چگونه از درهم ریختگی ذهنی خلاص شویم ؛ 14 نکته طلایی

در هم ریختگی ذهنی

نبود مرز بندی ذهنی و سردرگمی و درهم ریختگی ذهنی ناشی از آن می تواند زندگی حرفه‌ای و شخصی‌ هر فردی را به هم بریزد. این موضوع باعث می گردد تا زندگی فردی ما با زندگی کاری و استرس های ناشی از آن درگیر شده و به هم بریزد. این امکان هست که مسیر دشواری برای تمایز قائل شدن بین کار و زندگی‌ پیش رو داشته باشیم ولی باید این کار را انجام دهیم. ایجاد تمایز میان این دو وجه زندگی به ما کمک می‌کند تا جریان کلی سلامت روان خود را حفظ کنیم. این موضوع همچنین ما را مطمئن می‌سازد که به ‌هم‌ر یختگی ذهنی دائمی جایش را به ذهنی قدرتمند خواهد داد. ما در این مقاله نسبتا کوتاه سعی داریم تا شما را از این درهم ریختگی ذهنی آگاه سازیم و روش های لازم برای حل این معضل در زندگی افراد را ارائه دهیم.

آیا می توانیم سبک زندگی خود را تغییر دهیم تا دچار درهم ریختگی ذهنی نشویم ؟

آیا می توانیم سبک زندگی خود را تغییر دهیم تا دچار درهم ریختگی ذهنی نشویم ؟

سبک زندگی سالم بسیار مهم است، همه باید تا حد امکان غذای سالم و سالم بخورند، به طور منظم بخوابند و ورزش کنند، استرس خود را کنترل کنند و استفاده از تلفن همراه و تبلت را محدود کنند. نحوه واکنش و واکنش افراد به موقعیت های مختلف زندگی و دنیای اطراف ما را عملکرد ذهن می نامند.

عملکرد ذهنی نشان می دهد که افکار، احساسات و انتخاب های یک فرد چیست. عملکرد ذهن بر نحوه عملکرد مغز، فرآیندهای شیمیایی که در بدن ما اتفاق می افتد و ژن های مرتبط با سلامت جسمی و روانی تأثیر می گذارد. و به همین دلیل است که مدیریت ذهن بسیار مهم است و مهارتی است که باید آموخته شود.

با مدیریت ذهن می آموزیم که چگونه آن احساسات را زمانی که گرفتار عواطف و احساسات می شویم به صورت عملی مدیریت کنیم که در واقع مغز را تغییر می دهد و انعطاف پذیری ما را افزایش می دهد و چنین احساسات و عواطفی نمی تواند روزها و هفته ها برای ما دوام بیاورد. زندگی ما را مختل کند و به آن آسیب برساند.

ابتدا باید مغز خود را آماده کنید و این کار با مدیتیشن و تنفس انجام می شود، می توانید چند نفس عمیق بکشید و این کار نهایت استفاده را از مغز و بدن شما می کند و باعث می شود با آرامش کامل به بهترین شکل واکنش نشان دهید. این کار باعث می شود تا شما دچار در هم ریختگی ذهنی نشوید.

۱۴ نکته کلیدی برای خلاصی از درهم ریختگی ذهنی

در اینجا نکاتی وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توانیم ذهن خود را قبل از یک رویداد بزرگ مرتب کنیم تا مشکلات بعدی آن در امان باشیم:

  1. از خود بپرسید که چگونه می توانید به دیگران کمک کنید تا دچار درهم ریختگی ذهنی نشوید.

برای این کار هم لازم نیست باهوش ترین فرد یا با تجربه ترین فرد یک جمع باشید. فقط کافی از خودتان بپرسید که چگونه می توانید به دیگران کمک کنید یا چه چیزی برای ارائه به آنها دارید؟

از خود بپرسید که چگونه می توانید به دیگران کمک کنید تا دچار درهم ریختگی ذهنی نشوید.

  1. به مشکلی که باید حل شود فکر کنید نه به خود شغل تا بتوانید از یک درهم ریختگی ذهنی در زندگی شخصی خود جلوگیری کنید.

چه مشکلی باید حل شود یا چه فرصتی در سر راه شما هست؟ تمرکز بر روی این موضوع انرژی شما را روی نتایج حفظ می کند. توصیه اخیری که برخی از روانشناسان برای این نکته دارند این است:

“به جای تمرکز بر شغلی که می خواهید، روی مشکلاتی که می خواهید حل کنید تمرکز کنید.”

به مشکلی که باید حل شود فکر کنید نه به خود شغل تا بتوانید از یک درهم ریختگی ذهنی در زندگی شخصی خود جلوگیری کنید.

  1. دنبال تایید دیگران نباشید تا دچار معضل درهم ریختگی ذهنی نشوید .

همه با شما موافق نیستند یا ایده ها یا پیشنهادات شما را دوست ندارند. انتظار قدردانی از دیگران را نداشته باشید. به این فکر کنید که این کاری است که باید انجام دهید.

دنبال تایید دیگران نباشید تا دچار معضل درهم ریختگی ذهنی نشوید .

  1. منتظر نباشید که از شما خواسته شود.

هرگز با منتظر ماندن برای کسی که شما را تشویق کند، قدرت خود را از دست ندهید. مانند یک روبات عمل کنید و وظایف را یکی یکی انجام دهید.

منتظر نباشید که از شما خواسته شود.

  1. مقایسه را متوقف کنید.

ارزیابی خود در برابر دیگران یا موقعیتی که انتظارش را داشتید مفید نیست. افکاری مانند، او بسیار باهوش‌تر از من است، او بسیار با تجربه‌تر است و من جوان‌ترین فرد اینجا هستم، خودخرابکارانه و بی‌ربط است و مانع از رسیدن شما به هدفتان می شود.

باید حواس تان به این باشد که سوالاتی چون: چه کاری می توانید انجام دهید؟ و چگونه می توانید کمک کنید؟  شما را روی آنچه می توانید تحت تأثیر قرار دهید و آنچه در کنترل شما است متمرکز می کند.

شما مسئول کارهای خودتان هستید. اعمال شما با افکار شما آغاز می شود. از سر راه خود کنار بروید و به خودتان کمک کنید.

پیتر دراکر می گوید:

“اگر کلمه “دستاورد” را از دایره لغات خود حذف کنید و آن را با “مشارکت” جایگزین کنید، به بهترین نتایج در تجارت و شغل خواهید رسید.”

مقایسه را متوقف کنید.

  1. کارهای خود را طبقه بندی کنید تا از درهم ریختگی ذهنی جلوگیری کرده باشید .

برای بهره وری بیشتر برنامه ریزی کنید. فضایی که تمیز به نظر می رسد به راحتی می تواند زندگی را متعادل کند. خانه یا دفتر کار مرتب، نشانه ای از ذهن مرتب است. رفع بهم ریختگی را شروع کنید و مطمئن شوید که مغز شما به زودی از این روش پیروی می کند. اگر چیزی باقی نمانده باشد، کار در یک مکان مرتب راحت تر است و دیگر مجبور نیستیم برای چیزهایی که از دست رفته اند وقت بگذاریم. ای یک روش بسیار حرفه ای است چرا که تمرکز ما را افزایش داده و در نتیجه بهره وری هم افزایش می یابد.

کارهای خود را طبقه بندی کنید تا از درهم ریختگی ذهنی جلوگیری کرده باشید .

  1. قاطع باشید.

اگر صندوق ورودی ( ایمیل ) شما پر از اسناد باشد ولی شما از تصمیم گیری درباره این که با هر کدام از آنها چه کار کنید عاجز باشید ، چه اتفاقی می افتد ؟ به زودی صندوق ورودی شما مملو از نامه ها ، قبض ها ، درخواستهای مشتری های آینده و … خواهد شد. راه پاکسازی صندوق ورودی تصمیم گیری در مورد کاری است که شما باید با هریک از اسناد انجام دهید .

در مورد مغز هم به همین منوال است . اگر تصمیم گیری را به تعویق بیاندازید ، مغز شما به زودی سرشار از اموری خواهد بود که لازم است در مورد آنها تصمیم گیری کنید . راه حل قاطع بودن است .

برای تصمیم های ساده از یک الگو از قبیل الگوی پیشنهادی بنیامین فرانکلین « یک لیست موافق و مخالف تهیه کنید » استفاده کنید. زمانی که به تصمیم گیری های مهمتر و پیچیده تر احتیاج دارید از الگوهای کامل تری مانند شیوه  WRAP که در کتاب « قاطع باشید: چگونه در زندگی و کار انتخاب های بهتر داشته باشید » از برادران هیس استفاده کنید.

قاطع باشید.

  1. تصمیم گیری های روزمره را به « سیستم کنترل خودکار » مغز بسپارید تا از درهم ریختگی ذهنی پرهیز کرده باشید .

 کارهای معمولی و کوچک می تواند حجم زیادی از فضای مغز را اشغال کند . این کارها می تواند شامل مواردی مانند زیر باشد:

  • تصمیم گیری درباره این که هر صبح برای صبحانه چه چیزی داشته باشید .
  • تصمیم گیری درباره این که هر روز چه لباسی بپوشید .
  • تصمیم گیری درباره این که برای نهار چه بخورید .

شما می توانید مقدار فضای مغز را که به وسیله این کارهای روزانه اشغال شده است با واگذار کردن آنها به سیستم خودکار کاهش دهید. به عنوان مثال، یک برنامه کمدی پسند عموم به نام « تئوری بیگ بنگ » وجود دارد که ۴ شخصیت اصلی آن دانشمندانی با هوش بالا هستند. یکی از آنها ، شلدون کوپر، برنامه روزانه را دوست دارد و برای هرچیزی برنامه ای دارد .

مثلا:

او برای هر روز از هفته یک جفت زیرپوش و تی شرت مخصوص دارد که می پوشد.

غذایی که شلدون برای هر صبحانه و هر نهار می خورد از یک حالت روتین تبعیت می کند ( برای مثال ، هر سه شنبه شب با دوستانش در کارخانه چیزکیک غذا می خورد ) .وی برای فعالیت های دیگر هم برنامه روزانه دارد ، مثلاً هر شنبه شب ساعت ۱۵ : ۸ لباس ها را می شورد .

البته شلدون کمی مبالغه می کند ، اما به شما تصویری از آن می دهد . شما می توانید این کارهای جزئی و روزمره را با تنظیم اتوماتیک آنها از مغز خود خارج نمایید .

تصمیم گیری های روزمره را به « سیستم کنترل خودکار » مغز بسپارید تا از درهم ریختگی ذهنی پرهیز کرده باشید .

  1. اولویت بندی کنید.

یک لیست بلند بالا از کارهایی که باید انجام دهید نظم بیشتری در مغز شما ایجاد نمی کند . قبول کنید که شما نمی توانید همه آنها را انجام دهید . روی چیزهایی تمرکز کنید که بیشترین اهمیت را برای شما دارند . لیست کوتاهی از اولویت های خود تهیه کنید و مطمئن شوید که قسمت عمده ای از فضای مغز شما به موارد این لیست اختصاص یافته است .

پس اگر لیست کارهای شما بی پایان به نظر می رسد، می توانید به راحتی در بسیاری از کارهای مختلف که احساس می کنید باید انجام دهید گرفتار شوید. واقعیت این است که مغز ما برای این کار ساخته نشده است و حتی اگر این کار را انجام دهیم در درازمدت صدمات زیادی را به همراه خواهد داشت. وقتی چیزهای زیادی توجه شما را جلب می کند، نمی توانید به وضوح درباره یک کار فکر کنید. ممکن است وسوسه انگیز باشد که سعی کنید چندین کار را همزمان انجام دهید، یا کارهای کوچک اما غیر ضروری را کنار بگذارید تا لیست کارهایتان کوتاهتر به نظر برسد. با این کار با اولویت های اصلی خود دست و پنجه نرم نمی کنید و همچنان احساس خستگی می کنید.

نسبت به لیست کارهای خود بی رحم باشید و انتظارات خود را از خودتان پایین بیاورید. هر روز کارهایی را برای انجام آن روز انتخاب کنید. روی لیست کوتاهی از مهمترین وظایف خود تمرکز کنید و سعی کنید مطمئن شوید که اینها تنها اولویت هایی هستند که ذهن شما را به خود مشغول می کنند.

اولویت بندی کنید.

  1. مدیتیشن را یاد بگیرید. این کار به شما در جلوگیری از درهم ریختگی ذهنی کمک می کند .

در اصل، مدیتیشن یادگیری تمرکز ذهن به طور کامل روی لحظه حال است . وقتی شما یاد بگیرید چگونه تمام توجه خود را به یک چیز ، مثلاً تنفس خود ، معطوف کنید افکار دیگر ناپدید می شوند . این تقریبا معادل کردن ذهن به یک کارواش و شستن و دور ریختن افکار بی استفاده و غیر لازم است.

مدیتیشن را یاد بگیرید. این کار به شما در جلوگیری از درهم ریختگی ذهنی کمک می کند .

  1. محکم باشید و از نه گفتن نترسید.

اگر قرارها و تعهدات زیادی در تقویم شما وجود دارد، در نظر بگیرید که آیا همه آنها کاملاً ضروری هستند یا می توان برخی از آنها را به تعویق انداخت، واگذار کرد یا به طور کلی لغو کرد. خودتان را مجبور نکنید که در رویدادهای اجتماعی شرکت کنید زیرا احساس می کنید مجبور به انجام این کار هستید. چیزهایی را انتخاب کنید که ارزش وقت و انرژی شما را دارند.

وقت خود را با افرادی بگذرانید که سلامت روان شما را تقویت می کنند. در فعالیت هایی که از نظر شخصی یا حرفه ای برای شما مفید است شرکت کنید و در صورت امکان دیگران را کنار بگذارید. شاید گرفتن این تصمیمات دشوار یا صحبت با رئیس خود در مورد انتظارات شغلی غیر واقعی برای شما آسان نباشد. نه گفتن بدون پشیمانی می تواند کمک کننده باشد.

محکم باشید و از نه گفتن نترسید.

  1. مسدود کردن سیل روزانه اطلاعات

حجم انبوه اطلاعاتی که هر روز از منابع متعدد در معرض آنها قرار می گیریم ذهن را به خود مشغول می کند. مغز ما با اخبار، رسانه های اجتماعی، وبلاگ ها، تلویزیون، پیام های متنی، ایمیل ها، گشت و گذار در اینترنت بمباران می شود. برای کاهش استرس و تنش، در مورد مدت زمانی که صرف خواندن یا تماشای اخبار، استفاده از رسانه های اجتماعی، تماشای تلویزیون یا مرور بی هدف اینترنت می کنید، منظم باشید.

یک محدودیت زمانی برای خود تعیین کنید و به آن پایبند باشید. برای این کار اکثر گوشی ها قسمتی برای تعیین زمان مشخص برای استفاده از شبکه های اجتماعی دارند که با آن می توانید برای خود محدودیتی در نظر بگیرید. دوباره به منابع اطلاعاتی که برای خواندن یا تعامل با آنها انتخاب می کنید فکر کنید. اگر قرار گرفتن منظم در معرض این منابع اطلاعاتی بر سلامت روان شما تأثیر منفی می گذارد، از آنها دوری کنید.

مسدود کردن سیل روزانه اطلاعات

  1. مقداری از کارهای خود را به ابزارها بسپارید

اگر خودتان همه چیز را مدیریت کنید، فشار زیادی به ذهن خود وارد می کنید. در عوض، برخی از کارها را می توان با فناوری یا ابزارهای ساده انجام داد. امروزه ابزارهای زیادی برای مدیریت وظایف وجود دارد. از ابزارهای قدیمی ساده مانند Notepad گرفته تا برنامه های زمانبندی و یادآوری. برای کاهش بار ذهنی، می توانید برخی از کارها را لیست کرده و یادداشت برداری کنید یا می توانید از یادآوری تلفن استفاده کنید. کتابچه راهنمای برنامه ریز و برنامه ریز در این زمینه کمک کننده است.

مقداری از کارهای خود را به ابزارها بسپارید

  1. زمانی را برای استراحت اختصاص دهید

آرامش نه تنها برای یک بدن خسته ترمیم کننده است، بلکه برای ذهن پرمشغله و کاهش استرس نیز مفید است. تعدادی از فعالیت ها و تکنیک ها وجود دارد که می توانید امتحان کنید که به پاکسازی ذهن شما از افکار تهاجمی و آشفتگی ذهنی کمک می کند. صفحه ما به شما ایده هایی در مورد تکنیک های آرامش می دهد. مدیتیشن و تمرکز حواس احتمالا قوی ترین ابزار برای کمک به بازیابی وضوح ذهنی هستند. این شامل یادگیری تمرکز بر لحظه، روی نفس و احساساتتان است.

زمانی را برای استراحت اختصاص دهید

سخن پایانی

درهم ریختگی ذهنی و ایجاد گره های ذهنی می تواند ما از راه موفقیتی که در آن قرار داریم منحرف کرده و به شکست بکشاند، به همین خاطر باید راهکارهایی را بیاموزیم که هرچه زودتر از این مشکل خلاص شویم. در این مقاله از خودساخته به بیان این راهکارها پرداختیم و امیدواریم برای شما عزیزان مفید واقع شده باشند.

اگه لذت بردی برای دوستات از طریق این دکمه ها بفرست.

همیشه پیگیر آموزش باش

دیدگاه

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت لینک دانلود