با سبک زندگی و عادات روزانه افراد موفق بیشتر آشنا شوید

سبک زندگی افراد موفق و ثروتمند

لایف استایل افراد موفق و ثروتمند موضوع مهمی است تا با عادات زندگی آن‌ها آشنا شوید و آن را سرلوحه کارتان قرار دهید. بررسی و دانستن تجربیات افرادی که در مسیر زندگی به موفقیت دست پیدا کرده‌اند و تمرین عادات زندگی آن‌ها که در سبک زندگی آن‌ها مشهود است، می‌تواند راهنمای مسیر افرادی محسوب شود که می‌خواهند قله‌های موفقیت و پیشرفت را بپیمایند. در این مسیر باید سبک زندگی افراد ثروتمند را کشف کرد، اینکه چه عاداتی دارند، چه برنامه‌ای دارند و چطور لایف استایلی برای زندگی خود تعریف می‌کنند.

شاید شما نیز به این نکات توجه کرده باشید که چطور ثروتمندان روش‌های خاص برای انجام کارهایی مانند انجام کسب و کار، معامله با مردم و مذاکره بر سر قیمت محصولات خود در نظر دارند و عملی می‌کنند. برخی از ثروتمندترین افراد جهان از ابتدا در خانواده‌های پولدار به دنیا آمد‌ه‌اند و امپراتوری‌شان را وسعت می‌دهند. اما برخی دیگر از ثروتمندان از طریق سرمایه‌گذاری‌های تجاری خود به ثروت زیاد دست پیدا کرده‌اند. در این مقاله لایف استایل یا سبک زندگی این نوع افراد را مورد مطالعه قرار خواهیم داد و ویژگی‌های شخصیتی و عادات معمول زندگی آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

منظور از سبک زندگی افراد موفق چیست؟

لایف استایل یا همان سبک زندگی در واقع به معنای شیوه متمایز و قابل تشخیص زیستن است. از این رو اگر یک روز از زندگی افراد را با هم مقایسه نماییم، به این مهم دست پیدا خواهیم کرد که روش سپری کردن اوقات برای افراد موفق و سایر افراد معمولی، تفاوت‌های معنادار و قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت. کارهایی در برنامه‌ افراد موفق تکرار می‌شود که افراد معمولی از انجام آن‌ها باز می‌مانند. همچنین کارهایی است که افراد موفق کمتر آن‌ها را انجام می‌دهند در صورتی که همین کارها ممکن است در زندگی افراد معمولی بارها و بارها تکرار شود.

بنابراین به این نتیجه می‌رسیم که تفاوت‌های بسیار زیادی ممکن است در سبک زندگی افراد موفق و افراد معمولی وجود داشته باشد که می‌تواند زندگی آن‌ها را مسیر موفقیت قرار دهد. به همین جهت پژوهشگران علوم رفتاری در مطالعات متعددی به موضوع تفاوت‌های سبک زندگی افراد موفق با افراد معمولی پرداخته‌اند. در این بین موضوعات زیادی را به عنوان کلیدهای موفقیت و عادات پیشران افراد موفق پیدا کرده‌اند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

موفقیت به چه معناست؟

تعریف موفقیت

بهتر است قبل از این که به سبک زندگی و عادات افراد موفق و ثروتمند بپردازیم، تعریفی از موفقیت داشته باشیم. در واقع باید بدانید که هیچ تعریف جامع و کاملی درباره موفقیت نوشته نشده است. با این که عموم مردم به دنبال کسب موفقیت و راه‌های رسیدن به آن هستند، اما هیچ‌کس نتوانسته است مفهوم موفقیت را تعریف کند. زیرا موفقیت یک امر نسبی و کاملاً شخصی محسوب می‌شود که با توجه به هدف‌گذاری هر شخص تعیین می‌شود. برخی اوقات امکان دارد این اهداف توسط خود فرد معین گردد و برخی اوقات نیز امکان دارد که محیط پیرامون و جامعه این اهداف را به او تحمیل کنند. به همین جهت قبل از این که برای رسیدن به هدفی که آن را موفقیت می‌پنداریم، برنامه‌ریزی کنیم، باید از واقعی بودن و تناسب این اهداف با ویژگی‌های شخصیتی خودمان اطمینان پیدا کنیم.

همچنین بخوانید:  معرفی ۲۵ میلیاردر خودساخته دنیا

اما افراد موفق در این امر با هم یک نقطه اشتراک دارند و آن این است که همه آن‌ها هدف مشخصی را در زندگی دنبال می‌کنند و رسیدن به این هدف برای آن‌ها موفقیت به شمار می‌آید. در هر صورت به این نکته توجه داشته باشید که موفقیت به معنای داشتن چیزهای بیشتر در زندگی نیست. در واقع موفقیت به معنای رسیدن به آرامش و اطمینان خاطر پایدار است. این موضوع بسیار مهم و با ارزش است زیرا تعیین نمودن هدف والا در زندگی بسیار قابل توجه است. زیرا اگر هدفتان تنها رسیدن به پول باشد، زمانی که به ثروت دست پیدا نمودید ممکن است آرامش خاطر نداشته باشید. به همین جهت با چنین تعریفی بسیاری از افرادی که به نظر موفق می‌رسند در واقع موفق نیستند. در ادامه به بررسی لایف استایل افراد موفق به اشتراک ویژگی‌های شخصیتی آن‌ها پی خواهیم برد.

جایگاه عادات در سبک زندگی افراد موفق

عادات ما نقش بسزایی در کنترل و هدایت رفتار ما ایفا می‌کنند و به صورت ناخودآگاه مسیر زندگی ما را مشخص خواهند کرد. با بررسی سبک زندگی افراد موفق متوجه خواهیم شد که عادات ویژه و خاصی در اکثر آن‌ها به صورت مشترک است. اگر می‌خواهید از عادات افراد موفق الگوبرداری نمایید بهتر است این عادات را در خود پرورش دهید. برخی از بارزترین و اثرگذارترین این عادات به شرح زیر است:

مدیریت زمان در سبک زندگی افراد موفق

عموماً افراد موفق برای هر دقیقه از زندگی خود برنامه‌ریزی دارند. برنامه‌ریزی آن‌ها به یک برنامه مدون و جدول‌بندی شده نیست که هر روز روی میز کارشان باشد و هر لحظه به آن مراجعه کنند. بلکه منظور از برنامه‌ریزی آن‌ها این است که افراد موفق می‌دانند در طی روز به کدامیک از اولویت‌ها باید بپردازند و این اولویت‌ها باید به موقع انجام شود تا بازدهی لازم را داشته باشد. به عبارت دیگر اگر از یک فرد موفق بپرسید که فردا قرار است چه برنامه‌ای را دنبال کند، می‌تواند به صورت دقیق و کامل برای شما شرح دهد. زیرا افراد موفق انسان‌های باری به هر جهت و بدون برنامه نیستند. در واقع باید به این نکته توجه کنید که زمان تنها منبعی است که به صورت عادلانه بین تمام انسان‌ها تقسیم شده است.

اما لایف استایل خاص این افراد این امکان را برایشان فراهم می‌کند که بتوانند از زمانی که در اختیارشان قرار داده شده است، بهترین استفاده را ببرند. در نتیجه آنچه که در موضوع مدیریت زمان باید مورد توجه قرار گیرد، اولویت‌بندی فعالیت‌ها است نه جدول‌ زمان‌بندی. افراد موفق همیشه ابتدا مهم‌ترین کارها را انجام می‌دهند و کارهای مهم و اولویت‌دار را نیمه‌کاره رها نمی‌کنند و به روز دیگری موکول نخواهند کرد. ممکن است برخی از افراد موفق لیست و فهرستی از انجام کارهای روزانه داشته باشند، اما چیزی که اهمیت بیشتری دارد، نوشتن اهداف سالیانه و یا ماهیانه است. این اهداف در ذهنشان باید به صورت شفاف و تعیین ‌شده باشد.

زمان معین برای انجام کار در سبک زندگی افراد موفق

افراد موفق توانایی این را دارند تا بین کار، زندگی و استراحت تعادل ایجاد کنند. سبک زندگی آنها سبب می‌شود که افرادی تک بعدی در زندگی‌شان نباشند. به این معنا که در عین حال که برای موفقیت در یک شغل، هنر یا رشته ورزشی می‌کوشند، به امور خانواده، ورزش و سلامت خود نیز توجه می‌کنند. معمولاً افراد موفق، زمان مشخصی را برای انجام کارشان تعیین می‌کنند و در این مدت نهایت تلاش خود را به صورت متمرکز برای انجام شدن فعالیت‌های در نظر گرفته شده به کار می‌گیرند تا در بهترین سطح کارایی و اثربخشی برسند و بهترین نتیجه را بگیرند. افراد موفق به خوبی به این امر واقف‌اند و  می‌دانند که چگونه زمانشان را بین فعالیت‌های مهم و حیاتی زندگی خود تقسیم کنند.

همچنین بخوانید:  داستان زندگی و موفقیت کارآفرین موسس برند زر ماکارون

یادداشت کردن اهداف و ایده‌ها در سبک زندگی افراد موفق

همیشه اغلب افراد موفق یک دفترچه یا تلفن همراه یا تبلت شخصی همراهشان دارند که بتوانند ایده‌ها، تفکرات و یا اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت خود را در آن به ثبت برسانند. در واقع نوشتن این موضوعات متنوع و متعدد می‌تواند الهام‌بخش و هدایتگر ذهن آن‌ها باشد. جالب است بدانید که درصد بالایی از افراد موفق، اهدافی مکتوب داشته‌اند. زیرا عملکرد مغز به صورتی است که وقتی شما اهداف و ایده‌هایتان را یادداشت می‌کنید، شروع به پیدا کردن راه برای رسیدن به آن را می‌کند و باورپذیری آن بیشتر خواهد شد. زمانی که هدفی را در سر می‌پرورانید و آن را یادداشت می‌کنید، بهتر است هر چه می‌توانید به جزئیات آن بپردازید و هدف اصلیتان را به اهداف کوچک‌تر تقسیم کنید. با این کار راه رسیدن به هدفتان ساده‌تر می‌شود. زیرا انجام دادن کارهای کوچک‌تر بسیار راحت‌تر از انجام کار بزرگی است که ممکن است ابهام نیز در آن داشته باشد.

بیشتر بخوانید : آشنایی با طرز فکر افراد موفق و ثروتمند

افراد موفق کمتر به فضای مجازی می‌پردازند

افراد موفق می‌دانند که بدون برنامه و در اوج بازدهی ذهنی، نباید به سراغ چک کردن ایمیل و پیام‌های فضای مجازی بروند. آن‌ها معمولاً زمانی که بازده ذهنی آن‌ها کمتر است به این امور می‌پردازند. معمولاً ساعات اولیه روز ذهن بالاترین بازدهی را خواهد داشت و در این اوقات باید به امور پیچیده و با اولویت بالاتر بپردازید. در لایف استایل افراد موفق بهترین و پربازده‌ترین ساعات روز صرف امور کم اهمیت نمی‌شود و بدین ترتیب بازده فعالیت‌های روزانه آن‌ها بیشتر خواهد شد. اما در مقابل افراد معمولی، معمولاً روز خود را با مراجعه به شبکه‌های مجازی یا چک کردن ایمیل‌ها شروع می‌کنند و بدین صورت بهترین ساعات ذهنی خود را هدر خواهند داد.

افراد موفق از جلسات بی‌حاصل پرهیز می‌کنند

افراد موفق به شدت نتیجه‌ محور هستند و از گفتگوها و جلسات بی‌نتیجه و بی‌حاصل پرهیز می‌کنند. این ویژگی‌های شخصیتی در جلسات کاری و شغلی آن‌ها نیز مصداق دارد و اغلب این افراد در جلسات غیرمفید شرکت نخواهند کرد.

افراد موفق به راحتی نه می‌گویند

توانایی نه گفتن در سبک زندگی افراد موفق

از ویژگی‌های شخصیتی افراد موفق این است که در مواقع لازم تعارف ندارند و نه گفتن را یاد گرفته‌اند. اگر کسی این مهارت را یاد نگرفته باشد، به راحتی برنامه‌ریزی زمانی خود را به دست کسانی می‌سپارد که به او مراجعه می‌نمایند. جالب است بدانید که افراد موفق بسیاری اوقات، می‌توانند به وسوسه‌های ذهنی خودشان نیز نه بگویند. با این کار می‌توانند تمرکز فعالیت‌هایشان را در مسیر از پیش تعیین‌شده خود حفظ کنند.

قانون پارتو و اهمیت آن در زندگی افراد موفق

قانون پارتو می‌گوید همیشه 20 درصد مهم‌ترین فعالیت‌ها، 80 درصد نتایج را ایجاد خواهند کرد. یکی از ویژگی‌های افراد موفق این است که قانون پارتو را در برنامه‌ریزی‌های خود رعایت می‌کنند. از این رو ردپای قانون پارتو را می‌توان در لایف استایل افراد موفق دید، زیرا آن‌ها انرژی خود را صرف 20 درصد از مهم‌ترین فعالیت‌هایشان می‌کنند و همین فعالیت‌ها 80 درصد نتایج را برایشان ایجاد خواهد کرد.

تفویض کارها در سبک زندگی افراد موفق

یکی از عاداتی که در زندگی افراد موفق وجود دارد، تفویض کارها است. افراد موفق می‌دانند که کدام کارها را باید خودشان انجام دهند و کدام کارها را به دیگران بسپارند. این افراد کارهای کلیدی و با اهمیت را که دیگران از عهده‌ انجام آن‌ها برنمی‌آیند، خودشان انجام می‌دهند و کارهای دیگر را به دیگران می‌سپارند. تفویض کار یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های افراد موفق و کارآفرینان موفق به شمار می‌آید.

افراد موفق پروژه‌ها را نیمه‌ رها نمی‌کنند

البته منظور از پروژه فرآیندهای پیچیده و سخت نیست. بلکه هر کاری که بتوان آن را در یک قالب زمان‌بندی، ورودی و خروجی تعریف کرد را نیز می‌توان به عنوان یک پروژه در نظر گرفت. معمولاً افراد موفق، کارها را با حوصله و یک‌به‌یک انجام می‌دهند و خودشان را با انبوهی از کارهای نیمه‌کاره مستاصل نخواهند کرد.

همچنین بخوانید:  شرکت کوکاکولا چگونه به پادشاه صنعت نوشیدنی ها تبدیل شد؟

حفظ برنامه و رعایت عادات روزانه در سبک زندگی افراد موفق

یکی از بخش‌های مهم در لایف استایل افراد موفق این است که روتین‌های روزانه خودشان را حفظ ‌کنند. این روتین روزانه می‌تواند شامل این باشد که سروقت به مدت معینی ورزش کنند، سروقت پیاده‌روی ‌کنند، سروقت غذا بخورند و زمان مشخصی را به مطالعه اختصاص ‌دهند. زیرا رعایت کردن این روتین‌های روزانه می‌تواند به فعالیت‌های روزانه جهت‌ ‌دهند و بهره‌وری زمان را افزایش بدهد. همچنین حفظ برنامه به صورت مستمر می‌تواند به صورت یک سبک زندگی درآید.

بیشتر بخوانید : آشنایی با برنامه روزانه افراد موفق

جایگاه ویژگی‌های شخصیتی در  افراد موفق

ویژگی‌های شخصیتی بخش دیگری است که افراد موفق در آن‌ها نقاط مشترک دارند. این ویژگی‌های شخصیتی در شکل‌گیری لایف استایل افراد موفق نقش مؤثری دارند. برخی از این ویژگی‌های شخصیتی شامل موارد زیر می‌شوند:

·         تعهد

تعهد به هدف از ویژگی‌های بارز افراد موفق محسوب می‌شود. یعنی وقتی در مسیر رسیدن به هدفی حرکت می‌کنند، انگیزه کافی برای تداوم مسیر را دارند و به سادگی تسلیم نخواهند شد.

 

·         مثبت‌گرایی

مثبت اندیشی هرگز به معنی نادیده ‌گرفتن مشکلات و سختی‌ها و یا ساده‌اندیشی نیست، بلکه مثبت‌اندیشی به معنای به کارگیری حداکثری از ظرفیت‌های موجود است. مثبت‌اندیشی سبب خواهد شد که فرد بتواند در سخت‌ترین شرایط نیز فرصت‌ها و موقعیت‌هایی بکر و ناب برای توسعه و حل مسئله را پیدا نماید. مثبت‌اندیشی نمی‌گذارد که فرد به بن‌بست ذهنی و عاطفی برسد و یا حداقل احتمال این رویداد را کم می‌کند.

·         پشتکار

پشتکار به معنای پیگیری یک روند دشوار و زمان‌بر در راه رسیدن به هدف و متوقف نشدن در نیمه‌های راه به دلیل خستگی و ملالت است. پشتکار یعنی فعالیت و تلاش در جهت هدف در حالی که  تعهد به معنای حفظ هدف است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیتی در لایف استایل افراد موفق بروز و ظهور همین ویژگی سخت‌کوشی و پشتکار آن‌هاست که تقریباً در تمام آن‌ها اشتراک دارد.

·         عدم وابستگی به دیگران

عدم وابستگی به دیگران به معنای همکاری نکردن با دیگران نیست یا این که نتوانند با سایرین روابط نزدیکی برقرار ‌کنند. عدم وابستگی به دیگران به معنی این است که افراد موفق در واقع از دیگران انتظار بیش از حد ندارند. خودشان را مسئول موفقیت خود می‌دانند نه دوستان و نزدیکانشان و یا رئیسان را. افراد موفق به درستی می‌دانند که تنها کسی که می‌تواند به آن‌ها کمک کند، خودشان است. این ویژگی‌های شخصیتی به آن‌ها امکان می‌دهد که علاوه بر هدایت فعالیت‌های خود بتوانند دیگران را نیز تشویق کرده تا به عنوان موتور محرک آن‌ها عمل نمایند.

·         مسئولیت‌پذیری

عدم وابستگی به دیگران و مسئولیت‌پذیری ارتباط نزدیک و تنگاتنگی با یکدیگر دارند. اما مسئولیت‌پذیری به معنی پذیرش مسئولیت‌های بیشتر است که می‌تواند در زندگی شخصی و یا شغلی نیز رخ بدهد. شخص مسئولیت‌پذیر از مواجهه با چالش‌های جدید و موقعیت‌های پیچیده هراسی ندارد و از آن استقبال خواهد کرد. مسئولیت‌پذیری به صورت تدریجی و ناخودآگاه باعث تقویت مهارت‌ها و به وجود آمدن فرصت‌های پیشرفت می‌شود.

·         تعاملات مؤثر و گسترده

یکی از خصوصیات مهم در لایف استایل افراد موفق، تعاملات گسترده این افراد با دیگران و با جامعه است. همیشه افراد موفق برای خودشان شبکه‌های ارتباط ایجاد می‌کنند و آن را وسعت می‌دهند. این شبکه سبب می‌شود تا توانایی‌‌های آن‌ها در جهت انجام امور و حل مسائل افزایش پیدا کند. زیرا با انواع متخصصین و کارشناسان در زمینه فعالیت خودشان ارتباط برقرار می‌کنند.

سخن پایانی

بررسی سبک زندگی افراد موفق نشان می‌دهد که این افراد از یکسری عادات که در میان افراد معمولی رواج دارد، دوری می‌کنند. افراد موفق بهانه‌تراشی نمی‌کنند یعنی زمین و زمان و دیگران را در شکست‌هایشان مقصر نمی‌دانند و اگر شکست بخورند به تحلیل عوامل شکست و بهبود خود فکر می‌کنند. افراد موفق کارهای مهم را به فردا موکول نمی‌کنند. منفی‌بافی نمی‌کنند و برای رسیدن به هدف راه‌های آسان و میان‌بر  را انتخاب نمی‌کنند. مطالعه سبک زندگی و عادت های روزانه افراد موفق درس‌های زیادی از سبک زندگی آن‌ها به ما می‌دهد که با به کارگیری آن‌ها در زندگی می‌توانیم در مسیر موفقیت قرار گیریم.

 

دوره های دکتر کاویانی

به چالش ۵ روزه یادگیری مسیر ثروت بپیوندید.

دکتر کاویانی یک دوره آموزشی ۴جلسه ای به نام «مدار ثروت» دارن، در این دوره دکتر کاویانی مسیر ثروتمند شدنی که خودشون طی کردن رو بهتون آموزش میدن.

اینستاگرام خودساخته

روزمرگی های دکتر کاویانی

تلگرام خودساخته

مطالب انگیزشی روزانه

اگه لذت بردی برای دوستات از طریق این دکمه ها بفرست.

همیشه پیگیر آموزش باش

دوره های رایگان

دیدگاه

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت لینک دانلود