چگونه با تمرینات مغزی باهوش تر از قبل شویم

چگونه با تمرینات مغزی باهوش تر از قبل شویم

دادن تجربیات جدید به مغز، آن را سالم تر نگه می دارد و تمرینات عصبی مانند تمرین متقابل برای مغز ما به حساب می آیند. فراهم کردن تجربیات جدید برای مغز که ترکیبی از حواس فیزیکی، بینایی، بویایی، لامسه، چشایی و شنوایی  با احساسات عاطفی است، ارتباطات بیشتری را بین نواحی مختلف مغز تحریک می‌کند و باعث می‌شود سلول‌های عصبی مواد مغذی طبیعی مغز را تولید کنند که به طور چشمگیری به حافظه کمک می‌کند. این کار سلول ها را در برابر اثرات پیری قوی تر و مقاوم تر خواهد کرد. تمرینات مغزی ذیل را در طول برنامه صبحگاهی یا زمان استراحت خود امتحان کنید و ببینید آیا تفاوت را احساس می کنید یا خیر. در ادامه‌ی مقاله، تمریناتی را معرفی خواهیم کرد که با استفاده از آن‌ها می توانید به تقویت هوش و حافظه‌ی خود کمک نمایید.

 

با دست غیر غالب مسواک بزنید

محققان نشان داده‌اند که اگر با دست غیرمسلط مسواک بزنید، به‌عنوان مثال دست چپ برای افراد راست‌دست، قسمت‌هایی از قشر بیرونی که اطلاعات لمسی را از دست دریافت می‌کنند، به میزان قابل توجهی گسترش می‌یابند. در واقع، استفاده از دست غیر غالب برای انجام کارها، قسمت های مخالف مغز را فعال می کند. بنابراین یک تمرین موثر برای تقویت مغز و باهوش شدن این است که مسواک و خمیردندانی را با دستی بگیرید که برای کارهای روزانه از آنها استفاده نمی کنید.

کارهای تکراری را صبح یا بعد از بیدار شدن از خواب انجام ندهید

تحقیقات بر روی تصاویر مغز نشان داده است که انجام کارهای جدید بخش های بزرگی از قشر بیرونی مغز را تقویت می کند. بنابراین در چند قسمت خاص فعالیت مغز افزایش می یابد. جالب است بدانید که مغز به دنبال چیزهای جدید است. وقتی کارهای جدید تکرار می شوند، آن نواحی از مغز کمتر فعال می شوند.

اگر همیشه قبل از صبحانه برای رفتن به محل کار لباس هایتان را می پوشید، گاهی این کار را بعد از صبحانه انجام دهید. کانال تلویزیونی را که هر روز صبح تماشا می کنید تغییر دهید و یک کانال جدید تماشا کنید. برای رسیدن به محل کار از کوچه و محله ای که قبلاً نرفته اید عبور کنید.

با چشمان بسته حمام کنید

اگر در حمام چشمان خود را ببندید و بدن خود را بشویید، قسمت هایی از بدن خود را احساس می کنید که قبلاً متوجه آن ها نبوده اید و این پیامی را به مغز شما ارسال می کند. سعی کنید فقط از حس لامسه خود استفاده کنید. البته باید مراقب باشید که با چشمان بسته سر نخورید. بهتر است دوش را با حس لامسه باز کنید و دمای آب را کم یا زیاد کنید اما با چشمان باز بدن خود را بشویید.

عطرهای تازه را استشمام کنید

مطمئناً به یاد نمی آورید که عطر چای یا قهوه چه زمانی نوید شروع یک روز جدید را می داد. اما اکنون می توانید مسیرهای عصبی جدید را با پیوند دادن یک فعالیت به رایحه جدیدی مانند مرکبات یا نعناع هوشیار نگه دارید.

به مدت یک هفته، شیشه عطر مورد علاقه خود را در کنار تخت قرار دهید. وقتی از خواب بیدار شدید، در شیشه عطر را باز کنید و آن را استنشاق کنید. این کار را بعد از دوش گرفتن و هنگام پوشیدن لباس انجام دهید.

تعاملات اجتماعی بیشتری برقرار کنید

مطالعات علمی نشان می دهد که انزوای اجتماعی و عدم ارتباط با دیگران تأثیر مخرب قابل توجهی بر توانایی های شناختی افراد دارد. یک راه موثر برای تقویت مغزتان این است که به جای اینکه سرتان را پایین بیاندازید یا به اطراف نگاه کنید، با فروشنده صحبت کنید و هنگام خرید به گرمی با او صحبت کنید.

کتاب های مورد علاقه خود را با صدای بلند بخوانید

وقتی کتابی را با صدای بلند می خوانید یا به خواندن دیگران گوش می دهید، از مدارهای مغزی متفاوتی نسبت به زمانی که آرام مطالعه می کنید استفاده می کنید. تمرینی برای تقویت مغز این است که با دوست یا همسرتان کتاب بخوانید و نقش خواننده و شنونده را بازی کنید. این ممکن است خواندن شما را کند کند. اما شما می توانید اوقات خوبی را با هم داشته باشید.

 

 

غذاهای جدید و ناآشنا درست کنید

درست کردن غذاهای جدید و ناآشنا برای تمرینات مغزی

سیستم بویایی انسان می تواند میلیون ها بو را با فعال کردن ترکیبات مختلف از گیرنده های داخل بینی تشخیص دهد. گیرنده های داخل بینی مستقیماً با مرکز عاطفی مغز مرتبط هستند، بنابراین رایحه های جدید می توانند احساسات و ادراکات غیرمنتظره ای را در شما برانگیزند.

دستور العمل جدیدی را برای آموزش مغز خود انتخاب کنید. به دنبال انواع سبزیجات، ادویه ها و غذاهای بسته بندی شده باشید و از فروشنده بخواهید تا چند غذای جدید و ناآشنا را به شما معرفی کند.

اشیاء آشنا را به جهت تمرینات مغزی معکوس کنید

 وقتی به اشیایی که در جای خود هستند نگاه می کنید، قسمت زبانی سمت چپ مغز شما به سرعت آنها را تشخیص می دهد و توجه شما را به چیزهای دیگر معطوف می کند. اما وقتی یک شی وارونه می شود، شبکه مغز شما درگیر می شود و سعی می کند شکل، رنگ و روابط موجود در تصویر را تفسیر کند. برای این کار، قاب عکس خانوادگی، ساعت و تقویم رومیزی را وارونه کنید.

اقلام موجود در قفسه های فروشگاه را به جهت تمرینات مغزی به دقت بررسی کنید

در فروشگاه ها معمولا پردرآمدترین اجناس در قفسه ها به نمایش گذاشته می شود و زمانی که در راهروی فروشگاه ها به دنبال کالای مورد نظر خود می گردید، تنها بخشی از اجناس را مشاهده می کنید. یک تمرین برای باهوش بودن این است که در راهرو فروشگاه بایستید و از بالا به پایین به قفسه نگاه کنید. اگر محصول جدیدی وجود دارد که قبلا ندیده اید، آن را بردارید و مواد تشکیل دهنده آن را بخوانید. البته نباید این محصول را بخرید، اما با این کار تجربه جدیدی به دست خواهید آورد و از زندگی روزمره دور خواهید شد.

جای دیگری را در سر میز شام انتخاب کنید تا تمرینات مغزی خوبی داشته باشید

در اکثر خانواده ها هرکسی جایگاه ویژه ای سر سفره دارد. جالب است بدانید که مغز با حرکت قابل رشد است. هر چند وقت یکبار با یکی از اعضای خانواده جای خود را سر میز ناهارخوری عوض کنید تا خانه را از زاویه ای دیگر ببینید و از زوایای مختلف به غذاهای مختلف دسترسی داشته باشید.

 

شیشه ماشین را پایین بیاورید

شیشه ماشین را پایین بیاورید و تجریه جدیدی در تمرینات مغزی داشته باشید

هیپوکامپ مغز ناحیه ای از مغز است که خاطرات را پردازش می کند و رایحه ها، بوها، صداها و تصاویر را برای ایجاد نقشه های ذهنی به هم متصل می کند. برای این کار هنگام نشستن در ماشین بوها و صداهای جدید را با باز کردن شیشه ماشین شناسایی کنید. باز کردن پنجره مواد لازم را برای مدارهای هیپوکامپ مغز شما فراهم می کند. تحقیقات نشان می دهد که پیاده روی بهترین ورزش برای رشد مغز است.

یک پروژه هنری را به صورت گروهی انجام دهید

هنر از بخش های احساسی و غیر زبانی قشر مخچه استفاده می کند. وقتی کار هنری انجام می دهید، بخش هایی از مغز خود را درگیر می کنید که به اشکال، رنگ ها و بافت ها علاقه مند هستند. علاوه بر این، با انجام پروژه های هنری، مغز خود را وارد فرآیندهای فکری می کنید که با تفکر خطی منطقی روزمره متفاوت است. از هر یک از افراد گروه بخواهید که تصویری را ترسیم کنند که به موضوعی خاص، مانند یک فصل، یک احساس، یا یک رویداد در حال انجام مربوط می شود.

بازی ده سؤالی انجام دهید

با انجام یک بازی ده سوالی، روی گزینه های مختلف تمرکز کنید تا به پرورش مغز شما کمک کند. به عنوان مثال، شخصی به شما یک شی می دهد و شما باید از آن به عنوان ۱۰ چیز مختلف استفاده کنید. برای مثال، مگس‌سوار می‌تواند یک راکت تنیس، یک چوب بیسبال، یک فن، یک چوب گلف، یک باتوم، یک چوب طبل، یک بیل، یک میکروفون یا یک قایق پارویی باشد.

با پول خرد بازی کنید

مغز انسان از نشانه های بصری برای تمایز بین اشیا استفاده می کند. بنابراین، استفاده از حس لامسه برای تشخیص اجسام کمی متفاوت می‌تواند باعث افزایش فعالیت در نواحی غشایی مغز شود که اطلاعات لمسی را پردازش می‌کنند و به سیناپس‌های قدرتمند تبدیل می‌شوند. به همین دلیل، افرادی که بینایی خود را در بزرگسالی از دست می دهند می توانند به راحتی خط بریل را یاد بگیرند زیرا مغز آنها مسیرهای بیشتری را برای پردازش خطوط زیر اختصاص می دهد.

تمرین مغزسازی این است که یک لیوان پر از تغییر در جا لیوانی در ماشین قرار دهید. وقتی پشت چراغ قرمز هستید، سعی کنید با استفاده از حس لامسه میزان تغییر را تعیین کنید. البته می توانید پول خرد را نیز در جیب خود بگذارید و زمانی که در جایی ایستاده اید با دست و لمس مقدار آن را حدس بزنید.

سخن پایانی

تمرینات مغزی به سادگی می تواند مشارکت فعال مغز در فعالیت های روزانه باشد. برخی از این تمرینات مغزی روش‌هایی هدفمند برای تقویت مغز هستند که به طور خاص برای افزایش حافظه، شناخت یا خلاقیت طراحی شده‌اند. ورزش مغز ممکن است به بهبود عملکرد مغز و تقویت ارتباط بین بخش‌های مختلف آن کمک کند. این ممکن است به محافظت از مغز در برابر پوسیدگی یا انحطاط مرتبط با افزایش سن کمک کند. به نظر می رسد میزان تمرین لذت بخش مغز از فردی به فرد دیگر متفاوت است. بنابراین بهتر است ابتدا طیف وسیعی از تمرینات و راه های تقویت مغز را امتحان کنید و در نهایت فعالیت هایی را انتخاب کنید که بیشترین لذت یا سرگرمی را برای شما به ارمغان می آورد.

اگه لذت بردی برای دوستات از طریق این دکمه ها بفرست.

همیشه پیگیر آموزش باش

دیدگاه

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت لینک دانلود