4 شاخص اعتماد تجاری که یک کسب‌وکار آنلاین به آن نیاز دارد!

4 شاخص اعتماد تجاری که یک کسب‌وکار آنلاین به آن نیاز دارد!

 

4 شاخص اعتماد تجاری که یک کسب‌وکار آنلاین به آن نیاز دارد!

اعتماد تجاری در دنیای دیجیتال امروز، یکی از ارزشمندترین منابع یک کسب‌وکار آنلاین است. فضای اینترنت از قیمت‌های رقابتی تا کیفیت محصول و اساساً در هر موردی که فکر کنید، مملو از ادعاهای جسورانه است؛ اما متأسفانه در اکثر مواقع نمی‌توانید به‌واسطه‌ی تردیدتان، به وب‌سایت‌ها اعتماد کنید. یک برند موفق در هر زمینه‌ای، در وهله‌ی نخست باید شما را متقاعد و مجاب کند. باید آن‌قدر اعتمادتان را جلب کند تا قانع شوید که آن برند و وب‌سایتش، آن‌قدر امن است که ارزش پول خرج کردن را دارد.

4 شاخص اعتماد تجاری که یک کسب‌وکار آنلاین به آن نیاز دارد!
4 شاخص اعتماد تجاری که یک کسب‌وکار آنلاین به آن نیاز دارد!

از آنجا که نخستین برخورد یا همان برخورد اولیه با یک وب‌سایت، مؤلفه‌ای کلیدی و مؤثر در دیدگاه و نظر کلی بازدیدکننده نسبت به آن وب‌سایت و متعاقباً ایجاد اعتماد تجاری است، باید تلاش کرد آن اطمینان لازم را از همان لحظه ورود بازدیدکننده به نخستین صفحه سایت، در وی ایجاد نمود. این کار تا حد زیادی با استفاده از نشان‌های اعتماد صورت می‌پذیرد. نشان اعتماد تجاری، همان‌طور که از نامش پیداست، نمایشی از قابلیت اعتماد و اعتبار وب‌سایت شماست. حالا سؤال این است که برای ایجاد یا ارتقای قابلیت اعتماد تجاری وب‌سایت، باید واجد کدام شاخص‌های اعتماد تجاری باشید؟ پس بیایید به 5 شاخص یا نشان اعتماد ویژه که هر کسب‌وکار آنلاین برای موفقیت و رشد به آن‌ها نیاز دارید، نگاهی بیندازیم.

همچنین بخوانید:  چرا افراد کم سواد میلیاردر می‌شوند؟

1) تأیید اجتماعی (Social Proof)

همه ما در اخذ بسیاری از تصمیمات روزمره از اطرافیان و عقاید آن‌ها تأثیر می‌پذیریم و حوزه خریدوفروش اینترنتی نیز طبیعتاً از این قاعده مستثنا نیست. خودِ شما برای مرور نظرات هنگام خرید از یک فروشگاه اینترنتی معروف چقدر زمان صرف می‌کنید؟ قطعاً زیاد! حالا اگر محصولی را در یک فروشگاه الکترونیک گمنام دیگر ببینید که هیچ نظر یا نقدی از سوی کاربران ندارد، چه احساسی بهتان دست می‌دهد؟ چه حسی در خصوص اصالت آن کالا خواهید داشت؟ یک محصول در یک فروشگاه معتبر الکترونیکی نه‌تنها به گزیده‌ای منطقی از نظرات کاربران نیاز دارد، بلکه این نظرات باید کاملاً قابل‌باور و پذیرفتنی باشند. دیدن محصولی با 350 نظر که 5 ستاره‌ی کامل را گرفته، چندان نمی‌تواند منطقی باشد. فرقی نمی‌کند که یک کالا یا خدمت چقدر خوب باشد. واقعیت این است که آن محصول حتی اگر در نوع خودش بهترین هم باشد باز هم انتقاداتی از برخی جنبه‌ها به آن وارد می‌شود و این 5 ستاره بودنِ آن را به امری غیرممکن تبدیل می‌کند. بنابراین اگر محصولی در وب‌سایتتان دارید که ضمن داشتن کامنت‌های زیاد، میانگین نمره‌ی 4.4 را دارد، آن را با افتخار به نمایش بگذارید! چون چنین شاخص‌هایی در کنار اصالت و کیفیت، حاکی از قابلیت اعتماد تجاری آن محصول هستند.

2) گواهینامه‌های امنیتی (Security certifications)

هر کسب‌وکار آنلاین، به‌طورکلی، الزاماتی را دربرمی گیرد که ایجاد سامانه‌های پرداخت آنلاین یکی از مهم‌ترین آن‌هاست و حساسیت این موضوع، به‌خودی‌خود، دلیلی کافی برای احتیاط بالقوه‌ی مشتریان است. اگر سازوکارهای امنیتی لازم پیش‌بینی و اتخاذ نشوند، اطلاعات مالی می‌توانند به خطر بالقوه‌ی بزرگی تبدیل شده و اعتماد تجاری نیز مخدوش شود. گاهی تنها افشا یا اصطلاحاً “نشت” یک داده‌ی مهم مالی، کافی است تا ناگهان با حساب بانکی خالی‌تان روبرو شوید! پس امنیت، دلیل دیگر استقبال خریداران از برندهای معتبر است. زیرا آن‌ها مطمئن هستند که برندهای بزرگ، از منابع و امکانات لازم برای حفظ امنیت اطلاعات مالی مشتریان برخوردار هستند. اما خریداران پس از ورود به یک وب‌سایت تجاری، چطور از امنیت سیستم پرداخت آن اطمینان حاصل می‌کنند؟ آن‌ها به جستجوی گواهینامه‌هایی در قالب نشان‌های امنیتی می‌پردازند. بنابراین حتماً نشان اعتماد الکترونیک را به واضح‌ترین شکل ممکن در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دهید. البته استفاده از این نشان‌ها در ابتدا با مشکلاتی همراه بود. زیرا اَشکال اولیه، خریداران را تا حدی گیج می‌کردند اما حالا شما می‌توانید از سیستم‌های پرداخت معتبری در وب‌سایتتان استفاده کنید که ضمن تسهیل فرایند خرید، امن و معتبر هستند که PayPal One Touch یکی از معروف‌ترین آن‌هاست. دریافت گواهینامه‌های امنیتی یا راه‌اندازی سیستم‌های پرداخت معتبر در وب‌سایت، بسیار ساده‌تر از آن است که فکرش را می‌کنید. ضمناً برای اینکه بدانید کدام نشان‌ها یا طرح‌ها برای استفاده در وب‌سایت، مناسب‌تر هستند می‌توانید به وب‌سایت رقبایتان نگاهی بیندازید.

همچنین بخوانید:  ۷ علت مهم که افراد رو از داشتن کسب و کار شخصی محروم کرده !

3) پشتیبانی چت زنده (Live chat Support)

فرض کنید حین ثبت یک سفارش یا پس از آن با مشکلی مواجه شده‌اید. واضح است که در چنین وضعیتی به پشتیبانی مؤثر و فوری نیاز دارید. بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین، سازوکار مبهمی تحت عنوان سیستم تیکتینگ (Ticketing system) دارند که از طریق آن مشتریان می‌توانند در صورت نیاز از طریق فرم‌های تماس با شرکت ارتباط برقرار نمایند. در این سیستم شما باید مشکل یا سؤالتان را تایپ کرده، آن را ثبت نموده و مشتاقانه امیدوار باشید که سرانجام فرجی رُخ دهد! چقدر طولانی و ملال‌آور!

خب طبیعی است وقتی با چنین سیستمی در یک وب‌سایت مواجه شوید، اعتماد تجاری و اطمینانتان آن‌طور که بایدوشاید نسبت به آن جلب نمی‌شود. اما اگر علامت چت زنده با واحد پشتیبانی را در گوشه‌ای از صفحه‌ی وب‌سایت دیده ببینید، آنگاه داستان به‌کلی فرق خواهد داشت. وجود این امکان و قابلیت، گویای توجه و اهمیتی است که برای بازدیدکنندگان وب‌سایتتان قائل می‌شوید. زیرا آن‌ها در هر موقعیتی می‌توانند به پشتیبانی سریع و برخط دسترسی داشته و از این طریق با کمک کارشناسان یا پشتیبان‌های شرکت، مشکلشان را حل کنند.

4) نقشه‌ی مکان (Location map)

اینکه ماهیت یک کسب‌وکار، آنلاین است معنایش این نیست که الزاماً روی این کره‌ی خاکی، وجود فیزیکی نداشته باشد! حتی اگر هم هیچ دفتر یا مَقَر فیزیکی ندارید، حتماً باید کسب‌وکارتان برای مقاصد تجاری در جایی ثبت شده باشد. قرار دادن نقشه‌ی کامل مکانی‌تان روی وب‌سایت، یک گام عملی ارزشمند دیگر در مسیر ایجاد اعتماد تجاری است. این کار باید با درج همه جزئیات ممکن مثل شماره تلفن، آدرس ایمیل و … صورت گیرد. این کار حتی در صورتی هم که مکان فیزیکی برای کسب‌وکارتان نداشته باشید، به‌نوبه‌ی خودش ارزشمند است زیرا با مبادرت به آن، تعهدتان را به بازدیدکنندگان نشان می‌دهید.

همچنین بخوانید:   10  ترند برتر شبکه‌های اجتماعی در سال 2020 چیست؟

اگر دارای مقر یا دفتر فیزیکی هستید، می‌توانید موقعیت جغرافیایی‌تان را روی Google my business به ثبت برسانید. با این کار بازدیدکننده از اعتبار و صحت مختصاتتان مطمئن می‌شود و این امر به ارتقای اعتماد تجاری مشتریان نسبت به کسب‌وکارتان منجر می‌گردد. پیشنهاد می‌کنیم این کار را با استفاده از یک پلاگین سازگار با سیستم مدیریت محتوای وب‌سایتتان (CMS) انجام دهید. ضمناً برای ایجاد یک بُرشِ HTML (Snippet) می‌توانید از EmbedGoogleMap استفاده نمایید.

سخن آخر

برای ایجاد اعتماد تجاری، پیاده‌سازی هر یک از موارد گفته‌شده، گذشته از اهمیت و ارزشی که دارند، نسبتاً آسان است. در آغاز راه، تأیید اجتماعی، آن لازمه‌ای است که به هر ترتیب باید واجد آن شوید. این تأیید، متعاقباً به جذب مشتریان بیشتر و سرشناس‌تر منجر می‌شود و برای دریافت نشان‌ها و گواهینامه‌های امنیتی نیز کار دشواری را پیش رو نخواهید داشت. برای پشتیبانی چت زنده و مکان نمایی فیزیکی نیز، ابزارها و پلاگین‌های خیلی زیادی در دسترس قرار دارند. اگر می‌خواهید فرایند ایجاد اعتماد تجاری را آغاز کنید، بهتر است فوراً و هر چه سریع‌تر دست‌به‌کار شوید!

 

مقالات خواندنی:

پولار شدن به روش دکتر کاویانی

بهبودی بعد از یک شکست: توصیه‌هایی برای سربلند کردن پس از فرو افتادن

دلایل شکست کسب و کار ها و راه حل های نوین برای موفقیت یک کسب و کار

پس از رسیدن به موفقیت مالی چه می شود؟

چرا بیشتر مردم به سراغ سرمایه‌ گذاری در بورس می روند؟ آیا وارد بورس بشم؟

سرمایه‌ گذاری در بورس بهتر است یا سود بانکی؟ کدامیک مناسب من است؟

سه روند اصلی که مدیریت ثروت در سال ۲۰۲۰ را متحول خواهند کرد!

۲۰ از بهترین‌های ایده راه اندازی کسب و کار در ایران (با سرمایه کم)

سریع‌ترین و ارزان‌ترین روش‌های راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی در ایران

مق

دوره های دکتر کاویانی

به چالش ۵ روزه یادگیری مسیر ثروت بپیوندید.

دکتر کاویانی یک دوره آموزشی ۴جلسه ای به نام «مدار ثروت» دارن، در این دوره دکتر کاویانی مسیر ثروتمند شدنی که خودشون طی کردن رو بهتون آموزش میدن.

اینستاگرام خودساخته

روزمرگی های دکتر کاویانی

تلگرام خودساخته

مطالب انگیزشی روزانه

اگه لذت بردی برای دوستات از طریق این دکمه ها بفرست.

همیشه پیگیر آموزش باش

دوره های رایگان

دیدگاه

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت لینک دانلود