خلاصه کتاب برای موفقیت به دنیا آمدی

 نام کتاب : برای موفقیت به دنیا آمدی

نویسندگان: زگ زیگلار (Zig Ziglar)

سال انتشار : 2012

 

خلاصه کتاب

کتاب “برای موفقیت به دنیا آمدی ” (2012) یک فلسفه ساده اما مؤثر برای کسب موفقیت آموزش می‌دهد: برای رسیدن به موفقیت ابتدا باید برنامه‌ریزی کرده و خود را آماده کنید، تنها در این صورت می‌توانید انتظار برنده شدن داشته باشید. این کتاب نشان می‌دهد که چگونه اجرای این فلسفه باعث ایجاد دیدگاه‌ها و اهدافی برای کسب موفقیت می‌شود. این کتاب اهمیت مثبت اندیشی و پرورش وجودتان برای رسیدن به موفقیت را نیز برجسته می‌سازد.

در این کتاب چه چیز جالبی برای من وجود دارد؟ بر استراتژی برنده شدن مسلط شده و آن را در زندگی خود به کار گیرید.

“هر کسی می‌تواند یک برنده باشد”، شاید این عبارت یا نسخه‌های مختلف آن را قبلاً شنیده باشید. اما به همان اندازه که کلمات من دلگرم کننده به نظر می‌رسند، به طور دقیق نحوه برنده شدن شما را توضیح نمی‌دهد.

در این کتاب، رازی را کشف خواهید کرد. راهکار ساده‌ای را خواهید آموخت که نحوه برنده شدن و کارهایی که باید برای رسیدن به این امر انجام دهید را برای شما توضیح می‌دهد: تنها سه کار باید در این زمینه انجام دهید: برنامه‌ریزی برای برنده شدن، آماده شدن و سپس انتظار برنده شدن.

با دنبال کردن مراحل زیر متوجه خواهید شد که می‌توانید به سمت موفقیتی که برای تجربه آن به دنیا آمدید، پیش بروید.

در این کتاب یاد خواهید گرفت:

  • نحوه ایجاد یک برنده
  • نحوه انتخاب یک مربی برای برنده شدن
  • آنچه می‌توان از بازی بولینگ آموخت.

میکروی شماره یک

برنده شدن با یک چشم‌انداز و میل به تحقق آن رخ می‌دهد.

آیا تابحال یک مسابقه قهرمانی ورزشی یا بازی فینال در یک مسابقه بزرگ ورزشی مانند جام جهانی فوتبال یا سوپر بول را تماشا کرده‌اید؟ در همه این رویدادها، برندگانی وجود داشته که غرق درخشش موفقیت خود هستند.

اما سؤال اینجاست، این برندگان چگونه به این لحظه دست می‌یابند؟ به احتمال زیاد، آن‌ها در اوایل زندگی پتانسیل برنده شدن را از خود نشان داده‌اند، اما این تمام آن چیزی نیست که برای رسیدن به این موفقیت لازم است.

همان‌طور که محققان اشاره می‌کنند، همه افراد پتانسیل برنده شدن را دارند. اما آنچه افراد با این پتانسیل را موفق می‌سازد، میل به برنده شدن در آن‌هاست. قبل از این که یک ورزشکار از خط پایان عبور کند و یا یک تیم فوتبال برنده جام قهرمانی را بالای سر ببرد، ابتدا باید میل به برنده شدن را در خود پرورش دهد. این مسئله فرد را به سمت برنامه‌ریزی، آمادگی و در نهایت انتظار برای پیروزی سوق می‌دهد.

پیام کلیدی: برنده شدن با یک چشم‌انداز و میل به تحقق آن رخ می‌دهد.

میل و انگیزه همان چیزی است که افراد را به انجام کار سختی که منجر به برنده شدن می‌شود، سوق می‌دهد. میل و انگیزه را به عنوان موتوری در نظر بگیرید که شما را به سمت موفقیت پیش می‌برد و این موتور برای اولین بار زمانی شروع به کار خواهد کرد که دیدگاه روشنی برای خود و آینده‌تان مشخص کنید. اغلب این دیدگاه حاصل یک رویداد یا یک برخورد است.

به عنوان مثال، دیدگاه زیگ زیگلار (Zig Ziglar) در زمینه موفقیت الهام گرفته از گفتگو با سرپرستی است که وی را در این مسیر تحسین کرده است. این محقق در حال کار به عنوان یک فروشنده بود و سرپرستش به وی گفت که می‌تواند بهترین فروشنده قرن شود. قبل از این گفتگو، زیگلار هرگز تصور نمی‌کرد بتواند کاری فراتر از تأمین مخارجش انجام دهد. اما بعد از این گفتگو، در رابطه با این دیدگاه هیجان زده شد و میل به تحقق آن در وی شکل گرفت.

هنگامی که میل به انجام کاری دارید، دو ویژگی در شما شکل گرفته که باعث می‌شود در مسیر رسیدن به دیدگاهتان کار کنید: تعهد و پشتکار.

تعهد شما را بر روی کار و دستیابی به چشم‌اندازتان متمرکز نگه می‌دارد و هر کاری که برای رسیدن به موفقیت نیاز دارید را انجام می‌دهید، پشتکار چیزی است که حتی زمانی که جاده ناهموار است، شما را به سمت جلو حرکت داده و به شکل اجتناب‌ناپذیری شما را به انجام آن کار سوق می‌دهد. به کاری که می‌خواهید انجام دهید، فکر کنید و هنگامی که در این مسیر با شکست یا چالش‌هایی روبرو شدید، باید قادر به ادامه آن مسیر باشید. در غیر این صورت، چشم‌انداز شما هرگز محقق نخواهد شد.

برای قدم برداشتن در مسیر موفقیت، به دنبال لحظاتی باشید که الهام‌بخش چشم‌انداز شما و جرقه‌ای برای تمایلات شماست. دانستن این که دقیقاً به دنبال چه چیزی هستید، انگیزه لازم برای برنامه‌ریزی، آماده شده و انتظار برای برنده شدن را در شما ایجاد خواهد کرد. در بخش‌های زیر، به نحوه انجام این کار می‌پردازیم.

همچنین بخوانید:  علمِ ثروتمند شدن

میکروی شماره دو

هدف گذاری شما را در مسیر پیروزی قرار می‌دهد.  

تصور کنید در حال رانندگی در جاده‌ای و ورود به یک چرخه ترافیکی با چندین خروجی هستید. در این شرایط چگونه می‌فهمید که از کدام خروجی باید خارج شوید؟

این مسئله بستگی به این دارد که قصد رفتن به چه مقصدی را دارید، درست است؟ داشتن یک مقصد در ذهن، انتخاب جاده‌های مورد نیاز برای سفر را آسان می‌سازد. بدون داشتن مقصد، بدون هدف رانندگی خواهید کرد و در نهایت هرگز نخواهید دانست که از کدام خروجی باید خارج شوید.

هنگامی که برای برنده شدن برنامه‌ریزی می‌کنید، دارای هدفی شبیه داشتن یک مقصد هستید که این هدف به شما جهت داده و مانع از هدر رفتن وقت و تلاشتان خواهد شد.

پیام کلیدی: هدف‌گذاری شما را در مسیر برنده شده راهنمایی می‌کند.

برای برنده شن، باید اهداف درستی برای خود تعیین کنید و با یک فرایند ساده می‌توانید این کار را انجام دهید.

ابتدا، مطمئن شوید که هدفتان مشخص است، در این مسیر نیازمند یک ایده روشن از هدف خود هستید. به عنوان مثال به جای کسب درآمد بیشتر، هدف شما می‌تواند افزایش درآمدتان تا 30 درصد باشد. هنگامی که هدفتان را مشخص کردید، آنچه مایل به دستیابی به آن هستید را روی کاغذ بنویسید. درک مزایای رسیدن به هدف به شما کمک کرده تا در این راه باانگیزه بمانید.

دوم، موانعی که ممکن است هنگام رسیدن به هدفتان با آن روبرو شوید را شناسایی کنید. در صورتی که می‌دانید انتظارتان چیست، می‌توانید برای رسیدن به آن آماده شوید. درباره آمادگی صحبت می‌کنیم، مرحله سوم، فکر کردن درباره دانش و مهارت‌هایی است که برای رسیدن به هدفتان به آن نیاز دارید. این کار به شما کمک می‌کند دقیقاً آنچه که باید بیاموزید و همچنین کسی که می‌تواند در این مسیر از شما حمایت کرده و مشاوره بدهد، را مشخص کنید. در نهایت، با ایجاد یک برنامه عملیاتی دقیق و مهلت دادن به خود، فرایند را تکمیل کنید.

البته، هدف‌گذاری مهم است، اما برای رسیدن به پیروزی کافی نیست. باید به انجام اقدام در این زمینه ادامه داده و هدف‌گذاری در مسیر برنده شدن به شما کمک می‌کند.

این سناریو را در نظر بگیرید، از سه مردی که در حال انجام یک کار هستند، بپرسید چه کار می‌کنند، مرد اول می‌گوید در حال برش سنگ است، مردم دوم می‌گوید در حال کسب درآمد است، اما مرد سوم هدف بالاتری در کار خود داشته و می‌گوید در حال ساختن یک کلیسا است. از بین این سه نفر چه کسی بهترین نگرش را نسبت به کار خود دارد؟

یافتن ارزش و هدف در کاری که انجام می‌دهید به شما انرژی و انگیزه ادامه کار را خواهد داد، پس از خود بپرسید چرا می‌خواهید به اهدافتان برسید و رسیدن به این اهداف چگونه زندگی شما و دیگران را بهبود می‌بخشد؟ با پاسخ دادن به این سؤالات، ارزش و هدفی که مشتاقانه برای آن کار می‌کنید را کشف خواهید کرد.  

میکروی شماره سه

با کسب آموزش و مشاوره گرفتن از افراد مناسب آماده برنده شدن شوید.

سؤال دیگر اینجاست: آیا بدون چادر یا کیسه‌خواب می‌توان به کمپ رفت یا بدون تمرین می‌توان یک سخنرانی مهم را ارائه داد؟ در صورتی که پاسخ شما بله است، رفتن به این سفر احتمالاً برای شما چندان سرگرم کننده نخواهد بود و یا در مورد سخنرانی، به احتمال زیاد هیچ شانسی برای تحت تأثیر قرار دادن مخاطب خود نخواهید داشت. این مسئله به این دلیل است که هر دو سناریو فاقد عنصری بوده که برای آمادگی جهت کسب موفقیت ضروری است.

از تحت تأثیر قرار دادن یک جمعیت با کلماتتان تا داشتن یک تجربه به یادماندنی از سفر، هر کاری که بخواهید انجام دهید نیازمند آمادگی برای انجام آن هستید. باید برای انجام یک کار خود را به اطلاعات، ابزارها و سیستم‌های پشتیبانی درست مجهز کنید. تنها در این صورت است که می‌توانید از موفقیت لذت ببرید.

پیام کلیدی: با یادگیری و مشاوره گرفتن از افراد مناسب برای پیروزی آماده شوید.

تابه‌حال این ضرب‌المثل را شنیده‌اید؟ “دانش، قدرت است”، خب، در مورد برنده شدن نیز این مسئله صدق می‌کند. داشتن دانش مناسب به شما در شناسایی فرصت‌ها و یافتن شیوه‌هایی برای غلبه بر چالش‌ها کمک خواهد کرد. به عنوان بخشی از آمادگی شما در مسیر برنده شدن، عادت به یادگیری و کسب دانش کنید. می‌توانید این کار را با اختصاص دادن زمان منظم برای یادگیری مسائل مربوط به چشم‌انداز و هدفتان انجام دهید. یک نسخه از زیگ زیگلار را برداشته و هر روز سه ساعت برای خواندن آن زمان بگذارید.

همچنین بخوانید:  بهترینِ خود: خودت باش، فقط کمی بهتر!

در حالی که در حال یادگیری هستید، مطمئن شوید که دانش و مهارت‌های خود را به کار می‌گیرید. این کار به شما فرصتی می‌دهد تا بر اطلاعات جدید مسلط شده و اعتماد به نفستان را افزایش دهید. نیاز به اثبات این مسئله دارید؟ تنها به این فکر کنید که هنگامی که یک کودک دوچرخه سواری یاد می‌گیرد، چه اتفاقی می‌افتد؟ در ابتدا، این کودک از افتادن از روی دوچرخه عصبانی می‌شود و در حین رانندگی تعادل ندارد، اما با تمرین کافی، اعتماد به نفسش افزایش یافته و به زودی خواهد توانست بدون هیچ تردیدی روی دوچرخه بپرد.

علاوه بر دستیابی به دانش و اعتماد به نفس برای به کارگیری آن، مرحله دیگری وجود دارد که شما را برای برنده شدن آماده می‌کند و آن مرحله یافتن یک مربی خوب در این زمینه است.

در برخی شرایط، هر کسی نیازمند پشتیبانی است و مشاوره گرفتن از افراد عاقل و کسانی که خودشان به موفقیت رسیده‌اند، شانش شما را برای برنده شدن افزایش می‌دهد. برای انتخاب مربیان مناسب، به دنبال نشانه‌هایی از شخصیت خوب مانند قابل اعتماد بودن و از خود گذشتگی در آن‌ها بگردید.

یکی از راه‌هایی که می‌توانید از شخصیت یک نفر مطمئن شوید این است که بفهمید آیا این افراد روابط شخصی سالم و شادی دارند یا خیر. مربیان باید شنونده‌های خوبی باشند و همیشه حقیقت را بیان کنند، حتی زمانی که شما تمایلی به شنیدن آن ندارید. درصورتی‌که مربی استعداد تصمیم‌گیری‌های درست را داشته باشد، به شما در رسیدن به موفقیت کمک خواهد کرد. در نهایت، مربیانی را انتخاب کنید که از دیدن موفقیت دیگران لذت می‌برند.

میکروی شماره سه

هنگام پرورش همه جنبه‌های خود می‌توانید انتظار دستیابی به موفقیت را داشته باشید.

لحظه‌ای وقت بگذارید و به این فکر کنید که چه چیزی یک برنده را از یک بازنده متمایز می‌سازد.

احتمالاً این‌گونه تصور می‌کنید که استعداد و سخت‌کوشی نقش مهمی در این زمینه ایفاء می‌کند و فکر اشتباهی هم نیست، اما این دو ویژگی بزرگ‌ترین تفاوت را ایجاد نمی‌کنند، بلکه مهم‌ترین چیزی که برنده را از بازنده متمایز می‌کند، انتظار است. برندگان همیشه انتظار برنده شدن را از خود دارند و نه تنها به این دلیل که آن‌ها برنامه‌ریزی کرده و از قبل چشم‌اندازهای خود را تحقق می‌بخشند. برای انتظار برنده شدن، باید متعهد به بهبود روح، ذهن و بدن خود نیز باشید. این ابعاد مجزا با هم کار کرده و کل وجود شما را تشکیل می‌دهند، در صورتی که هر یک از آن‌ها را نادیده بگیرید، توانایی خود برای کسب موفقیت را محدود ساخته‌اید.

پیام کلیدی: هنگام پرورش همه جنبه‌های خود می‌توانید انتظار دستیابی به موفقیت را داشته باشید.

مهم‌ترین بخش شخصیت شما، معنویت شماست. معنویت چیزی است که انسان‌ها را از همه اَشکال زندگی روی زمین جدا می‌کند. به عنوان مثال، حیوانات نیازمند بقاء و تولیدمثل هستند، اما شما به عنوان یک انسان از ایده‌های معنوی مانند ایمان و عشق انگیزه می‌گیرید. این مسئله باعث شده که روحیه شما برای کسب موفقیت و به طور کلی داشتن یک زندگی بهتر ضروری باشد.   

زیگ زیگلار این مسئله را از طریق تجربیات خود آموخت. زیگلار به لحاظ مالی با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کرد و هر موفقیتی را که به دست می‌آورد، کوتاه‌مدت بود تا این که زندگی خود را به عیسی مسیح سپرد.

در کنار روحیه‌تان، باید ذهنتان را نیز پرورش دهید. بهترین راه برای انجام این کار یادگیری به تفکر به شیوه‌های مختلف است که یک فرایند دو مرحله‌ای است. اول، همان‌طور که در بخش قبل ذکر شد، مطمئن شوید که همیشه در حال جذب اطلاعات جدید از طریق مشاهده، خواندن یا گوش دادن به افراد آگاه هستید، سپس، از این اطلاعات برای دستیابی به اهدافتان و حل مشکلات استفاده کنید. وقت گذاشتن به صورت اختصاصی برای تفکر و استفاده از این کار برای کاربرد خلاقانه هر چیزی که اخیراً یاد گرفته‌اید، به انجام این مسئله کمک می‌کند.

مراقبت از روح و روان شما مهم است، اما به یاد داشته باشید که هر دو آن‌ها در بدن شما قرار دارند، بنابراین، باید فرم خوبی نیز داشته باشید. هنگامی که به لحاظ فیزیکی سالم هستید، بهترین عملکرد خود را نشان خواهید داد و این مسئله شانس شما را برای کسب موفقیت افزایش می‌دهد. بدن خود را با یک رژیم غذایی و ورزش منظم پرورش دهید. حتی می‌توانید از فرایندهای هدف‌گذاری برای راهنمایی خود در جهت بهبود تناسب اندام و سبک زندگی بهتر استفاده کنید.

همچنین بخوانید:  خلاصه کتاب کشف توانمندی‌ها

در طولانی مدت، توجه کردن به سلامت روح، روان و جسم به شما اعتماد به نفس، انرژی و آرامش خاطر می‌دهد. با این ابزارها، می‌توانید انتظار داشته باشید که در همه کارهایتان موفق شوید.

 

میکروی شماره چهار

در صورتی که برای برنده شدن برنامه‌ریزی کرده و آماده شده‌اید، نیازی به نگرانی درباره نتیجه نیست.  

در صورتی که تابه‌حال به دیدن بازی بولینگ رفته باشید، ممکن است متوجه چیز جالبی شده باشید.

طیاین بازی بازیکنان در موقعیت قرار گرفته، به دقت هدف‌گیری می‌کنند و در نهایت توپ را رها می‌کنند. سپس، در حالی که توپ در حال غلتیدن است، سعی می‌کنند با کلمات یا زبان بدن خود آن را به سمت پین‌ها هدایت کنند. بسیاری از بازیکنان نگرانی روی صورتشان مشاهده می‌شود.

اما یک مشکل وجود دارد، هنگامی که توپ شروع به چرخیدن می‌کند، هر کاری که بازیکنان انجام دهند، باز هم نمی‌توانند نتیجه نهایی را تغییر دهند، بنابراین نگرانی درباره نتیجه، تنها باعث اتلاف انرژی و وقت آن‌ها می‌شود. همین مسئله در رابطه با هدف برنده شدن ما در زندگی نیز صدق می‌کند.

پیام کلیدی: در صورتی که برای برنده شدن برنامه‌ریزی کرده و آماده شده‌اید، نیازی به نگرانی درباره نتیجه نیست. 

هنگامی که چشم‌اندازی را در زندگی خود در نظر می‌گیرید و کاری را برای بهبود زندگی خود انجام می‌دهید، نگرانی درباره نتیجه نهایی بی‌معنی است، البته، چون انسان هستید، برخی از این نگرانی‌ها طبیعی است، به عنوان مثال، کاملاً طبیعی است که نگران سلامتی یا تناسب اندام خود باشید. اما هنگامی که نگران بدترین سناریوهای تصور شده در زندگی خود هستید، تنها امید خود را از دست داده و منفی نگر خواهید شد. با این ذهنیات، نباید انتظار برنده شدن از خود داشته باشید.

یکی از راه‌هایی که نگرانی خود را نشان می‌دهد، ترس از شکست است. این مسئله باعث می‌شود نتوانید مشکلات و شکست‌ها را پشت سر بگذارید. به عنوان مثال، در صورتی که برای شغلی درخواست داده‌اید و درخواستتان رد شده، ممکن است به این فکر کنید که هیچ‌کس شما را استخدام نخواهد کرد. بهترین راه برای مبارزه با چنین ترسی این است که به یاد داشته باشید که شکست‌ها در زندگی بیان کننده شخصیت شما نیستند.

نگرانی به عنوان ذهن‌خوانی نیز ظاهر می‌شود. این مسئله هنگامی رخ می‌دهد که در مورد افکار و نیات دیگران به سرعت نتیجه‌گیری‌های منفی می‌کنید. این نتیجه‌گیری‌ها به ندرت مبتنی بر حقایق بوده و تنها منجر به ایجاد حس ناامیدی می‌شود، به منظور اجتناب از قربانی ذهن‌خوانی شدن، بر روی اقدامات افراد و آنچه از گفت و گو با آن‌ها می‌آموزید، متمرکز شوید.

بنابراین، چگونه می‌توانید با منفی نگری ناشی از نگرانی‌ها مقابله کنید؟ با فعال کردن پادزهر آن یعنی تفکر مثبت.

هنگامی که به جای افکار منفی سعی در انتخاب افکار مثبت می‌کنید، توانایی خیلی بیشتری خواهید داشت. تصور کنید یک مربی ورزشی به اعضای تیمش می‌گوید که حریفان آن‌ها سریع‌تر و بهتر از آن چیزی هستند که فکرش را می‌کنید. آیا این کار به آن‌ها انگیزه می‌دهد؟ خیر، این کار تنها می‌تواند باعث شود که بازیکنان به هیچ وجه پا به محل برگزاری مسابقه نگذارند.

اما در صورتی که به جای آن به تیم خود بگوید که توانایی برنده شدن در این مسابقه را دارند، به آن‌ها انگیزه بیشتری برای مبارزه خواهد داد.

همین کار را در زندگی خود نیز انجام دهید تا ذهنیت مثبت خود را حفظ کرده و بهترین فرصت را برای برنده شدن به دست آورید.

خلاصه نهایی

پیام کلیدی در این کتابچه:

دستورالعمل برنده شده هنگامی که برای انجام این کار برنامه‌ریزی کرده و آماده شده‌اید، ساده است. در این صورت می‌توانید با اطمینان انتظار برنده شدن را از خود داشته باشید. ابتدا، نیازمند یک چشم‌انداز موفقیت و تمایل قوی برای تبدیل آن چشم‌انداز به واقعیت هستید. سپس، باید اهداف روشنی را برای خود تعیین کرده و دانش و مهارت‌هایی که برای رسیدن به این اهداف نیاز دارید را جمع‌آوری کنید. در صورتی که در این فرایند بتوانید ذهن، روح و بدن خود را در کنار ذهنیت مثبت پرورش دهید، در آن صورت کاملاً آماده خواهید بود که در انجام هر کاری به موفقیت دست یابید.

مشاوره عملی

مشوق‌های خود را بیابید.

افرادی که در اطراف شما هستند می‌توانند پتانسیل شما را افزایش یا محدود سازند. آن‌ها کسانی هستند که دائماً جاه‌طلبی‌های شما را تحقیر می‌کنند و شما را از رسیدن به موفقیت منصرف می‌سازند، باید از این افراد دوری کنید. برای انتخاب مشوق‌های خود به دنبال افرادی باشید که از ریسک کردن نمی‌ترسند و مایل‌اند آنچه که در مسیر خود به سوی موفقیت آموخته‌اند را با شما به اشتراک بگذارند.

تیم تحریریه خودساخته
تیم تحریریه خودساخته

ما در تیم خودساخته تمام تلاشمان را برای آماده سازی بهترین مطالب میکنیم تا شما عزیزان با محتواهای ما بتوانید سواد و دانش خود را بهبود دهید

به چالش ۵ روزه یادگیری مسیر ثروت بپیوندید

دکتر کاویانی یک دوره آموزشی ۴جلسه ای به نام «مدار ثروت» دارن، در این دوره دکتر کاویانی مسیر ثروتمند شدنی که خودشون طی کردن رو بهتون آموزش میدن.

دوره های دکتر کاویانی
دوره مستر کلاس راکت
دوره علمی مدار ثروت
دوره هک فروش
دوره کسب و کار اینستاگرامی
دوره جامع جهش ثروت

اینستاگرام خودساخته

روزمرگی های دکتر کاویانی

تلگرام خودساخته

مطالب انگیزشی روزانه

اگه لذت بردی برای دوستات از طریق این دکمه ها بفرست.

همیشه پیگیر آموزش باش

دوره های رایگان

دیدگاه

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت لینک دانلود

آیا می‌خواهید درآمد بیزینس خود را ۳ برابر کنید؟

برای دریافت آموزش رایگان بیزینس پولساز دکتر کاویانی روی دکمه دریافت دوره بزنید