بازاریابی اینترنتی؛ مبانی و نکات مهم

مدت زمان مطالعه : ۹ دقیقه | بازاریابی آنلاین

بازاریابی اینترنتی برای هر کسب و کاری ضروری است. حتی اگر بزرگ نباشند و به صورت محدود عمل کنند. با حضور موثر در اینترنت می توانید تخصص و زمینه کاری خود را به دیگران معرفی کنید، به مشتریان علاقه مند جدید دسترسی پیدا کنید و محصولات و خدمات را بفروشید و ارائه دهید. همه اینها در حالی است که با داشتن اطلاعات کافی و بدون نیاز به کمک افراد متخصص در زمینه بازاریابی می توان به تمامی این اهداف دست یافت.

بازاریابی اینترنتی یا بازاریابی آنلاین چیست؟

بازاریابی اینترنتی یا بازاریابی آنلاین چیست؟

قبل از بیان نکات استراتژیک در بازاریابی آنلاین، خوب است تعریف آن را با دقت بیشتری بررسی کنیم. بازاریابی آنلاین یا بازاریابی اینترنتی هر ابزار، استراتژی و روشی است که باعث معرفی بیشتر نام و برند تجاری در فضای آنلاین شود. کلید بازاریابی آنلاین استفاده از ابزارهای آنلاین برای معرفی کسب و کار و محصولات خود به مشتریان بالقوه و تشویق آنها به خرید محصولات است.

بازاریابی اینترنتی شامل 7 زیرمجموعه اصلی زیر است:

بازاریابی اینترنتی شامل ۷ زیرمجموعه اصلی زیر است:

 

  1. سئو یا بهینه سازی موتور جستجوسئو یا بهینه سازی موتور جستجو

SEO مخفف Search Engine Optimization و به معنای بهینه سازی موتور جستجو است. سئو مجموعه ای از اقدامات برای افزایش کمیت و کیفیت ترافیک ورودی وب سایت از طریق جستجوی ارگانیک موتور جستجو است که منجر به افزایش ترافیک سایت می شود. و همانطور که می دانید معروف ترین موتور جستجو گوگل است.

بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM

  1. بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM

بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) نوعی از بازاریابی اینترنتی است که از تبلیغات پولی برای تبلیغ وب سایت ها با نمایش بیشتر آنها در صفحات موتور جستجو استفاده می کند. وقتی چیزی را جستجو می کنید، وب سایت هایی که در وسط صفحه می بینید نتیجه سئوی خوب هستند که در دسته استراتژی های دیجیتال مارکتینگ رایگان قرار می گیرند و وب سایت هایی که در بالا و پایین صفحه می بینید نتیجه آن هستند. استراتژی سئو بازاریابی موتورهای جستجو روشی موثر و خاص برای بازاریابی کسب و کار شما است. مردم آنچه را که می‌خواهند جستجو می‌کنند و تبلیغ‌کنندگان کلمات مرتبط با جستجو را هدف قرار می‌دهند، و تنها در صورتی باید به تبلیغ‌کنندگان پول پرداخت کنید که مشتریان بالقوه روی لینک تبلیغ شما کلیک کنند.

بازاریابی محتوا

  1. بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا بخشی از استراتژی بازاریابی و توسعه کسب و کار شما است که بر ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و یکپارچه با هدف کلی جذب مخاطبان جدید و حفظ مخاطبان موجود تمرکز دارد. جذب مخاطب در این استراتژی با ارائه محتوای ارزشمند انجام می شود.

بازاریابی رسانه های اجتماعی

  1. بازاریابی رسانه های اجتماعی

بازاریابی رسانه های اجتماعی (SMM) یکی از روش های دیجیتال مارکتینگ است. با بازاریابی مناسب در این شبکه ها می توانید مخاطبان زیادی را جذب کرده و کسب و کار خود را توسعه دهید. با توجه به فعالیت بخش بزرگی از جامعه در بسترهای اجتماعی مانند تلگرام، اینستاگرام، توییتر و … حضور و بازاریابی در شبکه های اجتماعی، تقریبا برای هر کسب و کاری مفید خواهد بود. اما باید در نظر داشته باشید که SMM یک کانال فروش مستقیم نیست و فقط ابزاری است برای کمک به فروش بیشتر، در واقع فروش مستقیم ندارد و زمان می برد. بنابراین قبل از استفاده از این روش باید اهداف و نیازهای خود را مرور کنید و سپس تصمیم بگیرید.

  1. تمرکز روی تبلیغات کلیکیتمرکز روی تبلیغات کلیکی

تبلیغات پرداخت به ازای کلیک راهی در تبلیغات آنلاین است که شما تبلیغ خود را توسط سرویس دهنده این نوع تبلیغات در سایت یا اپلیکیشن قرار می دهید و هزینه کلیک و توجه کاربران به تبلیغ و محصول خود را پرداخت می کنید.

بازاریابی وابسته (Affiliate Marketing)

  1. بازاریابی وابسته (Affiliate Marketing)

بازاریابی وابسته یکی از روش های بازاریابی است که می تواند تاثیر مستقیمی بر فروش محصول داشته باشد. در واقع این نوع بازاریابی توسط افراد خارج از کسب و کار انجام می شود. به عبارت ساده، در بازاریابی وابسته یا بازاریابی کمیسیون، پیشنهاد خرید یا معرفی یک محصول در وب سایت یا وبلاگ ناشر وابسته قرار داده می شود و اگر این تبلیغات منجر به فروش محصول شود، مبلغی از طرف صاحب محصول به شرکت واریز می شود. ناشر وابسته ای که محصول را به بازار عرضه کرده است. پرداخت شده.

ایمیل مارکتینگ

  1. ایمیل مارکتینگ

بازاریابی ایمیلی شکلی از بازاریابی مستقیم است و ابزاری ضروری برای بازاریابی در کسب و کار است. به زبان ساده، ایمیل مارکتینگ ارسال ایمیل به گروهی از افراد برای معرفی یا تبلیغ یک سرویس یا محصول است. اما تعریف بهتر ایمیل مارکتینگ را می توان در ایجاد روابط بیشتر و عمیق تر با مشتریان و سرنخ ها از طریق ارسال ایمیل یافت.

مزایای بازاریابی آنلاین

مزایای بازاریابی آنلاین

موارد زیر از مهمترین مزایای بازاریابی آنلاین است:

بررسی و اندازه گیری تاثیر کانال های مختلف

بررسی و اندازه گیری تاثیر کانال های مختلف

یکی از مزایای عمده بازاریابی آنلاین این است که کانال های بازاریابی مختلف را بررسی می کند. می‌توانید ترافیک بازدیدکنندگان وب‌سایت خود را ردیابی کنید و راه‌های مختلفی را که کاربران برای رسیدن به وب‌سایت یا فرود شما طی می‌کنند، نظارت کنید. همچنین می‌توانید تأثیر کانال‌های مختلف را بررسی کنید، ببینید کدام کانال‌ها بازدهی بیشتری دارند و مشتریان تجاری شما را افزایش می‌دهند.

بررسی رفتار مشتری

بررسی رفتار مشتری

با بررسی رفتار و ویژگی های مشتری مانند سن، جنسیت، موقعیت جغرافیایی و دی از طریق ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، می توانید مشتریانی را بیابید که پتانسیل خرید بیشتری دارند و بیشتر با برند شما درگیر هستند و محصولات مرتبط با سلیقه خود را ارائه می دهند. قرار دهید و به آنها پیشنهادهای جذاب بدهید. این ویژگی به شما این امکان را می دهد که لحظه به لحظه نیازهای مشتریان خود را دنبال کنید و محصولات متناسب با آنها را نشان دهید. برای مثال، فرض کنید شخصی برای شما تلفن همراه می‌خرد. در مراحل بعدی احتمالا به موبایل و هندزفری و قاب نیاز خواهد داشت. می توانید از فرصت استفاده کرده و محصولات موجود خود را به او معرفی کنید.

دسترسی سریع و راحت

دسترسی سریع و راحت

گسترش فضای وب و استفاده از بازاریابی آنلاین به کاربران این امکان را می دهد که به راحتی با یک کلیک با محصول شما آشنا شده و سپس از طریق قیف فروش محصول مورد نظر را خریداری کنند.

هزینه های اجرایی پایین

هزینه های اجرایی پایین

یکی از مزایای عمده بازاریابی آنلاین صرفه جویی در زمان، مقرون به صرفه بودن و سازگاری با محیط زیست است. به عنوان مثال، فرض کنید می خواهید بروشورهای خود را چاپ و توزیع کنید. بروشورها علاوه بر مصرف زیاد کاغذ و هزینه های چاپ، زمان زیادی می برد تا به دست افراد مناسب برسند. در حالی که در بازاریابی آنلاین، بر خلاف روش های سنتی، شما می توانید برای مثال پیام خود را با ارسال ایمیل یا ساختن یک کلیپ و ارسال آن در شبکه های اجتماعی به مخاطبان بیشتری ارسال کنید.

هدف گیری مشتری

هدف گیری مشتری

در بازاریابی آنلاین می توانید مشتریان خود را دسته بندی کرده و به آنها پیشنهادات خاصی بدهید. دسته بندی بر اساس جغرافیا، سن، تحصیلات، علایق، جنسیت و موارد دیگر ایجاد کنید. یک یا چند دسته را که می خواهید انتخاب کنید. سپس روی آنها تمرکز کنید، آنها را وارد قیف فروش کنید تا بهترین نتایج را از فرآیند بازاریابی خود بگیرید.

ابزارهای بازاریابی آنلاین

ابزارهای بازاریابی آنلاین

برای فعالیت در زمینه بازاریابی آنلاین باید با ابزارهای مختلف دیجیتال مارکتینگ آشنا باشید و بتوانید محصولات یا خدمات خود را به کاربران معرفی کنید. بازاریابی اینترنتی و آنلاین شامل ۷ زیرمجموعه اصلی زیر است:

  1. سئو یا بهینه سازی موتور جستجو
  2. بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM
  3. بازاریابی محتوا
  4. بازاریابی شبکه های اجتماعی
  5. روی Ads یا PPC کلیک کنید
  6. بازاریابی وابسته
  7. بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ

بازاریابی آنلاین فرصت های زیادی را در اختیار شما قرار می دهد تا به شما کمک کند به طور موثرتر در وب بمانید و مخاطبان بیشتری را به کسب و کار خود برسید. برای استفاده حداکثری از بازاریابی آنلاین، باید مشتریان خود را به خوبی بشناسید. برای این کار می‌توانید راه‌های مختلفی مانند مصاحبه با افراد و مشتریان مختلف، نمونه‌برداری و آمارگیری، بررسی بازخورد کاربران و… شناخت نسبی مشتری خود را بیابید. سپس از مزایا و ویژگی های بازاریابی آنلاین که در بالا ذکر شد استفاده کنید و سرنخ ها و مشتریان بیشتری را جذب کنید.

با افزایش فضای اینترنت و کاربران وب، رقابت بین مشاغل مختلف در این فضا نیز افزایش می یابد. با این حال، اگر هر کسب و کاری مشتری خود را به خوبی بشناسد، با یک استراتژی درست، می تواند بازاریابی آنلاین خود را به طور موثر در وب بازاریابی کند و با ارائه ارزش منحصر به فرد، تعداد زیادی سرنخ مرتبط را جذب کند.

اولین قدم برای راه اندازی کسب و کار بازاریابی اینترنتی چیست؟

اولین قدم برای راه اندازی کسب و کار بازاریابی اینترنتی چیست؟

برای شروع بازاریابی اینترنتی، اولین کاری که باید انجام دهید راه اندازی یک وب سایت حرفه ای است. استخدام یک متخصص برای انجام این کار می تواند بسیار مفید باشد (اگر توانایی مالی دارید)، زیرا آنها می توانند از تجربیات خود برای طراحی وب سایت به گونه ای استفاده کنند که افراد را جذب کند و نرخ تبدیل بالایی داشته باشد.

زمانی که وب سایت در مرحله ساخت و نگارش برنامه اولیه است، بهتر است تحقیقات گسترده ای در مورد کلمات کلیدی انجام دهید. کلمات کلیدی ای که انتخاب می کنید تاثیر زیادی در رتبه بندی موتورهای جستجوی شما خواهند داشت، بنابراین طراحی برنامه های کلیدواژه موثر یکی از مهم ترین کارهایی است که می توانید هنگام راه اندازی یک کسب و کار بازاریابی اینترنتی انجام دهید.

هنگامی که شروع به بازدید از وب سایت خود می کنید، حتماً فرمی را در صفحه اصلی وب سایت قرار دهید که به بازدیدکنندگان اجازه می دهد ایمیل دریافت کنند. علاوه بر ارسال خودکار ایمیل های خوش آمدگویی، از قبل آماده باشید تا بتوانید در اسرع وقت با بازدیدکنندگان ارتباط برقرار کنید. پس از تکمیل طراحی و راه اندازی وب سایت، برای اکثر مشاغل، گام بعدی برنامه ریزی برای حضور موثر در رسانه های اجتماعی خواهد بود. هر کسب و کاری باید یک صفحه اینستاگرام یا تلگرام یا توییتر داشته باشد که حاوی اطلاعات جامع و مفید در مورد زمینه کاری خود باشد. با توجه به ویژگی های مخاطب، می توانید در سایر شبکه های اجتماعی مهم مانند لینکدین، آپارات، فیس بوک و پینترست نیز حساب کاربری ایجاد کنید.

مدتی طول می کشد تا از فعالیت های انجام شده در شبکه های اجتماعی به نتیجه مطلوب برسید و برای این منظور باید مطالب درج شده در این شبکه ها دائما به روز و بررسی شود اما نتیجه به دست آمده ارزش تلاش و تلاش را دارد. رسانه های اجتماعی به عنوان یکی از بهترین راه ها برای ایجاد یک جامعه آنلاین مرتبط با هر کسب و کاری شناخته می شوند. پس از اتمام کار ایجاد حساب کاربری در شبکه های اجتماعی مورد نظر، می توانید به صلاحدید خود از انواع دیگر فعالیت های مرتبط با بازاریابی اینترنتی استفاده کنید. بازاریابی پرداخت به ازای کلیک (چه در رسانه های اجتماعی، تبلیغات مرتبط با جستجو یا تبلیغات بنری) به شما کمک می کند در کمترین زمان به طور موثر به مخاطبان خود دسترسی پیدا کنید و اگر می خواهید به دیگران تجربه بدهید و از تخصص خود آگاه باشید، استفاده از فعالیت های مرتبط با بازاریابی محتوا نیز ایده خوبی است.

برآورد هزینه فعالیت های بازاریابی آنلاین

فعالیت های بازاریابی اینترنتی می تواند پرهزینه باشد، اما خوشبختانه می توان هزینه ها را با تمام بودجه های بازاریابی مطابقت داد. اول از همه، شما باید مقداری از سرمایه خود را برای پرداخت هزینه های میزبانی سالانه و وب سایت کنار بگذارید تا از عملکرد موثر مهم ترین بخش بازاریابی اینترنتی خود اطمینان حاصل کنید.

فعالیت در شبکه های اجتماعی به خودی خود رایگان است و اگر وظیفه تولید و مدیریت محتوای مورد نیاز را به دیگری نسپارید، هزینه بر نخواهد داشت. برخی از پلتفرم های ایمیل مارکتینگ موجود برای صد یا هزار مشترک اولیه شما هزینه ای دریافت نمی کنند و شما می توانید پس از افزایش نسبی درآمد از این پلتفرم ها برای پرداخت هزینه این بخش استفاده کنید. علاوه بر این، ابزارهای رایگان تحقیق کلمات کلیدی مانند Google Keyword Planner وجود دارد که می توانید از آنها برای بهینه سازی وب سایت خود به صورت رایگان استفاده کنید و می تواند یک انتخاب ایده آل برای شروع باشد.

سخن پایانی

شاید برداشتن گام های اولیه در بازاریابی اینترنتی یا بازاریابی آنلاین برای شما سخت باشد و مدتی طول می کشد تا سازگار شوید و در مورد فعالیت های آن بیشتر بدانید. با این حال، بازاریابی اینترنتی بخشی جدایی ناپذیر از هر کسب و کاری است و حتی کسب و کارهای کوچکی که برای خدمات رسانی به مشتریان محلی راه اندازی می شوند، باید آن را در نظر بگیرند تا بتوانند به مرور زمان کسب و کار خود را گسترش دهند و به مشتریان بیشتری دست یابند.

خوشبختانه، تعداد نسبتاً زیاد پلتفرم ها و ابزارهای رایگان طراحی شده برای ترویج فعالیت های بازاریابی اینترنتی به شما این امکان را می دهد که با هر بودجه ای که دارید اقدام کنید. این به همه کسب و کارها، مهم نیست که چقدر بزرگ یا کوچک، اجازه می دهد تا این فعالیت ها را در نظر بگیرند و از مزایای آن بهره ببرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست