قوانین لذت بردن از زمان حال

زندگی کردن در زمان حال و لدت بردن از زندگی در زمان حال

لذت زندگی برای هر کسی معنای متفاوتی دارد. ممکن است لذت زندگی برای برخی رهایی از رژیم سخت و آزادی خوردن یک تکه بزرگ شکلات خوشمزه بعد از آن یا شاید یک حراج فروشگاهی خوب و در نتیجه لذت خرید از آن، دیدن دوستان، یا رفتن به مهمانی و غیره باشد. در هر صورت، لذت بردن از زندگی برای همه مهم است. برای برخی افراد، لذت بردن از زندگی به سادگی معنا ندارد. هر چه دقیق تر شوید، از چیزهای و متفاوت تری در زندگی لذت خواهید برد. اما انتخاب معنای واقعی زندگی سخت است. واقعا لذت زندگی چیست؟ ملاقات دلپذیر با کسی که دوستش دارید، شنیدن صدای باران یا هیجان یک بازی جذاب و پرمخاطره است؟ آیا واقعا اینها لذت های زندگی هستند؟ در زمان حال از زندگی خود لذت ببرید.

شاید لذت زندگی در شادی‌ها و دل‌خوشی‌های ساده باشد اما وقتی قرار است تصمیم‌ بگیریم و دقیقا مشخص کنیم که لذت زندگی ما در ازای چه کارهایی به‌دست می‌آید، کمی سخت‌گیرتر خواهیم شد. در این قبیل موارد فکر می‌کنیم که لذت زندگی چیزی مهم‌تر و دست‌نیافتنی‌تر از این لذت‌های ساده است. بیشتر ما این مورد را در چیزی می‌بینیم که تمام روح و قلب‌مان را تسخیر می‌کند. در ادامه‌ی این مقاله، مواردی که کمک می کند از لحظه هایمان بهره بیشتری ببریم آورده شده است:

از نگرانی‌‌‌ها بکاهید و به لذت بردن از حال بیفزایید

مهمترین چیز این است که شما باید تمام تلاش خود را بکنید تا در لحظه زندگی کنید و یاد بگیرید که از زمان حال با نهایت لذت را ببرید. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که اگرچه در گذشته نتوانسته اید شادی را بیابید و نتوانسته اید به درستی پیش بینی کنید که چه چیزی شما را خوشحال می کند، اما متوجه شده اید و آگاه شده اید که چیزهایی که معمولاً نگران آنها هستید به ندرت اتفاق می افتد. با در نظر گرفتن نکاتی که در بالا ذکر شد، کمتر نگران آینده خواهید بود و بیشتر می توانید در زمان حال زندگی کنید و از لحظه های حال خود لذت ببرید.

با حضور در لحظه فرصت‌های عالی خلق کنید

هر لحظه از زندگی می تواند فرصتی عالی برای یادگیری باشد اگر در این لحظه حضور داشته باشید. شاید فکر کنید وقتی می گوییم نگران آینده نباشید، منظورمان این است که پس انداز ندارید. خیر، این بدان معنا نیست که یک نکته مهم در مورد زندگی در لحظه وجود دارد و حتی مهمتر از آن در مورد بیهوده بودن نگرانی در مورد آینده  است که در ادامه به شما خواهیم گفت.

بسیاری از آنچه در آینده اتفاق می افتد برای ما ناشناخته است،  همانطور که ما همچنان نگران آینده هستیم، فرصت های ارزشمندی را برای تجربه شادی در لحظه حال از دست می دهیم. اینجاست که اهمیت رابطه بین ذهنیت و شادی مشخص می شود. اگر در این لحظه حضور داشته باشیم، هر لحظه زندگی می تواند فرصتی عالی برای یادگیری باشد. بسیاری از مردم به شما خواهند گفت که خوشبختی به “زمان” بستگی دارد و زمانی که وقت خود را صرف نگرانی در مورد آینده یا پشیمانی از اتفاقات گذشته می کنیم، لذت زمان حال را از دست خواهیم داد.

همچنین بخوانید:  جادوی عادات کوچک در زندگی

قبل از خواب برخی نکات را رعایت کنید

در پایان روز، زمانی که در رختخواب هستید و آماده خواب می شوید، قبل از اینکه ضمیر ناخودآگاه، کنترل بدن شما را در دست بگیرد، برای آخرین بار به این فکر کنید که چه احساسی دارید و چگونه در مورد خود فکر می کنید. فقط افکار خود را مرور کنید، نیازی به تغییر چیزی ندارید، فقط کمی کار و افکار خود را سبک کنید. در اینجا سه راه ساده برای تمرکز بر حال و نه گذشته و آینده وجود دارد.

من به هیچ وجه این واقعیت را نقض نمی کنم که باید از گذشته درس بگیریم و برای آینده خود برنامه ریزی کنیم. اما چیزی که می خواهم به زبان ساده به شما بگویم این است که ما نباید در هیچ یک از این زمان ها زندگی کنیم، گذشته یا آینده. درست است که فکر کردن و وقت گذاشتن برای این دوره ها بد نیست اما باید روی زمان حال تمرکز کنیم. به اعمال یک یا همه این رفتارها فکر کنید و ببینید تنها در عرض یک ماه چه تغییراتی در افکار و رفتارهای شما رخ خواهد داد.

۱۵ دقیقه اول روز را به فکر کردن اختصاص دهید

بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب، ۱۵ دقیقه اول برای تنظیم خلق و خوی شما در بقیه روز بسیار اهمیت دارد. زیرا این زمانی است که هم ضمیر خودآگاه و هم ضمیر ناخودآگاه شما فعال هستند. تنها یک یا دو دقیقه پس از بیدار شدن از خواب در تعیین سلامت جسمانی شما بسیار مهم است زیرا در این یک تا دو دقیقه، هر فکر برجسته ای چه مثبت و چه منفی به ذهن شما خطور می کند. هدف شما در این ۱۵ دقیقه باید فقط دیدن نکات مثبت زندگی تان باشد و به آنها فکر کنید نه اینکه چیز خاصی را تغییر دهید.

نیمه پر لیوان را ببینید

روانشناسان بر این باورند که افراد خوش بین شادتر هستند. در واقع افرادی که نیمه پر لیوان را می بینند نسبت به کسانی که واقع گرایی افراطی دارند، زندگی شادتری را تجربه می نمایند. در روانشناسی فرآیندی به نام «فرایند تجدید» وجود دارد. بر اساس این روند، اگر با خوش بینی و نگرش مثبت به رویدادهای ناخوشایند نگاه کنید، می توانید پایان شب تاریک را ببینید و موقعیت های بد و نامطلوب را به شادی و خوشحالی تبدیل نمایید.

چندین نمونه از این فرآیند وجود دارد. فرض کنید زنی از حواس پرتی شوهرش از کارهای خانه غر می زند.. این خانم عزیز بیرون از منزل کار می کند و شوهرش در منزل برای شرکتی کار می کند. شوهر در انجام کارهای خانه ضعیف است و یک خرابکاری انجام می دهد. او همیشه از ناآگاهی شوهرش شاکی و ناراحت است. اما یک روز یکی از دوستان به این خانم می گوید دلیلی برای ناراحتی وجود ندارد، فرض کنید یک آقا لباس های رنگی و ساده را با هم در ماشین لباسشویی می اندازد، اینقدر هم مهم نیست. مهم این است که او قصد کمک دارد و به تقسیم کارها اعتقاد دارد، با وجود اینکه کارهای زیادی برای انجام دادن دارد. پس از این تغییر نگرش، روند نوسازی در زن شکل می‌گیرد و یاد می‌گیرد به جای غصه خوردن برای برخی لباس‌های بی‌ارزش، با دید جدیدی به موضوع نگاه کند. قطعا مهارت های خانه داری قابل تغییر و تقویت است. پس چرا بیهوده حرص بخوریم و ناراحت باشیم؟

همچنین بخوانید:  هدفمند کار کردن در 1400 ; بایدها و نبایدها + تعریف کارکردن هدفمند

 شکرگزاری کنیم

همه ما می دانیم که باید شکرگزار نعمت ها و دارایی های خود باشیم، اما گاهی فراموش می کنیم که این قدردانی منبع بزرگی از شادی و خوشبختی در زندگی به ما می دهد. تحقیقات نشان می دهد افرادی که بیشتر سپاسگزار هستند و کسانی که دفتر خاطراتی دارند که در آن از نعمت ها و زیبایی های زندگی خود می نویسند خوش بین تر، پرشورتر، ارزشمندتر و هوشیارتر هستند و به طور کلی احساس بهتری نسبت به زندگی خود پیدا می کنند.

دوران کودکی خود را به خاطر بیاورید

معمولا غروب جمعه کمی ناامید کننده و دلگیر است. شخصی تعریف کرد که در یکی از آن عصرهای جمعه چقدر خوشحال بوده است زمانی که فرزندانش را در حین بازی های ساده و کودکانه به طرز وصف ناپذیری مشاهده می کرده است. شادی و نشاط یکی از احساسات مبارک کودکان است. پاملا گیل جانسون بنیانگذار انجمن مخفی افراد شاد است. او با راه اندازی یک وب سایت، این گروه را مدیریت می کند. در این وب سایت، انجمن هایی برای افرادی وجود دارد که از صحبت کردن افرادی که مشوق ابراز شادی هستند. او می گوید، ما بزرگترها کی و چگونه دلتنگ شادی های کودکی و طبیعت لذت می شویم؟

 

یادآوری دوران کودکی

 

در کتاب «ریشه های کودکی در شادی بزرگسالی» آمده است که ریشه و منشأ شکل گیری شادی ها و عواطف گوناگون ما از دوران کودکی نشات می گیرد. چه به دنبال کارهایی باشید که می‌توانید و می‌خواهید در بزرگسالی انجام دهید، یا برای دیدن دوستان برنامه‌ریزی می‌کنید و هر فکر یا برنامه‌ای دیگری که به ذهنتان می‌رسد، همه آنها نتیجه مستقیم تجربیات دوران کودکی شما هستند.

هالوول دریافته است که ظرفیت بزرگسالان برای تجربه لذت های زندگی و اشتیاق و سرزندگی آنها ریشه در دوران کودکی آنها دارد. در اینجا پنج مرحله کلیدی وجود دارد که می توانید برای شروع فرآیند آماده سازی برای لذت و شادی در بزرگ سالی را بردارید.

  • تجربه عشق بی قید و شرط توسط بزرگسالان کلیدی اطراف کودک، مانند والدین
  • اشتیاق را در طول بازی کشف کنید
  • تمرین و تکرار و استفاده از اشتیاق شکل گرفته
  • نهادینه سازی و تسلط بر اشتیاق و در نتیجه تقویت اعتماد به نفس و عزت
  • کسب دانش از دنیای اطراف را تجربه کنید

مهربان باشید

بر اساس تحقیقات، مهربانی باعث افزایش شادی و رضایت می شود. مطالعات نشان می دهد که محبت و مهربانی در شاد بودن و شاد ماندن تأثیر بسزایی دارد. مطالعه ای که در دانشگاه ویرجینیا انجام شد نشان داد که حتی مشاهده مهربانی و اعمال قهرمانانه همراه با فداکاری در تغییر روحیه و میل به انجام کارهای نیک موثر خواهد بود.

همچنین بخوانید:  برای رسیدن به موفقیت باید بی‌خیال ایم موارد شوید

طعم لحظه ها را بچشید

با توجه به لذت های لحظه ای می توانید از زندگی بیشتر لذت ببرید. شاید بدیهی به نظر برسد، اما تحقیقات به حوزه مطالعاتی جدیدی نیز رسیده که دریافته اند، تجربه شادی در لحظه زندگی و به عبارت دیگر در لحظه زیستن بسیار مهم و شادی آور است. برای تقویت این احساسات، می توانید تجربیات لذت بخش خود را با دیگران به اشتراک بگذارید، از تعریف و تمجید دیگران برای خود لذت ببرید، تمرکز خود را بر آنچه دوست دارید افزایش دهید، به عنوان مثال، هنگام گوش دادن به موسیقی مورد علاقه خود چشمان خود را ببندید. خود را در چیزی که دوست دارید غرق کنید تا بیشتر و بیشتر از آن لذت ببرید.

تحرک و فعالیت داشته باشید

شاید بعد از دویدن لذت ببرید یا بعد از ورزش شاد باشید، ورزش واقعا لذت بخش است. مطالعات نشان می دهد که ورزش به طور مثبت خلق و خو را تغییر می دهد. یک مطالعه تجربی حتی نشان داد که ۳۰ دقیقه ورزش هوازی در روز بیشتر از دارو، استرس و اضطراب را از بین می برد.

روی نقاط قوت خود تکیه کنید

بهترین راه برای درگیر شدن در فعالیت ها و لذت بردن از آنها، شناسایی و درک نقاط قوت و توانایی های خود است. نقاط قوت خود را شناسایی کنید و از آنها استفاده نمایید. نخست باید توانایی های خود را بشناسید، سپس زندگی کاری، عاطفی و تفریحی خود را به منظور توجه کافی به هر بخش از هم جدا کنید.

سلیگمن خاطرات شخصی به نام ژیل را نقل می کند. جیل از شغل خود راضی نبود و تصمیم گرفت به هر حال سبک کاری خود را تغییر دهد. بنابراین قبل از هر اقدامی سعی می کرد مهارت های آشکار خود را شناسایی و تعریف نماید. مهارت برجسته جیل در برقراری ارتباط با دیگران بود. او در یک کافه تریا کار می کرد و مطمئن بود که ارتباط با مشتریان کافه می تواند سبک کاری او را لذت بخش تر کند. همه را به اسم صدا می کند، با لبخند و نشاط از مشتریان پذیرایی و استقبال می کند و با برخورد خوبش خستگی کار روزانه را از مشتریان دور می کند. هنگامی که از نقاط قوت خود آگاه شدید، می توانید کارهای خسته کننده را به تجربیات لذت بخش تبدیل نمایید.

بدانید که ماموریت شما در زمان حال و در زندگی چیست

عده ای معنای زندگی را در معنویات و امور دینی و برخی دیگر در رسیدن به اهداف کاری و شغلی و غیره جستجو می کنند. ماموریت شما در زندگی چیست؟ یافتن رسالت و زندگی شخصی چیزی فراتر از لذت بردن از زندگی و خوشبختی است. اما فکر کردن به آن و دانستن اینکه شما به دلیل محکم و مهمی در این سیاره هستید به افزایش شادی و لذت شما از زندگی کمک می نماید.

سخن پایانی

تصور هر لحظه از زندگی ما را مجبور می کند که ارزش آن لحظه را طولانی تر و معنادارتر کنیم. وقتی در لحظه زندگی می کنیم. زندگی در لحظه یا حال به معنای هوشیار بودن و آگاهی از زمان حال با تمام حواس است. این بدان معناست که به گذشته فکر نکنید یا به آن فکر نکنید و نگران آینده نباشید. وقتی روی زمان حال تمرکز می کنیم، بر آنچه داریم انجام می دهیم تمرکز می کنیم. ما تمام تمرکز خود را روی کاری که باید انجام دهیم متمرکز می کنیم و به سمت نتیجه حرکت می نماییم. وقتی در لحظه زندگی می کنیم، به جای جستجوی کمیت زمان، از هر دقیقه لذت می بریم و آن را می چشیم. ما کمیت را فدای کیفیت نمی کنیم.

دوره های دکتر کاویانی

به چالش ۵ روزه یادگیری مسیر ثروت بپیوندید.

دکتر کاویانی یک دوره آموزشی ۴جلسه ای به نام «مدار ثروت» دارن، در این دوره دکتر کاویانی مسیر ثروتمند شدنی که خودشون طی کردن رو بهتون آموزش میدن.

اینستاگرام خودساخته

روزمرگی های دکتر کاویانی

تلگرام خودساخته

مطالب انگیزشی روزانه

اگه لذت بردی برای دوستات از طریق این دکمه ها بفرست.

همیشه پیگیر آموزش باش

دوره های رایگان

دیدگاه

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت لینک دانلود