رمز و راز موفقیت در بازارهای رقابتی و اشباع

راه اندازی موفق کسب و کار

جیم مک کارتی، مدیرعامل Goldstar.com می‌گوید: «هر چیزی که فکرش را بکنید در حال حاضر به صورت آنلاین فروخته می‌شود.» با توجه به چنین رویکردی او و شرکایش رابرت گراف و ریچ وبستر، توانست در سال 2002  سایت تخفیف آنلاین را راه اندازی نماید و بلیط های رویدادهای مختلف را به فروش رساند. راز سودآوری در دنیای وسیع فروشندگان آنلاین تخفیف چیست؟ مک کارتی می‌گوید: “باید مطمئن شوید که می ‌دانید چیزی که به بازار می‌آورید خاص است و هرگز نباید سختی هر کاری را که به عنوان یک کارآفرین انجام می دهید دست کم بگیرید”. حتی برای کارمندانی که بلیت رویدادها را با نیم بها برای کنسرت ها، کلوپ های کمدی، اجراهای فرهنگی و غیره ارائه می دهند. انجام این کار گاهی باعث می شد شرکت نوپای او، روزانه 1000 مشتری جدید به دست آورد. امروز Goldstar.com  در حدود 2 میلیون عضو دارد. مک کارتی بر این باور است که اگر فقط به کاری که انجام می دهید ادامه دهید، بر همه افرادی که این کار را نمی کنند پیروز خواهید شد. برنامه‌ریزی و آزمایش نیز راه طولانی را طی می‌کند تا به موفقیت برسد، به‌ویژه زمانی که صحبت از دنیای بسیار رقابتی تجارت و بازاریابی الکترونیکی می‌شود. مک کارتی می‌گوید باید قبل از سرمایه گذاری، از ایده و کار خود تا حدودی مطئمن شوید و بعد پول خود را در آن سرمایه گذاری نمایید. او به همراه شرکای خود، برای راه اندازی سایت Goldstar.com با 1000 دلار پول نقد شروع کرد و بر این باور بود که ممکن است این کار به نتیجه دلخواه نرسد، اما اگر موفق شود، سود زیادی را برایشان به ارمغان بیاورد. از این رو مک کارتی می‌گوید تا زمانی که واقعاً توانایی مالی ندارید، مراقب باشید که پول زیادی را برای بازاریابی یا استخدام کارمندان خرج نکنید. باید در نظر داشت که حتی اگر یک کسب و کار آنلاین باشد، ممکن است باز هم مجبور باشید برای اطلاع رسانی به خیابان ها بروید و به معرفی خدمات خود به شرکت هایی شوید که ممکن است از پیشنهادات شما سود ببرند.

سایت Goldstar.com نه تنها به عنوان یک سایت که در آن اعضا می توانند بلیط یک رویداد خاص را با قیمت نیم بها خریداری کنند، بلکه به عنوان یک منبع واقعی برای یافتن کاری برای انجام دادن، متمایز کرده است. او همچنین می‌گوید هنگام راه‌اندازی یک کسب‌وکار آنلاین مهم است که خدماتی که ارائه می دهید با دردسر کمتری ارائه شود، به طوری که پشتیبانی عالی از مشتری ارائه شود و این به معنای پاسخ دادن به سؤالات مشتری در عرض چند دقیقه، نه چند روز است. همچنین مطمئن شوید که می توانید محصول خود را به ‌موقع تحویل ‌دهید. این سایت نمونه بارزی از راه اندازی موفق کسب و کار آنلاین است.

همچنین بخوانید:  بنگاه املاکی ۲۰۰ میلیون دلاری !!!

در راه اندازی موفق کسب و کار به ارتقاء فکر کنید نه سود

واقعیت این است که شما از سایت معاملات روزانه برای تبلیغ استفاده می‌کنید، نه برای کسب درآمد، زیرا باید محصول یا خدمات خود را با نرخ تخفیفی ارائه دهید. سوالی که باید از خود بپرسید این است که آیا این تبلیغات به اندازه کافی، کسب و کار جدید را به میزان پولی که برای تبلیغات از دست می دهید، ارتقا می دهد؟

تعداد محصولات ارائه شده و زمان فروش را کنترل کنید. مک کارتی می‌گوید ارائه حداقل محصولات ممکن بسیار مهم است. اگر می توانید تجارت خود را با فروش 400 ساعت با تخفیف به جای 2000 ساعت تبلیغ کنید، این کار را انجام دهید. اگر می توانید در طول فصل های پر افت، در کسب و کار خود فروش داشته باشید، این کار را باز هم انجام دهید.

در راه اندازی موفق کسب و کار درباره سهم درآمد مذاکره کنید

 مک کارتی می‌گوید علیرغم آنچه ممکن است در مورد سایت‌های معاملات روزانه شنیده باشید که به 50 درصد سهم درآمد نیاز دارند، «این روزها واقعاً سخت است که 50 درصد از آن را به دست آوریم.» او توصیه می‌کند تا در صورت امکان، این نرخ را تا 20 درصد کاهش دهید.

راه اندازی موفق کسب و کار جدید

راه اندازی موفق کسب و کار جدید

در زیر به بررسی پنج مرحله ضروری برای راه اندازی موفق هر کسب و کار جدید می پردازیم:

بازار و رقبای خود را بشناسید

در دنیای واقعی محصول شما یک چیز پوشالی نیست، پس از عرضه یا تولید باید آن را در یک قفسه مجازی یا فیزیکی قرار داده تا توسط مخاطبان از بین محصولات مشابه انتخاب شود. برای اینکه مطمئن شوید خدمات یا محصولتان موفقیتی را در بازار کسب می نماید، باید اطمینان حاصل کنید که در بازار جایگاه لازم را داشته باشد و مردم به آن نیاز داشته باشند. البته بسیاری از شرکت ها نمی توانند در بازاری که 200 نوع نوشیدنی با طعم سیب در آن بازار وجود دارد، نوشیدنی با طعم سیب عرضه کنند، بنابراین بهتر است طعم یا فرم متفاوتی برای نوشیدنی سیب خود ارائه دهید تا سهمی در بین مشتریان و رقبا بدست آورید. اگر شرکت بزرگی نیستید، باید به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است در رقابت با رقبای بزرگ خود، سهم بازار قابل توجهی کسب نکنید.

همچنین بخوانید:  اگر کار ما را سرزنش کنند چه کنیم؟

نکته مهم دیگر این است که به سرعت ارائه محصولات جدید توسط رقبایتان توجه کنید. سرمایه‌گذاری آنها در نوآوری و توسعه محصول جدید قطعاً حیاتی است، به‌ویژه در صورتی که زمان لازم است تا محصول شما شناخته شود، آنها می‌توانند خیلی سریع جایگزین شما شوند. نمونه بارز آن بازار و رقابت در صنعت گوشی های هوشمند است. از این رو باید قبل از اینکه محصول خود را به طور رسمی عرضه کنید، بازار را از نظر محصول و رقابت مطالعه نمایید.

محصول خود و چگونگی ارائه آن را بشناسید

بهتر است قبل از معرفی محصول خود به دیگران، ابتدا خودتان آن را به خوبی بشناسید. از همین جهت، قبل از توسعه و راه اندازی آن، باید زمان کافی را صرف مطالعه و درک آن کنید. برای این کار می نوان با صاحبان ایده اصلی صحبت نمود، یا اگر ایده متعلق به شماست، با افرادی که به شما کمک کردند ایده را به واقعیت نزدیکتر نمایید مشورت کنید و اطمینان حاصل کنید که از تمام جزئیات آگاهی دارید. با مدیران خلاق، مبتکر و موفق و سطح بالا صحبت کنید. ببینید هر یک از آنها محصول شما را چگونه می بینند.

شناخت بهتر محصول می تواند بسیار مفید باشد، به خصوص زمانی که هر چیزی را که به شما الهام می دهد جذب می کنید. تنها به دنبال بازخورد از کسانی که دستی در توسعه این محصول دارند نباشید. زیرا در نهایت همه مصرف کننده هستند و شما هم از این قاعده مستثنی نخواهید بود. آزادی لازم را به کنجکاوی خود بدهید و خوب و با حوصله به محصول نگاه کنید و فرض کنید برای اولین بار است که آن را می بینید.

معرفی محصول و شیوه بسته بندی آن را یاد بگیرید

پس از آشنایی کامل با محصول، زمان تصمیم گیری در مورد نحوه بسته بندی، معرفی و بازاریابی آن فرا می رسد. بدیهی است که ظاهر و ارائه به بازار یکی از مولفه های اصلی راه اندازی و استراتژی بازاریابی است. بسته بندی یک محصول جدید، مهم ترین چیزی است که آن را از سایر محصولات مشابه موجود در بازار متمایز می نماید. یکی از استراتژی ها این است که محصول خود را با یک شخصیت، شعار یا موقعیت خاص به مرردم معرفی کنید آن را برای تبلیغات گسترده آماده نمایید. ترکیب این سه عنصر باید در ضمیر ناخودآگاه مشتری بنشیند و با هر بار دیدن آنها محصول شما برایش تداعی شود. تبلیغ یک محصول اغلب به اندازه خود محصول حائز اهمیت است.

امروزه می توانید از رسانه های زیادی برای تبلیغ محصول جدید خود استفاده نمایید، ولی این بدان معنا نیست که باید از همه آنها استفاده کنید. یکی را انتخاب کنید و نتایج را زیر نظر بگیرید و کمپین های خود را بهبود بخشید. یک وب سایت همیشه مکان خوبی برای سرمایه گذاری و صرف زمان و تلاش بیشتر است، زیرا علاوه بر این که ارزان است، از نظر بصری نیز جذاب به نظر می رسد.

همچنین بخوانید:  98 رو رویایی بساز !

در شروع کار همچنین می توانید از شبکه های اجتماعی برای ارسال اخبار و عکس های محصول خود استفاده نمایید، این امر می تواند در ایجاد هیجان قبل از ارائه محصول به مشتریان موثر واقع شود. به عنوان مثال، اینستاگرام یک پلتفرم عالی برای نمایش محصول شما به شمار می آید و آن را در مقابل طیف وسیعی از افراد علاقه مند قرار می دهد. اگرچه در آینده می تواند بستری برای معرفی ویژگی های بیشتر و تبدیل مخاطب به مشتریان بیشتر شود. شبکه اجتماعی تلگرام نیز با ابزارهای نظرسنجی می تواند به شما در اطلاع رسانی و نظرسنجی بسیار کمک کننده باشد.

بیاموزید که چگونه محصول را بدون عیب و نقص بسازید

قبل از اینکه محصول خود را به بازار عرضه نمایید بهتر است از بی عیب و نقص بودن آن اطمینان حاصل نمایید. محصول خود را در یک آزمایش شرکت دهید و از شرکت کنندگان بخواهید که به محصولات مشابه فکر کنند و مرتباً آنها را با محصول شما مقایسه نمایند و به صورت یک سناریوی واقعی با آن برخورد کنند. بسته بندی محصول شما نیز باید در این آزمایش مورد ارزیابی قرار بگیرد.

برای راه اندازی و فروش آماده شوید

باید مطمئن شوید که مخاطبان و مشتریان شما، اطلاعات مناسب را به خوبی دریافت کنند که بتوانند با کنجکاوی محصولات شما را دنبال نمایند. حتی اگر مخاطبان شما بارها شعارهای مشابه را شنیده باشند. مشتریان باید دقیقا بدانند محصول شما چیست، کجا می توانند آن را پیدا کنند، چقدر باید برای آن بپردازند و چرا باید آن را بخرند. پاسخ به این سوالات می تواند مشتری را برای خرید محصول شما کنجکاو نماید. پس از انجام این مراحل به خوبی متوجه خواهید شد که مشتری چطور به محصول شما نگاه می کند و کدام ویژگی آن بیشتر برایش قابل استفاده است. همه این اطلاعات مبنایی برای ساختار بازاریابی قوی برای مخاطبان هدف به شمار می آید. مثلا شعار یک محصول نظافتی می تواند سرعت و کارایی نظافت باشد، بدان معنا که مشتریان با انتخاب این محصول وقت آزاد بیشتری برای کارهای دیگر بدست می آورند. چنین نمایش و هدفی بدون آگاهی کامل از محصول و مشتریان امکان پذیر نیست.

 

برای اینکه در کسب و کار جدیدتان موفقیت کاملی داشته باشید ، می توانید این مقاله را نیز مطالعه کنید :  چگونگی تحقق موفقیت در کسب و کار

جمع بندی

زمانی که همه چیز را به درستی برای راه اندازی موفق کسب و کار بررسی و مورد مطالعه و شناسایی قرار دادید و محصول و خدمات خود را از مراحل آزمون و تست ها عبور دادید، زمان آن می رسد که محصول خود را به بازار عرضه نمایید. شناخت درست از بازار نیز از اهمیت فراوانی برخوردار است ( و به همینصورت به کسب و کار شما رونق می بخشد ) که با شناسایی دقیق و نیاز مخاطبان آن می توان به موفقیت دست پیدا نمود.

دوره های دکتر کاویانی

به چالش ۵ روزه یادگیری مسیر ثروت بپیوندید.

دکتر کاویانی یک دوره آموزشی ۴جلسه ای به نام «مدار ثروت» دارن، در این دوره دکتر کاویانی مسیر ثروتمند شدنی که خودشون طی کردن رو بهتون آموزش میدن.

اینستاگرام خودساخته

روزمرگی های دکتر کاویانی

تلگرام خودساخته

مطالب انگیزشی روزانه

اگه لذت بردی برای دوستات از طریق این دکمه ها بفرست.

همیشه پیگیر آموزش باش

دوره های رایگان

دیدگاه

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت لینک دانلود