نکات مهم در شناسایی افراد قابل اعتماد

نکات مهم در شناسایی افراد قابل اعتماد

این روزها اعتماد کردن به دیگران کار سختی شده است و پیش می آید که انسان ها از کسی که واقعا به وی اعتماد کرده اند، ضربه سنگینی خواهند خورد. خیلی وقت‌ها در طول زندگی آدم‌هایی را می بینیم که از اعتماد ما به خودشان سوء استفاده کرده و این مسئله احساسات ما را عمیقاً جریحه‌دار می‌کنند. این موضوع اعتماد دوباره به دیگران را برایمان سخت خواهد کرد. در این مقاله از خودساخته با نکات مهم در شناسایی افراد قابل اعتماد آشنا خواهیم شد.

اعتماد به دیگران

چگونه بفهمیم که چه کسی قابل اعتماد است؟

قطعا راههایی وجود دارد که بفهیم چگونه می توانیم به یک فرد اعتماد کنیم، برخی از این راه ها در زیر آمده است که دانستن آنها می تواند در زندگی به ما کمک کند:

اول اینکه برای کسی که می خواهید به او اعتماد کنید یک فرصت قائل شوید. مقایسه کردن آدم‌ها با آدمهای قبل و روابط با روابط قبل خیلی ساده است. حتی اگر وی یک فردی است که به اعتمادتان خیانت کرده است. با این همه باید دانست که همه انسان ها یک شکل نیستند و یا دوست ندارند از کارهای خود درس بگیرند. پس نمی‌توانیم تا آخر عمرمان یک طور فکر کنیم، در غیر این صورت هیچ وقت نمی‌توانید به کسی فرصتی برای جلب اعتمادتان بدهید.

باید دانست که همه انسان ها حداقل یک دفعه ارزش اعتماد کردن را خواهند داشت. لذا سعی کنید که منصف باشید و یک بار این فرصت را برای آنها ایجاد کنید. تجربیات گذشته را دلیلی برای نداشتن ذهنی باز و مثبت نسبت به دیگران مبنا قرار نداده و بدانید که گذشته گذشته است و ما در زمان حال قرار داریم.

دوم اینکه  به درستی با افراد صحبت کنید درست مانند زمانی که می‌خواهید خودتان اعتماد دیگران را جلب کنید هم باید همین طور رفتار کنید. زمانی که بتوانید به درستی با دیگران سخن گفته و ارتباط برقرار کنید می توانید درباره افکار و احساسات درونی آنها هم سخن گفته و راحت‌تر به آنها اعتماد کنید.

همچنین بخوانید:  قانون جذب چیست و چطور می توانیم از آن به سود خود استفاده کنیم؟

سومین نکته این است که هرچه می توانیم بیشتر درمورد آدم‌ها اطلاعات به دست آوریم. این کار تنها درمورد خصوصیات و ویژگی‌های ظاهری این افراد مانند جایی که بزرگ شده‌اند یا رنگ موردعلاقه‌ آنها نیست. کسب اطلاعات درمورد دیگران یعنی اینکه بفهمیم احساسات، عواطف، امیال و اهدافشان به کدام سو بوده و این موضوع گام بسیار مهمی در ایجاد اعتماد است. اعتماد به کسی تا زمانی که واقعا او را نشناخته ایم کار اشتباهی است. این کار تا زمانی که به نقطه‌ای برسید که بتوانید اعمال و رفتار آنها را پیش‌بینی کنید باید ادامه یابد.

 آدمها را آزمایش کرده و مورد تحلیل قرار دهید. موقعیت‌های مختلف را یادداشت کنید و ببینید می‌توانید حدس بزنید که این فرد در آن موقعیت چه خواهد کرد. اگر نمی توانید حدس بزنید پس هنوز فرد مورد نظر را خوب نمی‌شناسید و نمی‌توانید به وی اعتماد نمایید.

چهارمین مورد در باره چگونگی رفتار فرد مورد نظر با دیگران است. این یک فاکتور بسیار مهم در تعیین شایستگی افراد برای جلب اعتماد شماست. آدمهایی که این فرد را می‌شناسند چطور با او رفتار می‌کنند؟ آیا این آدم از آن دسته افراد است که حس خوب و گرمی در دیگران ایجاد می‌کند؟ یا بقیه همیشه با او مشکل دارند؟

نکته پنجم درباره اشتباهات است. همه اشتباه می‌کنیم و دادن فرصت دوباره به افراد اشکالی ندارد. باید درک کرد که واقعاً چرا یک نفر به اعتماد ما خیانت می کند. ما می بایست که موقعیت را درست درک کرده و کمی هم خودمان را جای آن فرد بگذاریم و درک کنیم که  چه چیزی وی را تحریک به دروغ نموده یا دلیل خیانت وی به ما چیست.

 گامی انسان ها از روی ترس یا به خاطر اذیت نشدن عزیزانشان کارهایی را انجام می‌دهند. وقتی موقعیت را خوب درک کنیم و سعی کنیم که درک متقابلی داشته باشیم، به آن فرد حس متفاوتی خواهیم داشت و این باعث خواهد شد که بتوانیم دوباره در آینده به وی اعتماد کنیم.

همچنین بخوانید:  تهیه نقشه راه موفقیت فردی در زندگی

نکته ششم این است که از خود بپرسیم که آیا طرف مقابل ما از اشتباه خود درس گرفته است یا نه؟ برای این مورد، درست مثل مورد سوم، باید شناخت بیشتری درمورد فرد مورد نظر پیدا کرد. اینکه آیا او کسی است که به توصیه دیگران گوش ‌دهد؟ آیا فردی هست که از اشتباهات خود درس گرفته و بداند این کار باعث رشد و پیشرفتش می‌شود؟

اگر وی واقعا چنین فردی نباشد، آن موقع است که متوجه می‌شوید که اگر یکبار به شما خیانت کند، درس نمی‌گیرد و دفعه بعد هم این کار را خواهد کرد. در حالی که افرادی که از اشتباهات خود درس می‌گیرند، شایسته دادن یک فرصت دوباره خواهند بود.

نکته پایانی در این زمینه این است که از اعـتماد به افراد خود خواه اجتناب کنیم. این بزرگترین نشانه برای ما است که بفهمیم کسی شایسته اعتماد ماست یا خیر. اگر طرف مقابل مورد نظر ما فردی خود خواه باشد، احتمال بسیار بالایی وجود دارد که وی به اعتماد ما خیانت کند. مگر اینکه بیاموزد و تلاش کند که خود خواه نبوده و این زمانی است که قابل اعتماد خواهد بود.

 البته باید دانست که همه ما انسان هستیم و خیلی وقت‌ها خود محور می‌شویم. در این جا منظور ما آن دسته از افرادی هستند که تا حالا زحمت فکر کردن به نیازهای دیگران را به خود نداده‌اند. این افراد انسان هایی  خود خواه هستند که هر کاری را برای نفع و سود خودشان انجام می‌دهند. این کارها می تواند شامل دروغ گفتن و خیانت به اعتـماد دیگران هم باشد.

برخورداری از حس اعتماد

ویژگی های افراد قابل اعتماد

در زیر به چند مورد از ویژگی های افراد قابل اعتماد اشاره خواهیم کرد:

درون اندیشی

با کمک درون اندیشی در خود می توان به تعادل رفتاری رسید و علاوه بر آن از میزان اضطراب کاست.

همچنین بخوانید:  10 مهارتی که در مسیر موفقیت ، تا ابد از آن‌ها نفع خواهید برد

ضمیر سالم

باید درک کنیم که ضمیر ما به عنوان یه فرد قابل اعتماد، رقابت جو و متزلزل نبوده و ما ضمیر سالمی داریم که بوسیله آن می توانیم به نحو احسنت جمعی را رهبری نماییم.

تمرکز بر احتمالات

 همواره روی اهداف دراز مدت تمرکز کرده و با صبوری و سخت کوشی در ادامه راه می توان به آنها دست پیدا کرد.

شخصیت خوب

 باید دانست که نمی توانیم بدون اینکه حس یک فرد قابل اطمینان رو به دیگران نشان دهیم از سوی آنها معتمد شمرده شویم.

بصیرت

 یعنی اینکه درک کنیم و بدانیم که ذاتا که و چه هستیم و میزان دانایی ما میزان بصیرت ما را تعیین خواهد کرد.

شنونده

به عنوان فردی مورد اعتماد، موارد احساسی کمتری ضمیر ما را تهدید خواهند کرد و این باعث خواهد شد که حتی وقتی کسی با دیدگاه ما مخالفت کند هم شنونده خوبی باشیم.

شفافیت

افراد پیرامون ما برنامه های ما را حدس نمی زنند یا صدمه ای از آنها نخواهند دید،  چرا که ما در این خصوص شفاف خواهیم بود.

پذیرا و سازگار 

ما نسبت به ماهیت وجودی خود پایدار بوده و نیازی نداریم که مطابق معیارهای فرد دیگری رفتار کنیم تا حس خوبی به خود داشته باشیم.

تیم محور

ما تیم ساز موفقی خواهیم بود و در صورت نیاز  به آنان اعتبار داده و موفقیت و دستاوردهای خود را با کل تیم در میان می گذاریم.

بهره از تجربه

این بدان معناست که ما این توانایی را داریم تا از تجربیاتمان در هر چالش جدیدی که در مسیر موفقیت با آن رو به رو می شویم بهره ببریم.

سخن آخر

بدون آشفتگی قضاوت کردن اصلی مهم در شناسایی افراد قابل اعتماد است. در این رابطه باید به ندای درون خود گوش فرا دهید. هرگز مجبور نخواهید بود که کورکورانه به احساسات خود اعتماد کنید. برای همین است که باید از قدرت عقل و بصیرت خود برای قضاوت در مورد اعتماد به افراد استفاده کنید. باید دانست که ا‌عتماد مقوله‌ای بسیار مهم و حیاتی در زندگی انسان است و بدون آن انجام هر کاری غیر‌ ممکن و ملال‌ آور بوده و اعتماد اساس شکل گیری مناسب روابط انسانی است.

دوره های دکتر کاویانی

به چالش ۵ روزه یادگیری مسیر ثروت بپیوندید.

دکتر کاویانی یک دوره آموزشی ۴جلسه ای به نام «مدار ثروت» دارن، در این دوره دکتر کاویانی مسیر ثروتمند شدنی که خودشون طی کردن رو بهتون آموزش میدن.

اینستاگرام خودساخته

روزمرگی های دکتر کاویانی

تلگرام خودساخته

مطالب انگیزشی روزانه

اگه لذت بردی برای دوستات از طریق این دکمه ها بفرست.

همیشه پیگیر آموزش باش

دوره های رایگان

دیدگاه

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت لینک دانلود