چگونگی تعیین اهداف کوتاه مدت برای داشتن زندگی موفق

اهداف کوتاه مدت

تغییر بزرگ زمانی در زندگی شما رخ می دهد که با امید همراه شود. زیرا داشتن امید نسبت به آنچه در زندگی شما رخ می دهد، منجر به احساس انتظار و توقع می شود. حال اگر این را با تعیین اهداف کوتاه‌ مدت ترکیب کنید، احتمال شادتر زیستن و موفقیت در زندگی، از یک امکان به واقعیت تبدیل می شود. اهداف کوتاه مدت ، زمانی که با معیارهای خوب ایجاد شوند، گام های افزایشی را برای دستیابی موفقیت آمیز به اهداف بزرگتر ارائه می دهند. انتخاب هدف در زندگی  یکی  چالش های بزرگی است که برای رسیدن به زندگی ایده آل خود، با آن نیاز خواهیم داشت. در این مقاله از سایت خودساخته می توانید گام های ایجاد اهداف کوتاه‌ مدت را کشف کنید که شما را برای موفقیت آماده می ‌کند و به شما کمک می‌ کند تا به راحتی از چالش‌ های حفظ انگیزه عبور کنید.

 

پل موفقیت

پل موفقیت

 

هدف کوتاه مدت چیست؟

همان طور که از عنوان بر می آید، اهداف کوتاه مدت “کوتاه” هستند، به این معنی که چارچوب زمانی آن، می تواند به کوتاهی ۱۰ دقیقه یا یک روز، یا به مدت یک هفته یا حتی ۱۲ ماه در نظر گرفته شود. اگر اهداف کوتاه مدت به خوبی برای شما شکل گرفته باشد، از انتها در ذهن شروع می شوند و می توانند بیشتر با اهداف بلند مدت مرتبط شوند. در حقیقت هدف کوتاه‌ مدت را می توان به عنوان چیزی دانست که بخواهید در آینده نزدیک به آن برسید یا آن را انجام دهید. یک هدف کوتاه مدت کوچک ترین گامی است که شما برای دستیابی به یک هدف بزرگتر نیاز دارید تا بتوانید به چیزی برسید که با اشتیاق به دنبال آن هستید. در این راه “اشتیاق” کلید اصلی رسیدن به موفقیت است.

همانطور که تونی رابینز در این رابطه می گوید: مردم تنبل نیستند، آنها صرفاً اهداف ناتوانی دارند بدین معنی که اهدافشان الهام بخش آنها نیست. داشتن اشتیاق در تعیین اهداف به این معنی است که ذهن و بدن خود را فعال کنید تا انرژی و تمرکز شما تقویت شود. هر بار که به یک هدف کوتاه مدت دست می یابید، بدن شما با تولید و انتشار مواد شیمیایی مانند دوپامین، سروتونین، اکسی توسین و اندورفین (انتقال دهنده های عصبی احساس خوب) جشن می گیرد. ایان رابرتسون، عصب ‌شناس شناختی و نویسنده اثر علم عصبی موفقیت و شکست، می‌گوید: موفقیت و شکست قوی‌ تر از ژنتیک و داروها به ما شکل می‌ دهند. انتشار منظم مواد شیمیایی طبیعی بدن، از تغییرات مغزی در سطح عصبی پشتیبانی می کند، اعتماد به نفس شما را تقویت می کند و تمرکز هدف مدار شما را تجدید می کند.

 

مزایای تعیین اهداف شخصی کوتاه مدت

تعیین اهداف شخصی کوتاه مدت در یک حوزه خاص در زندگی، علاوه بر این که همان موضوع و محدوده زندگی شما را تحت تاثیر خود قرار می دهد، می تواند موج تاثیر گذاری بر تمام زمینه های زندگی شما باشد. در زیر به برخی از مزایای هدف گذاری در زندگی، اشاره می شود:

  1. می توانید آینده شغلی و احساس هویت خود را بهبود بخشید.
  2. با هدف گذاری در زندگی می توانید انرژی خود را به گونه ای افزایش دهید که در محل کار و خانه قابل توجه باشد.
  3. با این کار می توان طرز فکر و نگرش خود را در مورد نحوه تعامل با دیگران بهبود بخشید.
  4. سلامت خود را افزایش دهید و تمایل خود را برای بهبود شرایط خود افزایش دهید.

 

موفقیت در گرو همکاری است

موفقیت در گرو همکاری است

 

چهار قدم برای رسیدن به موفقیت با اهداف کوتاه مدت

تعیین اهداف کوتاه مدت شما را به یک زندگی شادتر و موفق تر نزدیک می کند، اما چگونه می توانید اهداف کوتاه مدتی را تعیین کنید که واقعاً قابل دستیابی باشند؟ این که چگونه اهدافمان را مشخص کنیم نیز بسیار حائز اهمیت است. برای رسیدن به موفقیت و رویاهایی که در سر دارید، باید در ابتدا یک هدف برای آن تعیین کنید. از این رو برای رسیدن به آنچه می خواهید، کافی است مراحل زیر را انجام هید:

مرحله اول: بخش های امیدورکننده زندگی خود را بشناسید. به حوزه ای از زندگی خود فکر کنید که می خواهید بهبود یابد. به طور مثال: مهم ترین و بهترین بخشی که برای شما امیدوار کننده است چیست؟ این بخش در چه زمینه ای است؟ امور مالی، شغل، روابط کاری، روابط خانوادگی، سلامتی و ….

این فرآیند به شما کمک می کند که جزئیات دقیق تری از آنچه می خواهید به آن برسید داشته باشید. در نتیجه فکر و ایده شما می تواند نتیجه واضح تری برایتان داشته باشد. این فرآیند نه تنها به شما هدف می ‌دهد، بلکه رفتار و طرز فکرتان را نیز تغییر می دهد تا برای رسیدن به هدف مورد نظر خود به نتیجه دلخواه برسید.

مرحله دوم: به آنچه متفاوت است توجه کنید. سوال بعدی که باید از خود بپرسید این است: چه چیزی با روشی که معمولاً انجام می دادید متفاوت است؟ توجه کردن به جزئیات و راه حل های متفاوت از آن چیزی که انجام می دادید، می تواند چشم انداز جدیدی برای رسیدن و ممکن کردن هدف مورد نظرتان، بدست آورید. هرچه توصیف غنی تری در مورد جزئیات موضوع مورد نظرتان ایجاد کنید، آینده ترجیحی شما و رسیدن به هدف مورد نظر واقعی تر می شود.

مرحله سوم: به سؤال “دیگه چی می خوای؟” پاسخ دهید. بسیاری از ما می دانیم که دلیل پنهانی یا امید دیرپایی در داخل این سوال وجود دارد که چرا ما چیزی را می خواهیم. اغلب ذهن ما در مقابل این سوال حالت تدافعی به خود می گیرد. اما اگر حقیقت را کشف کرده و دوباره آن را نمایان کنیم، آن نیرویی که مانع پیشرفت ما بوده است را می توان از سر راه برداشت تا به جلو حرکت کنیم. این سوال بسیار مهم است زیرا مشخص می کند، چه چیز دیگری وجود دارد که در زندگی به دنبال آن هستید. پاسخ به این سوال اگر دارای جزئیات بیشتری باشد، اهداف مختلف زندگی را بیشتر نمایان می کند.

مرحله چهارم : به این فکر کنید که چه کسی به این تفاوت توجه می کند. افرادی که در زندگی شما حضوری موثر دارند مانند: خانواده، همسر، دوستان، همکاران و غیره، برای ایجاد انگیزه بسیار مهم هستند. اگر شما هدفی را در سر دارید، فکر کنید با هدفی که در سر دارید به موفقیت دست پیدا کرده اید. تصور کنید اطرافیان شما متوجه این تغییر می شوند؟ این کار دیدگاه دیگری برای رسیدن به موفقیت، به شما می دهد.

 با بررسی این چهار مرحله، انگیزه و اشتیاق شما بسیار فعال می شود. هرچه بتوانید جزئیات هدف های کوتاه مدتی که در ذهنتان دارید را بیشتر کاوش کنید به نتیجه بهتری دست خواهید یافت.

 

پله های پیشرفت

پله های پیشرفت

 

چگونه اهداف کوتاه مدت خود را دنبال کنیم

هنگامی که اهداف کوتاه مدت خود تعیین می کنید، یک سیستم اندازه گیری برای پیگیری پیشرفت خود ایجاد کنید. می توانید از روش های زیر استفاده نمایید:

۱. یک مدت زمان معین برای انجام کار در نظر بگیرید.

یکی از بهترین ابزارها برای حفظ هدف کوتاه مدت خود این است که تعداد روزهای متوالی را که هدف خود را می خواهید اجرایی کنید، حفظ کنید. به عنوان مثال، اگر بهبود سلامتی برای شما مهم است و قصد دارید با نخوردن هرگونه غذای حاوی قند، وزن خود را تا ۵ کیلوگرم کاهش دهید، یک نمودار ساده تنظیم کنید و تعداد روزهای متوالی را که می توانید انجام دهید را پیگیری نمایید.

 در بازه های زمانی ۵، ۱۰ و ۲۰ روز متوالی را می توان مورد هدف قرار داد. در این بازه ها اگر یک روز شکر می خورید، به سادگی می توان دوباره شروع کرد. وقتی در بازه زمانی موفق بودید، در مرحله بعد می توان برداشتن ۵۰۰۰ قدم در روز را به آن اضافه کرد. دوباره، یک نمودار آمارگیری ساده، در جایی قابل مشاهده، تنظیم کنید و از علامت گذاری یک روز دیگر که به هدف کوتاه مدت خود دست یافته اید، لذت ببرید.

۲. یک دفتر ثبت وقایع روزانه درست کنید.

داشتن یک دفتر ثبت وقایع روزانه به شما کمک می کند تا روی شناسایی چیزهایی که متفاوت هستند تمرکز کنید. زیرا اهداف کوتاه مدت خوبی تعیین کرده اید. در این روش سعی کنید در پایان هر روز، چیزهایی را که متوجه شده اید را با جزئیات به خاطر بیاورید تا به ثبت آن بپردازید. این کار به شما کمک می کند تا با نتیجه دلخواه خود و تحولی که در رفتار و طرز فکر خود تجربه می کنید در ارتباط باشید. در این راه می توانید جزئیات متفاوتی را که به آن توجه نمی کردید را شناسی کنید.

۳. روند پیشرفت خود را با یک دوست یا مربی مورد اعتماد به اشتراک بگذارید.

زمانی که با یک نفر دیگر درباره تغییراتی که در خود دیده اید و این که تا چه حد به سمت هدف خود حرکت کرده اید، صبحت می کنید، قدرت تغییر خود را تقویت می کنید. به عنوان مثال، به اشتراک گذاشتن این موضوع که امیدوارید در شش ماه آینده ۸ کیلوگرم از وزن خود را از دست بدهید یا با گذراندن دوره‌های آموزشی در ماه آینده، به سمت یک مسیر شغلی خاص حرکت کنید، انگیزه شما را افزایش می ‌دهد. همچنین به شما کمک می‌ کند تا نسبت به آن اهداف کوتاه‌ مدتی که تعیین کرده اید، تعهد بیشتری داشته باشید.

۴. پیشرفت خود را تجسم کنید.

قبل از خوابیدن در شب هنگام، فردای خود را مجسم کنید. خودتان را در حال انجام کارهایی که از تغییر شما و حرکت به سوی اهداف کوتاه مدت شما حمایت می کنند، ببینید. در جزئیات کوچکی که به تغییراتی که می ‌خواهید انجام دهید، غرق شوید. زمانی که بیدار می شوید نیز دوباره جزئیات را تصور کنید و سپس روز خود را آغاز کنید.

۵. محرک هایی برای عادت های روزانه خود ایجاد کنید.

به طور مثال : من هر روز از زندگی خود را با یک روش آغاز می کنم. ساعت ۵:۳۰ صبح از خواب بیدار می شوم، لباس های تمرینی، گرم کن، کفش های ورزشی و کلاه خود را می پوشم. بیرون خانه ‌ام راه می ‌روم، تاکسی می‌ گیرم و به راننده می ‌گویم که من را به باشگاه ورزشی من در خیابان اول ببرد، جایی که دو ساعت ورزش می ‌کنم. این یک عمل ساده است، اما انجام آن به روشی مشابه هر روز صبح باعث می شود آن را تکرار و آسان انجام دهید. این احتمال را کاهش می دهد که من آن را نادیده بگیرم یا آن را متفاوت انجام دهم. همچنین باعث می شود یک چیز کمتر برای فکر کردن داشته باشید.

۶. درباره آینده صحبت کنید.

افکارتان را به سمت آینده  جهت دهی ومتمرکز کنید زیرا این کار اهمیت چشم انداز و اهدافتان را برایتان تقویت می کند. رالف والدو امرسون در این زمینه می گوید: “شما همانی هستید که فکر می کنید.” خواندن روزانه اهداف خود را به یک عادت تبدیل کنید. به چیزهایی فکر کنید که متوجه خواهید شد که با دستیابی به آنها، در زندگی شما تغییراتی که می خواهید ایجاد خواهد شد.اهداف خود را به کسی که در زندگی شما مهم است بیان کنید. انجام این کارها، ذهنتان را تقویت می کند تا به آنچه که می خواهید برسید، همچنین انتظار دستیابی به اهداف کوتاه مدت شما را تقویت می کند.

۷. مقاومت ذهنی را مدیریت کنید.

وقتی با امید شروع می‌ کنید، حس انتظار را فعال می‌ کنید، این باور که آنچه می‌ خواهید نه تنها ممکن است، بلکه در دسترس است. امید انگیزه قوی است که شما را به سمت یک زندگی موفق سوق می دهند. وقتی با امید به جلو می روید، خود را به سمت آینده دلخواه خود جهت می دهید.

 

رسیدن به قله های موفقیت

رسیدن به قله های موفقیت

 

جمع بندی

تغییر امکان پذیر است و اهداف کوتاه مدتی که بر روی یکدیگر بنا می شوند، پله هایی برای دستیابی به زندگی موفق شما هستند. استفاده از تخیل خلاق خود با توجه به تفاوت‌ های کوچکی که روزانه رخ می ‌دهد، راهی مثبت برای ایجاد تغییرات عملی به روشی آسان و قابل انجام است. مهمتر از همه، مطمئن شوید که هدف شما با اشتیاق تقویت می شود تا به نتایج دلخواه خود برسید.

اگه لذت بردی برای دوستات از طریق این دکمه ها بفرست.

همیشه پیگیر آموزش باش

دیدگاه

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

2 پاسخ

  1. سلام خدمت تیم خودساخته من سه روزه برای دوره رایگان مدارثروت ثبت نام کردم ولی هنوز بامن تماس نگرفتن دوره را دریافت نکردم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.