گام های موثر برای داشتن ارتباطات سازنده تر

مهارت های ارتباطی | گام های موثر برای داشتن ارتباطات سازنده تر

برای موفقیت در زندگی باید مهارت های ارتباطی خود را بهبود بخشید. چه بخواهید در زندگی اجتماعی خود گفتگوهای بهتری داشته باشید، چه ایده های خود را در محل کار ارائه دهید، یا رابطه صمیمانه تری با اعضای خانواده خود داشته باشید. در واقع شما به دنبال برقراری ارتباط با افراد جدید هستید. ممکن است ساده به نظر برسد، اما باید منظورتان را بیان کنید. معمولاً طرف مقابل چیزی متفاوت از آنچه شما می خواهید بگویید درک می کند. شما صحبت می کنید، اما مخاطب شما چیز دیگری می شنود که در نهایت منجر به سوء تفاهم، اختلاف نظر و سردرگمی می شود. البته زیاد نگران نباشید زیرا مشکلات ارتباطی با یادگیری مهارت های لازم قابل حل است.

ارتباط موثر یکی از مهم ترین مهارت های زندگی است که می توانید به راحتی یاد بگیرید. اما این یکی از مهارت هایی است که خیلی ها برای کسب آن تلاش نمی کنند. در این مقاله از خودساخته نکاتی را برای بهبود مهارت‌های ارتباطی ارائه کرده‌ایم که می‌توانید با استفاده از آن‌ها روابطی را با احساس اعتماد، درک متقابل و احترام تجربه کنید.

مراقب زبان بدن خود باشید

شما به طرف مقابل می گویید که آماده صحبت هستید، اما با حالت دست روی سینه می ایستید. شما ادعا می کنید که به صحبت های مخاطبان خود گوش می دهید، اما سرتان روی تلفن همراهتان است. نشانه های غیرکلامی ما اغلب بیشتر از آنچه فکر می کنیم، احساسات و افکار واقعی ما را آشکار می کند. نحوه برقراری تماس چشمی، نحوه دست دادن و حتی نحوه نشستن در یک مصاحبه ویدیویی، همه بخشی از ارتباط هستند. شما مدام در حال ارتباط هستید، حتی زمانی که یک کلمه هم نمی گویید. اگر می خواهید علاوه بر داشتن یک مکالمه مهم، اعتماد به نفس خود را افزایش دهید، به دنبال یک ژست خوب باشید. بنابراین زبان بدن در مهارت های ارتباطی بسیار مهم است. سعی کنید زبان بدن دیگران را درک کنید تا بتوانید بهترین واکنش را نشان دهید.

همچنین بخوانید:  من یک خودروی گرون قیمت میخوام، چطور بهش برسم؟

از کلمات و صداهای غیر ضروری استفاده نکنید

تکرار صداهایی مانند “emmm” یا “aaa” به بهبود ارتباطات و مکالمات روزانه شما کمکی نمی کند. این صداهای اضافی را حذف کنید تا ارتباط بهتری داشته باشید و اعتماد به نفس خود را تقویت کنید. هنگام استفاده از کلماتی مانند “emmm” یا “مثلا” در سخنرانی خود باید مراقب باشید. پس قبل از شروع صحبت یک دقیقه صبر کنید و مکث کنید. این سکوت های نابجا برای شما عجیب تر از دیگران خواهد بود. مطمئن باش.

مراقب مکالمات عادی و موقعیت های دیگر باشید

گپ زدن یکی از مهارت هایی است که بسیاری از افراد فاقد آن هستند. داشتن یک بازی در ذهن برای برخورد با افرادی که به سختی می شناسید بسیار مفید است و سکوت های اجتناب ناپذیر بین شما رخ می دهد. دانستن اینکه چگونه با دیگران صحبت کنید هنر بزرگی است. این بدان معناست که می توانید زمینه های مشترکی برای صحبت پیدا کنید. همچنین می‌توانید با به اشتراک گذاشتن اطلاعاتی که به شما و شریک زندگی‌تان در یافتن زمینه‌های مشترک کمک می‌کند، گپ زدن را به مکالمه تبدیل کنید. همین گپ های ساده می تواند شما را در درازمدت به فرد شادتری تبدیل نماید.

داستان تعریف کنید

داستان ها و قصه ها قدرت زیادی دارند. داستان ها ذهن شما را فعال نگه می دارند و باعث می شوند ارائه های شغلی بهتری داشته باشید و قانع کننده تر به نظر برسید. علاوه بر این، آنها به موفقیت شما در مصاحبه ها کمک زیادی می کنند. شما باید یاد بگیرید که چگونه یک داستان نویس ماهر شوید. همچنین می توانید از کلمه “اما” بیشتر برای سازماندهی داستان خود استفاده کنید. هر کسی می تواند یک داستان خوب برای گفتن داشته باشد.

همچنین بخوانید:  10 اقدام برای افزایش حقوق

سوال بپرسید و حرف های طرف مقابل را تکرار کنید

حتماً برای شما هم پیش آمده است که وقتی طرف مقابل در حال صحبت است، حواس شما پرت شده یا حتی دچار سوءتفاهم شده اید. سوال پرسیدن و تکرار حرف های طرف مقابل نشان می دهد که شما به حرف های او علاقه مند هستید و به او گوش می دهید. همچنین شما را متقاعد می کند که توجه و تمرکز بیشتری داشته باشید و در صورت وجود سوء تفاهم به روشن شدن آن کمک می کند. به عنوان مثال: “آیا درست متوجه شدم؟” “آیا می خواهید برای شنبه بلیط بخرید؟” همچنین برای گپ زدن و پر کردن سکوت های ناخوشایند مناسب است. به جای تمرکز بر موضوعات تکراری مانند آب و هوا، از طرف مقابل سوال بپرسید و به پاسخ های او پاسخ دهید.

 

مهارت های ارتباطی | گام های موثر برای داشتن ارتباطات سازنده تر

از شر عوامل حواس پرتی خلاص شوید

وقتی کسی با شما صحبت می کند یا با شما قرار می گذارد، در دست گرفتن تلفن همراه بسیار زشت است. ممکن است رها کردن همه چیزهایی که حواس ما را پرت می کند یا به طور کلی ابزارهای فناوری را کنار بگذاریم، غیرممکن باشد، اما زمانی که بتوانیم سرمان را از گوشی یا تبلت بیرون بیاوریم، می توانیم به طور قابل توجهی بر ارتباط خود با دیگران تأثیر بگذاریم.

پیام های شما باید متناسب با مخاطبان شما باشد

شخصی سازی پیام برای بهبود مهارت های ارتباطی ضروری است. افرادی که ارتباط بهتری با اطرافیان خود دارند، مکالمات خود را بر اساس شخصیت طرف مقابل تنظیم می کنند. شما قطعاً برای صحبت با رئیس یا همکارانتان واژه متفاوتی نسبت به صحبت با فرزندان یا والدین خود دارید. هنگامی که می خواهید پیامی را به کسی منتقل کنید، همیشه سعی کنید دیدگاه او را در نظر بگیرید.

همچنین بخوانید:  کسب و کار خود را با بالاترین درصد موفقیت راه بیاندازید

 

مهارت های ارتباطی | گام های موثر برای داشتن ارتباطات سازنده تر

مختصر و مفید عمل کنید

در زبان انگلیسی مخفف کلمه “BRIEF” وجود دارد که از کلمات زیر تشکیل شده است:

Background : پس‌زمینه یا زمینه‌ چینی کردن

Reason: دلیل

Information : اطلاعات

End: پایان

Follow-up: دنبال کردن

این کلمه به شما کمک می کند هنگام نوشتن ایمیل همه چیز را بگویید و در عین حال مختصر و مفید عمل نمایید. این یک راه حل خوب برای ارتباط شفاهی و نوشتاری است.

همدلی خود را تقویت کنید

اتصال افراد دو طرفه است. اگر یاد بگیرید که به دیدگاه های مختلف توجه کنید، می توانید بر اضطرابی که هنگام برقراری ارتباط با دیگران دارید غلبه کنید. به عنوان مثال، وقتی مخاطبان شما می گویند که آنقدر خسته هستند که نمی توانند صحبت کنند، متوجه منظور واقعی آنها می شوید. همدلی به شما کمک می کند حتی کلمات ناگفته را بهتر درک کنید و به مخاطب خاص خود واکنش موثرتری نشان دهید.

واقعا گوش کنید

با اجرای نکات فوق، بهترین کاری که می توانید برای بهبود مهارت های ارتباطی خود انجام دهید این است که یاد بگیرید به طور موثر گوش فرا دهید. بگذارید طرف مقابل صحبت کند و هرگز حرفش را قطع نکنید. ممکن است کار سختی باشد، اما یک مکالمه خوب زمانی حاصل می شود که با گوش دادن به زیبایی به هم متصل شود. در این صورت حتی اگر سبک ارتباطی شما با یکدیگر همخوانی نداشته باشد، باز هم درک خوبی از یکدیگر خواهید داشت و امیدوارید که طرف مقابل نیز با همان دقت به صحبت های شما گوش دهد.

سخن پایانی

ارتباط موثر یکی از مهم ترین مهارت های ارتباطی زندگی است که می توانید به راحتی آن را یاد بگیرید. اما این یکی از مهارت های ارتباطی است که خیلی ها برای کسب آن تلاش نمی کنند. با نکات بسیار ساده ای که ذکر شد می توانید بر مهارت های ارتباطی خود اضافه کنید و به راحتی با دیگران ارتباط برقرار نمایید. زمانی که بتوانید ارتباط موثر داشته باشید می توانید به اهداف خود نیز دست پیدا نمایید.

دوره های دکتر کاویانی

به چالش ۵ روزه یادگیری مسیر ثروت بپیوندید.

دکتر کاویانی یک دوره آموزشی ۴جلسه ای به نام «مدار ثروت» دارن، در این دوره دکتر کاویانی مسیر ثروتمند شدنی که خودشون طی کردن رو بهتون آموزش میدن.

اینستاگرام خودساخته

روزمرگی های دکتر کاویانی

تلگرام خودساخته

مطالب انگیزشی روزانه

اگه لذت بردی برای دوستات از طریق این دکمه ها بفرست.

همیشه پیگیر آموزش باش

دوره های رایگان

دیدگاه

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت لینک دانلود