علمِ ثروتمند شدن

نام کتاب : علمِ ثروتمند شدن

نویسنده : Wallace D. Wattles 

سال انتشار : ۱۹۱۰

 

خلاصه کتاب

کتاب علم ثروتمند شدن نوشته والِس دی. وادِلز (Wallace D. Wattles) در تاریخ ۱۹۱۰ یک کتاب کلاسیک در مورد اصطلاحاتی چون خودیاری یا خودبه‌سازی است. در این کتاب نویسنده یافته‌های خود را در مورد راه‌های دستیابی به یک زندگی شاد و پر بار در اختیار خواننده قرار می‌دهد. میکروهایی که در ادامه می‌شنویم به نحوۀ استفاده از تفکر جهت‌دار برای جذب فرصت و ثروت، حین انجام کاری که به آن علاقه دارید می‌پردازد.

 

مقدمه

ذهن خود را به روی جادوی ثروتمند شدن باز کنید.

مردم چگونه به آنچه دلشان می‌خواهد می رسند؟ آنها اصلاً از کجا می‌دانند که چه می‌خواهند؟ آیا شما می‌دانید که در زندگی خود چه می‌خواهید یا مانند بیشتر افراد روز را شب کرده و بی هدف می‌دوید؟

باید بدانیم که ویژگی‌های افراد مختلف ممکن است متفاوت باشد. مثلاٌ برخی از ما مایل به یادگیری یک مهارتیم، برخی دیگر به تشکیل خانواده فکر می‌کنیم و تعدادی نیز صرفاً به کارهایی مثل باغبانی علاقه داریم. با این وجود اما همه ما یک میل درونی برای پولدار شدن داریم!

اغلب اوقات، به نظر می‌رسد تمایلات و خواسته‌های ما به خاطر منابع محدودمان مثل زمان، پول و فرصت هاست. اما اگر کسی به شما بگوید که مقداری نامحدود از این منابع را در اختیارتان قرار می‌دهد چه می‌کنید؟ خوب، تنها کاری که شما باید انجام دهید درست فکر کردن و نحوه استفاده درست از این منابع است.

در طول مسیر مطالعه این کتاب، شما همچنین یاد خواهید گرفت که:

  • چرا رقابت راه خوبی برای خوشبختی نیست؟
  • چرا سپاسگزاری مهم است؟ 
  • چگونه همه لوازم یک زندگی شاد و رضایت بخش جلوی چشم ما هستند اما ما آنها را نمی‌بینیم؟!

 

درباره نویسنده 

والاس دلویس واتلز نویسنده و اندیشمند آمریکایی بود. اطلاعات شخصیتی وی تا حدودی مبهم است، اما نوشته‌های او به طور گسترده نقل‌قول شده و در جنبش‌های «اندیشه جدید» و «خودیاری» به چاپ رسیده است. شناخته شده ترین اثر واتلز کتابی به نام علم ثروتمند شدن چاپ سال ۱۹۱۰ است. 

 

میکروی شماره ۱

برای داشتن یک زندگی کامل، باید ذهن، جسم و روح خود را پرورش دهید و این مستلزم ثروت مادی است.

کسی را سراغ دارید که نخواهد ثروتمند باشد؟ معمولا افرادی که پول ندارند می خواهند آن را بدست آورند و افرادی که پول دارند نگران از دست دادن آن هستند. طبیعتا افرادی هم هستند که ممکن است سعی کنند میل به ثروت را بد و منفی بدانند و این نشان از ناامیدی آنها نسبت به پولدار شدن است.

همچنین بخوانید:  خلاصه کتاب استارتاپ ناب

باید دانست سه جزء اصلی زندگی شما ذهن، جسم و روح یا روان شما هستند و برای داشتن یک زندگی موفق و شاد، باید آنها را به یک اندازه پرورش دهید. که این کار هم به ملزومات مادی خاصی نیاز دارد.

به عنوان مثال، اگر نمی توانید غذای خوب، لباس راحت و مکانی امن و دنج برای خواب داشته باشید پس نمی توانید به طور کامل از بدن خود مراقبت کنید. به همین ترتیب، بدون کتاب، آموزش و سایر محرک های فکری هم نمی توانید به طور کافی از ذهن خود بهره ببرید.

خب، اول از همه، باید بدانید که برخلاف تصور برخی، افراد فقط به این دلیل که از پدر و مادری ثروتمند به دنیا آمده اند یا به خاطر به دنیا آمدن با استعدادهای بزرگ ثروتمند نمی شوند. بلکه به این دلیل ثروتمند می‌شوند که رفتار خاصی دارند که منجر به جمع آوری ثروت می‌شود. رفتاری که بیشتر مردم از آن پیروی نمی‌کنند.

یکی دیگر از تصوراتِ غلطِ رایج این است که همه نمی توانند ثروتمند باشند، زیرا تنها مقدار محدودی از ثروت در جهان وجود دارد. به گفتۀ نویسنده، همه چیز در جهان از مادۀ به اصطلاح اصلی/اولیه (Original Substance) تشکیل شده است. عناصر مختلفی که در طبیعت می بینیم فقط جلوه های متفاوتی از آن هستند. خوشبختانه برای ما، آن ماده همیشه در حال بازسازی است، به این معنی که منابع طبیعی ما هرگز تمام نمی‌شود.

بنابراین با در نظر گرفتن این فراوانی، طبیعی است که انسان بخواهد چیزهای بیشتری را کسب و تجربه کند. این همچنین به این معنی است که هیچ کس به دلیل کمبود ذاتی منابع فقیر نیست، بلکه به این دلیل است که قدرت خود و ثروتِ پایان‌ناپذیری را که در دسترس است نمی فهمد.

به زبان ساده یعنی همه ما می توانیم ثروتمند باشیم چون همگی بخشی از طبیعت هستیم، طبیعتی که سرشار از ثروت است.

 

میکروی شماره ۲

افکار منبع اصلی خلقت هستند، اما شکرگزاری چیزی است که آن را ادامه‌دار می‌کند.

به نظر شما اولین قدم برای ثروتمند شدن چیست؟ آیا خرید سهام است؟ یا راه اندازی یک شرکت؟ قطعا هیچکدام! چرا؟ چون تا زمانی که افکار شما ثروتمند نشود هیچ کدام از این کارها فایده‌ای ندارد.

افکار در همه جا وجود دارند و به گفته نویسنده، با متمرکز کردن افکار خود بر ماده اصلی (Original Substance)، می‌توانید باعث به باور درست دست یابید.

شما با این کار می‌توانید هر چیزی را که در طبیعت وجود دارد درک کنید. مثلا درک آسمان و زمین محصول تفکر درباره جوهره ماده اصلی/ Original Substanceاست. به همین دلیل، با تصور یک چیز و با استفاده از نیروی فکر، می‌توانید آن را خلق کنید.

نکته مهم اینجاست که به یاد داشته باشید خدا می‌خواهد که شما ثروتمند شوید تا بهتر بتوانید به دیگران کمک کنید. هدف شما باید این باشد که به هر چیزی که می‌خواهید برسید. به شکرانه آن هم به دیگران کمک کرده و آنها را یاری و پیشرفت دهید.

به عنوان مثال، خداوند بهترین سازها را به نوازندگان عطا می‌فرماید تا بتوانند موسیقی‌ای بسازند که دیگران را به تلاش برای دستیابی به عظمت و بزرگ‌منشی تشویق کند.

همچنین بخوانید:  خلاصه کتاب اطلس قلب

جدا از تمام اینها، صرفاً این کافی نیست که فقط به جوهر اصلی/ Original Substanceایمان داشته باشید و امیدوار باشید که آن چیزی که نیاز دارید را به شما بدهد. شما همچنین باید بر اساس قانون شکرگزاری زندگی کنید. یک اصل طبیعی که بیان می‌کند که هر چه بیشتر سپاسگزار باشید، چیزهای خوب بیشتری جذب خواهید کرد.

 

میکروی شماره ۳

ذهن خود را روی آنچه می خواهید متمرکز کنید و نگران دیگران نباشید.

حالا که می‌دانید می‌شود از طریق قدرت افکار به خواسته های خود برسید، زمان آن رسیده است که یاد بگیرید چگونه درست فکر کنید. برای شروع، از تخیل خود استفاده کنید تا ماده/ Substance را با تصویری واضح و مشخص از آنچه می خواهید و هدفی قوی برای به دست آوردن آن اشباع و آغشته کنید. مثلاً بگویید که خانه می‌خواهید.

 آن را با تمام جزئیاتش تصویر کنید. اندزه خانه دلخواه شما چقدر است؟ اتاق هایش چگونه هستند؟

از آنجا، این تصویر واضح را در ذهن خود نگه دارید، مانند ملوانی که فکر بندری را در سر می پروراند که در آن قصد لنگر انداختن دارد. علاوه بر تصویر و هدف، باید ایمانی قوی نیز داشته باشید که می‌توانید به هر چیزی که می‌خواهید برسید. فقط باید دستتان را دراز کنید و آن را بردارید.

وقتی یاد گرفتید که چگونه درست فکر کنید، می توانید از اراده خود برای حفظ این تفکر استفاده کنید و در مسیر خود به سمت ثروت پیش بروید. فقط باید به یاد داشته باشید: در این سفر یا مسیر، تنها راه مناسب برای استفاده از ارادۀ خود شخص خود شماست و نه دیگران!

به هر حال، شما نمی توانید تشخیص دهید که چه چیزی برای کسی به جز خودتان خوب است. هرگز کسی را مجبور نکنید که برای شما کار کند و هرگز از طریق دغلکاری و سوءاستفاده دارایی‌های دیگران را از آنها نگیرید. به این دلیل که اولی برده داری و دومی سرقت ثروت دیگران است.

اگر یک خانه بزرگ می خواهید، تنها راهتان این است که زندگی در آن را تصور کنید تا زمانی که مال شما شود. به کسانی که به شما می گویند آنقدر فقیر هستید که نمی توانید پول آن را بدهید اهمیت نداده و فقط و فقط تصویر واضح موفقیت را در ذهن خود نگه دارید.

 

میکروی شماره ۴

اقدام در زمان حال، مطابق با ایمان و هدفتان، آینده ای را که می‌خواهید رقم می‌زند.

پس دریافتیم که قدرت تفکر ابزاری فوق العاده قدرتمند برای خلق واقعیت شخصی مدنظرتان است. اما هنوز برای راه انداختن کارها و شروع نیاز به اقدام است. در حالی که افکارتان می توانند چیزهایی را که می خواهید جذب کنند، فقط اعمالتان می‌توانند شما را مالک آنها کنند.

و چون نمی‌توانید در گذشته یا آینده عمل کنید، “حال” تنها لحظه‌ای است که دارید، پس بهتر است همین الان اقدام کنید. این بدان معناست که صرف نظر از شرایطی که در آن قرار دارید، باید برای آینده‌ای که می‌‌خواهید کار کنید. اگر صرفاً برای تجسم آیندۀ ایده آل خود انرژی صرف کنید و هیچ کاری برای رسیدن به آن انجام ندهید، موفقیت هرگز عملی نخواهد شد.

همچنین بخوانید:  خلاصه کتاب افسانه انگیزه

معمولاً مردم در اینجا متوقف شده و کنار می‌کشند. دلیلش هم این است که معتقدند محیط آنها برای اقدامی که می‌خواهند انجام دهند مناسب نیست. اگر دیدید که با این مشکل روبرو هستید، بدانید که برایش یک راه حل ساده وجود دارد: فقط کافیست محیط خود را تغییر دهید. به عبارت دیگر، از محیط فعلی خود به عنوان ابزاری برای رسیدن به محیطی خوشایند و مطلوب‌تر استفاده کنید.

همچنین مهم است که تا آنجایی که می توانید هر روز و مداوم در آن راستا کار و تلاش کنید، تا به سرعت پیشرفت کنید. اما نباید بیش از حد و حدود توانتان کار کنید. به‌کارگیریِ تمام تلاشتان به این معنا نیست که هر روز مقدار مضحکی از کارها را انجام دهید، بلکه در عوض تمام ایمان و هدف خود را برای پیشرفت به سمت اهداف شخصی خود به کار می گیرید.

 اما اگر تمام وجودتان را، اعم از ذهنی و جسمی، روی هر کاری که انجام می دهید متمرکز کنید، آنگاه هر عملی موفقیت‌آمیز خواهد بود. کسب چنین موفقیت هایی باعث موفقیت بیشتر می شود و خیلی زود وارد یک روال منظم خواهید شد.

بنابراین اگر از قبل می دانید که می خواهید پول بیشتری به دست آورید، معطل نکنید/امروز فردا نکنید. از همین امروز برای رسیدن به اهداف خود کار کنید و باور داشته باشید که در نهایت موفق خواهید شد.

 

میکروی شماره ۵

استفاده از استعدادهایتان به شما کمک می کند تا رشد کنید و دیگران نیز را تشویق به همین کار کنید.

آیا تا به حال در کاری که واقعاً دوست دارید انجام دهید واقعاً عملکردی خوب داشته‌اید؟ اگر بله، می دانید چه احساس باورنکردنی‌ و خوبی دارد، و احتمالاً موافقید که هر فردی باید برای چنین تجربه ای تلاش کند و به آن برسد.

پیدا کردن نقطه طلایی و مطلوب که در آن استعداد و لذت تلاقی می کنند به شما کمک می کند عملکرد بهتری داشته باشید و در نتیجه به موفقیت شما کمک می کند. و چه چیزی از ثروتمند شدن در حین انجام کاری که دوست دارید بهتر است؟

برای شروع، مهارت های خود را توسعه دهید. به عنوان مثال، اگر میل به نقاشی دارید، ابتدا باید توانایی و هنر لازم برای موفقیت در آن را توسعه/گسترش/پرورش دهید.

اما هر رشته ای/زمینه‌ای را که انتخاب می کنید، باید به آن ایمان داشته باشید تا به وفور دست یابید، یعنی پیشرفتی که همه برای آن تلاش می کنند. این میل به وفور جهان هستی را فرا گرفته است. هر چیز کوچکی به دنبال پیشرفت و توسعه است. و با ایمان داشتن به کاری که انجام می‌دهید، حس وفور را گسترش می‌دهید که به نوبه خود وفور حقیقی بیشتری را به خود جلب می‌کند.

بنابراین، حتی اگر شغل شما چیزی به ظاهر بی‌اهمیت باشد، مانند فروش آب نبات به کودکان، باید به اهمیت آن در خلق وفور، نه فقط برای شما، بلکه برای همه اطرافیانتان نیز ایمان بی‌وقفه داشته باشید. وقتی این نوع ایمان را از خود نشان دهید، باعث می شود مردم باور کنند که با ارتباط با شما، آنها نیز برای خود به وفور دست خواهند یافت.

به همین دلیل است که پزشکان و معلمان که اغلب به کار خود ایمان دارند، هرگز بیکار نخواهند بود و این امر باعث وفور بیشتر می شود. فقط کاری را که دوست دارید انجام دهید دنبال کنید و هر روز مطمئن شوید که شخصاً در حال پیشرفت هستید. اگر بتوانید این موضوع را مدیریت کنید به موفقیتی بی پایان می‌رسید.

 

خلاصه نهایی

پیام کلیدی این کتاب این است که کائنات چیزی جز این نمی‌خواهد که شما یک زندگی سرشار و مرفه داشته باشید. بنابراین باید تمایل طبیعی خود را برای ثروتمند شدن بپذیرید. ثروت مادی به شما این امکان را می دهد که ذهن، بدن و روح خود را پرورش دهید و در عین حال به دیگران برای انجام همین کار الهام و انگیزه دهید.

دوره های دکتر کاویانی

به چالش ۵ روزه یادگیری مسیر ثروت بپیوندید.

دکتر کاویانی یک دوره آموزشی ۴جلسه ای به نام «مدار ثروت» دارن، در این دوره دکتر کاویانی مسیر ثروتمند شدنی که خودشون طی کردن رو بهتون آموزش میدن.

اینستاگرام خودساخته

روزمرگی های دکتر کاویانی

تلگرام خودساخته

مطالب انگیزشی روزانه

اگه لذت بردی برای دوستات از طریق این دکمه ها بفرست.

همیشه پیگیر آموزش باش

دوره های رایگان

دیدگاه

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت لینک دانلود