بررسی نقش اجرای قانون 80/20 در موفقیت افراد

بررسی نقش اجرای قانون 80/20 در موفقیت افراد

تقریباً هر روز با چالش منابع محدود مواجه می شویم و همیشه همه تقصیرها را گردن زمان و محدودیت زمانی می اندازیم. اما واقعیت این است که بسیاری از ما حتی نمی دانیم چگونه از زمان استفاده کنیم. درست است که نمی‌توانیم ساعات بیشتری را به ساعات روزانه خود اضافه کنیم، اما می‌توانیم با تمرکز بر موارد مهم، از ساعاتی که در اختیار داریم بهترین استفاده را ببریم. اینجاست که اصل پارتو می تواند به ما کمک کند. اصلی که به ما کمک می کند تا در سریع ترین زمان ممکن به اهداف خود برسیم. در این مقاله قصد داریم تا قانون ۸۰/۲۰ را برای شما بررسی کنیم.

اولین بار چه کسی قانون ۸۰/۲۰ را معرفی کرد؟

این قانون اولین بار توسط ویلفردو فدریکو پارتو (Wilfredo Federico Pareto) معرفی شد، از این رو قانون ۸۰/۲۰ نیز به عنوان اصل پارتو شناخته می شود. پارتو در سال ۱۸۴۸ در ایتالیا متولد شد و به عنوان یک اقتصاددان و فیلسوف بزرگ زمان خود شناخته شد. او به این مهم رسید که: ۸۰ درصد نخودهای سالم باغش از ۲۰ درصد بذرهایی که کاشته بود به دست می آمد. این داستان توسط افراد زیادی نقل می شود و بسیاری معتقدند که مشاهده پارتو جرقه ای برای شکل گیری ایده قانون ۲۰-۸۰ در ذهن او بود. از آنجا ذهن او بر مفهوم توزیع نابرابر متمرکز شد، تحقیقات خود را در مورد آن ادامه داد.

هدف پارتو نحوه توزیع ثروت در ایتالیا بود و در نهایت به این نتیجه رسید که ۸۰ درصد از زمین های این کشور متعلق به ۲۰ درصد جمعیت آن است. تحقیقات پارتو در صنایع مختلف نتیجه یکسانی داشت و مشخص شد که ۸۰ درصد محصولات مختلف حاصل کار ۲۰ درصد شرکت های فعال است.

نتیجه تحقیقات و مشاهدات پارتو به این قانون کلی رسید: تنها ۲۰ درصد از فعالیت ها منجر به تولید ۸۰ درصد بازده و نتایج به دست آمده می شود. این نتیجه اساس قانون ۸۰/۲۰ است.

 

 

برای داشتن یک زندگی موفق ، یکی از راه ها ، رویارویی با چالش های پیشروی زندگی است ، در این مسیر ما به شما مطالعه مقاله زیر را نیز پیشنهاد میکنیم

چالش های پیش روی انسان ها در زندگی و راه حل آنها

تعریف قانون پارتو (قانون ۸۰/۲۰)

امروزه همه به توزیع نابرابر ثروت و عدم تعادل بین ورودی ها و خروجی ها اذعان دارند. حال قرار است در قالب قانون ۸۰/۲۰ درباره این موضوع صحبت کنیم. اگرچه عدم تعادل همیشه دقیقاً بین ۲۰٪ و ۸۰٪ نیست، اما این موضوع در بسیاری از مشاغل رخ می دهد:

  • ۲۰ درصد از فروشندگان ۸۰ درصد از فروش شرکت ها را انجام می دهند
  • ۲۰ درصد مشتریان ۸۰ درصد از کل سود شرکت ها را تامین می کنند
  • ۲۰ درصد مشکلات نرم افزاری باعث ۸۰ درصد اختلالات نرم افزاری می شود
  • ۲۰ درصد بیماران ۸۰ درصد هزینه های درمان خود را می پردازند
همچنین بخوانید:  چطور زندگی خوبی داشته باشیم؟ نسخه‌ای تضمینی برای دستیابی به موفقیت !

جالب است بدانید قانون ۸۰/۲۰ در زندگی روزمره ما نیز صدق می کند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم:

فرض کنید یک مرد پنج کت و شلوار با کیفیت خوب دارد. آیا فکر می کنید او از تمام شلوارهایش مرتب استفاده می کند؟ قطعا نه. تقریباً ۸۰ درصد مواقع یکی از کت و شلوارها را می پوشد. خانمی را در نظر بگیرید که چند جفت کفش خوب دارد، اما معمولا ۲۰ درصد از کفش های مورد علاقه اش را می پوشد.

خانه ای با اتاق های زیاد را تصور کنید. آیا از همه اتاق ها به یک اندازه استفاده می شود؟ احتمالا نه. اعضای خانواده بیشتر در اتاق نشیمن، اتاق خواب و آشپزخانه رفت و آمد می کنند.

حال منطقه سکونت خود را در نظر بگیرید. آیا از تمام خیابان های اطراف خود عبور می کنید؟ معمولاً از خیابان های منتهی به مدرسه کودکان، سوپرمارکت، بانک و غیره عبور می کنید که حدود ۲۰ درصد از کل خیابان های منطقه را تشکیل می دهند.

اگر چندین اپلیکیشن مختلف روی گوشی هوشمند خود نصب کرده اید، آیا از همه آنها در حد اعتدال استفاده می کنید؟ احتمالاً تعدادی برنامه بیشتر وجود دارد که شما حدود ۸۰ درصد از زمان خود را صرف استفاده از آنها می کنید.

این اشارات برای این بود که مشخص شود عادات رفتاری افراد موفق (میلیونرها، دانشجویان نخبه و قهرمانان المپیک) تا چه اندازه به نتایج مطلوب منجر می شود. نتایج این مطالعه نشان داد که افراد موفق زمان کافی برای انجام تمام وظایف محوله را ندارند. آنها در این موارد از قانون ۲۰-۸۰ یا قانون پارتو استفاده می کنند. به این ترتیب کارهایی را که اهمیت بیشتری دارد انجام می دهند و کارهای دیگری را به دیگران محول می کنند یا از آنها می گذرند.

چگونه از قانون ۸۰/۲۰ استفاده کنیم؟

تا اینجا با مفهوم قانون ۸۰/۲۰ آشنا شدیم. با اعمال این قانون می توانید بر فعالیت هایی که اهمیت بیشتری دارند تمرکز کنید. در این راه وقت خود را تلف نکنید و صرف کارهای بی اهمیت نکنید. اما چگونه می توان از اصل پارتو استفاده کرد؟ نحوه استفاده از قانون ۸۰/۲۰ به حرفه و زمینه کاری شما بستگی دارد. در اینجا چند مثال برای کمک به درک بهتر این اصل مهم آورده شده است:

اگر مدیرعامل یک شرکت هستید، احتمالاً دائماً با منابع محدودی مواجه هستید و این چالش بزرگی است که همیشه ذهن شما را به خود مشغول خواهد کرد. در این صورت تنها وقت شما نیست که باید بهترین استفاده را از آن ببرید بلکه مهم این است که همه اعضای تیم چگونه از زمان خود استفاده کنند.

مدیر عامل یک شرکت می تواند از قانون ۲۰-۸۰ اینگونه استفاده کند: به جای تلاش و صرف وقت برای انجام کارهای غیرممکن، پروژه های مهم را شناسایی کرده و بر پیشبرد آنها تمرکز می کند.

همچنین بخوانید:  میکرووایرال

حوزه های کاربرد قانون ۸۰/۲۰

اکنون که درک بهتری از قانون ۸۰/۲۰ و نحوه استفاده از آن دارید، چند زمینه برای استفاده از این قانون وجود دارد:

وظایف حرفه ای

همه وظایفی را که در محل کار به عهده شما گذاشته شده را یادداشت کنید و لیستی از این وظایف داشته باشید. اکنون جدول کوچکی تهیه کنید و مقابل هر وظیفه، زمان لازم برای انجامش را یادداشت کنید (مثلاً یک ساعت برای خواندن ایمیل، یک ساعت تماس با مشتری و …). سپس ستون دیگری به جدول اضافه کنید و سودآوری هر کار را به صورت درصد بنویسید. در نهایت، وظایف کم بازده را کنار بگذارید یا آنها را به شخص دیگری برون سپاری کنید و سعی کنید روی کارهای با بازده بالاتر تمرکز کنید.

 

غذا

از قانون ۸۰/۲۰ برای بهبود عادات غذایی خود استفاده کنید. به عنوان مثال، به مدت یک هفته، نام غذاها و میان وعده هایی که می خورید را یادداشت کنید. سپس کالری هر غذا را جلوی هر کدام یادداشت کنید. غذاهای زیادی هستند که کالری بالایی دارند اما ارزش غذایی کمی دارند. از طرفی غذاهایی هستند که با وجود کم کالری بودن، خوشمزه و سالم هستند. بنابراین با شناخت ارزش غذایی آنها می توانید عادات غذایی خود را بهبود ببخشید.

برنامه ریزی روزانه وظایف

تمام فعالیت های یک روز کامل را در نظر بگیرید و بر اساس زمان انجام تمام فعالیت ها گزارشی تهیه کنید. برای انجام این کار، هر فعالیت و زمان انجام آنها را یادداشت کنید. زمان شروع و پایان هر فعالیت را بنویسید. سپس فعالیت ها را در دسته های جداگانه دسته بندی کنید. سپس از انتهای لیست کار کنید و مسائلی را که ارزش مبارزه را ندارند حذف کنید.

 

مطالعه

نام چند کتابی را که اخیرا خوانده اید فهرست کنید. سپس بر اساس اطلاعات مفید یا میزان لذت آنها به آنها امتیاز دهید. این به شما کمک می کند تا تعیین کنید کدام نوع کتاب برای شما مفیدتر است و از این اطلاعات برای انتخاب کتاب های آینده بر اساس یادداشت های خود استفاده کنید.

روابط اجتماعی

فهرستی از تمام افرادی که بیشترین روابط اجتماعی را با آنها دارید تهیه کنید. باید ببینید چقدر برای هر یک از این افراد وقت و انرژی می گذارید. سپس زمان و انرژی صرف شده را با میزان رضایت یا استرسی که رابطه برای شما به ارمغان می آورد، روی ترازو بگذارید. با این مقایسه اطلاعات خوبی به دست می آورید و متوجه می شوید که برخی از روابط برای شما مفید و ارزشمند و برخی دیگر مضر هستند. با این کار به این نتیجه مهم می رسید که بهتر است در کدام رابطه بیشتر سرمایه گذاری کنید.

مشترک شدن در مجلات

همانند فیدهای RSS، اشتراک مجلاتی را که تاکنون خریداری کرده اید در نظر بگیرید و چند نسخه آخر مجلاتی را که دریافت کرده اید ارزیابی کنید. به اشتراک بهترین مجلات ادامه دهید و بقیه را کنار بگذارید. به این ترتیب با استفاده از قانون ۸۰/۲۰ بهترین مجلات را خواهید داشت.

همچنین بخوانید:  8 توصیه‌ طلایی وارن بافت در مورد موفقیت و زندگی

برنامه های تلویزیونی

فهرستی از تمام برنامه های تلویزیونی که تماشا می کنید تهیه کنید و به هر کدام امتیاز دهید. سپس زمان صرف شده برای هر یک از برنامه های تلویزیونی را محاسبه کنید. با توجه به این دو عامل، برنامه هایی را انتخاب کنید که ارزش یا سرگرمی بیشتری دارند و دیگران را کنار بگذارید. به این ترتیب می توانید وقت خود را صرف انجام کارهای مفیدتر کنید و قانون ۸۰/۲۰ را برای تماشای برنامه های تلویزیونی اعمال کنید.

وب گردی

یک تکه کاغذ جلوی خود بگذارید و نام تمام سایت هایی که چند روز خوانده اید را یادداشت کنید. زمان صرف شده در هر سایت و ارزش یا میزان سرگرمی آن را یادداشت کنید. بسیاری از ما در مورد ترسیم تصویری از خود، نگرش آرامی داریم. اکنون با قانون ۸۰/۲۰ می توانیم در زمان صرفه جویی کنیم و از اتلاف وقت جلوگیری کنیم.

تمیز کردن خانه

آخر سال بهترین زمان برای خانه تکانی بهاری است. پس به انبار بروید و هر چیزی را که نیاز ندارید دور بیندازید. داشتن یک انبار در خانه به این معنی نیست که شما باید همه چیز را بدون استفاده نگه دارید، بنابراین هر چیزی را که اخیرا استفاده نشده است به جز اسناد مهم دور بریزید. با استفاده از قانون ۸۰/۲۰ در خانه متحرک دسترسی آسان تری به ابزار و اسناد مهم خواهید داشت و زمان کمتری برای یافتن آنها صرف خواهید کرد. ایده اصلی قانون ۸۰/۲۰ این است که تا حد امکان برای کسب سود و جلوگیری از اتلاف وقت برای فعالیت های تلف شده تلاش کنید.

هزینه ها

یک دفترچه یادداشت داشته باشید و تمام هزینه های غیرضروری مانند مالیات، غذا، هزینه سفر و سایر مایحتاج را یادداشت کنید. سپس کارایی و سودمندی هر خرید را با ارزش پولی که برای آنها پرداخت کرده اید مقایسه کنید. به عنوان مثال، می توانید میزان پولی را که برای سرگرمی خرج می کنید با میزان رضایتی که از آن دارید مقایسه کنید. اگر می خواهید ارزش سرمایه گذاری خود را تخمین بزنید، مقدار پول خرج شده را با سودآوری آن مقایسه کنید. به این ترتیب می توانید قانون ۸۰/۲۰ را روی هزینه های خود اعمال کنید و از پولی که زحمت کشیده اید برای به دست آوردن کارآمدتر استفاده کنید.

سخن پایانی

نمودار پارتو یا ۸۰/۲۰ یکی از مهم ترین تکنیک هایی است که افراد و مدیران خودساخته از آن استفاده می کنند. با این حال، اگر این قانون را در زندگی شخصی خود اعمال کنید، به زودی تاثیر آن را در رشد و پیشرفت شخصی خود خواهید دید!

دوره های دکتر کاویانی

به چالش ۵ روزه یادگیری مسیر ثروت بپیوندید.

دکتر کاویانی یک دوره آموزشی ۴جلسه ای به نام «مدار ثروت» دارن، در این دوره دکتر کاویانی مسیر ثروتمند شدنی که خودشون طی کردن رو بهتون آموزش میدن.

اینستاگرام خودساخته

روزمرگی های دکتر کاویانی

تلگرام خودساخته

مطالب انگیزشی روزانه

اگه لذت بردی برای دوستات از طریق این دکمه ها بفرست.

همیشه پیگیر آموزش باش

دوره های رایگان

دیدگاه

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت لینک دانلود