راه حل های خروج از بی حوصلگی

راه حل های خروج از بی حوصلگی

اندرو رایکن که یک پزشک روانشناس است می گوید: “در تمام تعاملاتم با مردم، هرگز کسی را پیدا نکردم که صرف نظر از سطح موفقیتش، گاهی اوقات و به سادگی تمایل به انجام کارهای روتین مهم خود نداشته باشد.” این بخشی از طبیعت انسان است که مواقعی در زندگی او پیش خواهد آمد که علیرغم تمام کارهایی که باید انجام دهد و حتی نیاز به انجام آنها دارد، متوجه شود که مایل به انجام هیچ کاری نیست. آنچه که آن‌هایی را که موفق خواهند شد را از کسانی که وضعیت موجود را حفظ می‌کنند جدا می‌کند، توانایی مدیریت آنها در آن لحظات بسیار مهم زمانی است. اینکه آنها انتخاب کنند که باید کاری کرد و انگیزه درونی را در خود ایجاد کنند تا برای غلبه بر رضایت خود از انجام هیچ کاری نیروی لازم را به دست آورند، بسیار مهم است. همه انسان ها متوجه هستند که به طور منظم با این موضوع در زندگی خود روبرو می شوند. لذا استراتژی های موفقی که در این مقاله از خودساخته آمده راه های اثبات شده ای هستند که ما را مجبور به تلاش می کنند، حتی زمانی که حوصله انجام هیچ کاری را نداشته باشیم.

 

راه حل های خروج از بی حوصلگی
راه حل های خروج از بی حوصلگی

بی حوصلگی و فرار از انجام کارهای روزمره

 

صادقانه ارزیابی کنید که آیا به استراحت نیاز دارید یا خیر

رایکن می گوید: ” این اولین کاری است که معمولاً وقتی متوجه می شوم که نمی خواهم به یک عمل خاص برسم، انجام می دهم. واقعیت این است که اغلب اوقات ما بسیار سخت کار می‌کنیم. بی‌حالی حاصل از این موضوع به ما می‌گوید که ما فقط به استراحت نیاز داریم. اینجاست که صداقت و روشنفکری واقعی نیاز است زیرا وقتی واقعا به استراحت نیاز نداریم ذهن ما همچنان به ما می گوید که به استراحت نیاز داریم! اما گاهی اوقات هم ما واقعا نیاز به استراحت داریم. من برای شما مثال خوبی می زنم. من ورزش کردن را دوست ندارم، اما تقریبا هر روز ورزش می کنم.

گاهی اوقات، قبل از رفتن به باشگاه، به این فکر می‌کنم که چگونه تمایلی به رفتن نداشتم. بیشتر اوقات فقط تنبلی می کنم و بی حوصلگی. با این حال، گاهی اوقات متوجه می شوم که بدنم به استراحت نیاز دارد. بنابراین هر از گاهی، یک یا دو روز از تمرین کردن دوری خواهم کرد. فواید این کار دو چیز است: یکی، بدن من استراحت می کند تا خود را بازسازی کند. دوم، بعد از یکی دو روز، شروع به دل تنگی برای تمریناتم می کنم و مشتاقانه منتظر بازگشت به باشگاه هستم. مثال‌های دیگر از این دست این هستند مثلا شاید شما فروشنده‌ای باشید که به مدت یک هفته، شبانه‌روز با مشتریان تماس گرفته است. شما یک روز صبح از خواب بیدار می شوید و دیگر حوصله انجام این کار را ندارید. خوب، صبح را استراحت کنید. به یک کافی شاپ بروید و روزنامه بخوانید و پس از کمی استراحت به سر کار خود باز گردید.

 

از کوچک شروع کنید

من اکنون در مرحله ای از برنامه تمرینی خود هستم که یک روز تمرینی معمولی برای من شامل ۳۰ تا ۴۵ دقیقه ورزش هوازی و حدود ۳۰ دقیقه کار با وزنه است. بنابراین وقتی می بینم که نمی خواهم بلند شوم و به باشگاه بروم، گاهی اوقات تعهد می کنم که بروم و فقط یک تمرین سبک انجام دهم. به جای اینکه تصمیم بگیرم که نروم، متعهد می شوم که ۱۵ تا ۲۰ دقیقه ورزش هوازی و ۱۵ تا ۳۰ دقیقه کار با وزنه انجام دهم. این نیز به دو دلیل خوب است. یکی، من در واقع آن روز کمی ورزش می کنم و دوم این کار من را از وارد شدن به چرخه تسلیم باز می‌دارد. مثال‌هایی از این دست: شاید شما نویسنده‌ای هستید که نمی‌خواهد امروز چیزی بنویسد. پس شما می تواند به جای نوشتن های طولانی که برنامه ریزی کرده بودید، تصمیم بگیرید که حداقل چند خط مطالعه کنید. شما حداقل را انجام خواهید داد و ممکن است متوجه شده باشید که در نهایت خود را در حال و هوای نوشتن قرار داده اید.

 

برای اینکه در طول روز شادابی و نشاط خود را حفظ کنید بهتر است تا این مقاله را با ما همراه باشید : راه های پر انرژی ماندن در تمام طول روز

 

روال خود را تغییر دهید

اندرو رایکن می گوید که وی دریافته است چیزی که وی را در بهترین فرم نگه می دارد و بیشترین کالری را برای او می سوزاند این است که هر روز ۳۰ تا ۴۵ دقیقه روی تردمیل بدود.

“حالا بگذارید خیلی رک بگویم. به نظر من دویدن روی تردمیل بسیار کسل کننده است. معمولاً می‌توانم خودم را مجبور به انجام آن کنم، اما گاهی اوقات نیاز دارم که روال خود را تغییر دهم. بنابراین به جای ۳۰ تا ۴۵ دقیقه روی تردمیل بودن، تمرینات هوازی خود را به چندین قسمت تقسیم می کنم. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی تردمیل، ۱۰ تا ۱۵ دقیقه کار با دوچرخه، ۵ تا ۱۰ دقیقه با دستگاه پارویی، ۵ تا ۱۰ دقیقه روی پله کار انجام می‌دهم و سپس به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه دوباره روی تردمیل خواهم رفت. من هنوز ورزشم را انجام می دهم، اما خیلی کمتر حوصله ام سر می رود.

 

حرکت به سوی آینده بهتر

حرکت به سوی آینده بهتر و کاهش بی حوصلگی

 

به خودتان جایزه بدهید

وی اذعان می دارد که: “یکی از راه‌هایی که از آن طریق به خودم انگیزه می‌دهم تا کاری را انجام دهم، این است که به خودم بگویم اگر کاری را که باید انجام دهم، به خودم پاداش کوچکی می‌دهم. به عنوان مثال، ممکن است به خودم بگویم اگر بلند شوم و به باشگاه بروم، می‌توانم پنج تا ۱۰ دقیقه از ورزش تردمیل خود را کنار بگذارم، که روتین تمرینی من را کوتاه می‌کند و به خودم اجازه می‌دهم برای مدتی در جکوزی بنشینم.” مثال‌های دیگر از این دست می تواند این باشد که اگر شغل شما اجاره مسکن است و یک روز احساس کردید  حوصله سر و کله زدن با مشتری را ندارید، به خود بگویید که بعد از بستن یک قرارداد، بچه‌هایتان را به شهربازی یا همسرتان را به سینما خواهید برد.

 

کارها را به جای درد و رنج با لذت انجام دهید

روانشناسان مدت هاست بر این نکته تاکید دارند که ما انسان ها تمایل داریم هر عملی را با لذت یا درد مرتبط کنیم. یعنی ما هر عملی را با یک احساس لذت و یا درد انجام می دهیم. وقتی متوجه می‌شویم که انگیزه نداریم، آنچه در مورد خودمان می‌یابیم این است که عملی را که به آن فکر می‌کنیم به جای لذت، با درد مرتبط است. به عنوان مثال، وقتی به این فکر می‌کنم که در هر روز به باشگاه نرفته‌ام، معمولاً رفتن و ورزش کردن را با نداشتن وقت، درد ورزش و  یا کسالت آور بودن عمل دویدن روی تردمیل مرتبط می‌دانم.

کاری که می توانم برای یافتن انگیزه برای ادامه کارها انجام دهم این است که به خودم یادآوری کنم که با رفتن و انجام ورزش احساس بهتری نسبت به خودم دارم، وزنم کم می شود و عمر طولانی تری خواهم داشت. این برای من لذت می آورد. وقتی شروع به دوره این افکار در ذهن خود می کنیم، متوجه می شویم که نیروی محرک درونی ما آزاد شده و نگرش خود را نسبت به عملی که در نظر داریم تغییر می دهیم. مثال‌های دیگر از این است می تواند این باشد که شما مشاوری هستید که واقعاً نمی‌خواهید روز خود را صرف گوش دادن به صحبت‌های مردم کنید چون این کار ممکن است خسته کننده باشد. در این حالت باید خود را دوباره به حقیقت مثبت موضوع مرتبط کنید و فکر کنید که ممکن است کسی به کمک نیاز داشته باشد و حالش با حرفهای شما خوب شود.

 

راه هایی موثر برای مدیریت بحران

از آنجا که بحران های زندگی از جمله عوامل مهم بی حوصلگی هستند بد نیست که با برخی از راه های مدیریت بحران در زندگی هم آشنا شوید. در اینجا پنج راه وجود دارد که می توانید با خونسردی و مهربانی با مشکلات زندگی خود کنار بیایید.

 

 بخشی از مشکل نباشید

روی چیزهای با ارزش زندگی خود که قابل تغییر هستند یعنی روی پاسخ ها و راه حل ها تمرکز کنید.

 

متعهد به ایجاد یک زندگی جدید برای خود باشید

حتی در تاریک‌ترین و افسرده‌ترین زمان‌ها، هر روز صبح مصمم از خواب بیدار شوید به طوریکه که تا هز زمانی که طول بکشد، مسیر را ادامه می دهید. قلب و ذهن خود را کاملاً در مسیر درست نگه دارید. به سمت راه حل ها حرکت کنید و منتظر غرق شدن و از دست دادن همه چیز نباشید.

 

اجازه دهید تجربه شما را به آنچه که باید یاد بگیرید رهنمون کند

هر موقعیتی یک آموزش است. یاد بگیرید که اگر ذهن خود را به روی صدای دیگران باز کنید، راه را برای دریافت نیکی در زندگی خود باز خواهید کرد.

 

خود را وقف کارهای نیک کنید

حتی اگر بی اهمیت به نظر می رسد، خود را وقف کارهای نیک کنید. بسیاری از ما از مزایای بی‌اندازه و باورنکردنی زندگی برخوردار شده‌ایم که بالاترین ان سلامتی است. پس به شکرانه این نعمات کارهای عام المنفعه انجام دهید.

 

همیشه مسئولیت پذیری، صداقت و درستکاری را سرلوحه زندگی قرار دهید

همه ما جزئی از کل هستیم و اعمال ما به ما باز می گردند زیرا قانون علت و معلولی وجود دارد و آنچه را که بیان می کنیم یا انجام می دهیم صادقانه به ما باز می گرداند.

 

سخن آخر

این درست است که مردم جامعه در سال های اخیر به دلیل مسائلی که ویروس کرونا ایجاد کرده در سکون فرو رفته‌ و اغلب با بی حوصلگی دست و پنجه نرم می کنند ، اما ما می‌توانیم با یکسری فعالیت‌هایی که نیاز به جمع زیادی افراد ندارد یا ورزش‌های خانگی این بی حوصلگی و رخوت را دور نماییم. همچنین می‌توان با رعایت موازین و پروتکل‌های بهداشتی تعداد محدودی از فعالیت‌های گذشته خود را از شروع کرد. باید در نظر داشته باشید که ابتدا پروتکل‌ها را رعایت کنید و سپس با رعایت احتیاط یکسری فعالیت‌ها را مجدد انجام دهید.

اگه لذت بردی برای دوستات از طریق این دکمه ها بفرست.

همیشه پیگیر آموزش باش

دیدگاه

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت لینک دانلود