سرمایه‌گذاری در بورس بهتر است یا سود بانکی؟ کدامیک مناسب من است؟

سود بانکی بهتر است یا سرمایه گذاری در بورس؟ کدامیک مناسب من است؟

سرمایه‌گذاری در بورس بهتر است یا سود بانکی؟ کدامیک مناسب من است؟

همه افراد در زندگی خود مقداری پس‌انداز دارند تا در شرایط خاص بتوانند از آن استفاده کنند، پس قطعا به دنبال راه‌هایی هستند تا برای کسب درآمد و استفاده از سرمایه سود بیشتری به دست بیاورند.

بهترین شکل استفاده از سرمایه و کسب درآمد، راه‌اندازی کسب و کار جدید، تولید و چرخش سرمایه با فعالیت‌های تجاری و اقتصادی سازنده است، اما ممکن است که فرد در شرایطی باشد که توانایی شروع کسب و کار جدید را نداشته باشد و یا مقدار سرمایه‌اش محدود باشد، در این شرایط ورود به بازار سرمایه، سپرده‌گذاری در بانک و دریافت سود بانکی، سرمایه گذاری در بورس و … می‌تواند درآمدزا باشد.

سرمایه‌گذاری در بورس بهتر است یا سود بانکی؟ کدامیک مناسب من است؟
سرمایه‌گذاری در بورس بهتر است یا سود بانکی؟ کدامیک مناسب من است؟

با توجه به این‌که خرید سهام و شرکت در بورس به عنوان یک روش قدرتمند جهت سرمایه‌گذاری و کسب درآمد به‌شمار می‌رود، این سوال برای عده‌ای پیش می‌آید که سرمایه‌گذاری در بانک و دریافت سود بانکی بهتر است یا سرمایه‌گذاری در بورس؟

همچنین بخوانید:  هدف / قطب نمای موفقیت

سرمایه‌گذاری در بانک و دریافت سود بانکی 

با سپرده گذاری در بانک، طبق یک فرمول مشخص، از پیش تعیین شده و قطعی سود دریافت می‌کنید، به طوری که شما هنگام افتتاح یک سپرده، به صورت روشن و دقیق از میزان سود بانکی سالانه، ماهانه یا روزانه آن مطلع خواهید شد، با این سرمایه‌گذاری می توانید به درستی تخمین بزنید از سپرده خود، چه میزان سود بانکی به‌دست می‌آورید، این میزان سوددهی در طول سال تغییر نمی‌کند و زیاد و کم نمی‌شود.

سرمایه‌گذاری در بورس 

اما با سرمایه‌گذاری در بورس و بازار سهام اوضاع متفاوتی را تجربه می‌کنید، با وارد کردن سپرده در بورس، نمی‌توانید ماهانه سودی از سرمایه‌تان داشته باشید، این بخش شاید خوشایند به‌نظر نرسد اما روی دیگر سکه جالب و هیجان‌انگیز است.

اگر شما، یک خرید درست و کاملا منطقی از سهم‌های مختلف داشته باشید، در مدت زمان کوتاهی سودی چند برابر سود بانکی به‌دست خواهید آورد، به طور مثال اگر با سرمایه‌گذاری در بانک قرار است سودی معادل ۲۰ درصد دریافت کنید به راحتی می توانید در مدت یک هفته، روی یک سهام خاص تا ۴۰ درصد سود کنید، البته باید انتظار یک ضرر ۴۰ درصدی را نیز داشته باشید چون بازار سهام و بورس یک ریسک بزرگ است.

بنابراین باید برای ورود به بازار سهام و سرمایه‌گذاری در بورس علم و آگاهی کافی داشته باشید و قبل از اقدام به خرید و فروش، به خوبی بازار را بشناسید و در این مورد مهارت‌های لازم را به‌کار ببرید.

تفاوت‌ سرمایه‌گذاری در بانک یا بورس

سرمایه‌گذاری در بانک و بورس دارای تفاوت‌هایی است که در زیر به چند مورد آن اشاره می‌شود.

1– سرمایه‌گذاری در بانک و دریافت سود بانکی برای افرادی که مایل به ریسک نیستند و به دریافت مبلغ مشخص سود ماهانه قناعت می‌کنند، مناسب‌تر است، اما سرمایه گذاری در بورس، برای افرادی که ریسک‌پذیر بوده و جسارت بیشتری دارند مناسب‌تر است، این عده با سرمایه‌گذاری در بورس تمایل به جهش درآمدی خود دارند و برای رسیدن به آن تلاش می‌کنند.

همچنین بخوانید:  درآمدزایی بدون سرمایه

2– سود بانکی حاصل از سپرده گذاری در بانک، کاملا مشخص و واضح است و احتمال منفی شدن آن وجود ندارد، اما با سرمایه‌گذاری در بورس، سود شما در معرض شانس چندین برابر شدن سود بانکی ظرف چند روز و یا منفی شدن و رسیدن به ضرر است.

طبق یک مثال ساده اگر شخصی در سال 77 یک میلیون تومان در بانک سرمایه‌گذاری می‌کرد بعد از بیست سال و در پایان سال ۹۷ سود بانکی آن ۱۷ برابر می‌شد در حالی که اگر پول خود را وارد بازار سهام و بورس کرده بود سرمایه آن بیش از ۵۷۲ برابر می‌شد، البته با خرید سکه بهار آزادی هم پول وی 95 برابر شده بود. 

با توجه به مثال بالا خودتان مقایسه کنید که سرمایه گذاری در بورس بهتر است یا سپرده‌گذاری در بانک و دریافت سود بانکی؟

3_ برای سپرده‌گذاری در بانک و افتتاح یک حساب سپرده کوتاه مدت یا بلند مدت، اطلاعات خاصی لازم نیست و فقط آگاهی از نرخ سود بانک‌ها که تقریبا همگی یکسان هستند کافی است و با توجه به نرخ مناسب سود سپرده‌گذاری و طول زمان آن، نوع سپرده خود را انتخاب کنید. 

این موضوع در خصوص سرمایه گذاری در بورس، کاملا متفاوت است.

برای سرمایه‌گذاری در بورس لازم است که در این زمینه اطلاعات و دانش کافی داشته و از وضعیت بازار و سهام آگاه باشید چون نمی‌توانید سرمایه خود را وارد بورس کرده، کنار بایستید و نظاره گر سوددهی آن باشید.

4_ به احتمال زیاد با سپرده گذاری در بانک، به دلیل نوسانات اقتصادی که ناشی از تورم سالیانه است، ارزش پول و سرمایه شما بعد از مدت کوتاهی کاهش خواهد یافت، به خصوص اگر سود بانکی که به شما تعلق می‌گیرد را گرفته و خرج کرده باشید.

همچنین بخوانید:  نقش کتاب‌های موفقیت در آینده دانشجویان

با سرمایه گذاری در بورس و بازار سهام احتمال این اتفاق به مراتب کمتر است و اگر بتوانید در این حوزه با موفقیت، فعالیت کنید نه تنها ارزش پول‌تان کم نمی‌شود بلکه می‌توانید از تورم سبقت بگیرید و سرمایه خود را در مدت کوتاهی به طور چشمگیری افزایش دهید.

5– شما با سپرده‌گذاری در بانک برای دریافت کامل سود بانکی تعلق گرفته به پولتان موظف هستید که در یک بازه زمانی مشخص مبلغ پول‌‌تان را بدون برداشت و کسر آن در بانک قرار دهید و اگر زودتر از زمان موعد پول سپرده شده نزد بانک را از حساب‌تان خارج کنید، سودی به شما تعلق نمی‌گیرد.

با سرمایه گذاری در بورس، می توانید در هر زمانی که مایل بودید و به پول‌تان احتیاج داشتید،  سرمایه‌ای که به سهام تبدیل شده را در مدت کوتاهی به پول نقد تبدیل کنید که در این صورت شما آزادی عمل بیشتری دارید و هیچ‌گونه محدودیتی برای استفاده از سرمایه خود ندارید.

سود بانکی 

وقتی که شما پول و سرمایه خود را در بانک سپرده‌گذاری می‌کنید سالانه مبلغی را از بانک به عنوان سود بانکی و بهره دریافت می‌کنید که در واقع این سود اجاره پول شماست که بانک در ازای مدت زمانی مشخص که سرمایه‌تان در بانک قرار داشته به شما می‌دهد، به طور مثال وقتی یک میلیون در بانک قرار می‌دهید با نرخ ۱۸ درصد بعد از یک سال ۱۸۰ هزار تومان به شما تعلق می‌گیرد که همان سود بانکی است، اما این مبلغ برای کسانی که در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند هیچ جذابیتی ندارد و نمی‌تواند این افراد را به خواسته خود برساند.

 

سود بورس

با سرمایه‌گذاری در بورس می‌توانید هیجان بیشتری را تجربه کنید و سود بیشتری را به دست بیاورید اما فراموش نکنید که این یک ریسک است و به همان اندازه باید انتظار افت سهام هم داشته باشید.

به طور مثال شما سهام یک شرکت را به مبلغ ۱۰۰۰۰ تومان می‌خرید و بعد از یک مدت که ممکن است از یک روز تا چند ماه طول بکشد به مقدار ۱۵۰۰۰ تومان می‌فروشید، در این صورت شما توانسته‌اید ۵۰ درصد سود کنید.

مقالات خواندنی:

پولار شدن به روش دکتر کاویانی

سه روند اصلی که مدیریت ثروت در سال 2020 را متحول خواهند کرد!

۲۰ از بهترین‌های ایده راه اندازی کسب و کار در ایران (با سرمایه کم)

سریع‌ترین و ارزان‌ترین روش‌های راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی در ایران

بهترین روش‌ها برای پول درآوردن آسان در ایران | آسان‌ترین روش‌ برای پول درآوردن

روشی آسان برای کسب درآمد از طریق آپارات + ویدئو آموزشی

۵ روش برتر برای کسب درآمد با سرمایه کم (در ایران)

زندگی بدون شغل در آینده ؛ مروری بر مدل درآمد پایه همگانی (Universal Basic Income)

 

دوره های دکتر کاویانی

به چالش ۵ روزه یادگیری مسیر ثروت بپیوندید.

دکتر کاویانی یک دوره آموزشی ۴جلسه ای به نام «مدار ثروت» دارن، در این دوره دکتر کاویانی مسیر ثروتمند شدنی که خودشون طی کردن رو بهتون آموزش میدن.

اینستاگرام خودساخته

روزمرگی های دکتر کاویانی

تلگرام خودساخته

مطالب انگیزشی روزانه

اگه لذت بردی برای دوستات از طریق این دکمه ها بفرست.

همیشه پیگیر آموزش باش

دوره های رایگان

دیدگاه

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت لینک دانلود