بوتیک داری یا اداره بوتیک که بهعنوان یکی از کسب و کارها و مشاغل مدرن شناخته میشود، در دنیای امروزی از جایگاه ویژه و خاصی برخوردار است.در این نوع کسب و کار پوشاک، فروشندگان برای اینکه فروش خوبی داشته باشند و به درآمدزایی برسند، در یک مکان یا فروشگاه لوکس و شیک، محصولات و کالاهای خود را به زیباترین و بهترین شکل ممکن به مشتریان خود عرضه میکنند.
بوتیک(Boutiqe) که یک اصطلاح فرانسوی است، در واقع به فروشگاهی است که در آن محصولات متنوع و گوناگونی از جمله پوشاک، کیف و کفش، عطر و ادکلن و مانند آنها به علاقهمندان و مشتریان بهصورت لوکس و ویژه برای فروش عرضه میشود.
از انواع مختلف بوتیکها میتوان به بوتیک کیف و کفش، بوتیک عطر و ادکلن، بوتیک لباس مردانه، بوتیک لباس زنانه و … اشاره نمود.ما در این مقاله تصمیم داریم علاوه بر بیان مطالبی درباره بوتیک داری، اشارهای هم به فوتوفن لباسفروشی و سرمایه موردنیاز برای راهاندازی آن داشته باشیم. پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.
راهاندازی بوتیک لباس
باتوجه به اینکه صنعت و کسب و کار پوشاک شامل انواع مختلفی از البسه است، در ابتدا شما باید برای راهاندازی یک بوتیک لباس مشخص کنید که قرار است در فروشگاه لباس خود، چه نوع البسهای را برای ارائه به مشتریان بفروش برسانید؟
انواع البسهای که میتواند در یک بوتیک لباس به مشتریان برای فروش عرضه شود، بهصورت زیر است:
- پوشاک مخصوص آقایان
- پوشاک ویژه بانوان
- پوشاک مناسب برای کودکان
- انواع شال و روسری
- پوشاک و لوازم مخصوص ورزش
بنابراین شما میتواند بر اساس این تقسیمبندی بوتیکی متشکل از انواع اجناس گوناگون داشته باشید یا اینکه فروشگاه خود را به صورت تخصصی، ویژه یک گروه خاص مثلاً بوتیک کت و شلوار مخصوص آقایان راهاندازی نمایید.
در اینجا انتخاب با شما بهعنوان مدیر بوتیک و فروشگاه است که میخواهید چه نوع پوشاکی را به مشتریانتان خود عرضه نمایید.
مراحل راهاندازی یک بوتیک لباس به صورت زیر است:
-
دریافت مجوز
شما مانند بسیاری دیگر از کسب و کارها و مشاغل، برای اینکه بوتیک لباس خود را راهاندازی نمایید که یکی از بهترین شغل برای خانم ها است، باید از اتحادیه فروشندگان پوشاک مجوز لازم را دریافت کنید.
برای دریافت مجوز از اتحادیه فروشندگان پوشاک، مدارک زیر را باید تهیه نمایید:
- اصل شناسنامه
- اصل کارت ملی
- اصل کارت پایان خدمت (برای متولدین سالهای 1344 به بعد)
- ارائه 3 قطعه عکس رنگی 3×4 جدید که پشت نویسی شده باشد.
- ارائه یک برگ از اصل قرارداد عادی یا رسمی که به نام فرد متقاضی باشد.
- کد پستی واحد صنفی با نشانی صحیح
-
اجاره ملک
اغلب بوتیکهای لباس در مراکز خرید معتبر یا مجتمعهای تجاری بزرگ قرار دارند. بنابراین اجاره یک مغازه برای راهاندازی یک بوتیک لباس در این مکانها برای شما هزینه زیادی خواهد داشت.
پس برای راهاندازی یک فروشگاه مخصوص لباس شما باید اجاره ملک را هم جزء موارد الزامی در نظر بگیرید.
باتوجهبه اینکه بوتیکها اغلب کالاهای لوکس و خاصی به مشتریان خود عرضه میکنند، بهتر است شما در مناطق بالای شهر اقدام به اجاره ملک نمایید تا بتوانید علاوه بر فروش محصولات خود به درآمد مطلوب و بالایی برسید.
-
طراحی دکوراسیون
باتوجه اینکه بوتیکها شامل بوتیک مردانه و زنانه هستند، شما نیاز به طراحی دکوراسیون داخل فروشگاه خود براساس این دسته بندی دارید. طراحی دکوراسیون داخلی بوتیک تأثیر بسیار زیادی در میزان جذب مشتریان، افزایش میزان فروش کالاها و همچنین زیبا جلوهدادن محصولات داخل بوتیک یا فروشگاه لباس شما دارد.
در زمینه طراحی دکوراسیون شما نیاز به استفاده از نورپردازی ویژه و خاص، رنگ آمیزی مناسب و زیبا، انواع مانکن لباس، وسایل تزئینی خاص برای تزئین داخل فروشگاه مانند استفاده از انواع گیاهان، مرواریدهای تزئینی، گلدانهای شیک و … دارید.
البته طراحی دکوراسیون و استفاده از وسایل تزئینی برای بوتیک هزینههای خاص خود را دارا است که شما باید هنگام بودجه بندی برای راهاندازی بوتیک لباس خود آنها را لحاظ نمایید.
-
انتخاب نام مناسب
بوتیکها نیز مانند بسیاری از دیگر مشاغل برای معرفی خود نیاز به یک نام مناسب دارند. باتوجه به اهمیت نام بوتیک، شما باید یک نام ویژه و خاص برای بوتیک لباس خود انتخاب نمایید که بتواند در آینده بوتیک لباس شما را به یک برند معتبر و معروف در زمینه پوشاک تبدیل کند.
برندی که برای همیشه در یاد مشتریان شما ماندگار شود؛ بنابراین شما باید یک نام مناسب، ساده و مرتبط با حوزه فعالیتتان برای بوتیک لباس خود انتخاب نمایید.
-
تهیه اجناس و تجهیزات
شما میتوانید لباسهایی را که در بوتیک خود برای فروش به مشتریان ارائه میکنید؛ یا از تولیدکنندگان داخلی به صورت عمده خریداری نمایید یا اینکه کالاهای وارداتی از دیگر کشورها را در بوتیک خود بفروش برسانید.
علاوه بر تهیه انواع لباسهای گوناگون برای بوتیک خود، شما باید امکانات دیگری مانند میز، صندلی، انواع رگال، مانکن، انواع قفسه، یک یا چند اتاق پرو و … را نیز برای فروشندگان و مشتریان فراهم کنید.
درآمد بوتیک داری
درآمد یک بوتیک متغیر است و می تواند یکی از کارهای کار با سرمایه کم باشد و این درآمد بستگی به عوامل گوناگونی مانند منطقهای که بوتیک در آن واقع شده، نوع بوتیک، فصلهای مختلف سال و … دارد.بهعنوان مثال میتوان گفت؛ بوتیکهای زنانه نسبت به بوتیکهای مردانه به دلیل تنوع در محصولات و کالاهای آن از فروش بیشتری برخوردار هستند.
سه ماه آخر سال، اعیاد و مراسمهای جشن و شادی میزان فروش بوتیکها را افزایش میدهد؛ بنابراین میتوان گفت درآمد بوتیک بستگی به میزان فروش محصولات آن دارد.
مشاوره راه اندازی بوتیک
ما در مطالب فوق به بیان مراحل راهاندازی بوتیک پرداختیم؛ حال اگر شما قصد دارید بوتیکی را راهاندازی نمایید باید نکات زیر را نیز در نظر بگیرید.
این نکات میتوانند در زمینه راهاندازی بوتیک به شما کمک و راهنمایی کنند:
- همانطور که در بالا اشاره شد در ابتدا مجوزهای لازم در این زمینه را از سازمانهای مربوطه دریافت کنید.
- نوع فعالیت خود در بوتیک را مشخص کنید؛ آیا میخواهید در بوتیک خود اجناس و کالاهای گوناگون را به مشتری ارائه دهید؟ یا اینکه میخواهید بوتیکی خاص برای مشتریان ویژه داشته باشید؟ مثلاً بوتیک لباس زنانه، بوتیک عطر و ادکلنهای شیک و …
- بودجه و سرمایه خود را برای راهاندازی بوتیک مشخص کنید.
- بر اساس بودجه و سرمایهای که دارید، ملک یا مغازهای را اجاره نمایید.
- با افراد باتجربه و حرفهای در زمینه بوتیک داری و اداره بوتیک مشورت نمایید و از آنها کمک و راهنمایی بگیرید.
- مشتریان و سلیقه آنها را در زمینه بوتیکهای مختلف مورد بررسی قرار دهید و تحقیق کنید که مشتریان بیشتر از چه کالاها و محصولات استقبال میکنند و از آنها برای فروش در بوتیک خود استفاده کنید.
فوت و فن لباسفروشی
برای اینکه بتوانید در زمینه فروش لباس موفق باشید و پیشرفت کنید، شما به عنوان یک فروشنده بوتیک لباس باید فوت و فن لباس فروشی را یاد بگیرید.
فوت و فنهای لباسفروشی به صورت زیر است:
-
اطلاعات خود را بروز نگهدارید
شما به عنوان یک فروشنده بوتیک باید در زمینه مد و لباس اطلاعات کافی داشته باشید و با توجه به دنیای مدرن، این اطلاعات را بروز کنید.اطلاعات شما در زمینه فروش لباس میتواند شامل جنس و مدل لباس، مد روز یا سبک لباس، طرح و رنگ لباسهای گوناگون و … باشد.
اگر شما در این زمینهها اطلاعات کافی و مناسب داشته باشید، میتوانید به مشتری برای تصمیمگیری لباس مناسب او کمک و راهنمایی کنید و این امر باعث میشود تا مشتری دفعات بعدی هم برای خرید به بوتیک شما مراجعه کند.
-
افزایش تنوع در محصولات
تنوع محصولات و سبکهای مختلف لباسها در رنگها و طرحهای گوناگون و زیبا باعث میشود تا مشتریان بسیاری برای خرید لباس به بوتیک شما مراجعه کنند. پس شما میتوانید با ارائه لباسهای متنوع و زیبا در بوتیک لباسفروشی خود، علاوه بر فروش بالا به درآمد زیادی نیز برسید.
-
درک خواستههای مشتریان
مشتریان بر اساس سلیقه خود، خواستههای متفاوتی از شما به عنوان یک فروشنده بوتیک لباس خواهند داشت. پس سعی کنید خواستهها و نیازهای مشتریان را درک کنید تا بتوانید در زمینه بوتیک داری لباس تجربه کافی کسب نمایید.
-
مدیریت اعتراضات مشتریان
در هر کسب و کاری مشتری یا مشتریان ناراضی وجود دارد و شما به هر کاری که مشغول باشید با این نمونه مشتریان برخورد خواهید داشت. پس برای اینکه در زمینه بوتیک داری لباس موفق شوید بهتر است به اعتراضات مشتریان خود گوش دهید و آنها را مدیریت کنید.
-
تعیین سرمایه
بودجه و سرمایه برای لباس فروشی چقدر است؟
برای تعین بودجه و سرمایه موردنیاز برای راهاندازی بوتیک لباسفروشی یا یک مغازه و فروشگاه مانتو فروشی عوامل مختلفی مانند هزینه رهن و اجاره مکان یا مغازه مورد نظر برای بوتیک، هزینه طراحی دکوراسیون و تهیه انواع ماکت و مانکن، هزینه تهیه محصولات و کالاها و … باید در نظر گرفته شود.
پس برای تعین سرمایه خود در زمینه بوتیک لباسفروشی یا مغازه مانتو فروشی در ابتدا هزینههای مورد نیاز راهاندازی آن را در نظر بگیرید و سپس بر اساس بودجهای که در اختیار دارید، مشغول به فعالیت در این زمینه شوید.
سخن پایانی
ما در این مقاله تلاش کردیم اطلاعاتی را درباره بوتیک داری و اداره بوتیک در اختیار شما قرار دهیم، همچنین درباره فوت و فن های لباسفروشی لازم را برای شما بیان کردیم. حال اگر میخواهید در زمینه بوتیک داری و لباسفروشی مشغول شده و از این راه کسب درآمد کنید، حتماً بازار هدف خود را مورد بررسی قرار دهید، درباره انواع مختلف بوتیک اطلاعاتی را به دست آورید و در مورد سلیقه و نیازهای مردم جامعه تحقیق و بررسی کنید.
اگر میخواهید در این زمینه موفق باشید و پیشرفت کنید حتماً با افراد باتجربه و حرفهای صحبت کرده و کمک بگیرید. و در آخر؛ شما به عنوان یک بوتیکدار چه اطلاعات دیگری در این زمینه نیاز دارید؟