
امروزه یکی از منابع کسب درآمد، همکاری در فروش است. با وارد شدن به این شغل میتوان در خانه ماند و کسب درآمد کرد. این روزها سیستم همکاری در فروش، در خواب هم برای افراد سود آور است.
در این سیستم نیازی نیست فرد از صبح تا شب در ترافیک قرار بگیرد و درگیر کارهای سنگین شود. کسی که کار همکاری در فروش را انجام میدهد، ویژگیها و کاربردهای محصولات را معرفی میکند و مشتریان را برای خرید این محصولات ترغیب میکند.
این کار نیازی به تحصیلات بالا ندارد و فقط کافی است به این کار علاقهمند باشید و برای موفقیت در افزایش فروش تلاش کنید. شاید شما یکی از علاقهمندان به همکاری در فروش هستید یا جزو افرادی هستید که به دنبال کار میگردند. برای آشنایی بیشتر با این سیستم جذاب توضیحاتی ارائه میکنیم.
در این مطلب میخوانید
سیستم همکاری در فروش چه سیستمی است؟
حتماً این سؤال برایتان پیش آمده است که سیستم همکاری در فروش چیست؟ در این قسمت ما به پاسخ سؤال شما میپردازیم. این سیستم فرایندی است که از طریق بازاریابی محصولات به کسب درآمد دلاری میرسد. شاید نام این سیستم پیچیده به نظر برسد؛ ولی در واقع این طور نیست و بسیار ساده و راحت است.
در این سیستم، فرد یا افرادی که علاقهمند به یک سری محصولات خاص هستند (محصولات شرکت) شناسایی میشوند و تبلیغات برای این افراد انجام میشود. با این روش، مصرف کنندگان و مشتریان با محصولات آشنا میشوند و در صورت تمایل به خرید درصدی به بازاریاب یا همان فردی که همکاری در فروش را انجام میدهد میرسد.
شیوه کار سیستم همکاری در فروش چگونه است؟
فرایند بازاریابی در سیستم همکاری در فروش از سه رکن اصلی و مهم تشکیل شده است. این سه رکن عبارتاند از:
-
تولیدکنندگان و فروشندگان محصول
فروشندگان میتوانند یک دستفروش یا تشکل اقتصادی بزرگ باشند. محصولات هم میتوانند یک محصول مثل لوازم خانگی یا یک خدمات مثل آموزش آشپزی یا کسب و کار پوشاک باشند. فروشندگان یا خود کار فروش را انجام میدهند یا این کار را به بازاریابان میسپارند.
البته تعدادی از فروشندگان محصولات برند و شناخته شدهای دارند و نیازی به استخدام بازاریاب نمیبینند و کار فروش را خود انجام داده و سود را به طور کامل به خود اختصاص میدهند.
-
همکاران فروش یا تبلیغ کنندگان
تبلیغ کننده، بازاریاب یا همکار فروش، با استفاده از تکنیکهای خود محصول را به مصرف کنندگان معرفی میکند. ارزشمند بودن آن محصول با استفاده از تکنیکهای بازاریاب، ثابت میشود و سپس مصرف کننده برای خرید آن محصول قانع میشود.
پس از انجام خرید توسط مصرف کننده، بخشی از سود محصول به بازاریاب یا همکار فروش تعلق میگیرد. همکاران فروش به سراغ هر مصرفکنندهای نمیروند بلکه به سراغ مصرف کنندگانی میروند که احتمال خرید آنها وجود دارد.
-
مصرف کنندگان
مصرف کنندگان، رکن اصلی یا مهره اصلی سیستم همکاری در فروش محسوب میشوند. همکاران فروش، از طریق فضای اینترنت و رسانهها محصولات را با مصرف کنندگان به اشتراک گذاشته و پس از خرید مصرف کننده، تولیدکننده و همکار فروش هر دو سود میبرند.
در واقع میتوان گفت زنجیره همکاری در فروش بدون مصرف کننده معنایی ندارد و با خرید توسط مصرف کننده این زنجیره کامل میشود. سودی که به بازاریاب میرسد، در سود کلی محصول نهفته است و مبلغی اضافی بر روی محصول کشیده نمیشود؛ زیرا اگر چنین اتفاقی بیفتد مصرف کنندگان از خرید و پرداخت مبلغ اضافی اجتناب میکنند.
شاید فکر کنید عملکرد این سیستم افیلیت، خیلی پیچیده هست؛ اما در واقع، اینطور نیست و سازوکار کاملاً مشخصی دارد. فروشگاههای اینترنتی و برندهای معتبر بسیاری هستند که با انواع همکاری در فروش، قصد دارند فروششان را افزایش دهند. از طرفی، سایتهایی هم هستند که از طریق بازدیدکنندگانشان، برای تامین بخشی از هزینههای خود، بهعنوان ناشر تبلیغات فعالیت میکنند.
شکلهای مختلفی برای افیلیت مارکتینگ وجود دارد که در ادامه، توضیح آن میآید؛ ولی در عملکرد آن باید گفت سایت تبلیغدهنده که به اسم merchant هم شناخته میشود، تبلیغاتش را بهصورت متنی یا بنری، به سایت منتشرکنندۀ تبلیغاتش میدهد.
آنوقت، به ازای هر کلیکی که کاربرانِ سایت ناشر، روی لینک مدنظر یا خرید محصول مشخص شده از سایت فروشنده میکنند، هزینه یا درصدی بهعنوان پورسانت، به سایت ناشر پرداخت میشود.
این روشی است که بهصورت توافقی و قرارداد دوطرفه، بین ناشر تبلیغات و تبلیغدهنده انجام میشود، یا اینکه سایتهای ناشر میتوانند در سیستم همکاری در فروش سایت فروشندگان ثبت نام کرده و لینکهای مشخص را در سایتشان قرار دهند.
انواع همکاری در فروش
با اینکه سیستم افیلیت مارکتینگ از نظر عملکرد فرآیندی کاملا مشخص و ساده دارد، ولی میتوان آن را به روشهای مختلفی پیادهسازی کرد. از این رو سیستمهای پرداخت کمیسیون و پورسانت مختلفی در نظر گرفته شده است تا ناشران بتوانند درآمدهای مختلفی داشته باشند و سایت تبلیغدهنده نیز به خواستههای مختلف خود برسد.
در ادامه به معرفی انواع روشهای همکاری در فروش میپردازیم و میبینیم در هر مورد نحوه محاسبه پورسانت به چه صورت است.
پرداخت به ازای هر عمل (CPA)
همانطور که در تبلیغات کلیکی هم بحث کرده بودیم یکی از روشهای متداول سیستم پرداخت به ازای عمل یا Cost Per Action است. در تبلیغات cpa که نسبت به روشهای دیگر نرخ تبدیل بیشتری دارد و دقیقتر است، تنها زمانی هزینه پرداخت میشود که اقدام موردنظر تبلیغدهنده رخ داده باشد. حال این عمل میتواند خرید محصول، پرکردن فرم ثبت نام، عضویت در خبرنامه، شرکت در نظرسنجی، دانلود اپلیکیشن، لایک کردن، کامنت گذاشتن و… باشد.
گاهی برخی موارد را به سادگی میتوان محاسبه کرد و در بعضی از موارد مانند فعالیت و مشارکت در شبکههای اجتماعی سخت و پیچیده خواهد بود.
پرداخت به ازای هر فروش (CPS)
بدون شک پرداخت به ازای هر فروش یا Cost Per Sale یکی از مهمترین و پرکاربردترین شیوههای پرداخت است. چراکه تبلیغ دهنده به دنبال این است که سایت ناشر برای او مشتری واقعی بفرستد تا فروش آنها بیشتر شود. در مورد پورسانت به ازای فروش معمولا درصدها بین ۴ تا ۱۰ درصد از فروش کل است که بستگی به اعتبار برند تبلیغ دهنده دارد.
پرداخت به ازای هر لید (CPL)
سرنخ یا به اصطلاح مشتریان بالقوه که هنوز تبدیل به مشتریان بالفعل نشدهاند، اهمیت زیادی دارند و به آنها لید (Lead) نیز گفته میشود. بسیاری از سایتهای مختلف و برندهای کوچک و بزرگ تلاش میکنند با روشهای مختلف لیدهای ارزشمند جمعآوری کنند. در این حالت کاربران هدف باید روی لینک تعریف شده کلیک کنند و وارد صفحه فرود موردنظر شوند.
سپس با انجام اقدام موردنظر مانند عضویت در سایت، عضویت در خبرنامه، ثبت نام، ثبت ایمیل یا ثبت موبایل، پورسانتی به سایت ناشر پرداخت میشود. این روش در مواردی جواب میدهد که امکان فروش سریع محصول وجود ندارد و برای اینکه کاربران تبدیل به مشتری شوند باید زمانی صرف برقراری ارتباط و تبلیغات شود. در این حالت از روش پرداخت به ازای هر لید یا Cost Per Lead استفاده میشود.
پرداخت براساس نمایش آگهی (CPM)
این روش که در تبلیغات کلیکی نیز به آن اشاره کردیم به معنای پرداخت هزینه در ازای نمایش آگهی به هر ۱۰۰۰ کاربر منحصر به فرد است. در این روش که بیشتر مناسب برندسازی و معرفی محصولات است، در ازای نمایش آگهی به کاربران مبلغی به ناشر پرداخت میشود.
پرداخت به ازای کلیک (CPC)
پرداخت به ازای کلیک یا Cost Per Click، یکی دیگر از زیر مجموعههای تبلیغات کلیکی است و مانند CPM بیشتر برای آگاهی از برند (Awareness) کاربرد دارد، اما بهتر از CPM است؛ چراکه حداقل میدانید کاربران روی لینک موردنظر کلیک کردهاند.
پرداخت با تعرفه ثابت
در این روش کاملا مشخص است که ناشر در ازای قرار دادن تبلیغات روی سایت خود و کلیک کاربران مبلغ ثابتی دریافت میکند. البته پیشنهاد میشود فقط سراغ این روش نروید و از انواع شیوههای پرداخت به صورت ترکیبی استفاده کنید.
بهترین سیستم همکاری در فروش
در حال حاضر میتوان گفت بهترین سیستم همکاری در فروش، سیستم همکاری در فروش دیجیکالا است. این سیستم یکی از معروفترین سیستمهای موجود در ایران است. دیجیکالا یک سایت بسیار معروف است و تقریباً همه ایران با نام این فروشگاه اینترنتی آشنا هستند. بسیاری از افراد روزانه از این سایت خرید میکنند یا برای بررسی قیمت محصولات با مقایسه آنها به این سایت میروند.
این فروشگاه که از سال ۸۳ وارد عرصه فروش اینترنتی شده، روزبهروز در حال گسترش دامنه خود است. پس از گذشت زمان و افزایش بیش از پیش مشتریان این فروشگاه، انبار دیجیکالا دیگر قادر به برآوردن نیازهای این حجم از مشتریان نبود. در همین زمان بود که سیستم همکاری در فروش دیجیکالا ظاهر شد.
از آن پس دیجیکالا به یک بستر معرفی محصولات کسبوکارهای مختلف تبدیل شد. فروشندگان محصولات خود را از طریق این فروشگاه به اشتراک میگذارند و دیجیکالا در واقع کار همکاری در فروش را انجام داده و درصدی از فروش را برمی دارد. همچنین شما میتوانید در دیجیکالا به عنوان یک همکار فروش کار کنید.
برای این کار با استفاده از لینک مخصوص خود اقدام به تبلیغات و فروش کالاهای دیجیکالا میکنید و در هر خرید که از لینک شما استفاده شود، درصدی نیز به شما تعلق میگیرد. سیستم همکاری در فروش دیجی کالا برای شما میتواند مزایای زیادی داشته باشد. از این مزایا میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- امکان قراردادن لینک وب سایت یا شبکه اجتماعی خود در پنل
- مشاهده بازدیدهایی که از طریق لینک شما وارد دیجیکالا شدهاند
- مشاهده محصولات پر فروش همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ
- امکان بررسی تخفیفهای دورهای
- مشاهده لیست کاملی از محصولات در نظر گرفته شده برای افیلیت مارکتینگ
- مشاهده میزان درآمد خود
ویژگیهای مثبت همکاری در فروش چیست؟
همکاری در فروش از جمله کارهایی است که نقاط منفی بسیار کم و ویژگیهای مثبت زیادی دارد. این ویژگیهای مثبت این شغل است که باعث جذاب و محبوب بودن آن شده است. ویژگیهای مثبت همکاری در فروش عبارتاند از:
-
کسب سود و درآمد بدون نیاز به صرف زمان
در اکثر کارها، مرم باید در محل کار خود حضور یابند تا وظایف خود را انجام دهند؛ ولی همکاری در فروش به این شکل نیست. در این شغل، ممکن است شما در خواب باشید؛ ولی درآمد کسب کنید. اگر در ابتدا برای گسترش کار خود تلاش کنید و بستری مناسب برای کار خود فراهم کنید، دیگر نیازی به صرف زمان برای کسب درآمد نخواهید داشت و میتوانید به کارهای دیگر خود مشغول شوید.
-
عدم نیاز به پاسخگویی به مصرف کننده و مشتری
شرکتها و تولید کنندگان ملزم به کسب رضایت مشتری، پس از خرید هستند. شرکتها باید پاسخگوی مشتریان باشند و مسئولیت محصول فروخته شده را برعهده گیرند. نکته قابل توجه این است که یک همکار فروش نیازی به پاسخگویی به مشتری ندارد و فقط مسئول تبلیغ و فروش آن است.
-
امکان انجام کار به صورت غیرحضوری
افرادی هستند که علاقه به حضور در محیط کار ندارند و محیطهای کاری برای آنها آزار دهنده هستند. همکاری در فروش یکی از بهترین گزینهها برای چنین افرادی است؛ زیرا یک کار غیر حضوری است. شما میتوانید در منزل خود بمانید و کارهای خود را انجام دهید.
-
عدم نیاز به هزینه
در بعضی از کارهای مشابه، شما نیاز به داشتن سرمایه اولیه دارید. یکی از ویژگیهای مثبت همکاری در فروش این است که بدون سرمایه میتوانید وارد آن شوید و شروع به کار کنید.
-
آزادی عمل و سهولت کار
از دیگر ویژگیهای مثبت همکاری در فروش این است که انتخاب مسیر کاری و تایم کاری توسط شما انجام میشود و در این کار به طور کامل آزادی عمل دارید. شما در حدی آزادی عمل دارید که میتوانید محصولی را که به آن علاقه دارید را برای فروش انتخاب کنید.
-
عدم محدودیت در درآمد
عدم محدودیت در درآمد یک ویژگی مثبت پررنگ در افیلیت مارکتینگ محسوب میشود. در اکثر کارها هرچه بیشتر هم کار کنید، پول بیشتری دریافت نمیکنید و یک حقوق مشخص دریافت میکنید. در شغل همکاری در فروش شما میتوانید بیشتر تلاش کنید و بدون محدودیت، درآمد کسب کنید. در این کار و حرفه، شما بر اساس عملکرد خود درآمد کسب میکنید.
معایب روش همکاری در فروش چیست؟
همکاری در فروش یکی از روشهای موثر برای افزایش فروش و درآمد شرکتهاست، اما در برخی موارد ممکن است به مشکلاتی برخورد کنید. در ادامه، معایب روش همکاری در فروش را معرفی میکنم:
۱. کنترل کمتر: در روش همکاری در فروش، شما محدودیتی در کنترل بر فروش خود ندارید و ممکن است که همکاران شما به نحوی عمل کنند که به شما ضرر بزنند.
۲. نیاز به مدیریت: همکاری در فروش نیازمند مدیریت مناسب است، به طوری که به همکاران شما آموزش داده شود که چگونه بهترین نتیجه را کسب کنند و به گردش کار فروش شما پیوسته باشند.
۳. مشکلات ارتباطی: در همکاری در فروش، ممکن است مشکلات ارتباطی بین شما و همکاران شما وجود داشته باشد که میتواند باعث بروز مشکلات در فروش شود.
۴. رقابت با همکاران: همکاری در فروش ممکن است به رقابت با همکاران شما منجر شود، که میتواند باعث کاهش فروش شما شود.
۵. هزینههای بیشتر: در همکاری در فروش، ممکن است هزینههای بیشتری برای پرداخت پورسانت به همکاران شما برای فروش صورت گیرد که ممکن است به صرفه نباشد.
در کل، همکاری در فروش یکی از روشهای موثر برای افزایش فروش و درآمد شرکتهاست، اما باید به معایب آن نیز توجه کرد و سعی کرد با مدیریت مناسب، این معایب را کاهش داد.
نکاتی برای موفقیت در حرفه همکاری در فروش
- در همکاری در فروش یا بازاریابی، یک گروه مشخص را هدف قرار داده و محصولات مورد پسند آنها را تبلیغ کنید.
- بعد از کسب درآمد در این حرفه، به فکر برند سازی باشید و برند تبلیغاتی خود را ایجاد کنید.
- اگر در تبلیغات یک سری از محصولات توانایی بالاتری دارید، به سراغ آن محصولات بروید.
- محصولات مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید و ویژگیهای مثبت و منفی در این حرفه را برای مشتری شرح دهید.
- از بهروزترین استراتژیهای بازاریابی مطلع شوید و از آنها استفاده کنید.
- از یک برنامه عملیاتی معین پیروی کنید و با برنامه پیش بروید.
سخن پایانی
همکاری در فروش (Affiliate Marketing) به عنوان یک روش تبلیغاتی موثر در دنیای اینترنت، توسط شرکتها و بازاریابان اینترنتی به طور گستردهای استفاده میشود. با استفاده از این روش، شرکتها میتوانند هزینه تبلیغات خود را کاهش داده و بازاریابان میتوانند درآمد خود را از طریق فروش محصولات و خدمات شرکتها افزایش دهند. به نظر شما پر درآمدترین روش کسب و کارهای اینترنتی چیست؟ چگونه میتوان در زمینه موفق شد؟
سوالات متداول
۱- چگونه میتوان در همکاری در فروش شرکت کرد؟
برای شروع همکاری در فروش، باید با شرکتهایی که این روش تبلیغاتی را برای خود انتخاب کردهاند، تماس بگیرید و با آنها قرارداد ببندید. سپس با استفاده از لینک منحصر به فردی که برای شما تعریف شده است، محصولات یا خدمات شرکت را به دیگران معرفی کنید.
۲- چگونه میتوان درآمد خود را از طریق همکاری در فروش افزایش داد؟
برای افزایش درآمد خود از طریق همکاری در فروش، باید با روشهای مختلفی از جمله تولید محتوا، نوشتن مطلب، تبلیغ در شبکههای اجتماعی، ارسال ایمیل و… محصولات و خدمات شرکت را به دیگران معرفی کنید و در صورت فروش، پورسانت خود را دریافت کنید.
۳- آیا همکاری در فروش برای همه قابل استفاده است؟
همکاری در فروش برای بسیاری از صنایع و بخشهای مختلف از جمله فروشگاههای اینترنتی، شرکتهای تولید کننده محصولات الکترونیکی، سایتهای فروش کتاب و محصولات آموزشی، شرکتهای گردشگری و… قابل استفاده است. با این حال، برای موفقیت در همکاری در فروش، باید تواناییهای بازاریابی داشته باشید و باید برای تولید محتوا و معرفی محصولات و خدمات شرکتها به دیگران، زمان و تلاش بسیاری صرف کنید.
2 پاسخ
سلام. من میخوام تازه همکاری در فروش رو تو حوزه لیوان و ماگ شروع کنم میخوام ببینم به نظرتون میشه تو این زمینه موفق شد؟ اصلا می ارزه من وقت بذارم روش؟
سلام بسیار عالی و جامع توضیح دادید خیلی ممنونم از این لطف بی اندازه شما و مسؤلیت پذیری اجتماعی شما دکتر واقعا عرض خسته نباشید و آرزوی موفقیت های بسیار بالا و روز از افزون رو براتون دارم
آرزو میکنم همیشه بدرخشید