هدف اصلی ما از ایجاد کسب و کار چیست؟ فروش. فروش محصولات یا خدمات و کسب درآمد دلیلی است که کسب و کاری را ایجاد میکنیم. فرقی ندارد که کسب و کارتان کوچک باشد یا بزرگ. از یک قنادی کوچک محلی گرفته تا شرکتهای بزرگی مانند آمازون، همه به دنبال روشهای جدید و خلاقانه برای افزایش فروش و جذب مشتریهای جدید هستند. تلاش هر شرکتی است که فروش خود را بیشتر کرده و گسترش پیدا کند. البته برخی نیز برای افزایش فروش کسب و کار خود مشکل دارند و نمیتوانند این کار را به راحتی انجام دهند. خوشبختانه راههای زیادی به خصوص بعد از فراگیری استفاده از اینترنت برای کسب و کارها موجود است که مشتریهای جدید را جذب میکنند. به همین دلیل ما در این مطلب تعدادی از روشهای افزایش فروش کسب و کار را معرفی کردیم تا با استفاده از آنها کسب و کار خود را ارتقا دهید.
در این مطلب میخوانید
روشهای افزایش فروش در کسب و کار
روشهای متفاوت و مختلفی برای افزایش فروش وجود دارد. اما در حقیقت هیچ چوب جادویی برای فروش بیشتر وجود ندارد که یک شبه فروش شما را زیاد کند. هر راه موثری به شناخت درست کسب و کار، ویژگیهای محصول و درک نیاز مشتریها خلاصه میشود. در ادامه به بررسی راههای افزایش فروش می پردازیم:
کشف هویت کسب و کار
هر کسب و کاری، قبل از این که بتواند خدمات مناسبی را ارائه دهد و فروش خوبی داشته باشد، باید ویژگیهای خود و مشتریانش را به خوبی شناسایی کند. مراحل شناخت کسب و کار به شرح زیر است:
شناخت ارزش پیشنهادی
امروزه مردم دیگر به دنبال خرید محصول نمیگردند. اغلب ما به دنبال خریدن تجربههای جدید یا نتیجه استفاده از یک محصول هستیم. در واقع ما با پرداخت پول، تبادل ارزش میکنیم. سعی کنید لیستی از مزایا و ارزشهای پیشنهادی محصول خود را بنویسید. شما می توانید مواردی را تهیه کنید که ببینید مشتری شما، بعد از استفاده از محصول شما، چه احساسی خواهد داشت؟ چه تجربهای را کسب خواهد کرد؟ آیا محصول شما واقعا این احساسات و ارزشها را برای او فراهم میکند؟ این لیست را می توانید با این پرسش ها تهیه کنید و به آن خوب فکر کنید تا بتوانید در جهت پیدا کردن جواب آنها تلاش خود را بکنید.
شناخت کامل مشتری
باید مشتری خود را به خوبی بشناسید و ببینید چه افرادی مشتاق خرید محصولات یا خدمات شما هستند؟ باید تلاش کنید فکر، سلایق و نیازهای مشتریهایتان را به صورت کامل شناسایی کنید تا خدمات درست و مناسبی را به آنها ارائه دهید. برای شناخت مشتریهایتان میتوانید سوالات زیر را از خودتان بپرسید:
- مشتریهای کسب و کار من چند سال است که مرا همراهی میکنند؟
- بیشتر خریداران مرد هستند یا زن؟
- مجرد هستند یا تشکیل خانواده دادند؟
- درآمد ماهیانه آنها حدودا چه قدر است؟
- میزان تحصیلاتشان چه قدر است؟
افزایش فروش کسب و کار از طریق فهرست کسب و کار من در گوگل
با استفاده از پروفایل کسب و کار من در گوگل، کسب و کار خود را کامل کنید. این فهرست که در نتایج جستجو در گوگل نشان داده میشود، شانس کسب مشتریهای جدید را افزایش میدهد. این فهرست در نقشه گوگل و قسمتهای جستجوی گوگل نمایش داده میشود. زمانی که این پروفایل خود را کامل کرده و در معرض دید قرار میدهید مخاطبان متناسب با کسب و کار شما بیشتر با شما آشنا می شوند و اینگونه فروش کسب و کار شما بیشتر میشود. برخی از نکات ضروری در این رابطه که کار شما را بهتر میکند، به شرح زیر است:
پروفایل خود را کاملاً پر کنید
هرچقدر که توضیحات کسب و کار شما کاملتر باشد، اعتماد کاربران به کسب و کار شما نیز بیشتر میشود.
بازبینی گوگل دریافت کنید
منظور از بازبینی همان نظراتی است که مشتریان در مورد خدمات یا محصولات کسب و کار شما در گوگل ثبت میکنند. این نظرات به هنگام جستجوی شرکت شما نمایش داده میشوند و افراد در مورد کسب و کار شما آگاه میشوند.
بخش پرسش و پاسخ را هم کامل کنید
با قابلیت پرسش و پاسخ گوگل همه میتوانند هر سوالی که داشتند بپرسند و همه میتوانند به سوالات دیگران پاسخ دهند. این قسمت نیز برای بالا بردن اعتبار کسب و کار و افزایش فروش آن مفید خواهد بود.
چطور از طریق مشتریان کنونی افزایش فروش داشته باشیم؟
زمانی که قصد افزایش فروش کسب و کار خود را دارید، مشتریان کنونی، باید اولویت شما باشند. این مشتریان کنونی هستند که همین الان هم در قبال دریافت کالا و خدمات شما حاضرند پول خرج کنند. خوب روشهای افزایش فروش کسب و کار از طریق مشتریهای کنونی را نیز توضیح خواهیم داد.
توجه به رفتار مشتریهای کنونی
هر زمان که امکانش بود بررسی کنید و ببینید که مشتریهای کنونی شما چطور با شما ارتباط برقرار کرده و اقدام به خرید از شما میکنند. شاید به یکی از ویژگیها توجه ویژهای دارند و یا اینکه از یک نقطه ضعف شما رنج میبرند. در این صورت میتوانید به فکر ارتقا آن زمینه باشید.
درخواست بازخورد دهید
از مشتریان کنونی خود این سوالات را بپرسید.
- خدمات ما چه مشکلاتی دارند؟
- از سرویس ما راضی بودید؟
- از کدام سرویس ما رضایت بیشتری دارید؟
- دوست دارید چه قابلیتی به خدمات و کالاهای ما اضافه شود؟
و از این قبیل سؤالات بازخورد مشتریان را به شما میرسانند. دریافت بازخورد از مشتری یکی از بهترین روشهای افزایش فروش است چون هم باعث میشود نقاط ضعف خود را شناخته و برطرف کنید. همچنین مشتری نیز میبیند که رضایت آنها برای شما مهم است.
روشهای افزایش فروش کسب و کار با مشتریان جدید
کسب و کار شما مخاطبان زیادی دارد ولی از بین این همه مخاطب تنها عده کمی مشتریان شما هستند. شاید مهمترین روش افزایش فروش کسب و کار تبدیل همین مخاطبان به مشتری است. خوب ولی چطور این کار را بکنیم؟
محتوای خود را بررسی کنید
وب سایت، نامهها، نوشتهها و بروشورهای خود را بررسی کنید. این بررسی و بازبینی ممکن است منجر به تغییراتی در محتوا شود که افزایش فروش را به دنبال خواهد داشت. باید بیشتر به مشتریها بگویید که با استفاده از خدمات و کالاهای شما چقدر از مشکلات آنها حل شده و زندگی آنها راحتتر خواهد شد. مثلاً بجای اینکه بگویید: «پشتیبانی فنی ۲۴ ساعته» میتوانید بگویید: «نیازی نیست نگران خرابی لوازم خانگی خود باشید چون تنها یک تماس برای استفاده از خدمات ما در هر زمانی از روز فاصله دارید.»
پکیج درست کنید
مدام نباید از یک روش برای فروش محصولات یا خدمات خود استفاده کنید. یکی از روشهای افزایش فروش کسب و کار که تاکنون نیز به خوبی جواب داده است این است که محصولات و خدمات را ترکیب کرده و پکیج درست کنید. رابرت کیوساکی، نویسنده کتاب پدر پولدار، پدر بیپول هم همین گرایش را تایید کرده است و میگوید بجای اینکه از حجم کالا کم کنید تا قیمت را پایینتر بیاورید میتوانید پکیج درست کنید و قیمت را کمی بالاتر ببرید.
فقط دقت کنید که قیمت گذاری مناسبی داشته باشید. گاهی تخفیف بیش از حد باعث میشود که ارزش کالا در نگاه مشتری پایین بیاید. برای چنین مواردی بهتر است دلایلی مانند نیاز به تخلیه انبار و ایجاد خط جدیدی از کالا را ذکر کنید.
روشهای افزایش فروش از طریق شبکههای اجتماعی
هر شبکه اجتماعی که راه اندازی میشود یعنی راه جدیدی برای افزایش فروش کسب و کار، که می توان از موارد زیر استفاده کرد:
از تبلیغات شبکههای اجتماعی استفاده کنید
هر شبکه اجتماعی تبلیغات خاص خود را نیز دارد. این شبکهها دادههای زیادی در مورد علایق کاربران خود دارند و به همین دلیل استفاده از تبلیغات آنها بسیار مفیدتر است. همچنین میتوانید با تبلیغ محصولات و خدمات خود از طریق پیجهایی که کار تبلیغات میکنند فروش خود را افزایش دهید. تجربه ثابت کرده است که پیشنهادهای ویژه و مناسبتی، بهتر و بیشتر توجه مخاطبان را به خود جلب میکنند.
با کسب و کارهای دیگر هم همکاری داشته باشید
یکی از روشهای افزایش فروش کسب و کار این است که با کسب و کارهای دیگر همکاری داشته باشید. اگر هر دو کسب و کار زمینه کاری مشابهی دارید، میتوانید برخی از کارها و سفارشات خود را به یکدیگر محول کنید.
در مواردی که شاید چندان مرتبط نیستید هم میتوانید پکیج درست کنید. مثلاً ما در وب سایت خود ساخته میتوانیم دوره آموزش کسب درآمد بگذاریم و با وب سایت فروش کتاب نیز هماهنگ کنیم تا برای شرکتکنندگان خود در این دوره یک سری کتاب خودیاری تدارک ببینیم.
سخن پایانی
در این مطلب مواردی را مورد بررسی قرار دادیم که کمک میکند فروش بیشتری در کسب و کارتان داشته باشید. این موارد برخی از روشهای افزایش فروش کسب و کار بود که نه هزینهی چندان زیادی دارند و نه زحمت زیادی. در عین حال پربازده نیز هستند. در این مسیر باید بتوانید مشتریهای خود را شناسایی کنید تا در جهت بهبود و افزایش فروش در کسب و کارتان اقدامات لازم را انجام دهید.