پول لیبرا | چرا فیس بوک می‌خواهد ارز دیجیتال را تحت کنترل خود داشته باشد؟

پول لیبرا | چرا فیس بوک می‌خواهد ارز دیجیتال را تحت کنترل خود داشته باشد؟

پول لیبرا

چرا فیس بوک می‌خواهد ارز دیجیتال را تحت کنترل خود داشته باشد؟

پول لیبرا | چرا فیس بوک می‌خواهد ارز دیجیتال را تحت کنترل خود داشته باشد؟
پول لیبرا | چرا فیس بوک می‌خواهد ارز دیجیتال را تحت کنترل خود داشته باشد؟

نقش فیس بوک در راه‌اندازی پول لیبرا چیست؟

فیس بوک توسط شرکت تابعه Calibra که خدمات مالی را ارائه می‌دهد، اقدام به راه‌اندازی پول لیبرا یا ارز دیجیتال فیس بوک کرد. فیس بوک به‌تازگی نوع جدیدی از ارز را با هدف تبدیل‌شدن به یک شبکه جهانی که نه‌تنها بر روی پلتفرم، بلکه در همه‌جا بکار می‌برد.

آیا پول لیبرا می‌تواند اولین ارز دیجیتالی جهانی شود؟

در این مقاله ما به توضیح و درک بالقوه این پروژه و نوع تأثیر آن بر روی اقتصاد و داده‌های شخصی می‌پردازیم.

مقدمه

کمتر از 72 ساعت است که مدیرعامل فیس بوک اعلام کرد که چه چیزی می‌تواند بزرگ‌ترین نقش را در رمزنگاری و رمزگشایی ارز جهانی داشته باشد. این نوع  رمزگذاری در جهان آشناست. حداقل از زمانی که بیت کوین موردقبول واقع شد.

با فین تک (Fintec) یا همان تکنولوژی مالی که امروزه با واژه (Cryptocurrencies) یا ارزهای دیجیتالی رمزنگاری‌شده آشنا هستید. این صنعت به‌سرعت روبه رشد است.

فیس بوک از پروژه پول لیبرا به‌تازگی رونمایی کرده است. ارز دیجیتال فیس بوک کاملاً با دارایی  حقیقی و سپرده‌های بانکی پشتیبانی می‌شود. پول لیبرا با این هدف ایجاد شده تا بتواند در طول زمان ارزش این ارز را حفظ کند. لیبرا توسط یک ساختار متمرکز اداره می‌شود که از نهادهای بزرگ تشکیل‌شده است. بیت کوین بیش از هر چیز دیگر بر پایه غیرمتمرکز بنا شده است. چرا که بدون بانک مرکزی  کار می کند و مستقیماً و بدون واسطه بین کاربران انجام می‌شود.

همچنین بخوانید:  اشتباهات خود را به درس‌های ارزشمند زندگی تبدیل کنید

27 شرکت بزرگ به‌منظور ایجاد کردن ارزی که در آینده به یک واحد پول جهانی تبدیل شود گرد هم آمده‌اند. برخی از این شرکت‌ها که وارد این پروژه بزرگ‌ شده‌اند عبارت‌اند از:

Spotify ,Uber ,Mastercard ,Visa,stripe ,Paypal  و Vodafone و بسیاری از نام‌های مطرح دیگر.

اما  فیس بوک مستقلاً و به‌طور کامل کنترل لیبرا را برعهده نخواهد داشت؛ بلکه به‌عنوان یک عضو مانند دیگر اعضای این گروه خواهد بود.

ارز دیجیتالی فیس بوک چگونه کار می‌کند؟

این اولین نمایش بزرگ جهانی از زمانی که اینترنت و خدمات ناشی از آن اختراع شد، محسوب می‌شود. با استفاده از اینترنت می‌توان از گوگل، یوتیوب، ردیت، وب‌سایت‌های ارتباط‌جمعی و هر چیز خوب دیگر بهره برد.

همچنین چندین میلیارد نفر هستند که از فیس بوک، واتساپ، اینستاگرام هرماهه از انواع سرویس‌های خانواده فیس بوک استفاده می‌نمایند.

همه این افراد کیف پول دیجیتال در پروفایل خود دریافت می‌کنند و توانایی اضافه کردن سرمایه به‌منظور پرداخت پول و خدمات و یا انتقال آن به کاربران دیگر را دارند.

تعداد زیادی از مردم سراسر دنیا هستند که به بانک دسترسی ندارند. آن‌ها کارت اعتباری ندارند و هیچ‌وجه نقد یا ارز دیجیتالی را نمی‌توانند مبادله کنند؛ ولی حداقل 1 میلیارد نفر هم هستند که از طریق تلفن همراهشان این کارها را انجام می‌دهند.

وقتی این افراد به این‌گونه خدمات بانکی دسترسی پیدا کنند، نه‌تنها کشورهای درحال‌توسعه را از فقر خارج می‌کند؛ بلکه یک بازار مشترک ایجاد می‌کند که همه ما می‌توانیم از آن استفاده کنیم.

پول لیبرا در مقابل بیت کوین

افراد می‌توانند به‌صورت ناشناس و آنلاین پول لیبرا خریدوفروش کنند و یا در برخی فروشگاه‌ها و با کمک کیف پول اختصاصی خود از این ارز استفاده کنند. ارز دیجیتال فیس بوک ارتباط مستقیمی با ارزهای ملی و دارایی‌های قانونی و دولتی دارد.

همچنین بخوانید:  قدرت ذهن انسان چیست و چطور می توان آنرا کنترل کرد؟

بیت کوین و پول لیبرا یا ارز فیس بوک هردو نشان‌دهنده سیر تکاملی ارز هستند اما هرکدام از راه خود.

عرضه بیت کوین ثابت است و نمی‌تواند جوابگوی بازار باشد.

بیت کوین کاملاً غیرمتمرکز است. بدین معنی که هیچ نهاد یا گروهی در سرنوشت یا نحوه تحقق پروژه دخالت ندارد.

آن‌ها اظهار می‌دارند که پول لیبرا یا ارز فیس بوک متمرکز است؛ زیرا برای جهت دادن استراتژی آن نیاز به 50% رأی از طرف حامیان این پروژه دارد و شرکت‌هایی که قبلاً نام‌برده شده‌اند، حداقل 100 شرکت بزرگ می‌باشد که در این پروژه عظیم شرکت دارند.

بیت کوین مانند اسب وحشی بی‌پناه است؛ ولی فیس بوک با دوستان همکار خود برای استقرار ارز فیس بوک در دست‌های میلیاردها نفر در سراسر دنیا راه‌حل مناسبی روی میز دارند.

تفاوت بزرگ این دو در این است که ارز فیس بوک یا پول لیبرا اطلاعات خود را با دولت تقسیم خواهد کرد. این بدین معناست که اگر دولت بخواهد فعالیت شما را از طریق شبکه‌های اجتماعی می‌بیند درحالی‌که در مورد بیت کوین این اتفاق نمی‌افتد و نیازی به‌ واسطه برای انجام تراکنش‌های مالی ندارد.

پشتیبان این پروژه کیست؟

شما پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های سطح بالا را در اختیار دارید که انواع رمزنگاری‌ها را دارد. شما قبض، مالیات، خرید خواربار و غیره را با رمزنگار پرداخت می کنید.

اینجاست که شرکت‌های غول‌پیکر وارد می‌شوند برای تأمین حساب کاربری خودتان از طریق پلتفرم‌های پرداخت مانند Stripe,Paypal,Mastercard,Visa استفاده می‌کنید. آن‌ها به دنبال بکار گرفتن حداقل 100 شرکت بزرگ هستند تا یک پناهگاه مالی محکمی برای امور مالی شما در روز باشند.

هرکدام از این شرکت‌ها 10 میلیون دلار هزینه‌ی ورودی برای  این سیستم پرداخت در نظر می‌گیرند؛ سپس این پروژه توسط کاربران روزمره مورد حمایت قرار می‌گیرد و پول محلی آن‌ها به لیبرا تبدیل می‌شود و سپس با استفاده از تلفن‌های هوشمند خودپرداخت‌هایشان بابت هر آنچه نیاز دارند انجام می‌شود. این پول برای خرید ارزهای ثابت مثل دلار امریکا و یورو استفاده می‌شود.

همچنین بخوانید:  چگونگی تعیین اهداف کوتاه مدت برای داشتن زندگی موفق

تصور یکسان عموم

اغلب افراد ارزهای دیجیتال و فین تک را که این روزها میدان اصلی برای شرکت‌هایی که تکنولوژی بزرگ دارند را دوست دارند. آمازون قبلاً نتایج خوبی از نسخه‌ی پرداخت خود به دست آورده است و تلگرام که در سال‌های اخیر به‌عنوان یک شبکه اجتماعی با معرفی شبکه غیرمتمرکز خودش بنام Ton ورود خود را به دنیای ارزهای رمزنگاری‌شده اعلام کرد. افراد را روزبه‌روز درگیر می‌کنند.

بزرگ‌ترین تأثیر

اگر شما در دنیای توسعه‌یافته‌ای زندگی می‌کنید این پروژه چندان بزرگ به نظر نمی‌آید؛ زیرا شما قبلاً به بعضی از سرویس‌ها و یا خدمات آن دسترسی داشتید. در غرب مردم به دولت بیشتر اطمینان دارند. دلار آمریکا یا یورو شکل ثابتی از ارز هستند و مردم نگران منسوخ شدن آن نیستند؛ اما در بسیاری دیگر از کشورها تورم یک مشکل واقعی است و پول به‌سرعت ارزش خود را از دست می‌دهد؛ اما این کشورها در تلاش هستند تا امور را تحت کنترل خود نگه‌دارند و این خود یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در جهان است که نیاز به حل کردن دارد؛ البته سودآور هم است. اینجاست که ارزهای دیجیتالی وارد بازی می‌شوند همیشه می‌توانند پول محلی خود را به دیجیتال تبدیل کنند؛ زیرا به این پول اعتماد دارند. این افراد به‌سرعت دستان خود را بر روی گوشی‌های هوشمند قرار می‌دهند و از طریق وب  از این خدمات استفاده می‌کنند.

 

نتیجه‌گیری

ارز فیس بوک، پول لیبرا اولین گام برای یک جامعه جهانی مرتبط با کاربران اینترنت است.

این‌یک گام مهم در جهت آزاد معامله کردن است؛ اما می‌تواند اولین مهره دومینو باشد که سراسر دنیا را دربرمی گیرد که در آن شرکت‌ها تقریباً هر جنبه از زندگی شما را تحت کنترل می‌گیرند.

مقالات خواندنی: 

آیا سرمایه گذاری در بیت کوین زیر 1 میلیون منطقی است؟

کسب درآمد با بیت کوین

آینده ماینینگ بیت کوین چگونه خواهد بود؟

بهترین راه‌های کسب درآمد از تلگرام در سال 2019

5 ایده خلاقانه پولساز خوب به جای تاکسیرانی بعد از ظهر

کسب درآمد با وبلاگ نویسی

چگونه درآمد دلاری داشته باشیم؟

 

 

دوره های دکتر کاویانی

به چالش ۵ روزه یادگیری مسیر ثروت بپیوندید.

دکتر کاویانی یک دوره آموزشی ۴جلسه ای به نام «مدار ثروت» دارن، در این دوره دکتر کاویانی مسیر ثروتمند شدنی که خودشون طی کردن رو بهتون آموزش میدن.

اینستاگرام خودساخته

روزمرگی های دکتر کاویانی

تلگرام خودساخته

مطالب انگیزشی روزانه

اگه لذت بردی برای دوستات از طریق این دکمه ها بفرست.

همیشه پیگیر آموزش باش

دوره های رایگان

دیدگاه

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت لینک دانلود