
چطور کمتر به کار فکر کنیم
کارآفرینان در مسیر کاری خود با فشار کاری و ریسکهای مالی مواجه هستند که تماما در برنامه ریزی آنان جای دارد ، و ماهیت آن دارای پستی بلندی های زیادی خواهد بود و این جاست که تعادل بین کار و زندگی نیز نیاز به یک برنامه ریزی کامل دارد تا این مسیر دچار چالش نشده و سبک زندگی را دچار از هم گسیختگی ننماید حفظ این تعادل یکی از مهارت های فردی یک کارآفرین است. اگر در کنار تمام این بهبوهه زندگی راهکار های بهتری برای راه اندازی کسب و کار خودتون پیدا کنید میتونید در دوره رایگان ۲۱ تکنیک افزایش فروش و یا دوره فروش فوق العاده شرکت کنید.
البته کاملا روشن است که با وجود اتفاقات لحظه ای در حین کار و غیر منتظره بودن آن ها ، نمی توان یک سیر عادی و متوازن را برای این رابطه تعریف نمود اما می توان راه و روش هایی را در پیش گرفت تا در بهبود و بالاتر رفتن تعادل مابین زندگی و کار تاثیر بگذارد. دیدن این ویدیو میتواند به شما در راه اندازی کسب کارتان کمک کند.
روش های ایجاد تعادل بین کار و زندگی
افراد وقتی نقش های متفاوتی در زندگی برعهده می گیرند اولین کاری که باید انجام دهند این است که بتوانند بین زندگی و کار توازن خوبی را ایجاد کنند تا مسیر زندگی برایشان لذت بخش بوده و آن ها را دچار استرس و فشار کاری نکند . وجود برنامه های مشخص و روشن برای امور کاری می تواند شرایطی را ایجاد نماید تا زمان هایی که در خانه و در کنار عزیزانشان هستند بهترین شرایط را داشته و فضایی گرم و صمیمی ایجاد کنند و از وارد کردن امور کار به منزل اجتناب ورزند .
افراد شاغل که متاهل هستند خود مسئولیت چند نقش را پذیرفته اند نقش هایی مانند نقش همسر ، نقش مادر و یا نقش پدر و در کنار آن نقشی که در محیط کار خود دارند که می تواند کارمند ، کارآفرین ، مدیر و… باشد که مسولیت های خاص خود را داشته و در هریک از این نقش ها نیاز است که از الگوی رفتاری مختلفی استفاده شود . مهارت ایجاد تعادل و توازن در این موقعیت ها که بر حسب نقش ایجاد می شود می تواند کار ساده ای نباشد اما در عین حال تعیین کننده ی رفتار مناسب افراد در این شرایط متفاوت است.
به عنوان مثال این احتمال وجود دارد که در امور شخصی خود دچار مساله ای هستید این شرایط شما نبایستی بر روی رفتار شما با مشتریان و یا ارباب رجوع شما تاثیر گذاشته و خود را دچار دردسر نمایید و یا متقابلا استرس های کاری را به منزل و خانواده نکشانید این خود قسمتی از تعادلی است که هر فرد می بایست در نقش های مختلف خود ایجاد نماید.
چطور در زمان فراغت استرس و نگران کار خود نباشیم
این یک واقعیت است که نمی توانید در خودتان چندین شخصیت ایجاد نمایید و سلامت روانی شما نیز یکی از موضوعات مهم در زندگی است و داشتن ثبات شخصیتی نیز خود دارای اهمیت است به عبارتی باید بیاموزیم در خصوص ارتباط با خود و دیگران چه تکلیفی بر عهده داریم این کار یک مهارت است که با تمرین می تواند هر فرد را قوی تر کند شاید توجه به خود و مچ گیری از خود بتواند کمک موثری در زمینه کاهش فشار کاری داشته باشد. برای این کار چند راه کار مطرح است که در این جا به آن اشاره می شود.
داشتن اولویت بندی
اولین قدمی که می بایست بردارید این است که تمامی وظایف خود در زندگی را مکتوب کنید و آن ها را مطابق با اولویت های خود لیست نمایید این اولویت ها می تواند خانواده ، شغل ، دوستان و … باشد دقت کنید مهم است که با جزئیات کامل تمام موضوعات مهم را یادداشت کنید . در این کار سعی کنید با خود صادقانه عمل کنید نوشتن اولویت ها می تواند در روبرویی شما با موارد کاری و مسائل پیش رو در خانواده ، شما را قوی تر و آماده تر نماید . برای فردی که به تازگی وارد یک رابطه شده است و هنوز کیفیت و دوام این رابطه برایش مشخص نیست نباید اولویتش را بیش از برنامه ی کاری و شغلی خود بگذارد.
داشتن برنامه ریزی
اکثر افراد بارها شبکه های اجتماعی را کنترل می کنند و زمانی به خود می آیند که مدت زمان زیادی را پشت سر گذاشته اند این گردش در فضای مجازی می تواند مدت زمان زیادی را در برگیرد که شاید عمدتا حاصلی جز به هدر رفتن انرژی و وقت نیست . شاید برای بسیاری اتلاف وقت یک رفتار عادی باشد اما با داشتن یک برنامه ریزی مشخص در امور می توانید از این مسیر باطل خارج شده و با کمک برنامه ای که تعیین کرده اید بهره وری کار خود را بالا برده حتی گردش در فضای مجازی را نیز برای خود هدفمند نمایید همچنین فشار کاری را هم کمتر احساس خواهید کرد، در این شرایط به خوبی زمان لازم را نیز برای خانواده خواهید داشت . امروزه بسیاری از کارآفرینان تا ساعاتی از شب مشغول کار هستند و نمی توانند بین کار و زندگی تعادل ایجاد کنند. برای این گونه افراد برنامه ریزی در امور شخصی و کاری می تواند به خوبی آرامش را به زندگی و کارشان بازگرداند.
بیاموزید که چگونه نه بگویید
بسیاری از روانشناسان معتقد هستند که نه گفتن یک هنر است . این امکان وجود ندارد که بتوانیم همگان را از خود راضی نماییم و در صورتی که این چنین رفتار کنیم مدت زمان زیادی از خود را تلف کرده ایم و شاید نتوانیم به اولویت های خود برسیم و از آن ها دور خواهیم شد و فقط فشار کاری برای خود تراشیده ایم. نیازی نیست که بخاطر رد کردن تقاضای اطرافیان ، دچار ترس و یا نگرانی شوید این مهم است که اولویت های خود را در نظر بگیرید این کار ساده ای نیست اما با تمرین می توانید آن را بیاموزید و تاثیرش را بر روی امور خود حس کنید در این حالت است که نه گفتن شما را آزار نمی دهد .
واقعیت را بپذیرید
این کاملا روشن است که تصور یک رابطه ی سرتاسر توازن بین زندگی و کار در تمامی لحظات شاید چندان صحیح نباشد این را باید پذیرفت در شرایطی که قرار باشد به عنوان کارمند در ساعت معینی کار کنید مدیریت زمان احتمالا ساده تر است اما در شرایط کارآفرینی این کار کمی پیچیده تر می شود البته همان طور که پیش تر بیان شد می توان با برنامه ریزی و اولویت بندی های منظم ، این تعادل را هر روز بیشتر و بیشتر ایجاد نمود.
استرس و نگرانی کار را وارد خانه نکنید
این کافی نیست که ساعات زیادی را در خانواده حضور داشته باشید اما متعاقبا به امور کاری خود برسید و ایمیل و دیگر موارد را در گوشی کنترل کنید. توصیه می شود دو ساعت وقت خود را اما به طور کامل و بدون استرس و نگرانی کارهایتان در کنار خانواده باشید و در این لحظات به هیچ عنوان به امور کاری خود فکر نکنید و نگزارید فشار کاری باعث اضطراب شما شود. در صورتی که تصمیم گرفته اید کارآفرین باشید احتمالا تمامی این مسائل را شنیده و یا دیده اید و مسئولیت آن ها را پذیرفته اید خوب است که به خوبی از لحظات ناب و آزاد خود برای بودن درجمع خانواده استفاده کرده و به اصطلاح مسائل را پشت در خانه گذاشته و با آرامش به خانواده برسید .
دقت داشته باشید که کیفیت مدت زمانی که در جمع خانواده هستید مهم است نه میزان زمانی که می گذارید این کار می تواند تعادل کار و زندگی را به خوبی ایجاد نماید راه کارهای پیشنهادی می تواند باعث افزایش بهره وری در یک مدت زمان معین و متناسب با برنامه ریزی و اولویت بندی ها باشد و این کار لذت شما را در زندگی و کار همزمان ایجاد خواهد کرد.