9 دلیلی که در ایران با هجوم مردم به بورس شاهد هستیم

 9 دلیل که مردم در ایران به بورس هجوم آوردند

 ۹ دلیل که مردم در ایران به بورس هجوم آوردند

همه مردم در زندگی خود، تمایل به کسب سود بیشتر از پس‌انداز و سرمایه خود دارند و ممکن است راه‌های مختلفی را برای رسیدن به هدف خود امتحان کنند.

عده‌ای در بانک‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند، برخی با خرید دلار و ارز، می‌خواهند سود بیشتری به دست بیاورند، خرید طلا و سکه، یکی دیگر از راه‌ها برای به‌دست آوردن سود است، عده‌ای با خرید مسکن و ماشین می‌خواهند پول بیشتری به‌دست بیاورند، اما در این میان برخی از افراد از روش نوین و پرطرفدار بورس برای افزایش سرمایه خود بهره می‌برند.

 9 دلیل که مردم در ایران به بورس هجوم آوردند
۹ دلیل که مردم در ایران به بورس هجوم آوردند

شاخص بورس در ایران 

در نیمه اول سال ۹۸، شاخص کل بورس ایران رشد قابل توجهی داشت و رکورد ۵۵ ساله را شکست و وارد کانال ۳۰۰ هزار واحدی شد.

در پائیز ۹۸ بود که بازار بورس در فاصله چند ساعت ۲ هزار میلیارد تومان گردش مالی را ثبت کرد و این میزان در هیچ بازار دیگری دیده نشد.

شمار شرکت کنندگان در عرضه‌های اولیه در سال ۹۷ حدودا ۳۰۰ هزار نفر بود در سال ۹۸ به حدود یک میلیون نفر رسید که این آمار در تاریخ بورس ایران بی‌سابقه بوده است.

در سال ۹۸ بر خلاف این‌که عموم افراد تصور می‌کردند که شاخص کل، ریزش گسترده‌ای  را داشته باشد این روند در یک کانال صعودی بلند مدت قرار گرفت.

یک سهامدار موفق، هر روز معامله نمی کند، برای دریافت سودهای بالا اندکی صبر هم نیاز است.

در ماه‌های اخیر تعداد زیادی از مردم از سایر استان‌های کشور به بازار بورس روی آوردند و از  کارگزاری‌های بورس درخواست دریافت کد بورسی، و دسترسی به سامانه‌ معاملات آنلاین را داشتند تا به جمع کارگزاران بورس اضافه شوند.

همچنین بخوانید:  8 نکته مهم برای داشتن کسب و کار موفق

میزان بازدهی در بازار بورس

بازار سهام ایران نسبت به سال گذشته با توجه به ارزش واحد پول ایران ۷۳ درصد بازدهی داشته است و بر اساس طبقه‌بندی بلومبرگ، در حال حاضر برای سرمایه‌گذاری بهترین بازار،  بورس است.

در بازار سرمایه ایران، ۳۰ شرکت برتر به میزان ۶۰ درصد از ارزش بازار را بر عهده دارند، که شامل شرکت‌های صادرات پتروشیمی، آهن و مس هستند. جاذبه بی نظیری که این شرکت‌ها  برای سرمایه‌گذاران خارجی ایجاد کرده‌اند، سرمایه های خارجی را جذب کرده و ریسک رکود اقتصادی را کاهش داده است. در ضمن ارزش بورس و فرابورس نسبت به سال گذشته بر پایه دلار دو برابر شده است.

دلایلی که مردم در ایران به بورس هجوم آورند

دلیل اول

  • شاید عمده‌ترین دلیلی که موجب هجوم مردم به بورس در ایران شد، بالا بودن میزان سوددهی سرمایه‌گذاری در بورس نسبت به سایر سرمایه گذاری‌هاست.

در سال‌های اخیر، میزان سود سپرده‌های بانکی، افزایش نداشته و همین عامل موجب شد که مردم به سمت بازاری که سود بیشتری از سرمایه‌های خود به دست بیاورند، تغییر مسیر دهند، هرچند با ریسک بالایی همراه باشد.

دلیل دوم

  • در حال حاضر حدود ۱۲ میلیون از مردم ایران کد بورس دارند و ۲ میلیون نفر از آن‌ها فعال هستند، این استقبال گسترده موجب شده که هزاران میلیارد نقدینگی به بازار بورس وارد شود.

با توجه به این میزان نقدینگی و تبادل سرمایه، بازار بورس ایران در میان‌مدت و بلندمدت روند روبه رشدی را تجربه خواهد کرد و همین عامل موجب هجوم مردم  به بورس می‌شود.

دلیل سوم

  • از دیگر دلایل هجوم مردم به بورس در ایران، استقبال سایرین به سرمایه‌گذاری در بورس است که موجب تبلیغات گسترده بازار بورس شد و عده‌ زیادی از افراد دانش و آگاهی خود را ارتقا داده و با اطلاعات بالا در بورس سرمایه‌گذاری کردند.
همچنین بخوانید:  دختر ۳۱ ساله کارآفرین با فروش ۲۰۰ هزار غذا در روز

دلیل چهارم

  • با توجه به بررسی‌های تکنیکال شاخص کل بورس ایران مشخص شد که ظرف یک سال آینده شاخص کل از مرز یک میلیون واحد عبور می‌کند و این موضوع یکی دیگر از دلایلی است که موجب هجوم مردم به بورس می‌شود.

دلیل پنجم

  • شاید بارزترین نشانه‌ای که موجب هجوم مردم به بورس در سراسر کشور شد راکد بودن بازارهای موازی ( خودرو، ملک، طلا، سکه، ارز و …) بوده و این وضعیت ممکن است تا سال ۱۴۰۰ هم ادامه داشته باشد.

بسیاری از سهام‌ در بازار بورس در میان‌مدت و بلندمدت به مراتب بیشتر از سایر بازارها سود داشته‌اند و شرایط خوب و مساعدی را برای سهامدار به ارمغان می‌آورد.

دلیل ششم

  • یکی از دلایل هجوم مردم به بورس در ایران و مراجعه به کارگزاری‌ها برای دریافت کد بورس، شرکت در عرضه‌های اولیه، با سودهای زیاد و قابل توجه در سال ۹۸ است.

سهام‌های عرضه اولیه معمولا ۲۰ تا ۳۰ درصد سود تضمینی در مدت کوتاه و چند روزه را برای سهامداران به ارمغان می‌آورد و چون به هر کد بورسی، سهمیه مشخصی از عرضه اولیه به شرکت‌کنندگان تعلق می‌گیرد، عاملی برای هجوم مردم به بورس در ایران شده و لذا بورس‌بازها از افراد خانواده و دوستان خود می‌خواهند تا به کارگزاری‌های بورس مراجعه و ثبت‌نام کنند و کد بورس و کد دسترسی به سامانه معاملات آنلاین را گرفته تا از کد این افراد برای خرید سهام‌های عرضه اولیه استفاده کنند.

دلیل هفتم

  • از دیگر عواملی که موجب هجوم مردم به بورس در ایران شد، عدم خروج سرمایه از بازار بورس ایران تا چند سال آینده است، هرچند حضور افراد کم سابقه و تازه‌کار در بورس، موجب نواسانات شدیدی در بازار شده است، اما رکود در سایر بازارها و سودهای بالا و فوق‌العاده سهامداران بلندمدت در بازار، دو عامل اصلی و مهم برای عدم خروج سرمایه از بازار بورس ایران است.
همچنین بخوانید:  ۱۰ نکته مدیریت پول و هزینه که زوج‌ها باید بدانند

دلیل هشتم

  • شاید یکی از دلایل استقبال گسترده و هجوم مردم به بورس در ایران به دلیل، کسب درآمد از راه و روش آسان و بدون دغدغه حضور در محل کار است، هر فردی با کسب اطلاعات و دانش بورس می‌تواند در معاملات بزرگ شرکت کند و سودهای کلان به دست بیاورد.

البته فراموش نکنید که برای موفقیت در این بازار حتما باید اطلاعات کامل از بازار و میزان تورم داشته باشید، علاوه بر این باید قدرت ریسک‌پذیری داشته باشید.

دلیل نهم

  • فضای کسب و کار، اقتصاد ایران، میزان تورم و شاخص‌های اقتصادی، این سیگنال را در بین مردم به ‌وجود آورده و موجب هجوم مردم به بورس شده است.
استقبال مردم از خرید عرضه اولیه سهام در نیمه دوم سال ۹۸ نسبت به نیمه اول سال ۹۷ افزایش فوق‌العاده ای داشته و به ۲۰۰ درصد رسیده است.

طبق نظر کارشناسان این حوزه تا سال ۱۴۰۰، روند صعودی بورس همچنان ادامه دارد و برای به‌دست آوردن سهام‌های پربازده و با سودهای رویایی که در بلندمدت در اختیار سهامداران قرار می‌گیرد، یک فرصت عالی را به‌وجود می‌آورد.

مقالات خواندنی:

پولار شدن به روش دکتر کاویانی

چگونه کپشن‌ خوب در اینستاگرام بنویسیم

بهبودی بعد از یک شکست: توصیه‌هایی برای سربلند کردن پس از فرو افتادن

دلایل شکست کسب و کار ها و راه حل های نوین برای موفقیت یک کسب و کار

پس از رسیدن به موفقیت مالی چه می شود؟

چرا بیشتر مردم به سراغ سرمایه‌ گذاری در بورس می روند؟ آیا وارد بورس بشم؟

سرمایه‌ گذاری در بورس بهتر است یا سود بانکی؟ کدامیک مناسب من است؟

سه روند اصلی که مدیریت ثروت در سال ۲۰۲۰ را متحول خواهند کرد!

۲۰ از بهترین‌های ایده راه اندازی کسب و کار در ایران (با سرمایه کم)

سریع‌ترین و ارزان‌ترین روش‌های راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی در ایران

دوره های دکتر کاویانی

به چالش ۵ روزه یادگیری مسیر ثروت بپیوندید.

دکتر کاویانی یک دوره آموزشی ۴جلسه ای به نام «مدار ثروت» دارن، در این دوره دکتر کاویانی مسیر ثروتمند شدنی که خودشون طی کردن رو بهتون آموزش میدن.

اینستاگرام خودساخته

روزمرگی های دکتر کاویانی

تلگرام خودساخته

مطالب انگیزشی روزانه

اگه لذت بردی برای دوستات از طریق این دکمه ها بفرست.

همیشه پیگیر آموزش باش

دوره های رایگان

دیدگاه

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت لینک دانلود