می کند و به ما انرژی می دهد تا این روند را تکرار کنیم. همچنین مبنایی برای خوش بینی آموخته شده است. هر کسی می تواند یاد بگیرد که خوشبینتر باشد. وینستون چرچیل میگوید: “یک انسان بدبین در هر فرصتی فقط دشواری آن را میبیند ولی یک انسان خوشبین در هر سختی فقط فرصت آن را میبیند.”
10. شما انسان قدردانی نیستید.
شما به تنهایی موفق نخواهید شد و افراد زیادی در زندگی شما وجود دارند که شایسته تشکر هستند. از همکارانی که از نردبان شغلی شما هستند یا راننده تاکسی و حتی باریستای قهوه فروشی هم متشکر باشید و بیشتر لبخند بزنید! تحقیقات نشان می دهد که این کار برای شما و اطرافیانتان بسیار مفید است.
11. روشی را پی می گیرید که قبلا یک بار در آن شکست خوردهاید.
چه یک شغل، چه یک رابطه عاشقانه شکست خورده که به دلیل خوبی به پایان رسیده است، هرگز نباید با انتظار نتایج متفاوت و بدون اینکه چیزی در آن تغییر کرده باشد، دوباره شروع شود.
12. کاری را انجام میدهید که مستلزم این است که کسی باشید که نیستید.
در هر کاری که انجام می دهیم، باید از خود بپرسیم چرا این کار را می کنم؟ آیا من برای آن کار مناسب هستم؟ آیا این کار برای من مناسب است؟ آیا کاری پایدار است؟ اگر پاسخ هر یک از این سوالات منفی است، بهتر است دلیل بسیار خوبی برای ادامه داشته باشید.
13. سعی میکنید طرف مقابل را تغییر دهید.
وقتی متوجه می شوید که نمی توانید کسی را مجبور به انجام کاری کنید، به او آزادی می دهید و اجازه می دهید عواقب آن را تجربه کند. با انجام این کار، آزادی عمل خود را نیز باز میابید.
14. باور دارید که می توانید همه را راضی نگه دارید.
وقتی متوجه شدید که واقعاً راضی کردن همه غیرممکن است، شروع به زندگی هدفمند می کنید و سعی می کنید تنها افراد خاص و مناسب خود را راضی کنید.
15. راحتی کوتاه مدت را به سخت بلند مدت ترجیح میدهید.
افراد موفق زمانی که بدانند چیزی را می خواهند که نیازمند یک مرحله دردناک و با زمان محدود است، به این مرحله دردناک اهمیتی نمیدهند، زیرا آنها را به منفعت بلندمدت می رساند. رعایت این اصل یکی از اساسی ترین تفاوت های بین افراد موفق و ناموفق، چه از نظر شخصیتی و چه از نظر حرفه ای است. و این مورد به بهتر شدن عادت های ما کمک می کند .
سخن پایانی
امیدواریم این مقاله ه در مورد عادت های روزانه از مجموعه خودساخته در درک عمیق تر زندگی، موفقیت و یافتن راه به شما کمک کرده باشد. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در مورد عادت های روزانه خود که چه عدادت هایی را دارید ، با ما در میان بگذارید.