بازاریابی اینترنتی برای هر کسب و کاری ضروری است. حتی اگر بزرگ نباشند و به صورت محدود عمل کنند. با حضور مؤثر در اینترنت میتوانید تخصص و زمینه کاری خود را به دیگران معرفی کنید، به مشتریان علاقهمند جدید دسترسی پیدا کنید و محصولات و خدمات را بفروشید و ارائه دهید. همه اینها در حالی است که با داشتن اطلاعات کافی و بدون نیاز به کمک افراد متخصص در زمینه بازاریابی میتوان به تمامی این اهداف دست یافت.
بازاریابی اینترنتی یا بازاریابی آنلاین چیست؟
قبل از بیان نکات استراتژیک در بازاریابی آنلاین، خوب است تعریف آن را با دقت بیشتری بررسی کنیم. بازاریابی آنلاین یا بازاریابی اینترنتی هر ابزار، استراتژی و روشی است که باعث معرفی بیشتر نام و برند تجاری در فضای آنلاین شود. کلید بازاریابی آنلاین استفاده از ابزارهای آنلاین برای معرفی کسب و کار و محصولات خود به مشتریان بالقوه و تشویق آنها به خرید محصولات است. بازاریابی اینترنتی شامل 7 زیرمجموعه اصلی زیر است:
-
سئو یا بهینه سازی موتور جستجو
SEO مخفف Search Engine Optimization و به معنای بهینه سازی موتور جستجو است. سئو مجموعه ای از اقدامات برای افزایش کمیت و کیفیت ترافیک ورودی وب سایت از طریق جستجوی ارگانیک موتور جستجو است که منجر به افزایش ترافیک سایت می شود. و همانطور که می دانید معروف ترین موتور جستجو گوگل است.
-
بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM
بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) نوعی از بازاریابی اینترنتی است که از تبلیغات پولی برای تبلیغ وب سایت ها با نمایش بیشتر آنها در صفحات موتور جستجو استفاده می کند. وقتی چیزی را جستجو می کنید، وب سایت هایی که در وسط صفحه می بینید نتیجه سئوی خوب هستند که در دسته استراتژی های دیجیتال مارکتینگ رایگان قرار می گیرند و وب سایت هایی که در بالا و پایین صفحه می بینید نتیجه آن هستند. استراتژی سئو بازاریابی موتورهای جستجو روشی موثر و خاص برای بازاریابی کسب و کار شما است. مردم آنچه را که میخواهند جستجو میکنند و تبلیغکنندگان کلمات مرتبط با جستجو را هدف قرار میدهند، و تنها در صورتی باید به تبلیغکنندگان پول پرداخت کنید که مشتریان بالقوه روی لینک تبلیغ شما کلیک کنند.
-
بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا بخشی از استراتژی بازاریابی و توسعه کسب و کار شما است که بر ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و یکپارچه با هدف کلی جذب مخاطبان جدید و حفظ مخاطبان موجود تمرکز دارد. جذب مخاطب در این استراتژی با ارائه محتوای ارزشمند انجام می شود.
-
بازاریابی رسانه های اجتماعی
بازاریابی رسانه های اجتماعی (SMM) یکی از روش های دیجیتال مارکتینگ است. با بازاریابی مناسب در این شبکه ها می توانید مخاطبان زیادی را جذب کرده و کسب و کار خود را توسعه دهید. با توجه به فعالیت بخش بزرگی از جامعه در بسترهای اجتماعی مانند تلگرام، اینستاگرام، توییتر و … حضور و بازاریابی در شبکه های اجتماعی، تقریبا برای هر کسب و کاری مفید خواهد بود. اما باید در نظر داشته باشید که SMM یک کانال فروش مستقیم نیست و فقط ابزاری است برای کمک به فروش بیشتر، در واقع فروش مستقیم ندارد و زمان می برد. بنابراین قبل از استفاده از این روش باید اهداف و نیازهای خود را مرور کنید و سپس تصمیم بگیرید.
-
تمرکز روی تبلیغات کلیکی
تبلیغات پرداخت به ازای کلیک راهی در تبلیغات آنلاین است که شما تبلیغ خود را توسط سرویس دهنده این نوع تبلیغات در سایت یا اپلیکیشن قرار می دهید و هزینه کلیک و توجه کاربران به تبلیغ و محصول خود را پرداخت می کنید.
-
بازاریابی وابسته (Affiliate Marketing)
بازاریابی وابسته یکی از روش های بازاریابی است که می تواند تاثیر مستقیمی بر فروش محصول داشته باشد. در واقع این نوع بازاریابی توسط افراد خارج از کسب و کار انجام می شود. به عبارت ساده، در بازاریابی وابسته یا بازاریابی کمیسیون، پیشنهاد خرید یا معرفی یک محصول در وب سایت یا وبلاگ ناشر وابسته قرار داده می شود و اگر این تبلیغات منجر به فروش محصول شود، مبلغی از طرف صاحب محصول به شرکت واریز می شود. ناشر وابسته ای که محصول را به بازار عرضه کرده است. پرداخت شده.
-
ایمیل مارکتینگ
بازاریابی ایمیلی شکلی از بازاریابی مستقیم است و ابزاری ضروری برای بازاریابی در کسب و کار است. به زبان ساده، ایمیل مارکتینگ ارسال ایمیل به گروهی از افراد برای معرفی یا تبلیغ یک سرویس یا محصول است. اما تعریف بهتر ایمیل مارکتینگ را می توان در ایجاد روابط بیشتر و عمیق تر با مشتریان و سرنخ ها از طریق ارسال ایمیل یافت.
مزایای بازاریابی آنلاین
موارد زیر از مهمترین مزایای بازاریابی آنلاین است:
بررسی و اندازه گیری تاثیر کانال های مختلف
یکی از مزایای عمده بازاریابی آنلاین این است که کانال های بازاریابی مختلف را بررسی می کند. میتوانید ترافیک بازدیدکنندگان وبسایت خود را ردیابی کنید و راههای مختلفی را که کاربران برای رسیدن به وبسایت یا فرود شما طی میکنند، نظارت کنید. همچنین میتوانید تأثیر کانالهای مختلف را بررسی کنید، ببینید کدام کانالها بازدهی بیشتری دارند و مشتریان تجاری شما را افزایش میدهند.
بررسی رفتار مشتری
با بررسی رفتار و ویژگی های مشتری مانند سن، جنسیت، موقعیت جغرافیایی و دی از طریق ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، می توانید مشتریانی را بیابید که پتانسیل خرید بیشتری دارند و بیشتر با برند شما درگیر هستند و محصولات مرتبط با سلیقه خود را ارائه می دهند. قرار دهید و به آنها پیشنهادهای جذاب بدهید. این ویژگی به شما این امکان را می دهد که لحظه به لحظه نیازهای مشتریان خود را دنبال کنید و محصولات متناسب با آنها را نشان دهید. برای مثال، فرض کنید شخصی برای شما تلفن همراه میخرد. در مراحل بعدی احتمالا به موبایل و هندزفری و قاب نیاز خواهد داشت. می توانید از فرصت استفاده کرده و محصولات موجود خود را به او معرفی کنید.
دسترسی سریع و راحت
گسترش فضای وب و استفاده از بازاریابی آنلاین به کاربران این امکان را می دهد که به راحتی با یک کلیک با محصول شما آشنا شده و سپس از طریق قیف فروش محصول مورد نظر را خریداری کنند.
هزینه های اجرایی پایین
یکی از مزایای عمده بازاریابی آنلاین صرفه جویی در زمان، مقرون به صرفه بودن و سازگاری با محیط زیست است. به عنوان مثال، فرض کنید می خواهید بروشورهای خود را چاپ و توزیع کنید. بروشورها علاوه بر مصرف زیاد کاغذ و هزینه های چاپ، زمان زیادی می برد تا به دست افراد مناسب برسند. در حالی که در بازاریابی آنلاین، بر خلاف روش های سنتی، شما می توانید برای مثال پیام خود را با ارسال ایمیل یا ساختن یک کلیپ و ارسال آن در شبکه های اجتماعی به مخاطبان بیشتری ارسال کنید.
هدف گیری مشتری
در بازاریابی آنلاین می توانید مشتریان خود را دسته بندی کرده و به آنها پیشنهادات خاصی بدهید. دسته بندی بر اساس جغرافیا، سن، تحصیلات، علایق، جنسیت و موارد دیگر ایجاد کنید. یک یا چند دسته را که می خواهید انتخاب کنید. سپس روی آنها تمرکز کنید، آنها را وارد قیف فروش کنید تا بهترین نتایج را از فرآیند بازاریابی خود بگیرید.
ابزارهای بازاریابی آنلاین
برای فعالیت در زمینه بازاریابی آنلاین باید با ابزارهای مختلف دیجیتال مارکتینگ آشنا باشید و بتوانید محصولات یا خدمات خود را به کاربران معرفی کنید. بازاریابی اینترنتی و آنلاین شامل 7 زیرمجموعه اصلی زیر است:
- سئو یا بهینه سازی موتور جستجو
- بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM
- بازاریابی محتوا
- بازاریابی شبکه های اجتماعی
- روی Ads یا PPC کلیک کنید
- بازاریابی وابسته
- بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ
بازاریابی آنلاین فرصت های زیادی را در اختیار شما قرار می دهد تا به شما کمک کند به طور موثرتر در وب بمانید و مخاطبان بیشتری را به کسب و کار خود برسید. برای استفاده حداکثری از بازاریابی آنلاین، باید مشتریان خود را به خوبی بشناسید. برای این کار میتوانید راههای مختلفی مانند مصاحبه با افراد و مشتریان مختلف، نمونهبرداری و آمارگیری، بررسی بازخورد کاربران و… شناخت نسبی مشتری خود را بیابید. سپس از مزایا و ویژگی های بازاریابی آنلاین که در بالا ذکر شد استفاده کنید و سرنخ ها و مشتریان بیشتری را جذب کنید.
با افزایش فضای اینترنت و کاربران وب، رقابت بین مشاغل مختلف در این فضا نیز افزایش می یابد. با این حال، اگر هر کسب و کاری مشتری خود را به خوبی بشناسد، با یک استراتژی درست، می تواند بازاریابی آنلاین خود را به طور موثر در وب بازاریابی کند و با ارائه ارزش منحصر به فرد، تعداد زیادی سرنخ مرتبط را جذب کند.
اولین قدم برای راه اندازی کسب و کار بازاریابی اینترنتی چیست؟
برای شروع بازاریابی اینترنتی، اولین کاری که باید انجام دهید، راهاندازی یک وبسایت حرفهای است. زمانی که وبسایت در مرحله ساخت و نگارش برنامه اولیه است، بهتر است تحقیقات گستردهای در مورد کلمات کلیدی انجام دهید. کلمات کلیدی ای که انتخاب میکنید تأثیر زیادی در رتبهبندی موتورهای جستجوی خواهند داشت، بنابراین طراحی برنامههای کلیدواژه یکی از مهمترین کارهایی است که میتوانید هنگام راهاندازی یک کسب و کار بازاریابی اینترنتی انجام دهید.
هنگامی که شروع به بازدید از وبسایت خود میکنید، حتماً فرمی را در صفحه اصلی وبسایت قرار دهید که به بازدیدکنندگان اجازه میدهد ایمیل دریافت کنند. علاوه بر ارسال خودکار ایمیلهای خوش آمدگویی، از قبل آماده باشید تا بتوانید در اسرع وقت با بازدیدکنندگان ارتباط برقرار کنید. پس از تکمیل طراحی و راهاندازی وبسایت، برای اکثر مشاغل، گام بعدی برنامهریزی برای حضور مؤثر در رسانههای اجتماعی خواهد بود. با توجه به ویژگیهای مخاطب، میتوانید در شبکههای اجتماعی مهم مانند اینستاگرام یا تلگرام، توییتر، لینکدین، آپارات، فیسبوک و پینترست نیز حساب کاربری ایجاد کنید.
مدتی طول میکشد تا از فعالیتهای انجام شده در شبکههای اجتماعی به نتیجه مطلوب برسید و برای این منظور باید مطالب درج شده در این شبکهها دائماً بهروزرسانی و بررسی شود، اما نتیجه به دست آمده ارزش تلاش و کوشش را دارد. رسانههایی اجتماعی به عنوان یکی از بهترین راهها برای ایجاد یک جامعه آنلاین مرتبط با هر کسب و کاری شناخته میشوند. پس از اتمام کار ایجاد حساب کاربری در شبکههای اجتماعی مورد نظر، میتوانید به صلاحدید خود از انواع دیگر فعالیتهای مرتبط با بازاریابی اینترنتی استفاده کنید. بازاریابی پرداخت به ازای کلیک به شما کمک میکند در کمترین زمان به طور موثر به مخاطبان خود دسترسی پیدا کنید. اگر میخواهید به دیگران تجربه بدهید باید نسبت به تخصص خود آگاه باشید. استفاده از فعالیتهای مرتبط با بازاریابی محتوا نیز ایده خوبی به شمار میآید.
برآورد هزینه فعالیت های بازاریابی آنلاین
فعالیتهای بازاریابی اینترنتی میتواند پرهزینه باشد، اما خوشبختانه میتوان هزینهها را با تمام بودجههای بازاریابی مطابقت داد. اول از همه، شما باید مقداری از سرمایه خود را برای پرداخت هزینههای میزبانی سالانه و وبسایت کنار بگذارید تا از عملکرد مؤثر مهمترین بخش بازاریابی اینترنتی خود اطمینان حاصل کنید.
فعالیت در شبکههای اجتماعی به خودی خود رایگان است. اگر وظیفه تولید و مدیریت محتوای مورد نیاز را به دیگری نسپارید، هزینهای در بر نخواهد داشت. برخی از پلتفرمهای ایمیل مارکتینگ موجود برای صد یا هزار مشترک اولیه شما هزینهای دریافت نمیکنند. پس شما میتوانید پس از افزایش نسبی درآمد، از این پلتفرم ها برای پرداخت هزینه این بخش استفاده کنید. علاوه بر این، ابزارهای رایگان تحقیق کلمات کلیدی مانند Google Keyword Planner وجود دارد. شما میتوانید از آنها برای بهینهسازی وبسایت خود به صورت رایگان استفاده کنید و این میتواند یک انتخاب ایدهآل برای شروع باشد.
سخن پایانی
شاید برداشتن گام های اولیه در بازاریابی اینترنتی یا بازاریابی آنلاین برای شما سخت باشد و مدتی طول می کشد تا سازگار شوید و در مورد فعالیت های آن بیشتر بدانید. با این حال، بازاریابی اینترنتی بخشی جداییناپذیر از هر کسب و کاری است و حتی کسب و کارهای کوچکی که برای خدماترسانی به مشتریان محلی راهاندازی میشوند، باید آن را در نظر بگیرند تا بتوانند به مرور زمان کسب و کار خود را گسترش دهند و به مشتریان بیشتری دست یابند.
خوشبختانه، تعداد نسبتاً زیاد پلتفرمها و ابزارهای رایگان طراحی شده برای ترویج فعالیتهای بازاریابی اینترنتی به شما این امکان را میدهد که با هر بودجهای که دارید اقدام کنید. این به همه کسب و کارها، مهم نیست که چقدر بزرگ یا کوچک، اجازه میدهد تا این فعالیتها را در نظر بگیرند و از مزایای آن بهره ببرند.