ارتقاء مهارت ، یا فرآیند ارتقاء مهارت های خود در محل کار، می تواند راهی عالی برای افزایش ارزش شما در شرکت فعلی شما باشد. این به شما کمک میکند زمانی که به دنبال شغلی بعدی خود هستید، در مورد حقوق بالاتر مذاکره کنید. حتی اگر شرکت شما مایل به سرمایه گذاری برای ادامه تحصیل نباشد، استفاده از مفهوم ارتقاء مهارت برای افزایش مهارت های خود به دور از کار ممکن است در آینده در یک شرکت جدید سودآور باشد. پر کردن هر شکافی که ممکن است از دست داده باشید یا کار در زمینه هایی که نیاز به بهبود دارند می تواند راهی عالی برای پیشرفت شغلی شما باشد.
نقاط کور خود را شناسایی کنید
به طور سنتی، ارتقاء مهارت در محل کار انجام می شود و معمولاً برای یک شرکت کوچکتر شامل استخدام یک کارمند جدید است. اگرچه ارتقاء مهارت معمولاً از طریق شرکت به شما پیشنهاد می شود اما شما نیز میتوانید برای آموزش خود و پر کردن هر نقطهای در مجموعه مهارتهای خود قدمهایی بردارید. ارتقاء مهارت ممکن است شامل مهارت های فنی مانند برنامه نویسی یا توسعه اپلیکیشن یا کار بر روی مهارت های نرم شما مانند رهبری، سخنرانی در جمع یا تعاملات شخصی باشد.
برای کشف نقاط ضعف در کارنامه مهارتهای خود، مدتی را به فکر کردن در مورد ارزیابیهای عملکرد گذشتهتان، هر بازخوردی که دریافت کردهاید یا زمانهایی که پروژهای که در آن درگیر بودهاید طبق برنامهریزی نشده است، اختصاص دهید. اگرچه یادآوری بازخوردهای گذشته ممکن است چالش برانگیز و احساسی باشد، سعی کنید صادقانه مشکل و مهارت هایی را که می تواند به بهبود وضعیت کمک کند، شناسایی کنید. تهیه لیست از نقاط ضعف اولین جایی است که باید با ارتقای مهارت زندگی خود شروع کنید.
برای ادامه تحصیل خود برنامه ریزی کنید
همانطور که مشکلات گذشته خود و مکان هایی را که می توانستید بهبود بخشید شناسایی می کنید، فهرستی از مهارت هایی که می توانستند به شما کمک کنند را در نظر بگیرید. اینها ممکن است موضوعاتی باشند که همیشه به آنها علاقه داشته اید، اما هرگز برای آنها وقت نداشته اید، یا ممکن است ویژگی هایی باشند که شما به طور فعال باید آنها را بهبود ببخشید.
به مهارت های مورد نیاز در موقعیت فعلی خود یا در شرح شغل رویایی خود توجه ویژه ای داشته باشید. برنامه خود را برای کسب مهارت در مورد شغلی که امیدوارید روزی انجام دهید، توسعه دهید تا زمانی که فرصت پیش آمد، موقعیت خوبی برای خود داشته باشید.
وقت بگذارید
بعد از اینکه برنامهای برای ارتقای مهارت خود ایجاد کردید، مقدار زمانی را که در روز یا هفته به مهارتهای جدید خود اختصاص میدهید تعیین کنید و آن را در تقویم خود بنویسید. یکی از مزایای ارتقاء مهارت در کار، یادگیری مهارت های جدید در زمان شرکت است. هنگامی که توسعه مهارت را به دست خود می گیرید، ممکن است مجبور شوید در مورد زمان و نحوه انجام آن خلاق باشید.
به دنبال مکانی در تقویم خود بگردید که بتوانید یک یا دو ساعت را برای انجام برخی کارها اختصاص دهید و سپس در مورد پایبندی به آن نظم و انضباط داشته باشید. شمع را در دو طرف نسوزانید و به یاد داشته باشید که استراحت و تفریح در زندگی روزمره شما جایگاهی دارد. اگر برای شما مفید است، قبل از اینکه سایر اعضای خانواده از خواب بیدار شوند، یک ساعت صبح را صرف مهارت های جدید خود کنید یا از استراحت ناهار خود برای مطالعه استفاده کنید. از کتابهای صوتی یا سخنرانیهایی که میتوانید هنگام پیادهروی یا پختن شام به آنها گوش دهید، استفاده کنید.
اگر خانوادهتان برای بچهها وقت اختصاص دادهاند، توضیح دهید که شما هم اکنون تکالیف دارید و میخواهید به عنوان یک خانواده دور هم بنشینید تا آنها را انجام دهید. این ممکن است برای بچههای کوچکتر که به کمک و توجه شما نیاز دارند امکانپذیر نباشد، اما در وقت خود خلاق باشید و ممکن است 30 دقیقه تا یک ساعت برای مطالعه پیدا کنید.
ارتقاء مهارت کم هزینه یا رایگان
اگرچه راههای مختلفی برای ارتقای مهارتهای شما وجود دارد، اما ارتقای مهارتها با پول شخصی شما میتواند گران تمام شود. اگر پول مشکل ساز شد، راه های رایگان یا کم هزینه زیر را برای کمک به شروع کار در نظر بگیرید.
از LinkedIn Learning استفاده کنید: اگر قبلاً عضو LinkedIn Premium هستید، میتوانید بدون هزینه اضافی به تمام کلاسهای موجود از طریق LinkedIn Learning دسترسی داشته باشید. اگر عضو ممتاز نیستید، می توانید اشتراکی با قیمت 29.99 دلار در ماه، با یک ماه دوره آزمایشی رایگان دریافت کنید. از ماه رایگان خود برای بررسی کلاس های مختلف استفاده کنید و ببینید آیا ارزش هزینه اشتراک مداوم را دارد یا خیر.
یک مربی بیابید: علاوه بر گذراندن یک کلاس یا دوره خودآموز، به دنبال مربی باشید تا به سوالات خاص شما پاسخ دهد و در جستجوی موقعیت جدید یا تغییر زمینه ها بینش و کمک ارائه دهد.
راه دیگر این است که از آموزش های یوتیوب استفاده کنید.
چرا توسعه مهارتهای فردی مهم هستند؟
مهارتهای توسعه فردی مهم هستند زیرا به شما امکان میدهند برنامههای استراتژیک و تاکتیکی برای رشد شخصی و حرفهای در جهت اهداف خود ایجاد کنید. بهبود مهارتهای توسعه فردی میتواند مفید باشد تا بتوانید آنها را به طور طبیعی در برنامههای روزانه خود وارد کرده و از آنها برای موارد زیر استفاده کنید:
- رسیدن به اهداف شخصی و شغلی
- پیشرفت در حرفه
- تقویت نقاط قوت و استعدادها
- بهبود خود
- رسیدن به رضایت
- نمونههایی از مهارتهای توسعه فردی
مهارتهای توسعه فردی ممکن است ویژگیهایی باشند که از قبل دارید یا میتوانید از طریق آموزش و پرورش به دست آورید. افراد بسته به اهدافشان به مهارتهای مختلف توسعه فردی اهمیت میدهند، اما در اینجا چند نمونه از مهارتهایی که افراد معمولاً برای تسهیل رشد شخصی کسب میکنند ذکر شده است:
- ارتباطات
- بین فردی
- سازماندهی
- حل مسئله
- اعتماد به نفس
- تطبیقپذیری
- صداقت
- اخلاق کاری
- رهبری
ارتباطات
ارتباطات شامل توانایی در صحبت کردن، نوشتن و گوش دادن است. با استفاده از این مهارتها، میتوانید بفهمید دیگران چه میگویند و چه احساسی دارند و چگونه باید ایدهها و احساسات خود را منتقل کنید. کسانی که مهارتهای ارتباطی دارند میتوانند واضح و مطمئن صحبت کرده و از لحنی مثبت و مناسب موقعیت استفاده کنند.
بین فردی
مهارتهای بین فردی که به آنها مهارتهای اجتماعی نیز گفته میشود، رفتارها و واکنشهای کلامی و غیرکلامی به تعامل با افراد دیگر هستند. آنها بر توانایی شما در ایجاد روابط و نحوه برخوردتان با دیگران در موقعیتهای اجتماعی تأثیر می گذارند.
سازماندهی
مهارتهای سازماندهی شامل مرتب بودن فضاهای فیزیکی و دیجیتالی شما و همچنین توانایی شما در برنامهریزی و اولویتبندی هستند. مهارت سازماندهی خوب میتواند به صرفهجویی در زمان، جلوگیری از ارتباطات نادرست و بهبود کارایی کمک کند.
حل مسئله
حل مسئله توانایی شما در مدیریت شرایط چالشبرانگیز یا غافلگیرکننده است. کسانی که مهارت حل مسئله دارند میتوانند هنگام برخورد با موانع آرامش خود را حفظ کرده و تمام گزینههای خود را برای یافتن بهترین راهحل ارزیابی کنند.
اعتماد به نفس
اعتماد به نفس اعتقاد به تواناییها، اقدامات و تصمیمات شماست. اگر به خود اطمینان دارید، احتمالاً اهداف بلندپروازانه را دنبال کرده، چیزهای جدید را امتحان میکنید و معتقد هستید که میتوانید موفق شوید.
تطبیقپذیری
تطبیقپذیری، توانایی شما برای سازگاری سریع و آسان با چیزهای جدید است. افرادی که تغییرات را به خوبی کنترل میکنند، اغلب با انواع شخصیتها کنار میآیند و در هر محیطی پیشرفت میکنند. آنها همچنین میتوانند در شرایط غافلگیرکننده آرامش خود را حفظ کنند.
صداقت
مردم معمولا به کسانی که صادق و به ارزشهای خود پایبند هستند اعتماد میکنند. صداقت یعنی انجام درست کار و گفتن حقیقت، حتی اگر انجام این کار چالشهایی را به همراه داشته باشد. داشتن صداقت میتواند منجر به شهرت خوب و فرصتهای پیشرفت شود.
اخلاق کاری
اخلاق کاری نه تنها شامل کار سخت، بلکه شامل قابلیت اطمینان، مسئولیت، کیفیت، عزم و انضباط نیز میشود. افرادی که دارای اخلاق کاری خوب میباشند، مولد هستند و نگرش مثبتی دارند.
رهبری
رهبری توانایی هدایت افراد است. رهبران خوب میتوانند به دیگران انگیزه بدهند و به آنها در رسیدن به یک هدف مشترک کمک کنند. آنها اعتماد به نفس ایجاد میکنند و روحیه را بهبود میبخشند.
مهارتهای توسعه فردی در محل کار
در حالی که مهارتهای توسعه فردی میتوانند برای تمام بخشهای زندگی شما مفید باشند، این شیوههای خاص ممکن است در محل کار بسیار مفید بوده و به شما در پیشبرد حرفهتان کمک کنند:
شنونده فعال باشید.
توجه به آنچه دیگران میگویند بخشی از ارتباطات خوب است. بر درک آنچه همکاران و مشتریان میگویند تمرکز کنید تا بتوانید آن اطلاعات را به خاطر بسپارید و به خوبی پاسخ دهید. از مهارتهای شنیداری و ارتباطی موثر و حرفهای در همه چیز، از مکالمات تلفنی گرفته تا مصاحبههای شغلی استفاده کنید.
با دیگران خوب کار کنید.
مهارتهای ارتباط با افراد، شما را به عضوی ارزشمند از تیم تبدیل میکند. شما باید بتوانید با دیگران همکاری کرده و به آنها انگیزه دهید. مهارتهای اجتماعی خود را برای ایجاد روابط با همکاران، مشتریان و آشنایان از هر نوع و زمینهای پرورش دهید.
زمان، کار و موارد مورد نیاز خود را سازماندهی کنید.
کارهای خود را طوری برنامهریزی کنید که بتوانید آنها را سریع و آسان انجام دهید. اگر بیش از یک پروژه در دست دارید، بدانید چه پروژههایی را باید اولویتبندی کنید. اگر منظم باشید، میتوانید مهلتهای زمانی را رعایت کرده و با دیگران همکاری موثر داشته باشید.
در شرایط چالشبرانگیز کار کنید.
هنگام برخورد با یک مشکل، گزینههای خود را ارزیابی کرده و بهترین راهحل را تعیین کنید. بدانید چه زمانی باید مشاوره بگیرید یا درباره سناریوهای مختلف تحقیق کنید. افرادی که میتوانند انتقادی فکر کنند و مشکلات پیچیده را پشت سر بگذارند، بیشتر تصمیمات خوبی در زندگی و حرفه خود میگیرند.
به خودتان ایمان داشته باشید.
اگر به تصمیمات خود اطمینان دارید، احتمال دارد دیگران نیز به شما باور داشته باشند. این انرژی مثبت میتواند به ایجاد انگیزه و اعتماد به نفس در اطرافیان کمک کند. اگر به جای تردید با اعتماد به نفس به آنها نزدیک شوید، بهتر میتوانید با آنها کنار بیایید و به اهدافتان برسید.
خود را با تغییرات وفق دهید.
انعطافپذیر باشید تا بتوانید به راحتی با تغییرات کار و زندگی کنار بیایید. افراد تطبیقپذیر میتوانند هم به
تنهایی و هم به صورت تیمی خوب کار کنند، چندین پروژه را مدیریت نمایند، تحت شرایط مختلف کار کنند، ایدههای جدید را بپذیرند و … . این که بتوانید به خوبی به تغییرات واکنش نشان دهید، میتواند فشار این شرایط را برای همه افراد دخیل کاهش دهد.
راستگو باشید.
صداقت، پایه و اساس یک رابطه مثبت با همکاران و سرپرستان است. اخلاق را رعایت کنید و پای ارزشهای خود بایستید. صداقت میتواند برای شما احترام، رضایت و شهرت خوبی در کار به ارمغان بیاورد.
به کار خود متعهد و نسبت به آن مشتاق باشید.
افرادی که دارای اخلاق کاری خوب هستند، موثر، قابل اعتماد و مصمم به انجام کارهای با کیفیت میباشند. این فداکاری میتواند به شما کمک کند تا وظایف را به موقع انجام دهید و به همکاران خود انگیزه دهید.
اطرافیان خود را راهنمایی کنید.
رهبر خوب بودن نیاز به اعتماد به نفس، بینش و ارتباطات دارد. افرادی که این مهارتهای رهبری را دارند میتوانند به تیم خود کمک کنند تا پیشرفت کنند؛ بدون اینکه آنها را تحت فشار بگذارند.
سخن پایانی
توسعه مهارتهای خود، چه در محل کار یا به تنهایی، میتواند برای شما در طول حرفهتان مفید باشد. حتی اگر منجر به افزایش حقوق یا عنوان در موقعیت فعلی شما نشود، توسعه مهارت های شما می تواند به شما کمک کند شغل بهتری پیدا کنید. همچنین می تواند قدرت مغز شما را افزایش دهد و به شما کمک کند تا یک یادگیرنده مادام العمر باشید. برخی از گزینه های بالا را بررسی کنید و برای کمک به ارتقای شغل خود، مهارت های خود را ارتقا دهید.